Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 64
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
MC: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av PWL » 06 okt 2019, 10:57

Prøver meg her siden det heter "alt om kjede" her ;)

Svigerfar la merke til at kjedet lå inntil midtstøtta når den står parkert! Kanskje ikke ideelt? Kjente litt på slakken i kjedet, og kan vel trygt si det er mye å gå på her :P Jeg får ikke sjekket hvor slakk den er, fordi kjedet kommer opp til sykkelen før det er helt stramt :redface

Jeg satt meg på sykkelen og så at midtstøtten dyttes litt unna, så den er i hvert fall ikke borti under kjøring. Nå blir egentlig siste turen hjem fra svigers før jeg sier takk for i år, så spørsmålet er da om jeg bør ta dette nå eller kan det vente til våren? Jeg har lest en del rundt hvordan stramming gjøres og lurer også på om det er ok å gjøre uten momentnøkkel?

Bilde av det stakkars kjedet jeg burde fulgt med på litt tidligere:
525D72EE-A4C0-4239-A4E0-20566B0AAE8B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 06 okt 2019, 11:20

Jeg synes det ser ut på bildet som at kjedet ligger nedpå midtstøtta som holder det litt oppe slik at vi ikke ser godt nok hvordan slakken er.
Et bilde hvor midtstøtta skyves ned mens sykkelen holdes rett opp mot underlaget vil ganske sikkert vise slakken bedre.

Ut det lille vi ser på bildet tror jeg du har for mye slakk i dette kjedet.
Hva det skal være på din sykkel vet jeg ikke, kanskje 3-4 cm. maks?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 64
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
MC: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av PWL » 06 okt 2019, 11:33

AJ skrev:
06 okt 2019, 11:20
Jeg synes det ser ut på bildet som at kjedet ligger nedpå midtstøtta som holder det litt oppe slik at vi ikke ser godt nok hvordan slakken er.
Et bilde hvor midtstøtta skyves ned mens sykkelen holdes rett opp mot underlaget vil ganske sikkert vise slakken bedre.

Ut det lille vi ser på bildet tror jeg du har for mye slakk i dette kjedet.
Hva det skal være på din sykkel vet jeg ikke, kanskje 3-4 cm. maks?
Definitivt for mye slakk! Når jeg skyver ned midtstøtta faller kjedet kanskje 3-5mm videre ned. Service manual per internett sier 25-35mm slakk. (Kort kontrollspørsmål: Slakket måles fra bunn til topp, ikke slakk fra "midten" og ned/opp?) Midt på kjedet kan jeg skyve kjedet nedenfra og helt opp til svingarmen, og som du ser på bildet er noen cm. Må jo være dobbelt så mye som maks, om ikke mer... Må ut å måle dette nøyaktig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 06 okt 2019, 11:50

PWL skrev:
06 okt 2019, 11:33
Definitivt for mye slakk! Når jeg skyver ned midtstøtta faller kjedet kanskje 3-5mm videre ned. Service manual per internett sier 25-35mm slakk. (Kort kontrollspørsmål: Slakket måles fra bunn til topp, ikke slakk fra "midten" og ned/opp?) Midt på kjedet kan jeg skyve kjedet nedenfra og helt opp til svingarmen, og som du ser på bildet er noen cm. Må jo være dobbelt så mye som maks, om ikke mer... Må ut å måle dette nøyaktig.
Den vanligste måten å måle på er å holde en tommestokk mest mulig vinkelrett mot kjedet. Plasser tommestokken bak kjedegangen, trekk så kjedet så langt ned langs tommestokken slik at øvre kjedegang er helt stram. Les av og notér, evt. marker med en tusjpenn kjedeleddets laveste punkt på tommestokken. Skyv deretter nedre kjedegang oppover langs tommestokken så langt du greier. Les så av på samme måte her.
Avstanden du nå har notert eller avmerket på tommestokken er kjedeslakken.

Er den mer enn 35 mm må den justeres.
Selv sørger jeg alltid for å at kjedet er justert opp mot maksimalt anbefalt verdi, som er 45mm på min KTM.

Selv justeringen er en smal sak, mens utfordringen på noen sykler kan være å sentrere hjulet helt optimalt igjen.
For å få dette til best mulig har jeg skaffet meg en Profi-CAT laser:
https://www.profi-products.de/en/profi- ... -d-cat?c=6

Og hjulakslingen strammer jeg alltid til med momentnøkkel :[-X !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 312
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen » 06 okt 2019, 12:21

Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

mekkern
Innlegg: 5528
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 06 okt 2019, 13:41

Ikke stram til mindre enn 30mm... ville holdt meg til 35-40mm målt fra stramt ned til stramt opp-målt midt på kjedet mellom dreva .
målt med sykkel på midtstøtte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 64
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
MC: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av PWL » 06 okt 2019, 14:02

dypen skrev:
06 okt 2019, 12:21
Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
Jeg kan vel følge markørene på høyre og venstre side? De er i hvert fall spot nå før stramming.

Når det gjelder hvor mye slakk det er... Det er over 6cm i hvert fall. Jeg måler 6cm nå og grunnen til at jeg ikke får målt lenger er fordi svingarmen er i veien når jeg strekker kjedet oppover. Ikke bra.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 176
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 06 okt 2019, 14:30

PWL skrev:
06 okt 2019, 10:57
Prøver meg her siden det heter "alt om kjede" her ;)

Svigerfar la merke til at kjedet lå inntil midtstøtta når den står parkert! Kanskje ikke ideelt? Kjente litt på slakken i kjedet, og kan vel trygt si det er mye å gå på her :P Jeg får ikke sjekket hvor slakk den er, fordi kjedet kommer opp til sykkelen før det er helt stramt :redface

Jeg satt meg på sykkelen og så at midtstøtten dyttes litt unna, så den er i hvert fall ikke borti under kjøring. Nå blir egentlig siste turen hjem fra svigers før jeg sier takk for i år, så spørsmålet er da om jeg bør ta dette nå eller kan det vente til våren? Jeg har lest en del rundt hvordan stramming gjøres og lurer også på om det er ok å gjøre uten momentnøkkel?

Bilde av det stakkars kjedet jeg burde fulgt med på litt tidligere:
525D72EE-A4C0-4239-A4E0-20566B0AAE8B.jpeg
Tror den støtta di har fått seg en kilevink og er litt skeiv. Skal nok være litt mer avstand til kjede selv om det er slakt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 06 okt 2019, 14:35

Nomade skrev:
06 okt 2019, 14:30
Tror den støtta di har fått seg en kilevink og er litt skeiv. Skal nok være litt mer avstand til kjede selv om det er slakt.
Eller at en festeskrue til midtstøtta på kjedegangsiden har løsna/skrudd seg ut og at midtstøttefjæra drar støtta opp mot svingarmen.
Antakelig lite sannsynlig, men verd å sjekke for sikikerhets skyld siden det har forekommet på noen sykler at slike festeskruer har skrudd seg løs...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 312
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen » 06 okt 2019, 14:51

PWL skrev:
06 okt 2019, 14:02
dypen skrev:
06 okt 2019, 12:21
Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
Jeg kan vel følge markørene på høyre og venstre side? De er i hvert fall spot nå før stramming.
Da har du gjort en innsats for å lykkes :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 06 okt 2019, 19:54

PWL skrev:
06 okt 2019, 14:02
Når det gjelder hvor mye slakk det er... Det er over 6cm i hvert fall. Jeg måler 6cm nå og grunnen til at jeg ikke får målt lenger er fordi svingarmen er i veien når jeg strekker kjedet oppover. Ikke bra.
6 cm. og mer er det få om noen sykler som har i kjedeslakk! Så dette er helt feil på din sykkel.
Samtidig ser kjedet til å være i rimelig god stand, dvs. ikke utpreget utslitt ved at avstanden mellom kjedeleddene er uvanlig stor, som er et sikkert kjennetegn på at kjedet er slitt (ikke strukket, som mange liker å si...).
Derfor har jeg en aldri så liten mistanke om at kjedet som sitter på sykkelen din kanskje er et med et par kjedeledd for mye.

Min KTM skal ha et 118 og ikke 120 kjede om jeg husker riktig, med originaldimensjon 17" og 42" på fram- og bakdrevet.
Drever man om med f.eks. større bakdrev kan man gå opp til kjede med 120 ledd i stedet for 118.

Kanskje sykkelen din er drevet om med drev med færre tenner/mindre omkrets og at det er dette som gjør at det er blitt såpass stor kjedeslakk?
Spør siden jeg stusser litt over at kjedet ser rimelig greit ut med tilsynelatende liten slitasje mellom kjedeleddene og med såpass romslig kjedeslakk som du har målt... :-k .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 64
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
MC: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av PWL » 07 okt 2019, 15:25

AJ skrev:
06 okt 2019, 19:54
Kanskje sykkelen din er drevet om med drev med færre tenner/mindre omkrets og at det er dette som gjør at det er blitt såpass stor kjedeslakk?
Spør siden jeg stusser litt over at kjedet ser rimelig greit ut med tilsynelatende liten slitasje mellom kjedeleddene og med såpass romslig kjedeslakk som du har målt... :-k .
Kan ikke si jeg tar det på øyemål ;) Er omkretsen noe jeg kan måle og sjekke mot servicemanualen f.eks? Festeskruer til midtstøtte kan jeg i hvert fall sjekke for sikkerhetsskyld!

mekkern
Innlegg: 5528
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 07 okt 2019, 15:45

Så lenge du har nok å stramme på så er det ikke noe prob.
Hvis du kan løfte kjedet ut i fra drevet når det er strammet riktig og kan se mer enn halve tanna- da er det slitt. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester