Fuel..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Redman
Innlegg: 29
Registrert: 07 mai 2015, 17:35
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013
Sted: Helgeland/Salten

Re: Fuel..

Legg inn av Redman »

At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.

Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.

Men dere kan jo lære dere å høre etter.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Fuel..

Legg inn av ATWindsor »

Hvordan er dette med etanol merket i norge? Har ikke tenkt så mye på det.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

Redman skrev:At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.

Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.

Men dere kan jo lære dere å høre etter.
Jeg har spurt flere ganger hvor stort problemet er, og lyttet etter svar, men hører ingen svar.
Mange her inne sier det er et problem, men ingen har erfart det selv ... heller ikke noen de kjenner.
Så frem til det dukker opp noe, vil jeg kalle det et ikke-problem .... eller jeg kan strekke meg til å kalle det et hypotetisk problem.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?


http://motorbikewriter.com/steer-clear- ... torcycles/

Problemer ? ja det er det men vanligvis ikke noe som utgjør umiddelbart havari-men ser oftere en før rustangrep i tanker og korrosjon i drivstoffsystemer og driftforstyrrelser grunnet dette og plast/gummi som endrer egenskaper.
Nei dette er sikkert noe som kommer etter flere år, men hvor mange år da ca? :-k Min ducati 748, 2000 modell som bare var kjørt med 95 i mitt eie, bar ikke preg av noe feil grunnet etanol tilsetning. Men at det kan oppstå i løpet av de neste 10 årene, det er godt mulig :scratch
Redman skrev:At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.

Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.

Men dere kan jo lære dere å høre etter.
Nei det er helt riktig, å om 1 million sier noe feil, ja så er det faktisk fortsatt feil.
Det er et klokkeklart tegn på at vi ikke vet alt, men å være naturlig skeptisk, eller la oss si litt kildekritisk er langt sunnere enn å sluke alt som blir hevdet på internett rått. Derfor må det, å bør det bli litt diskusjon rundt et slikt tema, der noen er såpass klar, mens andre er helt uviten. Ikke så veldig ulikt diskusjonene en kan ha rundt trening og kosthold (uten at det skal spore av)

I stede for å belære meg å flere andre om at jeg skal høre etter. Så kan jo du komme med noe konkret som fremmer din sak, eller som støtter oppunder problematikken rundt etanol i bensin. Å komme med slikt svekker igrunn bare din egen integritet :thumleft

Men prøv gjerne igjen! :prf

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
Jeg valgte én tilfeldig, nemlig 2015 Honda VFR 1200X Cross Tourer. Leste alt jeg kunne finne med lupe. Kravet er 95oktan eller bedre. Så vidt jeg vet så betyr det i nesten hele den siviliserte verden minst 5% etanol. Kunne ikke finne ett eneste ord om etanol.

Har du noen kilder å vise til for påstanden?
Ugh !

Det står da vitterlig:
Artikkel fra Mekkern skrev:According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10.
Nitten-åtti-seks !
Hallo? Er dette blitt en vetransykkel-tråd?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av tagesk »

jhn skrev: Så frem til det dukker opp noe, vil jeg kalle det et ikke-problem .... eller jeg kan strekke meg til å kalle det et hypotetisk problem.
Kan jeg inntil videre få foreslå: Veteransykkel-problem?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fuel..

Legg inn av mekkern »

tagesk skrev:
mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
Jeg valgte én tilfeldig, nemlig 2015 Honda VFR 1200X Cross Tourer. Leste alt jeg kunne finne med lupe. Kravet er 95oktan eller bedre. Så vidt jeg vet så betyr det i nesten hele den siviliserte verden minst 5% etanol. Kunne ikke finne ett eneste ord om etanol.

Har du noen kilder å vise til for påstanden?
Ugh !

Det står da vitterlig:
Artikkel fra Mekkern skrev:According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10.
Nitten-åtti-seks !
Hallo? Er dette blitt en vetransykkel-tråd?

[TaSK]
dette gjelder sykler ETTER 1986


Her er HELE setningen forøvrig:
'According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10. No Japanese bikes and no Piaggio products can use it. The FCAI doesn’t mention other brands, but it can be assumed ethanol blends are not suitable.

Edit:
her er en link.ref Honda.http://www.hondampe.com.au/repository/a ... ral.aspx#9
der står det at du KAN bruke inntil 10% men ikke anbefalt.
Sist redigert av mekkern den 09 aug 2015, 19:34, redigert 2 ganger totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fuel..

Legg inn av mekkern »

Men klart dette er jo bare tull ....som alt annet på nettet.
Sikkert konspirasjoner og foliehatt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

tagesk skrev:
jhn skrev: Så frem til det dukker opp noe, vil jeg kalle det et ikke-problem .... eller jeg kan strekke meg til å kalle det et hypotetisk problem.
Kan jeg inntil videre få foreslå: Veteransykkel-problem?

[TaSK]
I følge Federal Chamber of Automotive Industries (Australia) er selv 5 % etanolinnblanding skadelig for de fleste
moderne motorsykler, var det en som hadde dokumentert i en annen tråd om emnet.

Det er ikke kun et veteran-motorsykkelproblem. Dessuten: Korrosjon feks "tar ikke hensyn til" om metallet er produsert
for 1 eller feks 35 år siden. Dårligere drivstofføkonomi har med molekylærstruktur i etanol kontra etanolfri bensin å gjøre.
At dette skulle gjelde kun veterankjøretøyer er kun en myte, er jeg redd.
Etanol er også særlig uheldig for feks gressklippere, båtmotorer og en lang rekke andre produkter med bensinmotorer.

Problemene rammer også biler, selvfølgelig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:
tagesk skrev:
mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
Jeg valgte én tilfeldig, nemlig 2015 Honda VFR 1200X Cross Tourer. Leste alt jeg kunne finne med lupe. Kravet er 95oktan eller bedre. Så vidt jeg vet så betyr det i nesten hele den siviliserte verden minst 5% etanol. Kunne ikke finne ett eneste ord om etanol.

Har du noen kilder å vise til for påstanden?
Ugh !

Det står da vitterlig:
Artikkel fra Mekkern skrev:According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10.
Nitten-åtti-seks !
Hallo? Er dette blitt en vetransykkel-tråd?

[TaSK]
dette gjelder sykler ETTER 1986


Her er HELE setningen forøvrig:
'According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10. No Japanese bikes and no Piaggio products can use it. The FCAI doesn’t mention other brands, but it can be assumed ethanol blends are not suitable.

Edit:
her er en link.ref Honda.http://www.hondampe.com.au/repository/a ... ral.aspx#9
der står det at du KAN bruke inntil 10% men ikke anbefalt.
Interessant. Takk for referansen. Det er nok mange som vil bestride at feks nyere HD trygt kan benytte etanolholdig drivstoff. Jeg har feks sett en artikkel med bilde av en bensinpumpe fra en HD fra tidlig 2000 tall som angivelig var opprustet med "god hjelp" av etanol. Skal se om jeg kan finne den igjen..

Som sagt skriver Cycle World i septembernummeret (2015), at:

"...Ethanol does lots of bad things, but fuel fuel-injector deposits and carbon buildup aren't even on the radar.
The most common problems are corrosion and varnish deposits in the fuel system, primarely the rusting / dissolving
of the fuel tank, and varnish in carburettors and on inlet valves stems. ... Try to find non-etnanol fuel. Write your congressman. If stuck with ethanol, run your tank all the way empty before storing for the winter. Failing that, fill it to the brim with stabilizer in it..."

Innsprøytning er det vel få veteransykler som har. Dessuten vil korrosjon tære på nytt og gammelt metall. Etanol diskriminerer neppe med tanke på alder på metallet som angripes.
Sist redigert av gsx750_80 den 09 aug 2015, 19:48, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Fuel..

Legg inn av 929rr »

Drivstofføkonomi driter jeg inår det kommer til sykkel. Det nærmeste jeg er å bekymre meg for forbruk, er kunnat det er kjedlig og stoppe unødvendig ofte.
Etanol har den kjedlige egenskapen at det trekker til seg vann. Vann er noe jeg godt kan klare meg uten å ha på tanken.


Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

[/quote]

Interessant. Takk for referansen. Det er nok mange som vil bestride at feks nyere HD trygt kan benytte etanolholdig drivstoff. Jeg har feks sett en artikkel med bilde av en bensinpumpe fra en HD fra tidlig 2000 tall som angivelig var opprustet med "god hjelp" av etanol. Skal se om jeg kan finne den igjen..
[/quote]
Her:
http://www.equipmentworld.com/e-10-aliv ... fuel-pump/" onclick="window.open(this.href);return false;

HD fra 2000- og noe, med lav kilometerstand og opprustet bensinpumpe, angivelig etanol-indusert.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

Redman skrev:At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.

Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.

Men dere kan jo lære dere å høre etter.
:thumleft
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Fuel..

Legg inn av RuneMC »

Jeg tanker bare 95 oktan.
Mest Shell (siden det tilfeldigvis er den lokale stasjonen) - men litt Uno-X og Statoil også (og en sjelden gang noe annet).

Har overlevd 7 år og 105K km til nå... ikke måttet bytte gummislanger og slikt (som iflg servicemanual skal byttes hvert 4.de år, men som iflg versted heller bare inspiseres og tas ved behov - "ellers så blir det så dyrt for deg" som de sier...). Mitt lille estimat er at motoren sikkert går 100K til uten problem så lenge den får sine jevnlige oljeskift med Biltema's helyntetiske "JASO MA2" spesifiserte 10W-40 olje (og bytte av originalt Suki oljefilter hvert 3.dje oljeskift).

Har også sett nøye på den magnetiske bunnpluggen, men ikke klart å se noe a la metallpartikler/rust ved oljebytter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Fuel..

Legg inn av JRO »

Skal ikke hive meg inn i diskusjonen, men dette er teksten i brukermanualen for min Multistrada:

Attention
The vehicle is compatible only with fuel having
a maximum content of ethanol of 10% (E10).
Using fuel with ethanol content over 10% is
prohibited. Using it could result in severe damage of
the engine and motorcycle components. Using fuel
with ethanol content over 10% will render the
Warranty null and void.

Er også mange tråder på Ducati.ms om amerikanere som har problemer med tanken ved at den sveller, blir ødelagt og de må bytte tank. Dette på grunn av for høyt innhold av ethanol i bensinen i USA. Tanken i MTS er av plast.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Svar