Overtale foreldre til å få lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av TheGinger »

Hei!
Eg blir snart 15 år, og har veldig lyst til ta lett mc lappen, og eg klarar nesten ikkje å tenke på noko anna. Problemet er at foreldrene mine seier at det er eit "ikkje tema". Dei støttar alle barna sine økonomisk med billappen, fordi dei synest det er tryggare enn noko som helst på to hjul. Eg har skrytt av at eg har køyrt i 60 i 50 sona (bratt bakke i "byen"), og det vert ikkje betre av at eg har tryna ganske hardt på trøsykkel i tillegg. Dei kjenner meg så godt at dei veit at eg elskar alt som har motor og/eller fart, og dei trur ikkje det er nokon bra kombinasjon i trafikken.
Dei synest det er altfor farleg med to hjul og motor, og visar til ei ulykke som skjedde her for ei stund sidan: det var ein mann som køyrte sykkel (uten kjøreklede) ganske seint, velta og fekk skåre av halve rompeballen, går på nav og har problem med å jobbe. Det er ikkje betre at ein av tre brødre som kjørar sykkel har kræsja og kome såvidt heilskinna frå det. Alle brødrene til pappa (unntatt han), har lappen på sykkel i tillegg at alle motorar skal inspiserast og startast, så eg følar det ligg i slekta.

Når eg har snakka med pappa aleine og nevnt at det er fleire som køyrar bil og fotgjengarar som døyr i trafikken enn motorsykkel (brukar statistikken til min fordel, og nemnar ikkje prosentstatistikken) og har sagt at det er mykje nytt sikkerheitsutstyr som abs, og køyremodusar, for eksempel at regnmodusen gjer at antispinnsystemet slår fortare inn, så har han vore positiv, men eg har berre hinta litt og ikkje sagt rett ut at eg vil køyre lett mc. Men når eg snakkar åpent over bordet med begge foreldrene mine til stades, så er begge heilt imot og visar til ulykka lenger oppe.

Dei seier også at dei kan køyre meg kvar eg vil omtrent når eg vil, så det er ikkje eit argument eg kan bruke.

På førehand, tusen takk for svar.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av JK95 »

Hva med å starte med å si rett ut at du ønsker å kjøre lettmc, men istedenfor å få så kan du betale selv? Jeg var en av de "uheldige" som måtte jobbe sommerferier for lappen på både lettmc og bil, i tillegg til å koste innkjøp og drift av lettmc selv. Om du går den veien er det mer et spørsmål om å få bruke egentjente penger på noe du sparer til. Legg på en lovnad om å alltid bruke fullt kjøreutstyr, og ikke bare hjelm og hansker slik jeg ser 16-åringene her i byen gjør, så kommer du kanskje litt lengre. Har alltid brukt det selv, og det har vært glad for det de gangene jeg har vært i bakken. Boblejakke, jeans og tøysko gjør lite mot asfalt :[-X
Moderne lettmc med ABS er jo et godt poeng for trygghet, og har du slekt som kan øvelseskjøre med deg så vil jo det potensielt gjøre deg tryggere i trafikken det også.

Utover dette så skjønner jeg jo at foreldre blir skeptiske når poden åpenlyst er glad i fart, så der er det lite vi andre kan gjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal være ærlig.

Fra MITT ståsted så mener jeg at lett MC er veien å gå. Jeg har selv i senere tid kjørt moped på jobb (en gammel tempo riktignok) og det er lenge siden jeg har vert nervøs i trafikken, samt vært borti like mange nestenulykker. Ene og alene fordi mopeden rett og slett går for sagt i forhold til annen trafikk. Kontrasten blir for stor og man blir på en måte en kasteball i trafikken. Legg til dårlig trafikal erfaring og lav alder som jeg anntar er hovedkjøpsgruppen så har man oppskriften på ulykker.

Når det er sagt, så tror jeg kanskje ikke at en lett MC vil bedre ulykkesstatistikken, men jeg tror en lett MC i riktige hender vil gjøre den trafikkale delen mer interresant. Det blir altså morsommere å kjøre og man lærer mer både av å holde høyere hastighet samt følge annen trafikk. Dessuten er opplæringen også på et annet nivå på lett MC.

Har du planer om å ta mellomtung lappen senere blir dette også rimeligere når du allerede har lett lappen. Har du kun planer om å kjøre to hjul i to år frem til du får lappen på bil, så blir det jo veldig dyrt selvsagt, sa da ville jeg kanskje spart pengene.

Det er vertfall litt slik jeg tenker.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Rune75 »

TheGinger skrev: 05 aug 2020, 14:53 : det var ein mann som køyrte sykkel (uten kjøreklede) ganske seint, velta og fekk skåre av halve rompeballen
:O

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av TheGinger »

Eg skreiv litt uklart kanskje, eg har sagt at eg kan betale alt sjølv. Om eg får ta lappen, så hadde eg ikkje turt å kjøre utan kjøreklede, eg har sett for mange ulykker på youtube for å tørre å kjøre uten, men dei seier at det er lett å sluntre unna, og det er alltid eit argument som trumfar mitt.

Eg har tenkt at lett mc er billigare enn bil, så eg kan ha den mens eg studerar, og har billappen liggande. Eg har også tengt at eg kan oppgradere til tyngre klassar seinare.
Rune75 skrev: 05 aug 2020, 15:54
TheGinger skrev: 05 aug 2020, 14:53 : det var ein mann som køyrte sykkel (uten kjøreklede) ganske seint, velta og fekk skåre av halve rompeballen
:O
Ja sånn kan det gå. Eg er heilt klar over risikoen, men vil likevell.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av FredrikE24 »

Sålenge foreldrene dine ikke er med på det i det heletatt, så er det bare å glemme?
Hvordan vi skal hjelpe deg med å overtale dem vet jeg rett og slett ikke.
Jeg har imidlertid full forståelse for at de er skeptiske, og du kan sikkert overtale dem, men det blir sikkert ikke enkelt.
Hadde jeg hatt foreldre som hadde kjørt meg rundt til enhver tid hadde jeg nok synes det var helt toppen. Det hadde ikke jeg.
Lett-MC fikk ikke jeg heller lov til å ha, det døde jo 16-åringer rundt der vi bodde som fluer i perioder. Moped derimot var helt greit, og det gjorde nytta det.

Jeg er kanskje en av få her på forumet som mener at moped kan være greia. Det er praktisk og det er billig.
Sjansen for at du forulykker stygt er etter min mening mindre. Jeg har kjørt moped daglig i 3,5år og dette med at biler presser deg av veien etc. har jeg aldri opplevd faktisk. Jeg kjørte trimma, men holdt meg rundt 50km/t for å ikke få snuten på nakken hele tiden. Alene på landeveien mellom 60-80 om føret var bra.
Som 16-åring skal man jo som regel til og fra skolen, eller til og fra kompiser etc. Kjenne litt på en slik frihet. Det at det skal være konstant gøy bør jo ikke være en prioritet i dette.

Flere av de vennene jeg hadde i mopedtiden som kjørte Lett-MC døde, skadet seg stygt eller kom ut av fæle tilfeller hvor heldigvis bare sykkelen ble kondemnert. En tidligere kompis vraka tre lettsykler på 2år. Det var imidlertid ikke alle som hadde uhell, men det var bare flaks.
Jeg ser 16-åringer på Lett-MC daglig, og jeg synes det til tider går litt hodeløst fort, men det går jo som regel bra. Jeg ser dog igjen litt de tendensene jeg selv opplevde i den alderen. Mye hard kjøring, stram wire.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Fjeldern »

Jeg ville ihvertfall følt meg tryggere på en lettsykkel enn en moped. Nå er vel ikke statistikken god om det gjelder moped eller lett-sykkel, men den er vel kanskje verre for lett?
Jeg mener også at å ta førerkort på moped er bortkastet. Lett lappen gjør nå veien til MC mye lettere!
Jeg ville derimot vært forsiktig med å bruke statistikken til din fordel. Leser dem seg opp, så fyrer det dobbelt så hardt tilbake på deg.

