stenging av kjøp/salgtråder?

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av skullerud »

Jeg er vant til at trådstarter har mulighet til å stenge tråder under kjøp/salg, når kjøpet/salget er gjennomført eller ikke aktuelt lenger.
Det medfører jo et mye ryddigere forum, og det er greit får potensielle kjøpere/selgere at det bare er aktuelle tråder som faktisk er åpne.
Er dette mulig å få til her også, eller har man tatt en avgjørelse på at man ikke ønsker dette?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av Snikkeren »

Hvis man nevner at tingen er solgt, så vil neste moderator som ser det normalt stenge tråden dersom ikke det har blitt en diskusjon videre.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av 2000Touring »

En annen ting: Burde ikke alle ha rettigheter til å slette sin egen tråd?
Da kunne man jo bare slette tråden sin dersom ting foreksempel ble solgt.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av Crinos »

2000Touring skrev:En annen ting: Burde ikke alle ha rettigheter til å slette sin egen tråd?
Da kunne man jo bare slette tråden sin dersom ting foreksempel ble solgt.
Det har man også, så fremt ingen andre har skrevet i posten etter deg/trådstarter.

Vi ønsker normalt sett ikke å slette tråder, men om trådstarter ønsker en tråd slettet, ser vi selvsagt på det på forespørsel til moderator teamet! :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av 2000Touring »

Crinos skrev:
2000Touring skrev:En annen ting: Burde ikke alle ha rettigheter til å slette sin egen tråd?
Da kunne man jo bare slette tråden sin dersom ting foreksempel ble solgt.
Det har man også, så fremt ingen andre har skrevet i posten etter deg/trådstarter.

Vi ønsker normalt sett ikke å slette tråder, men om trådstarter ønsker en tråd slettet, ser vi selvsagt på det på forespørsel til moderator teamet! :)
Ok, da er det bare jeg som har oversett det - trodde ikke man kunne slette egne innlegg - sorry
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av rogg »

Vi ønsker å beholde alle tråder da dette er og blir en del av historien til MCsiden. Så lenge en tråd ikke blir brukt mot sin hensikt kan den godt stå åpen. Det kan hende det er spørsmål angående dette som er solgt/skal selger/er solgt.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av skullerud »

Helt feil praksis i kjøp/salg etter min mening. greit nok å ikke slette tråder, men at man må vente på en mod for å få stengt en tråd, som burde være til nytte for alle.
Spørsmål etter at noe er solgt bør tas i andre underfora eller i pm/epost, IMNSHO...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av Crinos »

skullerud skrev:Helt feil praksis i kjøp/salg etter min mening. greit nok å ikke slette tråder, men at man må vente på en mod for å få stengt en tråd, som burde være til nytte for alle.
Spørsmål etter at noe er solgt bør tas i andre underfora eller i pm/epost, IMNSHO...
Jeg frekventerer en del andre fora, og ingen av dem har at bruker selv kan stenge av posten. Ikke ser jeg helt problemet heller om enn må vente til en moderator stenger tråden...

Setter du SOLGT som første bokstaver i emnet på den første tråden/innlegget, er det ganske så klart at produktet er solgt. Da vil vi også stenge tråden, så fremt det ikke er et etterslep av "diksujosner" i den.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av Godtvoksen »

rogg skrev:Vi ønsker å beholde alle tråder da dette er og blir en del av historien til MCsiden. Så lenge en tråd ikke blir brukt mot sin hensikt kan den godt stå åpen. Det kan hende det er spørsmål angående dette som er solgt/skal selger/er solgt.
Det ønsket har i alle år vært et omdiskutert tema. Det er vel også helt naturlig at slikt blir gjenstand for diskusjon. Jeg for min del angrer ofte på tidligere uttalelser, og jeg skulle mer en gjerne ha omgjort eller slettet disse. Alternativet er da å ta diskusjonen opp igjen for å presisere at dette står jeg ikke inne for lengre, men det skal mere mot til en å slette det i all stillhet. Om jeg ikke husker helt feil så er det også blitt prøvd rettslig eller kanskje det var datatilsynet som har vurdert krav fra folk som ønsker å slette egne innlegg. De fikk ikke medhold. Imidlertid er et sosialt nettsamfunn som dette gammeldags i forhold til Facebook ol. En bør da merke seg at i de moderne sosiale nettsamfunn så kan en slette alt hva en har skrevet. Kanskje MCsiden kan og bør modernisere sin politikk på dette området?

