Fuel..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Fuel..

Legg inn av Newhill »

Jeg veit ikke om temaet har vært oppe i øyrådet tidligere her på forumet, men jeg lurer på hva slags bensin folk fyller på syklene sine?
Kjører alle konsekvent på 95, eller er noen så gærne at de tør å fylle 98 på tanken? :scratch

Da jeg var nedover i Italia for et par år siden, fantes det også 100+oktan! Skal si det spraket godt i potta innimellom med 100 oktan!
Hvor farlig er dette? Ikke i det hele tatt? MÅ IKKE GJØRES?

Kjør debatt!

(om dette har vært tatt opp tidligere, så ber jeg om forlatelse, og jeg lover å ta den straffen jeg fortjener)
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal ikke debattere så mye rundt dette, men jeg kan si at jeg fyller 95 og trives med det. Ser ingen grunn til at jeg skal fylle noe annet egentlig.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Fuel..

Legg inn av ojda »

Jeg fyller nesten konsekvent 95 oktan. :prf
Før oppstalling lar jeg den gå en tank 98 Ok :roll

En gang fylte jeg diesel, men jeg ombestemte meg raskt
og helte det ut igjen (kan aldrig bestemme seg vettu) :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

Newhill skrev:Jeg veit ikke om temaet har vært oppe i øyrådet tidligere her på forumet, men jeg lurer på hva slags bensin folk fyller på syklene sine?
Kjører alle konsekvent på 95, eller er noen så gærne at de tør å fylle 98 på tanken? :scratch

Da jeg var nedover i Italia for et par år siden, fantes det også 100+oktan! Skal si det spraket godt i potta innimellom med 100 oktan!
Hvor farlig er dette? Ikke i det hele tatt? MÅ IKKE GJØRES?

Kjør debatt!

(om dette har vært tatt opp tidligere, så ber jeg om forlatelse, og jeg lover å ta den straffen jeg fortjener)
Har konsekvent fylt 98 oktan når jeg kan, de siste 2-3 årene (i Norge). Dette pga antatt mindre etanolinnhold, kontra 95 oktan.
Etanol har en lang rekke uheldige virkninger på motoren, på gamle og nye kjøretøy.
Dette har vært diskutert i en eller flere egne tråder. Later til å være mange bastante oppfatninger, så det anbefales
å sette seg inn i saken og gjøre seg opp en egen mening.
For tiden er jeg i USA, og der er det vel etanol uber alles..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av AJ »

Med kompresjonsforholdet 13:1 tror jeg ganske sikkert at 1290'en ikke ville klage om jeg ga den 98 oktan.
Har ikke prøvd enda. Mest fordi det virker som det bli færre og færre 98 pumper rundt omkring... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fuel..

Legg inn av Snikendeugle »

Hovedpoenget med høyere oktan er vel at det ikke selvantenner (og skaper "Engine knocking") like lett under høyt trykk i sylinderen om man kjører med høy-kompresjonsstempel og lignende?
Det gir ingen høyere ytelse, men er mer egnet for motorer som er laget for maks ytelse.

Om jeg har skjønt det rett... Googlet opp og ned på dette når jeg snuste rundt på å kjøpe et høy-komp. stempel til sykkelen min blant annet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Newhill skrev:Jeg veit ikke om temaet har vært oppe i øyrådet tidligere her på forumet, men jeg lurer på hva slags bensin folk fyller på syklene sine?
Kjører alle konsekvent på 95, eller er noen så gærne at de tør å fylle 98 på tanken? :scratch

Da jeg var nedover i Italia for et par år siden, fantes det også 100+oktan! Skal si det spraket godt i potta innimellom med 100 oktan!
Hvor farlig er dette? Ikke i det hele tatt? MÅ IKKE GJØRES?

Kjør debatt!

(om dette har vært tatt opp tidligere, så ber jeg om forlatelse, og jeg lover å ta den straffen jeg fortjener)
Har konsekvent fylt 98 oktan når jeg kan, de siste 2-3 årene (i Norge). Dette pga antatt mindre etanolinnhold, kontra 95 oktan.
Etanol har en lang rekke uheldige virkninger på motoren, på gamle og nye kjøretøy.
Dette har vært diskutert i en eller flere egne tråder. Later til å være mange bastante oppfatninger, så det anbefales
å sette seg inn i saken og gjøre seg opp en egen mening.
For tiden er jeg i USA, og der er det vel etanol uber alles..
Etanoltråd: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... lit=etanol" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: Fuel..

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikendeugle skrev:Hovedpoenget med høyere oktan er vel at det ikke selvantenner (og skaper "Engine knocking") like lett under høyt trykk i sylinderen om man kjører med høy-kompresjonsstempel og lignende?
Det gir ingen høyere ytelse, men er mer egnet for motorer som er laget for maks ytelse.

Om jeg har skjønt det rett... Googlet opp og ned på dette når jeg snuste rundt på å kjøpe et høy-komp. stempel til sykkelen min blant annet.
Det skulle man kunne si er korekt ja! Vel, den vil gi høyere ytelse om biken selvantenner/har tenningsbank med lavere oktan.
Min bike har 13:0 i komp, altså "høykomp". BMW anbefaler 98, men den kan fint kjøres på 95 fordi den har "knock sensor", altså "føler for "tenningsbank/trykkantenning", noe som er svært skadelig i lengden, eller på høye turtall...i verste fall brenner man hull i stemplene.
En motor som som går uten tenningsbank med 95, vil ikke gå bedre med høyere oktan enn det.


Spraking i potta får jeg ingen sammenheng med vedr overgang 95 til høyere oktan!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Fuel..

Legg inn av RuneMC »

95 oktan - keep it simple.

Eller man kan bekymre seg om tilsetninger, pris og diverse.

Sykkelen går fortsatt helt fint etter 104K km/7 år, ingen gummislanger har etset bort, ingen rustpartikler eller metallpartikler på bunnpluggen, osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Fuel..

Legg inn av Cutless »

Kommer veldig an på motoren. Men som noen har vært inne på er det enkelte sykler som har bankesensor som justerer tenningen selv. Feks nyere BMW sykler har dette. Så hvis du fyller 95 på de så vil tenningen retarderes slik at man ikke får tenningsbank, men samtidig få noe lavere ytelse. Har man feks. en s1000r, så har man jo nok av krefter uansett. Men om man skal kjøre på bane og få henta ut alt av motoren så bør man fylle 98 :thumleft

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Fuel..

Legg inn av Anaxim »

I Kiel selger Aral (rett ved Louis) 102 oktan (!). Fyller der når jeg har mulighet, og synes motoren går helt ypperlig. Så vidt jeg vet inneholder ikke 102 oktan etanol heller. Prisen er ikke svært mye høyere. Som tommeregel har jeg lært at høyere oktan er helt OK. Det er lavere oktan som kan være direkte skadelig for motoren. I Tsjekkia måtte jeg en gang fylle 91 oktan. Da fikk jeg svak tenningsbank. Skyndte meg å fylle opp tanken med 98 med en gang jeg hadde mulighet.

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Fuel..

Legg inn av Pug-Nose »

RuneMC skrev:95 oktan - keep it simple.

Eller man kan bekymre seg om tilsetninger, pris og diverse.

Sykkelen går fortsatt helt fint etter 104K km/7 år, ingen gummislanger har etset bort, ingen rustpartikler eller metallpartikler på bunnpluggen, osv...
Kjører konsekvent 95 på min sykkel (Triumph Tiger XC), da denne ble konstruert for å kjøre på bensin av relativt laber kvalitet. Kompresjonsratio på denne er 11.1:1.

Da jeg hadde Ducati Multistrada kjørte jeg alltid beste kvalitet i utlandet, siden det er mindre sannsynlighet for etanol i bensinen. Multistradaen (1000 og 1100) var kjent for at tanken ble misformet, og derfor forskjøv seg fra festepunktene ved lengre tids bruk med etanolholdig bensin.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

1290 Super Adventure har 13.1:1 i ratio... Er det noen som kan gi en enkel forklaring på hva forskjellen på de forskjellige ratioene er? :scratch Mener bmw'en min hadde 12:5 eller noe slikt :-# :x

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Fuel..

Legg inn av Cutless »

Det viser hvor maks-min volum det er i forbrenningskammeret. Altså ration(volum) mellom når syllinder er helt i toppen av syllinderen og når den er nederst. Som igjen sier hvor høy kompresjonen i motoren er. Høyere kompresjon=mer varme. En av grunnene til at luftavkjølte motorer ikke klarer å gi like høy effekt som vannavkjølte.

Er ikke mitt sterkeste felt, så korriger meg om jeg tar feil.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Fuel..

Legg inn av Cutless »

Et praktisk eksempel:

Ducati Hypermotard 821
CC: 821
Kompresjonratio: 12,8:1 (vannavkjølt)

HK: 110


Harley Davidson 883 roadster
CC: 883
Kompresjonsratio: 9:1 (luftavkjølt)

HK: 53

Fort gjort å starte en ny diskusjon på HK vs NM nå, men er bare for å gi en pekepinn på ytelse - samt vise hvorfor kompresjonsratio er viktig.

Svar