Her er argumenter jeg ville ha prøvd meg på:
1. Det å ta førerkort på moped er penger rett ut av vinduet. Man har aldri bruk for det senere i livet.
Reglene for motorsykkel førerkort er nå endret! Nå tar man førerkort på lettsykkel, så trenger man bare et kurs for å ta mellomtung! Ingen oppkjøring og bare et dagskurs. Så lettlappen gjør at man lettere, og billigere, får mellomtung senere! Så hvis man uansett har tenkt til å ta mellomtung, så må jo det være optimalt.
2. Mye, mye, mye bedre opplæring. Teoriprøva på MC er den samme som på bil, + noen ekstra spørsmål. Det betyr at hvis du klarer den, så klarer du ihvertfall den på bil.
I tillegg settes det mye høyere krav for lettlappen enn motorsykkel. Opplæringen er med grundig, man får mye bedre forståelse for trafikken og man følger den trafikken som er mye bedre. Man vil være en sikrere sjåfør, med bedre opplæring med lett, enn med moped.
Man tar en oppkjøring, så man har en sensor som sier at man er klar for veien. Det har man ikke på moped.
3. Lettmotorsykkel vil gjøre det lettere med billappen senere. Ikke bare er teoriprøven vanskeligere enn på bil, men du lærer å forholde deg til trafikk på en helt annen måte med lettsykkel enn moped.
Mopeder blir heller ikke sett i trafikken, men dem blir ikke lært opp på samme måte til å alltid følge med. Det at man er mer obs på hvor synlig man er i trafikken, mer obs på andre trafikanter, er behjelpelig også med bilførerkortet.
I tillegg ligger man i samme kjørefelt med motorsykkel og bil. Det betyr at man med lettlappen har en mer forståelse av hvordan man skal ligge i veien. Der du har venstrehånden din på motorsykkelen er kanten av motorsykkelen. Det er egentlig det samme med bil, men hvis man er vant til motorsykkel er ikke dette noe som må læres inn.
4. Det vil være mye lettere å ta seg rundt. Man er mye mindre avhengig av foreldre til å besøke venner og kjente med lettsykkel. Det er ikke noe problem å ta seg hvor enn en vil. Med lettsykkel kan man fint dra utenbys, man kan dra alene til familiebursdager og dra da man selv vil. I stedet for å mase på foreldre som ikke vil hjem enda. Lettsykkel handler ikke bare om din frihet, men også demmes frihet. Det er det som er viktig å få frem.
5. Forklar dem hva planen din er med lettsykkelen. Jeg ville ikke kjøpt meg en 2-takt som kan trimmes til å gå i 180 og som bråker som et uvær, men heller noe som virker mer tilbakeholdent og nøktern. Ta heller å gå for en sykkel med mer oppreist sittestilling, en mer touring sykkel. Nå går disse omtrent like fælt alle som en (litt mer luftmotstand såklart) så det spiller ikke så mye rolle der.
Forklar dem også at du kommer til å kjøre med tanke på sikkerhet, med tanke på beskyttelse.
Du får jo jeans med plass til kne og hofteskydd. Du får også jakker som ser tøffe ut med beskyttelse.


Når det kommer til statistikk, så er det greit å sammenligne seg med mopeder. Du må være klar over at ungdommer på lettsykkel er mer utsatt for dødsulykker, men ikke for ulykker generelt.
"- Når vi bruker kjørte kilometer for å beregne risiko, finner vi ingen forskjell i skaderisikoen for lett MC og for moped. Det skyldes at lette motorsykler kjører lengre distanser enn mopedene. Vi finner imidlertid at risikoen for å bli drept er høyere for lett motorsykkel enn for moped."
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og ... 6-aaringer
Bruk også sammenligninger som prater om kjørte kilometer. Det at noen som kjører 20 000 i året er mer utsatt for ulykker, enn noen som kjører 1000, har forsirkingsselskap visst lenge, men blir nesten alltid glemt i sånne sammenligninger (noe du ser på starten av artikkelen)
Denne artikkelen (https://www.nrk.no/sorlandet/unge-moped ... 1.14036663) viser til en nyere undersøkelse. Den sier at 27 prosent av alle på lett har opplevd en ulykke, mens 22 av dem som har moped har det. Hvis man ser på det VG sier, så er sannsynligheten 3 ganger så stor for å bli skadet på lett som på moped, men at per kjørte km er det likt.
Skal man stipulere den kilometeren over til det NRK skriver her, så sier statistikken omtrentlig at det i nyere undersøkelser er 1/3 så stor sjanse, per kjørte km, for skade på lett som på moped.
Jeg fant ikke den NRK referer til, men dette er vel den VG refererte til: https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=937 (Interessant nok så kom dem mer eller mindre frem til at trimming av mopeder ikke er farlig, men heller ikke gjør det tryggere)
VÆR OBS PÅ AT DET ER FØRER + PASSASJER.
Det glemte jeg nesten! På moped er det jo i utgangspunktet ikke lov med to i Norge. Så her burde lettsykkel trekke noe opp, bare som følge av at det er lov å være to på sykkelen. Har ikke lest igjennom hele, så kan hende dem ikke teller med passasjeren senere, men jeg tviler.
Burde også nevne at ulykker på alt som er R-sykkel, eller ser ut som R-sykkel, er mye høyere. Argumenter for at du ikke skal kjøpe noe med det utseendet (selv om resten som sagt er mer eller mindre likt)


