Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4958
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv » 28 aug 2019, 18:47

Nomade skrev:
28 aug 2019, 18:24
Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Vibrasjonsdempere/rykkutjevnere pleier å sitte inne i drevhub på bakhjulet.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2015
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 » 28 aug 2019, 18:52

Jeg hadde trodd at et drev skulle sitte fast, og ikke ha annen bevegelse enn en jevn rotasjon, der drevets massesenter og periferi har en konstant posisjon i forhold til drivaksling.
Innbilte meg at det ikke skulle være mulig å flytte på et fastmontert drev med fingrene, annet enn i eller mot normal rotasjonsretning.

Dersom disse antakelsene er riktige, var det definitivt noe som ikke var i orden med drevet og dets feste, på min sykkel..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 309
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av LarsE » 28 aug 2019, 19:02

kjellv skrev:
28 aug 2019, 18:47
Nomade skrev:
28 aug 2019, 18:24
Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Vibrasjonsdempere/rykkutjevnere pleier å sitte inne i drevhub på bakhjulet.
Får også dempede fremdrev. KTM har dette på en del sykler originalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 28 aug 2019, 19:33

LarsE skrev:
28 aug 2019, 19:02

Får også dempede fremdrev. KTM har dette på en del sykler originalt.
Det stemmer.
Men jeg er usikker på om hensikten er å dempe vibrasjoner. Jeg heller mer til den oppfatningen at det har med å dempe lyd, faktisk.
Det kom nemlig mer drivverksstøy fra kjedegangen etter at jeg bytta kjede og drev på den forrige KTM'en og erstattet det originale drevet med dempergummi med et uten fra JT.

Antakelig har dette noe med Euro kravene å gjøre, hvor man måler allverdens lyd på sykkelen, som fra motor, eksos og drivlinje...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5528
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 28 aug 2019, 20:16

Har en cbr1000 og der mener jeg også at drevet er " løst" på splines...600 xl`n også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2015
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 » 28 aug 2019, 20:39

mekkern skrev:
28 aug 2019, 20:16
Har en cbr1000 og der mener jeg også at drevet er " løst" på splines...600 xl`n også?
"Løst på splines" høres ut som en god beskrivelse av det jeg observerte.

Kan faktisk se ut som det skal være slik, fra noe jeg fant på et forum der CBR 250 R diskuteres;

"loose front sprocket
Taking off the front sprocket cover to have a look, I put a socket on the 10mm bolts to make sure they are tight and they are, but notice that the sprocket has got lateral movement on the spline, meaning I can rock it sideways!

This does not seem at all normal. I think I need a new front sprocket. When I got the bike (3000km) the chain was dry and slightly tight. Jumping ahead of myself here, could a tight chain damage the F.sprocket spline?

Second question. The rear sprocket assembly has slight forward and backward movement (approx. 2mm), when the wheel is stationary. But no lateral movement. How does that sound.?

Any suggestions / observations would be appreciated. Thank you.
Share
Red is offline
Quote Quick Reply
post #2 of 14 Old 04-09-2013, 08:48 PM
MotoMike
Super Moderator

MotoMike's Avatar

Join Date: Apr 2012
Location: 9000 ft. ASL in Southwest Colorado, USA
Posts: 6,905
Thanks: 1,433
Thanked 3,645 Times in 1,940 Posts
Both your front and rear sprockets are supposed to have those movements. I'm going to resist the urge to go into a lengthy, detailed technical thesis here, as my wife just called me to the dinner table. ..."
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Innlegg: 744
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT » 28 aug 2019, 21:37

Forhandler bør vel vite dette ?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2015
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 » 28 aug 2019, 21:54

WikingTnT skrev:
28 aug 2019, 21:37
Forhandler bør vel vite dette ?
Det bør de gjøre. Jeg begynner å helle mot at det er slik det ska være. Fant også følgende video, med en CBR 125 R, som ser ut til også å ha denne typen vinglete drev; https://www.youtube.com/watch?v=IiYbFTF ... e=youtu.be
https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... like_this/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2070
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 » 28 aug 2019, 23:45

Litt sideveis «slakk» på splinesen er nok ganske normalt på enkelte sykler. Hvertfall på de kjedesyklene jeg har hatt. Utenom Jawa’n. Der sitter drevet skrudd fast til akslingen med en diger mutter. Drevet ligger ann mot en hylse som sitter trangt over akselen for å tette mot simring mot girkasse. Hylsa ligger ann mot et kulelagers indre ring.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 599
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe » 29 aug 2019, 08:43

Drevet på min VF1000 må jeg bruke avdrager, for å få av, så det sitter bom fast.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 176
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 29 aug 2019, 10:31

Det er vibrasjonsdemper på mitt fremdrev også.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 386
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin » 14 sep 2019, 20:15

Mulig denne vært postet før men kjøpte vinneren av kjederenstesten under, Ipone og den er utrolig bra, ikke minst fordi trykket i boksen er så høyt at en nærmest blåser av all driten...anbefales, beste prøvd med god margin. Slik så mitt 2 år gamle kjede ut etter vask i dag, ga riktignok en lett skrubb med tannbørsten men bruker også Ipones kjedespray som lover 80 mil og er skikkelig seig guffe:

Bilde

2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 14 sep 2019, 20:30

@pingvin
Interessant.
Og hvor får man kjøpt denne her i landet?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 386
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin » 14 sep 2019, 20:47

AJ skrev:
14 sep 2019, 20:30
@pingvin
Interessant.
Og hvor får man kjøpt denne her i landet?
XLmoto...så på tilbud så bestilte like godt 4 til :) Minuset med det høye trykket er at boksen varer ikke evig til tross for størrelsen...
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 14 sep 2019, 20:52

pingvin skrev:
14 sep 2019, 20:47
AJ skrev:
14 sep 2019, 20:30
@pingvin
Interessant.
Og hvor får man kjøpt denne her i landet?
XLmoto...så på tilbud så bestilte like godt 4 til :) Minuset med det høye trykket er at boksen varer ikke evig til tross for størrelsen...
Takk for info :thumleft .
To bokser bestilt.
Ser at dette er sluttsalg så greit å sikre seg disse ;) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester