Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Godtvoksen

Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Godtvoksen »

Hva er grunnen til at administrator av forumet ikke tillater opplasting av bilder?

jfr: http://forum.mcsiden.com/faq.php#f33

For mange kan det være unødvendig tungvint og lære seg å legge ut bilder på andre nettsteder.

mvh
Godtvoksen

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Globe »

Det er vel egentlig et kapaistetsspørsmål hva gjelder lagring og andre hardwareressurser regner jeg med. Dedikert supportbehov for en server som håndterer slikt vil også øke betraktelig, samt kommer en inn i en "ond spiral" av oppgraderingsbehov etterhvert som forumet vokser, og det gjør det jo :)

En annen positiv effekt ut av det, er at om du legger dine egne bilder med link hit, er det ingen tema med eierrettigheter da du har kontroll med egne publiserte bilder selv, via egen lagring.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av AJ »

Ja, hva skal jeg svare til dette, da... :-k
I utgangspunktet er det fireman, som satte opp Forumet i sin tid (2004), som har kommet til at det best å begrense størrelsen på hva som skal lagres av bilder på Forumets server.
Før jeg evt. endrer på denne lagringskvoten tror jeg det er lurt om fireman tar en prat med de som 'hoster' Forumet på sine servere for å sjekke kapasitet og slike ting.

Jeg tar kontakt med ham og forhører meg litt...

Men som jeg også har nevnt tidligere er det slik at de fleste forum der ute gjør det på samme måten, liten egenkvote for bilder, og råder brukerne i stedet til å bruke eksterne lagringsplasser som bl.a. de vi har nevnt i denne tråden:

http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?f=20&t=334" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:Det er vel egentlig et kapaistetsspørsmål hva gjelder lagring og andre hardwareressurser regner jeg med.
For noen år tilbake siden så ville jeg nok vært enig med deg. I dag koster lagringsplass svært lite. Har selv drevet et fotonettsted med utlegging av flere tusen bilder, og det kostet i dag svært lite. Tror brukervennlighet er svært viktig... :-) :)

Godtvoksen

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:J, som satte opp Forumet i sin tid (2004), som har kommet til at det best å begrense størrelsen på hva som skal lagres av bilder på Forumets server.
Det forklarer saken, i dag 2010 - burde ikke det være noe problem... ;-)

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av cheron »

Mistenker også at forumet vil oppleves tregee om vi skal bruke kapasiteten på å ha bilder liggende på serveren. Går det tregt mister ihvertfall jeg lysten på å poste her :)

Har kutta ut mange andre forum pga treghet.

Ja, jeg er ikke verdens mest tålmodige menneske, men så lenge det finnes gode alternativer som er lette å bruke som f.eks photobucket.com er ikke jeg i tvil :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev: For noen år tilbake siden så ville jeg nok vært enig med deg. I dag koster lagringsplass svært lite. Har selv drevet et fotonettsted med utlegging av flere tusen bilder, og det kostet i dag svært lite. Tror brukervennlighet er svært viktig... :-) :)
Er ikke uenig i disse argumentene. Kanskje litt når det gjelder det siste du nevner... Tror brukere flest synes brukervennligheten er god som den er ved å legge ut bilder, som er lagret på f.eks. Photobucket, TinyPic osv. i forumposter. Har amn gjort dette noen ganger så "siter det i fingrene", på en måte.

I tillegg er jo disse stedene også et greit sted for alle mulige andre bilder man gjerne vil ha en backup av...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev: Tror brukervennlighet er svært viktig... :-) :)

Helt enig med deg at brukervennligheten har det meste å si, da spesielt i et forum hvor det ikke er interessen for teknologien som er driveren! Er selv relativt aktiv i endel andre forum, både med og uten "intern" lagringskapaistet og ser at de med egne lagringstilbud fort blir utsatt for begrensninger i etterkant, samt får behov for hyppigere oppgraderinger av hardware.

Også enig med deg at kostnaden for lagring er minimal nå i forhold til relativt kort tid tilbake. Men det er nå, tross alt, en kostnad. Og noe av "drepen" for et forum, etter min mening, er den dagen hvor det må begynne å ta seg betalt for å være åpent for bruk.....da utfordres brukerne på andre temaer! Annonseinntekter er også en finansieringskilde, men jeg må si, at jeg p.t. liker å være i et forum (les:dette forumet) hvor jeg slipper å forholde meg en en Flashblinkende heading øverst på alle sider, og andre popupadds som "forstyrrende" elementer" i min kommunikasjon med interessefrender.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Dexter »

Jeg har jo stilt spørsmålstegn ved dette tidligere. Argumenter som at forumet blir tyngre, tregere, kapasitet osv har ingen sammenheng rundt dette med bildelagring. Jeg hoster flere phpbb forum hvor det tillates opplasting. Jeg setter selv kvoten. På det mest aktive forumet ble kvoten satt til 50mb for over 1 år siden, den kvoten er enda ikke oversteget... 50mb er virkelig ikke mye... innstillingene for vedlegg bestemmes av forumets administratorer og vil sånnsett også begrense hvor mye plass et bilde potensielt vil ta på serveren. Ved å bruke f.eks. gratis onlineverktøy for bilderedigering (http://www.picnik.com" onclick="window.open(this.href);return false;) får man gjort alle nødvendige endringer på bildene før opplasting. picnik er forøvrig genialt :D

Eneste argument kapasitetsmessig for servern forumet hostes på er dersom det er begrensning på hvor mye data som kan overføres i en gitt periode.

Om det er kapasiteter som likevel setter begrensninger for forumet så tilbyr jeg herved gratis hosting med ubegrenset lagringsplass slik at forumet kan utnytte alle innebygde funksjoner til det fulle :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av cheron »

Der ser dere hvor lite jeg har peiling på oppsett av forumer :D Hvorfor oppleves andre forumet som tregt da?
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Globe »

Her skal jeg umiddelbart trekke mine lekmannsvurderinger tilbake i lys av Dexters erfaringsbaserte og faglige innspill.. :notworthy: ...og lar det seg gjøre å integrere tilbudet om gratis hosting, samt at denne kan tilbys formelt og langsiktig til eier og drivere av forumet,...så regner jeg med at de vil vurdere det! :thumleft

Kjempebra Dexter!! :=D>

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Dexter »

cheron skrev:Der ser dere hvor lite jeg har peiling på oppsett av forumer :D Hvorfor oppleves andre forumet som tregt da?
Det er jo forsåvidt et godt spørsmål. Jeg vet faktisk ikke... de fleste forum som dette inneholder jo nesten bare tekst og formateringer og svært lite grafikk, hvilket betyr at de også krever lite båndbredde for å kunne leses raskt og enkelt. Bilder må lastes uansett om de er lagret i forumet eller linket fra et annet sted så begrensningen der vil være den hastighet serverne har mot internet. Min server har f.eks. 100mbit full duplex på nett. Det er laaaaangt over det en normalt trenger for å kjøre selv svært tunge nettsider. (oppgraderes til 1gb i løpet av 2010)

Jeg har imidlertid sett at noen nettsteder som tilbyr "gratis" forumer ofte står på servere i USA eller andre steder i verden. Sannsynligvis hoster disse serverne både 10, 100 og kanskje 1000 forumer, da vil det ofte kunne oppleves som tregt i perioder dersom serverriggen ikke er optimalisert for formålet. Felles for forumer er bruk av databaser, dette kan også være flaskehalser da disse også krever båndbredde dersom de ikke står på samme rigg.

Dette skapte kanskje flere spørsmål enn svar... men bare spør :-):-)
Sist redigert av Dexter den 11 jan 2010, 12:20, redigert 1 gang totalt.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av AJ »

Mange fornuftige argumenter og synspunkter i denne tråden. Bra!
Jeg har kontaktet fireman og bedt ham ta en tur innom og sette seg inn i det som er kommet fram her. Så får vi se om vi kan gjøre endringer.
Vi tviholder ikke på den løsningen vi har i dag, bare så det er nevnt.
Vi må bare forsikre oss om at endringer vi gjør ikke virker negativt inn på kapasitet, hastighet, stabilitet osv. osv.

Og til deg Dexter: Tilbud om gratis hosting er selvfølgelig interessant og ikke minst generøst :=D> :thumleft
Jeg vil også ta dette opp med fireman siden vi driver dette Forumet sammen og av oss to er det han som har mest peiling på det tekniske.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av cheron »

Hmm :scratch

Holder meg til det jeg kan jeg.. Fiske laks og skru på kjøretøyer... :[-(
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Globe »

He he he...og moderere oss :-) :)

Svar