Innkjøring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man må spare inn på mat og olje etter kjøp av sykkel så mener jeg man har kjøpt langt over evne. Men det er vel delte meninger der også regner jeg med. :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 31 mai 2019, 15:00 For å trampe skikkelig på AJ:
"Denne diskusjon blir som en oljetråd. Noen sverger til Biltemas, mens andre har ståltro på de kjente merkenavnene. "

Hallo!!!!Her på forumet er Biltema det desidert mest kjente merkenavnet.....;-)
:blae :crazy: :knegg

:b_c:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Innkjøring

Legg inn av Sakkle »

Dansekris skrev: 31 mai 2019, 15:39 Kjøper ikke den sammenligningen du bruker. Det er det en ny sykkel koster. Finnes ingen alternativer.
Vel... JEG betalte i alle fall ikke en kvart mill for min sykkel... :twothumbs:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Innkjøring

Legg inn av Kawagutten »

simpson skrev: 30 mai 2019, 19:15
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56 . Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
Det er ikke sånn at fabrikken kaster sykkelen etter en test, det kan like gjerne være at akkurat DIN sykkel har gjennomgått akkurat det samme.
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Kanskje de kaster de som ikke tåler testen. Selvfølgelig er det skadelig. Sykkelen blir jo mindre holdbar . Har sett å hørt om havari etter at det har blitt gitt full gass fra første stund.
Så da mener du at det bare er tull fra veldig mange produsenter å sette en innkjørings anbefaling i manualene sine?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Innkjøring

Legg inn av Kawagutten »

mekkern skrev: 30 mai 2019, 14:09 Denne beskrivelsen synes jeg oppsummerer det greit- merk at man kan gasse på i kortere perioder:

" Overbelastning av motoren ved lave turtall og/eller for
tidlig kjøring av motoren ved høye turtall kan føre til skade på
motorkomponenter.
Følg disse forholdsreglene under innkjøringsperioden:
• Etter første gangs oppstart må du ikke la motoren gå på
tomgang i lengre perioder, ellers er det fare for overoppheting.(spesielt luftkjølte utgaver)
• Unngå raske oppstarter med vidåpen gass. Kjør sakte inntil
motoren varmes opp.
• Unngå kjøring av motoren ved ekstremt lave turtall i høye gir
(dra motoren).


KJØREHASTIGHETER OG GIR
KILOMETERTELLER INNKJØRINGSPROSEDYRE km miles
0–145 0–90 Ikke kjør i lengre perioder over 1/3 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
146–483 91–300 Ikke kjør i lengre perioder over 1/2 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
484–800 301–500 Ikke kjør i lengre perioder over 3/4 gassnivå.
Ved 800 Ved 500 Utfør innkjøringsvedlikehold slik det er beskrevet i vedlikeholdsavsnittet i denne håndboken.
Innkjøringsvedlikehold bør utføres av en forhandler. Innkjøringsvedlikehold må omfatte kontroll, justeringer,
tiltrekking av festeelementer og bytte av motorolje og oljefilter. Utførelse av innkjøringsvedlikehold ved påkrevd
avlesning av kilometertellerstand bidrar til å sikre topp motorytelse, minimalt med eksosutslipp og maksimal
levetid for motoren."



En god del av "innkjøring" gjelder ikke bare belastning men også at metallene skal få heatcycles-eksempel er stempler som er støpt eller smidd-disse vil etter maskinering endre fasong litt ved oppvarming-derfor skal disse få bli varme og kalde mange ganger og subbe seg til uten at friksjonen blir så høy at det vil bli skader.til og med blokka og gearkassa vil "gå seg til" etter litt bruk.
Et kort drag på en dyno er ikke samme som belastning over lengre tid-spesielt lange oppoverbakker i høyere gear og lavt turtall.

Selv en ekstrem turbomotor øker ikke "mer" enn 300grader i sekundet under full boost fra normalt driftvarm.... :knegg
Er omtrent det som står i de fleste manualer. Er ikke bare sylinder og stempel som bør innkjøres. Det er jo innkjøring på f.eks girkasse lager dekk dempere også.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Innkjøring

Legg inn av Kawagutten »

RUNNING-IN
Correct engine running-is essential to ensuring proper performance and durability. If possible, drive on hilly roads and/or roads with many bends, so that the engine, the suspensions and the brakes undergo a more effective running-in. During running-in, change speed. In this way the components are first "loaded" and then "relieved" and the engine parts can thus cool down. Even if it is important to stress the engine components during running-in, take care not to exceed.

WARNING Top acceleration performance is obtained only after covering the first 1500 km (932 mi).
Keep to the following indications: • Do not open the throttle completely if the speed is low, both during and after running-in. • Apply the brakes gently and avoid hard, prolonged braking until covering the first 100 km (62 mi). This will allow the brake pad lining to break in properly rubbing on the brake disks. • During the first 800 km (497 mi), never exceed 5000 rpm (see table).

DANGER After the first 1000 km (621 mi), have the checking operations indicated in the column "After runningin" carried out by an aprilia Authorised Dealer, see REGULAR SERVICE INTERVALS CHART, in order to avoid hurting yourself or other people and/or damaging the vehicle.

• After the first 800 km (497 mi) and until covering 1600 km (994 mi), drive more briskly, varying speed and using maximum acceleration for just a few seconds, in order to ensure better coupling of the components; never exceed 9000 rpm (see table). • After the first 1600 km (994 mi), you can expect higher performance from your engine. However, never exceed the maximum rpm allowed (11000 rpm).
Recommended maximum rpm Mileage Km (mi) rpm 0800 (497) 6000 800-1600 (497-994) 9000 Over 1600 (994) 11000

Dette er fra en manual til Aprilia RS125 og er ganske lik mange andre så de som mener dette er feil kan jo sende en mail til alle produsenter som har dette i manualen sin og be de om å fjerne det eller få en forklaring haha
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Innkjøring

Legg inn av TrondA »

Kommentar: Betviler ikke relevans for innkjøringråd, men vil legge til at veiledningen for Aprilia RS125 kan gjelde Rotax 122, en totakter, legendarisk kjent for å være følsom i innkjøringsperioden. Nikasilbelegget i sylinderen kunne gå i oppløsning og uopprettelig skade skjedd. Firetaktere er normalt mer likegyldig til hvordan motoren brukes ny, men alle motorer har deler som skal slites til, uansett hvordan toleransene er fra fabrikk. Jeg ville ha kjørt forsiktig for å sikre topp ytelse gjennom hele sykkelens driftstid.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring

Legg inn av mekkern »

i en totakter ligger mer av varmen i sylinderen enn firetakteren.
det viktigste er "heatcycles" slik at stemplet får sin endelige form uten at dette deformeres av brå oppvarming-stempelringene trenger ikke mer enn en halvtimes tid før de er ok... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skjønner ikke helt hvorfor motstandere av produsentens anbefalinger for innkjøring bruker fabrikkens "misshandling" av syklene rett etter produksjon av sykkel som argument for å IKKE følge innkjøringsrådene.

I mine øyne gjør fabrikken dette for å stressteste motorene, slik at åpenbare feil avdekkes med en gang. Det er vel hvordan motoren/sykkelen bli behandlet over tid som spiller størst rolle med tanke på levetid?

Samtidig så er jeg ikke noen tilhenger av å studere disse innkjøringsmanualene når jeg henter ut en ny sykkel. Jeg kjører mer eller mindre som vanlig og ikke presser motoren for mye. Litt turtall skader ikke i korte perioder. Det jeg annser som verst er å makse rulla i femte gir når man ligger i 30km/t. Det er noe som byr meg i mot... Uten at jeg kan underbygge denne påstanden ytterligere.

Så min konklusjon blir, kjør som vanlig, men unngå å ta sykkelen på banetur. Det er tross alt trolig andre ting også som skal tilpasses som ikke har med motoren å gjøre. Husk at sykkelen i de fleste tillfeller er delvis skrudd sammen hos forhandler. Ikke motoren, men andre småting. Litt kjipern hvis dem har glemt en skrue når man ligger i 290km/t på en bane. Det er jo slikt dem går igjennom på en førstegangsservice (vil jeg tro)

Til TS vil jeg si: Nei... du har ikke ødelagt noe som helst. :thumleft

Snorre sprett
Innlegg: 2
Registrert: 24 aug 2019, 20:52
Motorsykkelen din: Yzf r125 2019

Re: Innkjøring

Legg inn av Snorre sprett »

På YouTube er det veldig mange videoer der det testes både snill og slem innkjøring og det er ingen forskjell på motorer som har blitt hardt kjørt så tror det er lurt å dra på litt noen ganger men ikke for mye det farligste feilen man kan gjøre er å ligge på for monoton kjøring over lengre tid.

Svar