Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av cheron »

Globe skrev:He he he...og moderere oss :-) :)
Synes dere har vært flinke å fikse den biten selv jeg når dere velger deres ord som legges ut på forumet :thumleft
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Globe »

:thx :thx

Godtvoksen

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev: Om det er kapasiteter som likevel setter begrensninger for forumet så tilbyr jeg herved gratis hosting med ubegrenset lagringsplass slik at forumet kan utnytte alle innebygde funksjoner til det fulle :thumleft
Veldig bra, dersom jeg ikke tar helt feil så hostes mcsiden.com hos:

http://www.barlind.com/index.php?articleid=149

Og kr. 250,- pr mnd for 10 000 mb er i dag en svært dyr løsning.

Se pris hos http://www.one.com/no/, hvor 10 000 mb koster kr 20,- pr mnd..:-)

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av cheron »

Men jeg bare spør meg.. Er det SÅ vanskelig å bruke eksterne bildebanker som f.eks photobucket etc etc? :scratch
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Godtvoksen »

cheron skrev:Men jeg bare spør meg.. Er det SÅ vanskelig å bruke eksterne bildebanker som f.eks photobucket etc etc? :scratch
Selvsagt ikke, det er heller ikke vanskelig å vaske opp - men jeg foretrekker likevel oppvaskmaskin..;-) I disse Facebook-tider så forandres forventningen om brukervennlighet. Det å kunne laste opp bilder i et nettsamfunn, er snart en selvfølge :-)
Sist redigert av Godtvoksen den 11 jan 2010, 13:22, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev: Om det er kapasiteter som likevel setter begrensninger for forumet så tilbyr jeg herved gratis hosting med ubegrenset lagringsplass slik at forumet kan utnytte alle innebygde funksjoner til det fulle :thumleft
Veldig bra, dersom jeg ikke tar helt feil så hostes mcsiden.com hos:

http://www.barlind.com/index.php?articleid=149

Og kr. 250,- pr mnd for 10 000 mb er i dag en svært dyr løsning.

Se pris hos http://www.one.com/no/, hvor 10 000 mb koster kr 20,- pr mnd..:-)
Hvor Forumet skal hostes tar vi ofte opp til vurdering. Inntil videre har vi valgt å holde oss til Barlind uten at det dermed er slått fast at dette er en varig løsning.

Ellers må jeg si meg enig med cheron:
cheron skrev:Men jeg bare spør meg.. Er det SÅ vanskelig å bruke eksterne bildebanker som f.eks photobucket etc etc? :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Onsløv »

Nei, igrunnen ikke, men da må forumet hente bilder fra eksterne severe.
Vil faktisk tro det går fortere at forumet henter bilder fra sin egen server.

Hvis den eksterne severen er nede, får man jo heller ingen bilder.

Men noen poster gjerne bilder / artikler flere steder, da synes jeg det er feil å belaste f.eks dette forumets server til det. =;
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:
Hvis den eksterne severen er nede, får man jo heller ingen bilder.
Godt poeng...

Vel, det har kommet mange gode og nyttige innspill så langt. Jeg skal ta opp alt sammen med fireman. Så kommer vi tilbake med hva vi kommer kommer til å gjøre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:
Onsløv skrev:
Hvis den eksterne severen er nede, får man jo heller ingen bilder.
Godt poeng...

Vel, det har kommet mange gode og nyttige innspill så langt. Jeg skal ta opp alt sammen med fireman. Så kommer vi tilbake med hva vi kommer kommer til å gjøre.
Det var lynrask forandring til det bedre, her har dere fått kalender og nå mulighet for å laste opp bilder... :banansplit

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av fireman »

Tja, vi skal selvsagt prøve å følge med i tiden og være så oppdaterte som vi kan.

Vi har til nå ikke hatt problemer med at brukerne våre bruker eksterne bildebanker, men lytter selvsagt til det som kommer av innspill. Og som AJ skriver så er vi opptatt av å ha et brukervennlig forum, og ikke minst spille på lag med brukerne! Men, når det er sagt er det også viktig å være bevisst på endringer som skal gjøres, vi kan ikke hive oss på alt og alle ønsker som måtte komme. Er det fornuftige ting så ser vi så klart på saken og vurderer hva som kan gjøres.

Det er her gode argumenter både for og imot intern lagring av bilder på forumet. Jeg er også enig i at sånn rent teknisk så er det brukervennlighet og hastighet på forumet som betyr mest av alt.

Problemet har tidligere vært kapasitetsbegrensninger. Alt slikt koster, selv om det ikke er all verdens så betyr det faktisk at det er vi som driver det som betaler av egen lomme.

Vi får ta diskusjonen videre, og takker Dexter for tilbud om fri hosting. Jeg kunne tenke meg å høre hva Dexter mener, ut fra egne erfaringer, er en fornuftig løsning?
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Godtvoksen

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Godtvoksen »

fireman skrev:
Vi har til nå ikke hatt problemer med at brukerne våre bruker eksterne bildebanker, men lytter selvsagt til det som kommer av innspill.
Jeg er ny bruker av forumet, og har lest noen tråder her inne. I en av trådene merket jeg meg at enkelte har spurt om hvordan en laster opp bilder. En er da blitt henvist til en oppskrift om hvordan en bruker eksterne bildebanker. Resultatet ble at vedkommende leste oppskriften, men ikke la ut noe bilde av den grunn. Med andre ord: Det ble trolig for komplisert. Oppfatter du ikke da det samme som meg, at enkelte brukere faktisk har problemer med eksterne bildebanker?

mvh
Godtvoksen

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av evike »

Ang. betaling av domenet og forum:

Hvorfor prøver dere ikke å ta kontakt med noen MC-relaterte "businesser" som f.eks. Kellox, BMW osv. og se om dere kan få de til å sponse med et par tusen hver for en annonseplass sammen med logoen til NMCU?

Til sammenligning: NAF MC VESTFOLD får kr. xx av både Speed, BullFighter og Pit Stop for at de har annonse på vår side. Dette dekker nok til nettkostnadene våre.

Dere har et enda større nedslagsfelt enn oss, så hvis bare noen fra adminis'ene her tar på seg en selgerhatt og sender en mail og følger opp med en telefonsamtale, så kan jeg ikke tenke meg at dere burde ha noe problem. Dere er tross alt det MC-forumet som etter hva jeg skjønner har flest aktive medlemmer i Norge pr. d.d.
(Ja, jeg jobber med salg av annonseplasser på noen andre nettsteder også og vet hvor enkelt dette faktisk er, når en har argumenter som er gode nok).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Dexter »

fireman skrev:Problemet har tidligere vært kapasitetsbegrensninger. Alt slikt koster, selv om det ikke er all verdens så betyr det faktisk at det er vi som driver det som betaler av egen lomme.

Vi får ta diskusjonen videre, og takker Dexter for tilbud om fri hosting. Jeg kunne tenke meg å høre hva Dexter mener, ut fra egne erfaringer, er en fornuftig løsning?
Jeg synes vel i denne tiden hvor lagringsplass er så rimelig, at opplasting i forumet burde være mulig. Jeg har sittet og lest på forumet og da spesielt litt eldre tråder der det er linket til eksterne bilder eller filer så har disse manglet fordi den eksterne lagringen har endret seg, forsvunnet eller av andre grunner ikke lengre har det som det opprinnelig var linket til. Denne problematikken og flere unngår man når filer lastes opp til forumet. Jeg vet ikke hvilken web-pakke mcsiden kjøper hos Barlid, men den rimeligste pakken koster da 1000 kroner i året. Jeg skjønner at en kommersiell bedrift må ta betalt for tjenestene, men jeg synes nå dette var litt i overkant bare for 500mb. Når jeg vurderer belastning på serveren så regner jeg faktisk ikke forumer i belastningsbildet vårt, forumer er de minst ressurskrevende nettsider vi hoster. Jeg synes forumeierne burde vurdere en rimeligere hosting med høyere lagringsplass eller en gratisløsning. Hvordan man da linker bilder eller laster opp blir da opp til brukeren og forumet blir samlet sett mer brukervennlig. Jeg tilbyr som sagt gratis hosting, denne inkluderer alt man normalt får i et webhotell og sannsynligvis noe mer. (domeneregistrering og administrasjon, mail m/webmail, ftp, webadministrert mySQL, subdomener, støtte for gzip, php, asp.net osv osv) mer tekniske spørsmål kan vel tas på PM med mindre alle ønsker å ta del i disse :knegg
Vår hostingserver og våre driftstjenester ligger under http://www.webs.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av Dexter »

evike skrev:Ang. betaling av domenet og forum:

Hvorfor prøver dere ikke å ta kontakt med noen MC-relaterte "businesser" som f.eks. Kellox, BMW osv. og se om dere kan få de til å sponse med et par tusen hver for en annonseplass sammen med logoen til NMCU?

Til sammenligning: NAF MC VESTFOLD får kr. xx av både Speed, BullFighter og Pit Stop for at de har annonse på vår side. Dette dekker nok til nettkostnadene våre.

Dere har et enda større nedslagsfelt enn oss, så hvis bare noen fra adminis'ene her tar på seg en selgerhatt og sender en mail og følger opp med en telefonsamtale, så kan jeg ikke tenke meg at dere burde ha noe problem. Dere er tross alt det MC-forumet som etter hva jeg skjønner har flest aktive medlemmer i Norge pr. d.d.
(Ja, jeg jobber med salg av annonseplasser på noen andre nettsteder også og vet hvor enkelt dette faktisk er, når en har argumenter som er gode nok).
Dette synes jeg høres smart ut!

Husker for en tid tilbake når jeg brukte nettby så ble det etablert nettby mc-klubb, de fikk da laget jakkemerker med klubbens logo som medlemmene kunne kjøpe. Hva med å lage en "jeg er en mcsiden-forumist" elns :janikk Da blir det litt markedsføring for forumet også, uansett hvor en drar
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor tillates ikke opplasting av bilder?

Legg inn av AJ »

Nok en god idé, folkens! :thumleft
Tanken har nok streifet oss, men så langt har det bare blitt med tanken...

Tror nok fireman og jeg må ta et møte på disse tingene om ikke altfor lenge. Skal vel få til det innimellom andre travle ting, tenker jeg :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar