Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Legg inn av Gammelsmurfen »

Som sikkert mange har opplevd, tar stående bilder med mobilen og poster de her også blir de vist liggende.
Fant ut nå at det har med EXIF data i filen å gjøre, selv fjerning av de vil ikke virke men å få de riktig.
Rotering i Windows bildevisning fikser ikke dette! Noe programvare kan men...

En enkel måte å gjøre dette på uten behov for programvare er å bruke denne web-applikasjonen.

1. Gå til https://www.resizepixel.com/
2. Klikk på "Last opp bilde"
3. Klikk på "Roter" til venstre, deretter (om nødvendig) enten høyre eller venstre og avslutt med "Roter"-knappen
roter.png
4. Klikk "Gå til nedlasting" nede i høyre hjørnet (på PC, på telefon/mobil enhet - bare scroll lenger ned)
5. Klikk last ned knappen nede i høyre hjørnet. (på PC, på telefon/mobil enhet - bare scroll lenger ned)

Eksempel:
Før fiksing av EXIF data
20220421_200149.jpg
Etter fiksing av EXIF data:
20220421_200149_mod.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Gammelsmurfen den 19 jun 2022, 15:42, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Legg inn av AJ »

Godt tips, Gammelsmurfen! :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert enkelt når man sitter på en pc eller en laptop, men på iPad og mobil (iPhone) skal bildet være svært viktig før jeg gidder og ta den prosessen mens jeg er ute på tur. Ser ikke ut til at man får lastet ned bildet rett til kamerarullen på ipad eller iphone heller men må lagre det i google drive eller andre steder. Da må man først finne bildet der, laste det ned til kamerarullen for og ja..... det blir for mye.

Men fra laptop og stasjonær pc fungerer nok dette fint. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 19 jun 2022, 13:58 Sikkert enkelt når man sitter på en pc eller en laptop, men på iPad og mobil (iPhone) skal bildet være svært viktig før jeg gidder og ta den prosessen mens jeg er ute på tur. Ser ikke ut til at man får lastet ned bildet rett til kamerarullen på ipad eller iphone heller men må lagre det i google drive eller andre steder. Da må man først finne bildet der, laste det ned til kamerarullen for og ja..... det blir for mye.

Men fra laptop og stasjonær pc fungerer nok dette fint. :)
Å joda, funker fint fra mobil også (i hvert fall fra Android), og jo man får både lastet den ned til telefonen og jo man ser den i "galleriet" sammen med andre bilder. Men fordi det er en mobil enhet (browseren), så kommer meny og knapper under hverandre (bare ser litt annerledes ut), men punktene i guiden er likevel de samme, først knappen "gå til nedlasting", deretter knappen "last ned".
Nå har ikke jeg noe med "i" foran, og får derfor ikke testet det på Apple produkter, mulig Safari er litt sær som vanlig, prøv heller med f.eks. chrome om det ikke er IOS som er sært.

Hvor vidt du vil poste stående bilder 90 grader feil Bjerknez, eller la være å ta stående bilder (selv de gangene det er eneste som passer) velger du selv :D

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 19 jun 2022, 15:38
Bjerknez skrev: 19 jun 2022, 13:58 Sikkert enkelt når man sitter på en pc eller en laptop, men på iPad og mobil (iPhone) skal bildet være svært viktig før jeg gidder og ta den prosessen mens jeg er ute på tur. Ser ikke ut til at man får lastet ned bildet rett til kamerarullen på ipad eller iphone heller men må lagre det i google drive eller andre steder. Da må man først finne bildet der, laste det ned til kamerarullen for og ja..... det blir for mye.

Men fra laptop og stasjonær pc fungerer nok dette fint. :)
Å joda, funker fint fra mobil også (i hvert fall fra Android), og jo man får både lastet den ned til telefonen og jo man ser den i "galleriet" sammen med andre bilder. Men fordi det er en mobil enhet (browseren), så kommer meny og knapper under hverandre (bare ser litt annerledes ut), men punktene i guiden er likevel de samme, først knappen "gå til nedlasting", deretter knappen "last ned".
Nå har ikke jeg noe med "i" foran, og får derfor ikke testet det på Apple produkter, mulig Safari er litt sær som vanlig, prøv heller med f.eks. chrome om det ikke er IOS som er sært.

Hvor vidt du vil poste stående bilder 90 grader feil Bjerknez, eller la være å ta stående bilder (selv de gangene det er eneste som passer) velger du selv :D
Hvis jeg må gjennom flere knapper for at bildene skal snu seg riktig så lar jeg heller være eller evt. legger dem inn feil vei. Når det er sagt så kan jeg ikke huske jeg har hatt det problemet med bildene jeg laster opp så langt.... :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Legg inn av dypen »

Bra tips og kjent redigering! Selv tar jeg sjelden eller aldri bilde med stående mobil, foretrekker å legge mobilen når jeg tar bilde men noen vinkler (når jeg tar bilder på detaljer ex på mc deler) gjør av og til att jeg må redigere bilde riktig vei på mobilen før de lastes opp til forumet her. Når mobilen ligger blir det som å ta bilde med vanlig kamera, stående kamera blir portrett eller som stående mobil.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stående bilder fra mobil blir vist liggende

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 19 jun 2022, 19:33 Bra tips og kjent redigering! Selv tar jeg sjelden eller aldri bilde med stående mobil, foretrekker å legge mobilen når jeg tar bilde men noen vinkler (når jeg tar bilder på detaljer ex på mc deler) gjør av og til att jeg må redigere bilde riktig vei på mobilen før de lastes opp til forumet her. Når mobilen ligger blir det som å ta bilde med vanlig kamera, stående kamera blir portrett eller som stående mobil.
Enig. Stående bilder er i de aller fleste tillfeller ikke foretrukket fra min side. Vertfall ikke turbilder etc. så sant man da absolutt ikke skal ha med hele kirkespiret :thumleft

Svar