Det står mye om dette tema på http://www.slettmeg.no som helt klart er en nettside som har kommet opp som følge av ønsket om å slette opplysninger som kommer fram om seg selv.

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av skullerud »

Crinos skrev:
skullerud skrev:Helt feil praksis i kjøp/salg etter min mening. greit nok å ikke slette tråder, men at man må vente på en mod for å få stengt en tråd, som burde være til nytte for alle.
Spørsmål etter at noe er solgt bør tas i andre underfora eller i pm/epost, IMNSHO...
Jeg frekventerer en del andre fora, og ingen av dem har at bruker selv kan stenge av posten. Ikke ser jeg helt problemet heller om enn må vente til en moderator stenger tråden...

Setter du SOLGT som første bokstaver i emnet på den første tråden/innlegget, er det ganske så klart at produktet er solgt. Da vil vi også stenge tråden, så fremt det ikke er et etterslep av "diksujosner" i den.
Jeg kan nevne flere, men det aller største, med flere 1000besøkende hver dag, er http://www.archerytalk.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Et alternativ, som brukes blant annet på http://www.v4-honda.com" onclick="window.open(this.href);return false; er å autoslette tråder i salgsforumet 3mnd etter at sist innlegg er skrevet.

Btw, @Godtvoksen, så blir det fullstendig feil å dra inn http://www.slettmeg.no" onclick="window.open(this.href);return false;, og angring på innlegg i denne tråden. Trådstarters (dvs meg) intensjon var å få til et ryddigere kjøp og slagsforum enn det er i dag, hvor man ikke aner om ting er solgt eller ikke.
Og likedan, å bruke "diskusjoner" i en kjøp/slags forum som argument for å ikke stenge tråder gir iallefall meg et inntrykk av at man ikke har en gjennomtenkt og lettmodererbar filosofi bak de enkelte underfora.
Man kjøper og selger i kjøp/salg, og diskuterer i de andre trådene. Blir det diskusjoner om alt annet enn det spesifikke objektet som er til salgs/ønskes kjøpt, burde det være enher moderators plikt, å gripe inn, og henvise til diskusjonsfora, eller i ytterste fall flytte tråden.

Godtvoksen

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av Godtvoksen »

skullerud skrev:
Btw, @Godtvoksen, så blir det fullstendig feil å dra inn http://www.slettmeg.no" onclick="window.open(this.href);return false;, og angring på innlegg i denne tråden. Trådstarters (dvs meg) intensjon var å få til et ryddigere kjøp og slagsforum enn det er i dag, hvor man ikke aner om ting er solgt eller ikke.
Beklager det var et svar til rogg, synd jeg ikke kan slette det... :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev: .... Jeg for min del angrer ofte på tidligere uttalelser, og jeg skulle mer en gjerne ha omgjort eller slettet disse. Alternativet er da å ta diskusjonen opp igjen for å presisere at dette står jeg ikke inne for lengre, men det skal mere mot til en å slette det i all stillhet..
Da må du tenke dæ bedre om før du skriver :[-X Neida, de fleste sier vel ting som ikke stemmer helt med det man egentlig mener, eller kanskje noen tvetydige/utydelige utsagn, men her på forumet kan vi jo i ettertid redigere egne innlegg. Men det e vel heller ikke helt uproblematisk, det kan jo i ytterste konsekvens forandre betydningen av dine motdebatanters innlegg.
Det finnes en diskusjon om Ironbutt som æ har en litt dårlig følelse for, æ huske ikke helt nøyaktig ka æ sa, men trur at æ sa ting som æ ikke mene helt som de ble sagt, litt pga dårlige formuleringer, og litt pga uvitenhet der og da, og så har man tenkt sæ litt om i ettertid. Men det plage mæ ikke så veldig. Hvis diskusjonen kommer opp igjen og biter mæ bak, så kan æ jo presisere mine meninger da. Ingen stor sak.
Forøvrig så virker det ikke som du mangler mot, du har jo ved flere anledninger gått på tvers av flertallets meninger og synspunkter :thumleft Det liker vi, i allefall æ :=D>

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er jo veldig greit å bare sette "solgt" på tråden når tingen er solgt da...

