Kjøreruter

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Kjøreruter

Legg inn av Svein2 »

Hvordan lager jeg kjøreruter i Google Maps som jeg kan dele med dere andre her,
litt artig å bruke som planlegging og får å vise hvor jeg har kjørt. :eh

Forklaringen bør være for "dummies". :scratch

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøreruter

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg bruker å spørre guttongen om hjelp til sånnt :thumleft Da kommern å klapprer litt hektisk på tastature, mens jeg legger litt mer ved i ovnen, og før jeg får sukk for meg så ligger alt klart og årna på skjærmen :scratch

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjøreruter

Legg inn av Svein2 »

ArcticTiger skrev:Jeg bruker å spørre guttongen om hjelp til sånnt :thumleft Da kommern å klapprer litt hektisk på tastature, mens jeg legger litt mer ved i ovnen, og før jeg får sukk for meg så ligger alt klart og årna på skjærmen :scratch
De er noen kløppere de som har vokst opp med slik ei personlig datakomputermaskin.
Vi som drev med andre aktiviteter i oppveksten får stå å klø oss i hue og pungen annenhver gong. :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreruter

Legg inn av AJ »

Prøver meg med en kjapp veiledning før jeg farer avsted på bursdagsfeiring til slektninger i Nittedal'n... Godt voksne folk... Har aldri hatt sans for denslags, men må man så må man... :sk?

Nåvel.

Her noen skjermutsnitt fra Goggle Maps med litt hjelpetekst...:

Skrive http://www.google.no" onclick="window.open(this.href);return false; i adressefeltet.
Så snart Google Map sidene dukker opp; kikk til venstre på siden hvor du finner feltet jeg har tatt utsnitt av (står gjerne "Min posisjon" i A-feltet...):
Bilde

I disse feltene skriver du startsted og ankomststed, slik jeg har gjort i begge utsnittene og får dette resultatet på skjermen:
Bilde

Fra Segalstad kan dra den blå linja ved å holde musepila på den grønne dråpen som det står B på, i hvilken retning du måtte ønske og som Google kjenner igjen. Men denne fremgangsmåten fører ikke sjelden til at kjøreruta forandres et sted lenger bak på den blå streken.
Derfor er det lurt å legge inn knutepunkter, som jeg nevnte i en annen tråd. Slike knutepunkter kan legges inn som punkt B, C,D, osv.
I eksemplet jeg viser kan du legge inn neste tettsted etter Segalstad, dvs. som punkt C eller dra den blå linja så langt det går uten at den gjør noen forandringer på vei fra Sjusjøen, via Lillehammer og Segalstad. Skjønner?
Gjør den slike forandringer som du ikke vil ha, må du dra linja tilbake slik at den opprinelige linja kommer på plass igjen.

Litt risikabelt å lage kjørerute på denne måten, nettopp pga. at linja kan gjøre "krøll" på seg.
Derfor er det lurest å bruke "Få veibeskrivelser"-punktene A, B, C... K, L, M, ... U, V, W, osv.

Dette bildeutsnittet viser at jeg har dratt den blå streken inn på vei 255 et godt stykke uten at linje har forandra seg.
Fra dette nye punktet går det fint an å legge inn et nytt knutyepunkt - punkt C - hvis man er lokalkjent. Eller man kan kikke på kartet og finne et stedsnavn langs ønsket kjørerute som kan brukes som punkt C.:

Bilde

I eksemplet ovenfor kan man legge til et bunkt mellom A og B som gjør at man kan kjøre utenom Lillehammer - hvis dette er mulig. I så fall blir det et nytt knutepunkt B, slik at Segalstad som punkt B må bli punkt C.
Slike flyttinger av punkter kan man gjøre hele tiden mens man jobber med ruteplanleggingen i Google.

Så er spørsmålet: ble man noe klokere av dette :eh :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøreruter

Legg inn av mekkern »

OG når du har dette klart bruker du tegnet som ser ut som en "kjetting" ved siden av "print" tegnet for å kopiere linken som du limer inn i innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjøreruter

Legg inn av Svein2 »

Tusen takk AJ, dette er forsåvidt greit, det er når jeg skal lagre denne
kjøreruta og dele med dere andre jeg får problemer, altså å legge kjøreruta inn i
innlegget mitt på MCsiden.no, slik du har gjort flere ganger, bl.a. som forslag til kjørerute
på Karlstadturen.

God tur på bursdag forresten. :vs

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjøreruter

Legg inn av Svein2 »

mekkern skrev:OG når du har dette klart bruker du tegnet som ser ut som en "kjetting" ved siden av "print" tegnet for å kopiere linken som du limer inn i innlegget.
Se der ja, DET er antagelig det jeg er ute etter. :thumleft

Tusen takk mekkern.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreruter

Legg inn av AJ »

Gjør som mekkern forklarte:

Bilde

klikk på kjettingsymbolet (merket med gult i fila ovenfor), deretter krysser du av slik bildefila nedenfor viser, slik at du får den korte linken.
Denne bruker du i posten du skriver på forumet.

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Kjøreruter

Legg inn av Iron76 »

Jeg har en sån derre GPS Tracker som app på mobben. Den tegner inn kjørerute, registrerer fart(!?!), tidsforbruk, paser, høydeforskjell o.l. hvis man aktiverer den. Den tegner da ruten inn på google maps. Hvordan blir det da å dele dette med forumet? Skal etter sigende funke på mail og tryneboken +++

Svar