Uansett, vær ærlig. Sammenligning mot bil feks er dumt, så fort dem sjekker hva prosentene er og ikke bare tallene.
Derimot er det greit å nevne at ulykker på lettsykkel teller med passasjerer, noe man egentlig ikke kan ha på moped (selv om det blir gjort) og at det per kjørte KM ikke er noen forskjell. Faktisk kanskje litt bedre for lettsykkel. Utenom alvorlige ulykker. Utforkjøringer i 120-140 km/t er som oftest ikke mulig på mopeder.

Edit: Gjorde det litt mer lesbart med kursiv og fetskrift osv osv.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av mekkern »

ELLER gå for 4 hjul med en gang-med varmeapparat og mulighet for stereo og passasjer.
https://www.nrk.no/osloogviken/fra-i-da ... 1.14681622
Men går ikke fort og koster litt.
MEN kan også brukes i 15 blå uten å fryse ihjæl..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av FredrikE24 »

Dette med fordel i forhold til dette med mellomtung osv. Er vel og bra. Merkelig at ingen av de jeg kjenner/kjente har gått veien fra lett til mellom til tung. Når man er 18 er det bil, damer(gjerne i bilen) med fett anlegg og ethjulsbørn. Ingen bruker da penger på tohjuling. Min mening er at nei, man kaster ikke pengene ut av vinduet på mopedlappen. Man slipper billigere unna enn lett, og det beste er nok å ta bussen.

Har du prøvd å overtale dem til moped da? Så får du fardin på glid. Dere stikker til en forhandler og kikker på det. Gjerne prøver en. Så skal du se fardin ender opp på en lett ganske fort.

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av TheGinger »

Trur ikkje det vert piddebil, mekkern. Tusen takk for svar, og spesielt takk til fjeldern.

1. Trur ikkje dei ser på oppgradering som ein bonus akkuratt, og moped har aldri vore eit alternativ, sidan vi bur 10 minutt unna nærmaste "by".

2. Kanskje den teller litt, men dei synest fortsatt at moped og lett mc er like farlig.

3. Trur eg prøvde meg med at eg veit korleis motorsyklar oppførar seg i trafikken, og dermed er lettare å oppdage motorsyklistar når ein køyrar bil, men det gjekk ikkje.

4. Dei seier at dei kan køyre meg kvar som helst til eg får billappen.

5. Har tenkt litt på KTM Duke, og Yamaha MT125, men MTen er ganske dyr på finn.
Når det kjem til sikkerheitsutstyr, kunne eg ikkje tenkt meg å køyre uten, men dei seier at det er fort gjort å sluntre unna. Derimot kan eg seie at når det regnar, er det som å få biestikk, om du ikkje har på deg beskyttelsesklede, har eg høyrt. Dessutan er dei regnavstøytande, som gjer at det er behageleg(?) å køyre i regn. Det med at det finst kule jakker og slikt, kan eg prøve.

Skal prøve å argumentere litt med km og moped i staden for bil, men kva tenkar du det skal hjelpe? Dei synest begge er farlige, så det er vell omtrent det samme som å seie at å risikere å døy eller skade seg er betre enn å risikere å skade seg(?).
Har lestbein stad at omtrent 30 prosent av dødstala til lett mc, er rus (som eg ikkje ein gong veit korleis eg skal få tak i), at ein ikkje har sertfikat og stelte syklar.

Dei argumenterar også med at det går an å skli på oljesøl o.l. og skade seg frykteleg, uansett kor flink ein er. I tillegg argumenterar dei med at hjerna ikkje er ferdig utvikla, spesield den delen som vurderar risiko, som ikkje vert ferdig før ein er omtrent 24-26 år.

Det var ein god ide, FredrikE24, men eg trur han aldri ville sagt ja til moped, og dei ser på alle tohjulingar med motor (untatt elsykkel) som like farlige leiketøy.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av kjellv »

Du får legge det fram som et coronatiltak..
Nå som det snart er skolestart, og velfylte busser gjerne er eneste transportmulighet for veldig mange, vil en mc være et veldig godt og smittefritt alternativ :thumleft
(..men selvfølgelig, jeg vet ikke hvor du bor i forhold til skole)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Fjeldern »

Nå er vel ikke akkurat elsykkel og dvs sparkesykkel heller så trygt. Ihvertfall elsykler som får av egen motor uten at man tramper.

Hvis dem er så for sikkerheta, så regner jeg med du ikke får lov til å kjøre noe annet enn 2020 modeller av biler heller.
Typisk ungdomsbiler er oftest heller ikke så trygge, fordi man ikke har råd til biler for 200k +.
Men vanskelig å argumentere med noen som ser på all risiko som for høy risiko.
Røyking og drikking dreper flere hvert år enn all biltrafikk. Det å fly er vel omtrent det tryggeste alternativet, bortsett fra å gå. Jaggu går det gærli der innimellom også.
Vanskelig å komme med noen flere argumenter for deg hvis dem er så bestemte.
FredrikE24 skrev: 05 aug 2020, 22:51 Dette med fordel i forhold til dette med mellomtung osv. Er vel og bra. Merkelig at ingen av de jeg kjenner/kjente har gått veien fra lett til mellom til tung. Når man er 18 er det bil, damer(gjerne i bilen) med fett anlegg og ethjulsbørn. Ingen bruker da penger på tohjuling. Min mening er at nei, man kaster ikke pengene ut av vinduet på mopedlappen.
Det synes er merkelig. Vet ikke om man må ta mellomtung med en gang eller ikke?
Uansett var det jo før så man måtte ta alt på nytt. Man prater jo en besparelse på opp til 10k kontra det, det var. Spesielt da prisen var hoved grunn til at det ikke var i fokus her før et par år senere.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av mekkern »

Sønn min gikk A1-A2/B-A runden. Men de fleste kompisene gikk på B ogA2- og et par vidre til A
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av Sakkle »

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg da jeg var 15. Jeg tror nok ikke det er så mye du får gjort om foreldrene dine har bestemt seg, dessverre.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overtale foreldre til å få lett mc

Legg inn av FredrikE24 »

Fjeldern skrev: 06 aug 2020, 21:05 Det synes er merkelig. Vet ikke om man må ta mellomtung med en gang eller ikke?
Uansett var det jo før så man måtte ta alt på nytt. Man prater jo en besparelse på opp til 10k kontra det, det var. Spesielt da prisen var hoved grunn til at det ikke var i fokus her før et par år senere.
Jeg synes ikke dette er merkelig. Etter to år er man rimelig lei tohjuling i all slags vær.
Mye kulere med bil og det er jo det man bruker pengene sine på om interessen for det er der.
Jeg vil nesten si at jeg nærmest bodde i min bil fra jeg var 18 til jeg var 20. "All" lønn gikk til bilen :redface
Samme var det med kompisene som hadde hatt lett også. Ingen interesse for tohjuling lenger.
Det er mer spennende, sosialt og tøft med bil når man er 18.

Jeg synes det er mye tid og penger man skal legge i å ta lettsykkel-lappen for å kunne kjøre i to år. Man skal gjøre det godt på skolen også :roll

Svar