Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26693
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 31 jul 2018, 20:30

Nyttig og god info, dette, KawaKjetil.
Akkurat det vi er ute etter i en tråd som denne :thumleft
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 126
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 08 aug 2018, 22:06

Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Tutoro sett fra siden.jpg
Tutoro på fremdrev.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26693
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 08 aug 2018, 22:14

Nomade skrev:
08 aug 2018, 22:06
Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Den løsningen der ser veldig bra ut :prf . Mye bedre enn den forrige løsningen du hadde.
Bare pass på at ikke dysa vrir seg ut av stilling pga. varmen der framme. Det skjedde hos meg, men ekstra stripping løste problemet.
Ser ut som du har sørget for god "armering" av dysa.
Veldig bra!

Så langt har denne løsningen hos meg ført til langt mindre oljeavkast på bakfelgen og synlig bedre smøring av kjedet.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 632
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT » 09 aug 2018, 09:32

Heisan

Jeg holder på med å skifte kjede og oppdaget at det er sendt med klink-lås , ikke de med hulspiss for bla BT-verktøy men helt butt i enden.
Er litt skeptisk på å gå på med peen-hammer/dor - mothold etc - gjorde jo dette i gamle dager og vet mange gjør det fortsatt men merkelig så tander man blir med åra.. :gk
Skal jeg prøve å få tak i et lås med hulspiss eller er det piece of cake - hva mener folket ?
Kjede er forøvrig RK 525 XW-ring Ultraversterkt.
kjede 1.jpg
kjede 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 126
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 10 aug 2018, 11:49

RPM på kjede, hva er vanlig på en motorsykkel? Finnes det noen kalkulatorer på dette?

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester