Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29106
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 24 sep 2019, 21:31

33K på originalt kjede og drev så langt. Dvs. to sesonger fra april 2018 til september/oktober 2019.
Kjedet ser og kjennes veldig bra ut fortsatt, med alle O-ringene intakt.
Jeg har kun gjort et par småjusteringer underveis i løpet av disse 33000 kilometerne og sørget hele tiden for at kjedeslakken er mot det maksimale, som er 4,5 cm. på KTM 1290'en.

Noe slitasje er det selvfølgelig på drevene, men begge har fortsatt en jevn fin bue mellom drevtennene og drevtennene er ikke spisset og haitannformet.
Kjedegangen gir heller ingen knatrende ulyd når sykkelen trilles bakover, noe jeg opplevde på den forrige 1290'en, som et klart signal på at drev og kjede var utslitt en god del km. før 30K.

Skal se om jeg få lagt ut bilder i morgen sånn at folket kan se og gjøre egne vurderinger.

Jeg må si meg fornøyd med at drev og kjede har holdt seg såpass godt så lenge. Kjedeglideren på svingarmen ser også ut til å ha holdt seg godt.

Bilder sier gjerne mer enn tusen ord. Derfor vil jeg prøve å få tatt noen brukbare detaljbilder i morgen.

Drev og kjede på sykkelen er blitt smurt med olje fra Tutoro automatic chainoiler siden den var ny.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29106
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 25 sep 2019, 18:02

Bilder, som lovt i forrige innlegg:
33K drev_kjede5.JPG
Fortsatt mye å gå på framdrevet, ser det ut til. Jevn slitasje og enda ingen antydning til haitannformede drevtenner.
33K drev_kjede2.JPG
Samme med bakdrevet.
33K drev_kjede6.JPG
Ingen antydning til spissing av drevtennene. Tannplatået ser fortsatt bra ut på samtlige dtrevtenner.
33K drev_kjede7.JPG
Kjedeglideren på svingarmen er heller ikke særlig slitt, om slitt i det hele tatt siden midten på leddpinnefestet fortsatt vises i sliteindikatoren. Ang. glideren har KTMeiere opplyst at sporene i den knapt slites, mens den opphøyde delen hvor rullene på kjedet ligger an mot derimot slites ganske mye på kort tid på en del sykler. Men denne slitasjen viser seg altså å ikke utgjøre noen risiko for at kjedet slites gjennom glideren for så å begynne å gnage på svingarmen.

Etter dagens sjekk av kjede og drev med 33K tilbakelagte km. på to sesonger tror jeg faktisk dette holder en god del tusen km. til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 179
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 26 sep 2019, 13:02

Ser ut som det har blitt litt grader i bunnen på fremdrevet, og "buen" er litt stor. Det er vel tegn på att det nærmer seg et bytte. Bakdrevet derimot ser uforskammet godt ut :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29106
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 26 sep 2019, 14:42

Nomade skrev:
26 sep 2019, 13:02
Ser ut som det har blitt litt grader i bunnen på fremdrevet, og "buen" er litt stor. Det er vel tegn på att det nærmer seg et bytte. Bakdrevet derimot ser uforskammet godt ut :thumleft
Kjedet også synes jeg ser og kjennes veldig bra ut. Tight og fint når det trekkes bakover på bakdrevet med kjedeslakken juster til tett oppunder maksgrensen på 4,5 cm. :
33K drev_kjede4.JPG

Og her et bedre bilde av frontdrevet:
33K drev_kjede8.JPG
Tydelig slitasje som typisk skjer etter relativt kort tid, men fortsatt langt fra kritisk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15091
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 26 sep 2019, 14:54

I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29106
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 26 sep 2019, 15:17

Bjerknez skrev:
26 sep 2019, 14:54
I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...
Over middels slitt kan det fort være, ja.
Men fortsatt ikke kritisk siden drevbuen fortsatt er jevn, om enn noe utvidet slik det alltid vil bli etter forholdsvis kort tid på et framdrev. Drevtennene ser derimot ikke overdrevent slitte ut.

Siden sykkelen går jevnt og fint uten ulyder fra kjede og drev og kast i kjedet, blir det ikke bytte før et stykke ut i neste sesong.
Kanskje samtidig med neste dekkskift ved 45-50K?
Da snakker vi to og en halv sesong på originalt kjede og drev. Absolutt innafor i min bok :thumleft .
Men det kan hende jeg må krype til korset før den tid... Vi får se.

Uansett er jeg veldig godt og mer fornøyd med drev og kjede på denne KTM'en enn den forrige.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15091
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 26 sep 2019, 15:21

AJ skrev:
26 sep 2019, 15:17
Bjerknez skrev:
26 sep 2019, 14:54
I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...
Over middels slitt kan det fort være, ja.
Men fortsatt ikke kritisk siden drevbuen fortsatt er jevn, om enn noe utvidet slik det alltid vil bli etter forholdsvis kort tid på et framdrev. Drevtennene ser derimot ikke overdrevent slitte ut.

Siden sykkelen går jevnt og fint uten ulyder fra kjede og drev og kast i kjedet, blir det ikke bytte før et stykke ut i neste sesong.
Kanskje samtidig med neste dekkskift ved 45-50K?
Da snakker vi to og en halv sesong på originalt kjede og drev. Absolutt innafor i min bok :thumleft .
Men det kan hende jeg må krype til korset før den tid... Vi får se.

Uansett er jeg veldig godt og mer fornøyd med drev og kjede på denne KTM'en enn den forrige.
Ja, det må være innafor ja. Drevene på min gamle S1000R var i følge forhandler utslitt og måtte byttes når jeg byttet inn sykkelen til den jeg har i dag. Da hadde den rullet 24.000 km.

Jeg er også ganske nazi når det kommer til renhold og smøring av kjede. Så jeg er usikker på hvor stor effekt dette faktisk har. Men uansett godt for sjelen om ikke annet å se at kjedet skinner.

Du vet at når kjeden er smurt, er rytteren fornøyd :knegg
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29106
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 26 sep 2019, 15:36

Bjerknez skrev:
26 sep 2019, 15:21

Du vet at når kjeden er smurt, er rytteren fornøyd :knegg
Jeg har trua på små drypp av olje på kjedet under kjøring.
Uansett hvor avanserte kjeder er med innkapslede smøremidler beskyttet av O/X-ringer, gode rullemekanismer og såkalt forhåndsstrukket høykvalitetsmetall, så dreier kjede og drev seg om metall mot metall under ekstreme forhold og påkjenninger.

Derfor automatisk kjedesmører, som alle med interesse for temaet kjenner til, er Tutoro Automatic Chainoiler i mitt tilfelle.
Tre sesonger og mer enn 50K på den forrige sykkelen og 33K så langt de to sesongene jeg har hatt nåværende sykkel, og fungerer fint som bare det fortsatt.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15091
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 26 sep 2019, 15:40

Kan godt være at dette har noe for seg AJ. Personlig er jeg faktisk ikke veldig overbevist, selv om jeg har lyst til å være det... :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4988
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv » 26 sep 2019, 17:11

Dette drevsettet ser uforskammet godt ut til å ha gått så langt. Jeg er ikke det minste i tvil om at automatisk og kontinuerlig smøring må få æren for det.
Man hører innimellom om folk som skryter av lange kjørelengder uten noe som helst smøring også, og at dette funker like bra. Dette er bare sprøyt, ikke troverdig i det hele tatt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 5557
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 26 sep 2019, 22:32

At jeg så langt har kjørt drøye 40000km på et biltemakjede jeg satte på brukte drev, vil jeg tilskrive godt vedlikehold av kjede og bruken av automatisk kjedesmører de siste 30000km...
Så får andre drømme om at det ikke er nødvendig/vits med smøring av kjedet....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2047
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 » 27 sep 2019, 00:12

mekkern skrev:
26 sep 2019, 22:32
At jeg så langt har kjørt drøye 40000km på et biltemakjede jeg satte på brukte drev, vil jeg tilskrive godt vedlikehold av kjede og bruken av automatisk kjedesmører de siste 30000km...
Så får andre drømme om at det ikke er nødvendig/vits med smøring av kjedet....
Jeg dro for en stund tilbake til Østersund (S) for service, medbringende nye tannhjul og kjede. Det viste seg at jeg hadde fått feil bakre tannhjul fra forhandler, og siden et nytt ikke kunne skaffes i tide, ble det gamle kombinert med nytt kjede. Tannhjul foran ("drev"?) ble også skiftet. Dårlig kombinasjon ab nytt og gammelt, og nytt kjede /drevsett ble montert kun 8000 kjørte km etter. (ingen kjedesmører, kun spray).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15091
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 27 sep 2019, 03:23

Jeg er vel en av dem som kanskje har smurt kjedet oftest. Den forrige Bimmern hadde utslitte drev og kjede etter 24.00pkm.

Ville en automatisk smører aom scotoiler etc. Gitt meg nesten dobbelt så lang levetid? Det tillater jeg meg selv å tvile på. Jeg tror det er andre faktorer som spiller større rolle her. Feks. Kjørestil, hva man utsetter kjedet for etc. Men jeg kan jo selvsagt ta feil. Mekkern pleier jo å ha peiling på slikt... :)
Min blogg: www.bjerknez.no

mekkern
Innlegg: 5557
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 27 sep 2019, 05:46

Jeg har ikke akkurat "spart" cbr'n vil jeg si.... :roll
En ting spiller dog inn og det er dimensjon på kjede- en 'trend' er jo at man setter på mindre kjede for å minske tap..
eksempelvis at det endres fra 525 kjedeog drev til 520, og disse tåler ikke like mye og slites raskere.mange gjør dette på eksempelvis div 1000rr sykler.
På cbr'n er det 530 kjede og disse tåler mer last enn de smalere kjedene.

Greit at det er noe mer masse og marginalt mer friksjon i et breiere kjede men dette tapet en må ha dynobenk for å finne, er helt uintressant for gatebruk synes jeg.
Kjedene har jo også blitt bedre enn den gang jeg kjørte suzuki gs 750 med 630 oring kjede og voldsomme 68hk... :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15091
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 27 sep 2019, 06:03

mekkern skrev:
27 sep 2019, 05:46
Jeg har ikke akkurat "spart" cbr'n vil jeg si.... :roll
En ting spiller dog inn og det er dimensjon på kjede- en 'trend' er jo at man setter på mindre kjede for å minske tap..
eksempelvis at det endres fra 525 kjedeog drev til 520, og disse tåler ikke like mye og slites raskere.
På cbr'n er det 530 kjede og disse tåler mer last enn de smalere kjedene.

Greit at det er noe mer masse og marginalt mer friksjon i et breiere kjede men dette tapet en må ha dynobenk for å finne, er helt uintressant for gatebruk synes jeg.
Kjedene har jo også blitt bedre enn den gang jeg kjørte suzuki gs 750 med 630 oring kjede og voldsomme 68hk... :crazy:
Stålkvalitet har vel også en innvirkning her? Eller er jeg på bærtur nå?

Det snakkes jo så mye om stålkvalitet i enkelte fora at dette alene annses som en egen vitenskap i seg selv. Strekkfasthet på stål i de forskjellige temperaturer, kvaliteten på selve o-ringene etc. Kjørestil og kraft etc. er nevnt.

Jeg tror ikke smøring av kjede skader, men jeg tror heller ikke at smøring av et kjede vil utgjøre voldsomme forskjeller alene. Dog tror jeg at man bør smøre kjede før man setter bot sykkelen for en stund for å hindre at overflaterust sprer seg.

Men så lenge man føler selv man gjør det riktige angående kjedevedlikehold og andre ting, så er jo det helt i orden for min del. Men det betyr ikke at JEG anerkjenner metoden av den grunn. Jeg sitter på en måte litt på gjerdet her... :-k
Min blogg: www.bjerknez.no

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester