Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Thunderace
Innlegg: 47
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
MC: Yamaha thunderace 1000

Kjede og drev, trenger litt hjelp

Legg inn av Thunderace » 21 jan 2019, 22:24

Hei folkens :) Jeg håpte kanskje jeg kunne få litt råd i fra dere som har peiling.

Det har seg slik at jeg oppdaget ved en tilfeldighet i dag at jeg har kjørt rundt i ca 7 000km med 532 fremdrev og 530 kjede. Jeg oppdaget dette i dag da jeg så på sideplatene på DiD kjedet at det stod 50vm :scratch (Visstnok samme som 530). Hvor ille er det å kjøre med fremover? Bør jeg bytte pronte? Det har seg slik at jeg har ett sett med 530 (conversion) liggende altså kjede og drev i 530 til Thunderacen. Dette kjøpte jeg fordi 532 kjede som jeg trodde jeg hadde var så innmari dyre og vanskelig å skaffe.

Kjedet og drevene mine ser veldig fine ut og jeg tenkte egentlig å kjøre ut sesongen og bytte samtidig som jeg legger på nytt bakdekk. Men her er det vel bare å få på de nye vel? Hva tenker dere er lurt ?

På forhånd takk for all hjelp :)

mekkern
Innlegg: 5155
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 21 jan 2019, 23:17

532 kjede er noe kokelimonke kjede som Suzuki kom med som et sterkere enn 530 men lettere enn 630.
Siden det drevet ditt er beregnet for en mm tjukkere ruller vil det slites kjappere og tar knekken på kjedet også.
Ville byttet pronto ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Thunderace
Innlegg: 47
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
MC: Yamaha thunderace 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Thunderace » 21 jan 2019, 23:56

Takk for godt svar :D Da blir det å bytte ut ja :twothumbs:

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 609
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 22 jan 2019, 00:02

Metric Dimensions
Chain Pitch Width Roller Diameter
415 12.70mm 4.88mm 7.75mm
420 12.70mm 6.35mm 7.75mm
428 12.70mm 7.75mm 8.51mm
520 15.88mm 6.35mm 10.16mm
525 15.88mm 7.85mm 10.16mm
530 15.88mm 9.53mm 10.16mm
532 15.88mm 9.53mm 11.10mm
630 19.05mm 9.53mm 11.91mm
632 19.05mm 9.66mm 12.68mm

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 534
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox » 13 mar 2019, 10:00

Interessant eksperiment! Her går dem virkelig i dybden og til og med ser hvilken kjemikaler som kan trenge seg forbi o-x-y-ringene for så å komme seg til fettet...


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27603
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 13 mar 2019, 10:22

Juicebox skrev:
13 mar 2019, 10:00
... hvilket betyr at jeg fortsetter med å gjøre reint kjede og drev med god gammaldags parafin (ikke lampeolje...) og smører med olje under kjøring fra Tutoro chainoiler'n... :prf .

Enig i at dette er en interessant video. Også i forhold til den analoge måten undersøkelsene og presentasjonene er gjort. Tegninger og tavle er tingen :crazy: .
Veldig bra :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 534
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox » 13 mar 2019, 10:27

Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 609
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 13 mar 2019, 10:57

Juicebox skrev:
13 mar 2019, 10:27
Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
http://lmgtfy.com/?q=Kerosene+vs+lamp+oil

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27603
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 13 mar 2019, 11:24

holdt
Juicebox skrev:
13 mar 2019, 10:27
Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
Må bare innrømme at jeg ble litt usikker nå, gitt... :confused .
Så vidt jeg vet er kerosone, som er brukt i eksperimentet i videoen, det vi kaller lampeolje her i landet og som man får kjøpt i butikker.
Mens parafinen jeg bruker er den man får kjøpt på enkelte bensinstasjoner og som har en grønnaktig farge.
Denne er billigere enn lampeolje og virker også å være fetere med bedre smøreegenskaper på nivå med diesel.
Har aldri opplevd problemer med O/X ringene eller lekkasje av kjedeleddfett, som jeg har lagt merke til i hvert fall...

Etter å ha sett denne videoen kommer jeg antakelig til å være mer forsiktig med bruk av parafin til å gjøre reint kjedet med, selv om bruken langt fra har vært overdreven fram til nå.

Det viktigste er å sørge for at kjedeleddene beveger seg mykt og at alle ledd har intakte O/X-ringer. Mangler det noen eller er et eller flere sprukket eller ødelagt på annen måte, har kjedet gjort sitt og må byttes. Om dette skjer overraskende lenge før forventet levetid på kjedet bør man nok gå i seg selv å tenke tilbake hva slags kjedevedlikehold og reingjøringsmidler man har brukt :-k .

Originalkjedet som satt på min forrige KTM ble byttet rett før 30K i juli 2016. Da hadde kjedegangen begynt å lage en godt hørbar klikkelyd, spesielt når sykkelen ble trillet bakover, et klart tegn på såpass mye slitasje at tiden var inne for å bytte. I tillegg var slitemarginen på grensen. Dvs. når man måler et bestemt antall ledd i lengderetningen og den målte lengden overskrider måleverdien som er oppgitt i brukermanualen. Noe som er en klar indikasjon på at kjederullene er slitt. Som følge av fettlekkasje gjennom O/X-ringene?
Vel, ikke utenkelig...

Jeg brukte også parafin som kjederens den gangen og ble nok litt overrasket over at kjede og drev ikke holdt lenger enn det gjorde.
Så kanskje tiden er inne for en nyorientering? Ikke tenke så mye på kjedereingjøring, men heller sørge for å holde kjedet godt smurt hele tiden... :-k .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5155
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 13 mar 2019, 13:57

Disse O-ringene vil ikke greie å holde "hermetisk tett" uansett hva du prøver på...Ikke står de statisk stille heller...
Det er en grunn til at vi bruker "simringer" til tetning på aksler og ikke o-ringer...
dessuten har ringene begrenset levetid-veldig begrenset...jo mer "fancy" jo mindre tåler de-dog lavere friksjon..
Smøring mellom "pinhylse" og rulle må også til.

Egen erfaring tilsier:vask med parafin. :thumleft
-smøre med gearolje via "PD-oiler"
dette gjør også vask av felg mye lettere.
Hvis jeg ikke har "autosmører" på sykkelen så bruker jeg en god kjedespray.
Foreløbig beste jeg har funnet som er lett tilgjengelig og ikke grisedyrt er: https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851429/
På "posørsykkelen" :redface (dog dårligere langtids-smøring):https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851430/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 534
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox » 13 mar 2019, 15:27

Rune75 skrev:
13 mar 2019, 10:57
Juicebox skrev:
13 mar 2019, 10:27
Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
http://lmgtfy.com/?q=Kerosene+vs+lamp+oil
Ok, det kunne du godt ha spart deg for, for det var helt feil info uansett. Det var forskjellen mellom parafin og "lampeolje" når det gjelder rensing av kjede det handlet om. Men ellers takk uansett :)

Kerosene er bare parafin på engelsk, men jeg kan sikkert ta feil...

Jeg har også for det meste brukt parafin til rens og av erfaring så har det funket bra, til jeg så videoen nå. Jeg er også en av de som har sprayet på overdrevet mye parafin og latt det virke et par minutter. Skal være mer forsiktig i fremtiden. At parafinen kan trenge seg inn og forbi o-ringen og blande seg med fettet er i mine øyne ille. Det er noe vi ikke kan se, så da har det automatisk blitt "out of sight, out of mind".

Vil ikke kjedebørste også gjøre det lettere for kjemikaliene å trenge igjennom? Hmm

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4583
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 13 mar 2019, 18:26

I Owners Manual til ZZR1400, står fet at man skal bruke kerosen.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27603
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 13 mar 2019, 19:20

Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg nok ganske sikkert at jeg kommer til å bruke parafin fortsatt.
Men trolig ikke så ofte og mye som tidligere. Det er neppe nødvendig å gjøre reint kjede støtt og stadig. Det viktigste er å holde det godt smurt.
Det at kjedet ikke glinser i solen til enhver tid er til å leve med... :crazy: .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5155
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 13 mar 2019, 19:24

Hvis en har smøring med olje så bygger ikke dritten seg opp og behovet for rens minsker.... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27603
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 13 mar 2019, 19:27

mekkern skrev:
13 mar 2019, 19:24
Hvis en har smøring med olje så bygger ikke dritten seg opp og behovet for rens minsker.... :thumleft
Nettopp, nemlig ;) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester