Fuel..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Fuel..

Legg inn av JohnnyTh »

gsx750_80 skrev:
Amerikanerne har hatt etanol i drivstoff lengre enn oss, og i relativt større mengder. Snart kommer etanol i det aller meste av drivstoff også i Norge, uten at særlig mange ser ut til å bry seg.
Mange Amerikanere i militær veteranbil miljøet fyller marine bensin -beregnet på båter- denne inneholder ikke etanol.

Jeg kommer til å fylle 98 okt på ting som skal lagres lenge. Har hatt litt problemer med ved-maskinen, som har en bensinmotor når den har stått et år. Får noe geleaktig grums i filter og forgasser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Fuel..

Legg inn av 500DOHC »

Å si at det ikke går ut over ytelsen ved bruk av for lav oktan fordi man har "knockcensor" blir feil.
Det som skjer er at denne sensoren føler at det er tenningsbank og motorstyringen justerer da
tenningstidspunktet ned til nærmere TDC(TopDeadCenter) og dette går da direkte ut over ytelsen.
[album]3317[/album]

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Fuel..

Legg inn av 929rr »

500DOHC skrev:Å si at det ikke går ut over ytelsen ved bruk av for lav oktan fordi man har "knockcensor" blir feil.
Det som skjer er at denne sensoren føler at det er tenningsbank og motorstyringen justerer da
tenningstidspunktet ned til nærmere TDC(TopDeadCenter) og dette går da direkte ut over ytelsen.
Jepp. Det går litt utover ytelsen men med bankesensor ungår en fårhåpentligvis motorskader pga banking

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister :eh
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.

At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem? :-# :x :-k

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Fuel..

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister :eh
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.

At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem? :-# :x :-k
Tror ikke heller det er noe problem som sådan, men at man kan få lavere effekt og potensielt høyere forbruk virker troverdig. Et alterantiv til effektanlegg? :)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

De som er gode i matematikk kan regne ut det påståtte effekttapet .... det blandes vel inn 5% etanol.
Bensin uten etanol har energiinnhold på 9 kwh/liter, og ren etanol har 6,5 kwh/liter ... det blir vel ikke all verdens med tap?
Og hvor skadelig kan det være?
Er det noen som har hørt om noen tilfeller? .... bortsett fra rykter om at det bor en mann et sted som kjenner noen som har hørt om en kar som har lest om et tilfelle.
Hvorfor skal man fylle 98 før vinterlagring?
For meg høres dette ut som en konstruert problemstilling.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Fuel..

Legg inn av JohnnyTh »

Har hørt at etanolen kan føre til slik gele i bensinen som jeg hadde på vedmaskinen min. Problemet jeg hadde med den er ellers uforklarlig. Burde nok kjørt den tom før lagring. Men det sies at 98 okt er bedre for lagring. Etanolbensin brukes som sagt ikke av mange i usa på biler som blir lagret.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Har hørt at etanolen kan føre til slik gele i bensinen som jeg hadde på vedmaskinen min. Problemet jeg hadde med den er ellers uforklarlig. Burde nok kjørt den tom før lagring. Men det sies at 98 okt er bedre for lagring. Etanolbensin brukes som sagt ikke av mange i usa på biler som blir lagret.
Jeg skal ikke påstå at det ikke stemmer, men burde det ikke være et mere vanlig problem om det er etanolen som er skyld i geleen?
I dag startet jeg en kjedesag som ikke har vært startet på flere år ... med gammel 95 oktan.
For en mnd siden startet jeg en gammel moped .. med gammel 95 oktan.
Jeg har ikke fylt 98 på noen av mine sykler eller biler på i alle fall 15 år, og har aldri hatt noen problemer.
Jeg kjenner heller ingen andre som har hatt problemer.
Kan geleen ha andre opphav?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Fuel..

Legg inn av ejs »

:thumleft
Det har vist seg at etanolblandet drivstoff kan virke som oppløsningsmiddel på overflaten til drivstofftanker av glassfiber, kan svekke veggene i drivstofftanken og føre til at slam og smøreoljerester kan dannes i motorens drivstoffsystem og ventilrekke.

Tanker på motorsykler og båter er utsatt. Muligens tanken på vedmaskinen også
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Fuel..

Legg inn av 650spleisn »

https://www.youtube.com/watch?v=8VWEwEveGTQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gjentar mitt tidligere svar:
Kompresjonen starter ikke før alle ventiler (evnt. eksosporter) er steng.
Det er ikke nødvendigvis ved N.D..
Derfor blir formelen V1+V2 / V2.

Når det gjelder problemer med etanol i bensinen så har jeg personlig ingen konkrete eksempler å vise til, men har gjort meg noen refleksjoner om temaet.
Når mange seriøse aktører (etter min oppfatning), fra mange land, peker på mulige problemer linket til innblanding av etanol i bensinen så er det helt klart noe i det.
Hvor mange typer bensindrevne kjøretøy er bygget de siste 100 årene?
Hvor mange kombinasjoner av materialer som er i kontakt med bensinen( gummier, pakninger, etc.) er benyttet?
Dersom etanolen er tilført bensinen i de senere årene så er det vel ganske forståelig at forskjellige typer av reaksjoner kan oppstå.
Kjemi er et svært sammensatt tema. Jeg er absolutt ingen kjemiker, men gammel nok til å forstå at jeg ikke forstår noe som helst.

Dere som sier at min gamle ditt eller datt startet på første forsøk med bensin fra 19xx må huske på at den aktuelle bensinen kanskje var av "ekte" sort uten tilsatt etanol. En gasstett bensintank / forgasser vil også hjelpe på.

Lord og noen av dere andre: hvor mange bensindrevne kjøretøy har dere hatt siden etanolen ble påtvunget bensinen?
Hvor stort erfaringsgrunnlag har dere for å mene at etanolen ikke gjør noen ugang?
Kanskje etanolen gir et snikende problem som man ikke merker før etter en stund?

Personlig så liker jeg tekniske tråder som denne, å spesielt erfaringer som dere der ute har å dele med oss andre.
Men prøv å ikke presenter egne erfaringer som fasitsvar på store temaer som etanolproblematikken tilsynelatende er.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.

Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?

Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Fuel..

Legg inn av JohnnyTh »

Fant noe her.

http://dsps.wi.gov/er/pdf/bst/ProgramLe ... erview.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Enig i at det sikkert ikke er et vanlig problem. Har ikke skjedd med verken plenklipperen eller motorsagen. Men de er også skjeldent lagret så lenge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

LordShaft skrev:Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister :eh
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.

At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem? :-# :x :-k
Mange (de fleste?) er ikke en gang klar over at det er etanol i drivstoff her til lands. Det innføres (evt er innført) til ulike
tider, avhengig av hvor i landet du bor. Etter hva jeg har hørt, har feks trøndelag ikke hatt etanol i bensin inntil ganske nylig, i alle fall. Det er grunn til å tro at det kommer i all bensin og diesel på vanlige bensinstasjoner snart, om det ikke er tilfellet allerede.
Dessuten varierer mengden. i USA har de oftest langt større etanolinnhold i drivstoff enn hva som i første omgang kan
medregnes her til lands. Problemene tilknyttet dette synes å øke, jo mer etanol som er innblandet.
Flere har bidratt med opplysninger om disse problemene på en eller flere andre tråder her på mcsiden.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.

Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?

Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?
Dersom du har tilhold langt nord er det sannsynlig at du ikke har vært utsatt for etanolholdig bensin i det hele tatt, eller inntil ganske nylig. Dersom du leser utenlandske motorsykkeltidsskrifter, feks Classic Motorcycle Mechanics eller Cycle World, ville du ha sett problemer grunnet etanol i drivstoff omtalt mange ganger. Cycle world er et av verdens mest velrennomerte motorsykkeltidsskrift, og dersom du insinuerer at det ikke er mulig å finne "eksempler eller rapporter som beskriver noe mer enn rykter og antakelser" sier det nok mer om deg, enn det det sier om etanolproblematikken.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.

Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?

Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?
Dersom du har tilhold langt nord er det sannsynlig at du ikke har vært utsatt for etanolholdig bensin i det hele tatt, eller ikke før inntil ganske nylig. Dersom du leser utenlandske motorsykkeltidsskrifter, feks Classic Motorcycle Mechanics eller Cycle World, ville du ha sett problemer grunnet etanol i drivstoff omtalt mange ganger. Cycle world er et av verdens mest velrennomerte motorsykkeltidsskrift, og dersom du insinuerer at det ikke er mulig å finne "eksempler eller rapporter som beskriver noe mer enn rykter og antakelser" sier det nok mer om deg, enn det det sier om etanolproblematikken.
mvh

-gsx750_80

Svar