55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av donkeyman »

Gammelgutt skrev:Jeg har kikket mer enn en gang på ER6N, men jeg har ikke prøvekjørt den, men er litt redd for at styret blir litt lavt for mine korte armer. Har prøvekjørt 2009 BMW f650gs og den passet meg veldig godt.
Ville kanskje tro at en senket f650gs har sine fordeler med hensyn til korte armer og bein. Men det er veldig individuelt hvordan folk takler en foroverlent kjørestilling. Jeg har korte armer selv. Og etter mye sammenhengende kjøring pleier jeg nok å være litt sliten i skuldrene. Ikke først og fremst fordi jeg sitter foroverlent, men fordi den litt foroverlente kjørestillingen gjør at jeg lett kan anspenne litt. Antar at en litt høyere styre vil kunne bringe håndtakene to-tre centimeter nærmere uten å komme i konflikt med noe, men jeg har ikke tenkt på dette enda.

Forøvrig, jeg tror man får mye igjen for å velge ER-6f hvis man kjører litt i dårlig vær, og i høst og vår-temperaturer. f'en er antagelig litt lettere å selge også.

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av donkeyman »

AJ skrev:
donkeyman skrev: Skal bli artig å sammenligne denne med TDM'en - begge har jo potente linjetoere :knegg
Jeg må si jeg har fått sansen for twinmotorer. De føles liksom litt mer som en motorsykkelmotor. Hvis det ikke er noe psykologisk som henger igjen fra barndommen da dette var vanlig. :knegg

Gammelgutt

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av Gammelgutt »

donkeyman skrev:
AJ skrev:
donkeyman skrev: Skal bli artig å sammenligne denne med TDM'en - begge har jo potente linjetoere :knegg
Jeg må si jeg har fått sansen for twinmotorer. De føles liksom litt mer som en motorsykkelmotor. Hvis det ikke er noe psykologisk som henger igjen fra barndommen da dette var vanlig. :knegg
Da jeg var barn var det mest vanlig med ensylindrede motorsykler. :vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av AJ »

Gammelgutt skrev: Da jeg var barn var det mest vanlig med ensylindrede motorsykler. :vs
Husker en spesiell ensylindret motorsykkel da jeg var barn også, nemlig en slik:
ajs_1955_model16_350cc.jpg
Den sto på låven og en onkel eide den og kjørte den bare av og til.
Han hadde for øvrig også en slik bil, en '49 mod. Studebaker...:
1949Studebaker-Champion-Deluxe-Sedan.jpg
Bil og sykkel ble lagt merke til, ja...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av TrondA »

Dette ser ut som en død tråd. Siste innlegg synes som avsporinger. Likevel følger jeg opprinnelige oppfordringer til å skrive erfaringer med Ninja 250R.
Har kjørt en full sesong - 20756 km på telleren pr. 7. apr. -10. Jeg er 182cm høy og veier 70 kg uten kjøreutstyr.

Dette er en liten motorsykkel. Har derfor kjøpt orginal forhøyet vindskjerm. Har også speilarmer som er lengre enn orginalvare. Videre har jeg kjøpt ny sal fra Corbin. Videre har jeg kjøpt myke kofferter fra GIVI og en tankeveske. Har montert en hugger (innerskjerm for bakhjulet) Trådsneller og depotløft er på plass i mangel av midtstøtte.
Dekkene ble skiftet til Bridgestone BT 45 lenge før orginaldekkene var utslitt.
Synes som om "alle" skifter til eksosanlegg for banebruk og åpner innsugsportene. Det har jeg IKKE gjort.

Ergonomi:
I begynnelsen følte jeg meg litt sammenkrøpet der spesielt avstand mellom fotpinner og sal var noe snau. Dette ble fort en vanesak og lever nå godt med en litt bred beinstilling for å tilpasse posisjonen mot innskjæringer i bensintanken. Da ny sal var på plass, forsvant tresmaken. Med forhøyet vindskjerm, ble det minimalt med støy og turbulens. Styret er høyt plassert, derfor ingen smerter i håndleddene ved "norsk hastighet". Speilene var en katastrofe før jeg fikk de lange armene.

Kjøreegenskaper:
Dette kan ikke være en sportssykkel! Den er meget komfortabel og har myk fjæring. Likevel styrer den presist og byr på raske kursendringer. Med tanke på vekt, er den stabil som toget. Bare man skifter dekk, kan sykkelen også brukes i regnvær...
Det er lett å bli god sykkelrytter og du kan kjøre svært fort etterhvert som man blir trygg på kjøringen.

Daglig bruk:
Dette er en god pendler. Den er smidig i byen og har smarte oppbevaringsrom under passasjersetet. Den har lastebøyler og med litt kreativ søking på internett, skaffer du deg flotte bagasjeløsninger.

Kostnader:
Dette er vel omtrent det billigste som finnes av nye motorsykler. Når du har overbevist ditt forsikringsselskap om at begrepene "Ninja" og "R" bare er en salgsjippo, får du full kasko til mindre enn 2000 kroner. Serviceintervallene er 6000 km der kostnadene er moderate. Vær likevel oppmerksom på at dette er en kåpekledd, vannavkjølt motorsykkel. Det blir mye å skru på bare for å ta ordinære vedlikeholdsgrep. Ventiljusteringer er omfattende da kjølevannet går gjennom topplokket. Heldigvis er drivverket overdimensjonert. Egeninnsats sørger for kjede og tannhjul i godt hold etter 20.000 km. Videre er lav vekt og moderate ytelser viktig forklaring på minimal dekkslitasje.

Derfor:
Det er morsommere å kjøre raskt på en langsom sykkel enn langsomt på en rask sykkel.
Sist redigert av TrondA den 07 apr 2010, 21:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av Globe »

Flott at du fikk tråden inn på rett spor igjen TrondA, og et meget godt skrevet "review" av sykkelen. :=D> :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av AJ »

Helt enig!
Meget godt skrevet :thumleft
Hadde passet ypperlig i "Egen MC --> pluss/minus..." tråden også ;-);) :jada:

En tråd blant mange som gjerne kan plukkes fram igjen :-)

:prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av Gammelgutt »

TrondA skrev:Ninja 250R.
Har kjørt en full sesong - 20756 km på telleren pr. 7. apr. -10. Jeg er 182cm høy og veier 70 kg uten kjøreutstyr.

Kostnader:
Dette er vel omtrent det billigste som finnes av nye motorsykler.


Derfor:
Det er morsommere å kjøre raskt på en langsom sykkel enn langsomt på en rask sykkel.
Jeg tror både Pollti og jeg er enige i det siste.

Hyosungen stiller i samme klasse, både prismessig og i størrelse. Jeg har 24000 km på Il Tempo Petit nå og er godt fornøyd. Neste gang jeg er på Hamartraktene kunne det vært moro å møtt deg slik at vi fikk testet syklene opp i mot hverandre. Men om vi skal stille likt må du nok fylle opp veskene for å kompensere for førernes vektforskjell. :vs

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av TrondA »

Takk for tilbakemeldinger.
Til "gammelgutt" kan jeg fortelle at jeg har kjørt en R-utgave av sykkelen din nesten 10 mil. Forskjellene er ganske merkbare. Hyosung GT250R oppleves betydelig større! Den er mer langsom i bevegelsene og styrer tregere. Den har strammere fjæring og er mye mer presis over vaskebrett og telehiv. Styret er merkbart lavere og håndleddene kjenner belastningen etter bare noen få km. Komforten er best på Hyosung dersom føreren er stor og tung. Jeg har lengde, men opplever at tyngden ikke er tilstrekkelig til å gjøre Hyosungens fjæring passende for meg. (Ikke justert forspenning ved prøvekjøring)
På Ninja 250R hadde jeg kjempegode bremser og presis girkasse helt fra første km. Der mener jeg Hyosungen er så svak at Mizzuki Motor AS og sluttforhandlere burde ta ansvar ved klargjøring og skifte ut bremseklosser (og dekk) før salg. Klonkete kasse med løse frigir tilskriver jeg nytt eksemplar uten innkjøring. Heller ikke motoren hadde løsnet skikkelig. Flat effektkurve som aldri tok helt av... Også på dette området kunne Ninja skilte med motorkarakter og sprekere effektkurve helt fra sykkelen var ny.
Nå skal det også sies at Norsk Motor Import har forstått at de kan tjene penger på Ninja 250R og har skrudd den kunstig lave introduksjonsprisen i været til ca. 65.000 kroner. Til forsvar skal det sies at importøren er HELT TOPP på service og oppfølging.
På Ninja 250R leveres nemlig Roadwin dekk orginalt. Harde som stein! Fikk kjemperabatt på nye dekk da jeg sendte en lang e-mail som beskrev brukererfaringer.

For meg er det viktig at sykkelen er driftsikker, billig, miljøvenlig og god på langtur. Så langt har den vært helt feilfri, bruker mindre enn 0,3 L/mil og tåler dagsetapper på over 50 mil. Da holder det for meg her i Norge med våre fartsgrenser. Jeg trives med "SMK" og har ingen planer om tyngre ting.

Gammelgutt

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av Gammelgutt »

Hei.
Jeg har kjørt Hyosung gt250R 28 km og det var nok, jeg ble liggende på tanken. Har jo nakenutgaven selv og har hevet styret med 35mm ved å montere fire langmuttere mellom styret og styrekrone.

Jeg byttet dekk ved 13000 km de var langt fra nedslitt, Shinkodekkene er mye værre enn Roadwinddekk, jeg hadde en Daelim Roadwin tidligere. Nå kjører jeg på Maxxis Promaxx og det er noe helt annet, de virker bra og er også slitesterke ser det ut til.

Byttet bremseklosser foran samtidig med dekkskift og det var himmelvid forskjell. vurderer å bytte til stålomspunnet bremseslange foran. Har gitt tilbakemelding til Mizzuki ang. dekk og bremser, sa fra at de burde levere syklene med andre dekk og andre bremseklosser i allefall foran.

Fjæringen foran kunne kanskje vært litt stivere til min vekt, jeg veier vel 125 kg fullt påkledd, skinnklær og airbagvest innklusive. Etter det du skriver om fjæring ser ut til at Hyosungen passer meg bedre enn Ninjaen. Jeg opplever ikke noe problemer med girkassen og motoren er da sprek nok.
Den har nok "løsnet" nå regner jeg med, Daelimen "løsnet" ikke før ved ca. 17000 km.


Hyosungen klarer da også lange dagsetapper, den lengste jeg har hatt var på 80 mil, den lengste jeg hadde på Daelimen var 60 mil. Setet kunne gjerne vært bedre, jeg har kostet på meg en Airhawk sittepute som jeg bruker på lengre turer. Jeg har montert Givi vindskjerm og originalspeil fikk jeg ikke med, men har montert vidvinkelspeil med lange armer, og det trengs så bred som jeg er.
Sist redigert av Gammelgutt den 12 apr 2010, 22:48, redigert 1 gang totalt.

Pollti

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av Pollti »

Jeg kan bekrefte at Shinko dekkene er bare å beskrive som grusomme på vått føre. Samtidig så ser jeg at i Amerika skrytes de samme dekkene opp i skya montert på GT 250. Etter min mening er de lysår bak Pirelli Sport Demon som er hva jeg bruker på Cagge som effektmessig er omtrent som GT 250/Ninja 250. Men er det forskjell på gummiblandingene tro mellom USA og Europa ?
Hinko dekkene har ikke rundet 10 000 km enda men de skal av.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av TrondA »

Her skrives det mye interessant om dekk. Bakdekkene på Ninja 250R er i dimensjon 130/70-17". Dette er smalt og rart. Orginalt sitter det altså Roadwindekk på Ninja, korrekt betegnet som IRC Roadwinner RX-1. Jeg er helt sjokkert over at det går an å lage noe som er verre enn dette. Her blir jo Shinko slaktet totalt! Min erfaring med Roadwindekk er sprekkdannelse og ubalanse. De var så harde at jeg ikke følte meg trygg i regnvær. Temperaturen var lav selv med lavt lufttrykk. De var billige og ble ikke slitt, men hold dere unna folkens. Ninja 250R skulle være billig i innkjøp, men dette gikk på sikkerheten løs.

Til Ninja 250R blir følgende dekk anbefalt av amerikansk førerforum:
Sport bias-ply:
Bridgestone BT45
Metzeler Lasertec
Pirelli Sport Demon
Dunlop GT501/401
Note: The GT501s that were OEM on some 2008 bikes, in sizes 130/70-17 rear and 110/70-17 front, are only available if you live in Australia or Great Britain.

Touring bias-ply:
Avon Roadrider
Kenda K671
Michelin Pilot Active
(IRC Roadwinner RX-01)

Retrieved from "http://faq.ninja250.org/wiki/J_Tires"
Category: EX250J Info

Jeg er overbevist om at disse diagonaldekkene vil passe fint til alle små motorsykler, inklusive Hyosung.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av mekkern »

130dekk smalt på en 250? jeg har orginalt 140 dekk på min CBR1000f....Mitt problem er å finne dekk i liten nok dimensjon som jeg synes er brukbare... :doh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av l-k-p »

Ja mekkern. Jeg har akkurat samme cbr 1000f -87 og samme farge som deg. Dekk er ikke lett å få til fornuftig pris heller. Men en ting er billig: full kasko kr.1385. Har også problem med dekk til cb 900f-81.Bakramma er smal.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Legg inn av Rottenikken »

190 og 180 er vanlig dimensjon på R-sykler, på 1200 GS er det 150, så 130 på 250 er "overkill"
Veien er viktigere enn målet.

Svar