Hjulager / sm felger

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
fredrikh123
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2021, 00:43
Motorsykkelen din: moped

Hjulager / sm felger

Legg inn av fredrikh123 »

Hei,

har et par sm felger (eiker) som er 17" med hjulbolt str 12mm, mener de har stått på en derbi senda.

jeg har en yamaha wr125r og jeg har lyst på to 17" den med veidekk, er litt usikker på str på hjulbolt på den, mener det er 15mm.

noen som vet hvordan str det er på hjulbolten på en yamaha wr125r?
er det mulig og bytte hjulager? og noen som vet hvordan man bytter hjulager?

Mvh,
Fredrik

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjulager / sm felger

Legg inn av kjellv »

Mye mulig hjullagrene passer. Men det er flere mål som må stemme. Bremseskiven må passe og stå på riktig sted, og WRX har også speedometersensor utenfor hjullageret. Total bredde innenfor demperbeinene må også være likt.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


fredrikh123
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2021, 00:43
Motorsykkelen din: moped

Re: Hjulager / sm felger

Legg inn av fredrikh123 »

okei, er dette mye jobb og sette på de felgene da?

finner heller ikke nye bremseskiver til wr125R, finner det ingen plass. finner bare bremseskive til wr125X men bremseskivene er større på de.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjulager / sm felger

Legg inn av kjellv »

fredrikh123 skrev: 20 sep 2021, 20:18 okei, er dette mye jobb og sette på de felgene da?

finner heller ikke nye bremseskiver til wr125R, finner det ingen plass. finner bare bremseskive til wr125X men bremseskivene er større på de.
Om du har felgene liggende er vel det enkleste å prøve dem på sykkelen?

fredrikh123
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2021, 00:43
Motorsykkelen din: moped

Re: Hjulager / sm felger

Legg inn av fredrikh123 »

ja

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjulager / sm felger

Legg inn av kjellv »

Bremseskiver til WR125R er ikke vanskelig å få tak i. Men om de passer til de nye felgene dine aner jeg ikke. Fasiten har du allerede hjemme, du har et framhjul med bremseskive på, og du har de nye felgene.
Det er litt arbeid dette, særlig hvis du ikke har gjort det før. Og det er ikke veldig sannsynlig at deler passer til hverandre slik du har tenkt.

På YouTube finnes det masse video som kan gi deg tips og hjelp underveis, men jeg ville likevel ha rådet deg til å be om hjelp til dette dersom du ikke er litt dreven med skruing. Det aner meg at det er du ikke, og da bør nok ikke slike tilpasninger være noe du gir deg i kast med på egenhånd. Det er fort gjort å ødelegge deler underveis, og hjul/bremser må være 100% i orden. Det er viktigere enn utseende!

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



fredrikh123
Innlegg: 9
Registrert: 20 aug 2021, 00:43
Motorsykkelen din: moped

Re: Hjulager / sm felger

Legg inn av fredrikh123 »

ja, skal se etter et par videoer, har en venn som kan masse om dissa mopedene, men han kan ha litt rare løsninger før seg, så av og til kan d være vanskelig og gjøre slike ting. og har skrud masse før.

Svar