Og rom for en liten diskusjon må vi jo alltid ha, som feks denne fornøyelige tråden til Tullestein http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=17&t=2674" onclick="window.open(this.href);return false; under Kjøp/Salg :thumleft
:-k Men det virker ikke som han fikk seg noen sykkel, til tross for alle "gode" råd :knegg

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av Crinos »

skullerud skrev:Jeg kan nevne flere, men det aller største, med flere 1000besøkende hver dag, er http://www.archerytalk.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Et alternativ, som brukes blant annet på http://www.v4-honda.com" onclick="window.open(this.href);return false; er å autoslette tråder i salgsforumet 3mnd etter at sist innlegg er skrevet.

Btw, @Godtvoksen, så blir det fullstendig feil å dra inn http://www.slettmeg.no" onclick="window.open(this.href);return false;, og angring på innlegg i denne tråden. Trådstarters (dvs meg) intensjon var å få til et ryddigere kjøp og slagsforum enn det er i dag, hvor man ikke aner om ting er solgt eller ikke.
Og likedan, å bruke "diskusjoner" i en kjøp/slags forum som argument for å ikke stenge tråder gir iallefall meg et inntrykk av at man ikke har en gjennomtenkt og lettmodererbar filosofi bak de enkelte underfora.
Man kjøper og selger i kjøp/salg, og diskuterer i de andre trådene. Blir det diskusjoner om alt annet enn det spesifikke objektet som er til salgs/ønskes kjøpt, burde det være enher moderators plikt, å gripe inn, og henvise til diskusjonsfora, eller i ytterste fall flytte tråden.
Archerytalk forumet kjøres på vBulletin platformen, og den v4-honda linken funkerte ikke for tiden. Kom i alle fall opp som en død URL. Men tingen er, så vidt meg er bekjent, finnes det ingen automatisk "gi trådstarter rettigheten til å stenge tråd" funksjonalitet i phpBB. phpBB3 er den platformen http://www.mcsiden.no" onclick="window.open(this.href);return false; kjøres på.

Av de vBulletin fora jeg frekventerer på er http://forums.devshed.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.mp3car.com/vbulletin/" onclick="window.open(this.href);return false; desidert de to største, hvor fks DevShed har i snitt en 240.000 daglige unike brukere. Sist jeg sjekket, var det heller ingen automatikk i at trådstarter låste tråden.

Men autosletting, eller pruning... Det er fult mulig, både i vBulletin og her på phpBB3 platformen. Men det er da som sagt noe vi ikke ønsker å benytte oss av.
En enkel redigering av første post er nok... SOLGT. så forstår alle det.
Om det da blir videre diskusjon i tråden... Vell. Her på MCsiden er vi ganske liberale i motsetning til mange andre fora, og tillater en hel god del OT før vi ser behovet for å nevde det. Selvsagt noe helt annet om trådstarter eller noen andre føler at det har gått for langt og tar det opp med en moderator/admin.

Om vår kotyme og tone for å gjøre Kjøp og Salg ikke stemmer overens med hvordan en bruker ønsker at det skal være, er det da heller ingen plikt i å benytte seg av Kjøp og Salg delen av forumet. Kjøp og Salg her på http://www.mcsiden.no" onclick="window.open(this.href);return false; er jo ikke ment for å være en erstatter av andre salgs kanaler, mer kun et tilskudd.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: stenging av kjøp/salgtråder?

Legg inn av AJ »

Crinos skrev: Om vår kotyme og tone for å gjøre Kjøp og Salg ikke stemmer overens med hvordan en bruker ønsker at det skal være, er det da heller ingen plikt i å benytte seg av Kjøp og Salg delen av forumet. Kjøp og Salg her på http://www.mcsiden.no" onclick="window.open(this.href);return false; er jo ikke ment for å være en erstatter av andre salgs kanaler, mer kun et tilskudd.
Meget godt poeng! :thumleft
Blir nok ingen forandring når det gjelder denne tråden eller muligheten for sletting av poster 'i hytt og pine'. Skulle det være lov ville tråden i trådene fort bli borte...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar