Lett-MC og foreldre

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Kjæxli
Innlegg: 11
Registrert: 22 nov 2015, 13:00
Motorsykkelen din: Ingen

Lett-MC og foreldre

Legg inn av Kjæxli »

Vet ikke om dette passer inn under dette sub-forumet, men det var det nærmeste jeg fant.

Jeg er 14 år, og fyller 15 i Mars. I det siste har jeg begynt å tenkte på mulighetene ved å ta lett-mc lappen, og kjøpe meg en lett-mc. Jeg har pratet åpent med foreldrene mine, men de er helt imot. Bare jeg åpner munnen om det, sier de begge, "det kommer ikke på tale". Når jeg spurte hvorfor sa de at det var for farlig, de mener også at jeg heller burde vente til bil. Men for meg høres lett-mc ut som en gyllen mylighet for å få trafikkerfaring og et transportmiddel tidlig.
Jeg har en jobb og tjener noen tusen i måneden, ca 40-60 i året (timelønn), så jeg har selv råd til både lappen og selve motorsykkelen uten å ta fra sparepengene jeg har lagt av til billappen og bil. Noen tips eller noe jeg kan si for å overbevise dem?

På forhånd, takk :)

EDIT: Motorsyklene jeg har sett på foreløpig er Yamaha YZF R125 og Aprilia RS4
Tar gjerne imot råd på dette området og :)
Sist redigert av Kjæxli den 22 nov 2015, 14:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Crinos »

Kjæxli skrev:Vet ikke om dette passer inn under dette sub-forumet, men det var det nærmeste jeg fant.

Jeg er 14 år, og fyller 15 i Mars. I det siste har jeg begynt å tenkte på mulighetene ved å ta lett-mc lappen, og kjøpe meg en lett-mc. Jeg har pratet åpent med foreldrene mine, men de er helt imot. Bare jeg åpner munnen om det, sier de begge, "det kommer ikke på tale". Når jeg spurte hvorfor sa de at det var for farlig, de mener også at jeg heller burde vente til bil. Men for meg høres lett-mc ut som en gyllen mylighet for å få trafikkerfaring og et transportmiddel tidlig.
Jeg har en jobb og tjener noen tusen i måneden, ca 40-60 i året (timelønn), så jeg har selv råd til både lappen og selve motorsykkelen uten å ta fra sparepengene jeg har lagt av til billappen og bil. Noen tips eller noe jeg kan si for å overbevise dem?

På forhånd, takk :)
Vanskelig situasjon, når de begge er på "kommer ikke på tale" stadiet.
Er det likedann om moped?

Elste mann er 10, så det er fremdeles en god stund igjen for han, men vi har allerede snakket om at lett MC er mye bedre enn moped, og at vi skal hjelpe alle ungene på veien til lett MC kontra moped.
Hvorfor? Jo fordi vi annser det som langt tryggere, enn alternativet som er moped. Som foreldre kan vi, om vi ønsker, være veldig strenge selv med moped. Men det tror vi kun vil virke mot sin hensikt, dessuten... Det må være et vurdering spørsmål fra foreldre om barnet er klar til å slippes ut i trafikken. (så det får bli en vurdering vi gjør senere).

For dine foreldre, kan det være at de ikke mener at du er rolig nok til å være i trafikken på egenhånd, så kanskje det er noe der du kan jobbe med degselv?

Jeg vil på ingen måte "overstyre" dine foreldre. Men om du tar en prat med dem, så kan det være at de forklarer deg hvorfor det er aboslutt nei :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kjæxli
Innlegg: 11
Registrert: 22 nov 2015, 13:00
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Kjæxli »

Crinos skrev:
Kjæxli skrev:Vet ikke om dette passer inn under dette sub-forumet, men det var det nærmeste jeg fant.

Jeg er 14 år, og fyller 15 i Mars. I det siste har jeg begynt å tenkte på mulighetene ved å ta lett-mc lappen, og kjøpe meg en lett-mc. Jeg har pratet åpent med foreldrene mine, men de er helt imot. Bare jeg åpner munnen om det, sier de begge, "det kommer ikke på tale". Når jeg spurte hvorfor sa de at det var for farlig, de mener også at jeg heller burde vente til bil. Men for meg høres lett-mc ut som en gyllen mylighet for å få trafikkerfaring og et transportmiddel tidlig.
Jeg har en jobb og tjener noen tusen i måneden, ca 40-60 i året (timelønn), så jeg har selv råd til både lappen og selve motorsykkelen uten å ta fra sparepengene jeg har lagt av til billappen og bil. Noen tips eller noe jeg kan si for å overbevise dem?

På forhånd, takk :)
Vanskelig situasjon, når de begge er på "kommer ikke på tale" stadiet.
Er det likedann om moped?

Elste mann er 10, så det er fremdeles en god stund igjen for han, men vi har allerede snakket om at lett MC er mye bedre enn moped, og at vi skal hjelpe alle ungene på veien til lett MC kontra moped.
Hvorfor? Jo fordi vi annser det som langt tryggere, enn alternativet som er moped. Som foreldre kan vi, om vi ønsker, være veldig strenge selv med moped. Men det tror vi kun vil virke mot sin hensikt, dessuten... Det må være et vurdering spørsmål fra foreldre om barnet er klar til å slippes ut i trafikken. (så det får bli en vurdering vi gjør senere).

For dine foreldre, kan det være at de ikke mener at du er rolig nok til å være i trafikken på egenhånd, så kanskje det er noe der du kan jobbe med degselv?

Jeg vil på ingen måte "overstyre" dine foreldre. Men om du tar en prat med dem, så kan det være at de forklarer deg hvorfor det er aboslutt nei :)
Takk for svar! Setter veldig pris på det :)
Skal ta dette i betrakting når jeg prater med de om dette igjen :)
Når det gjelder moped så er nok det uaktuelt da jeg trenger et kjøretøy som går raskere enn 45km/t dessverre, ellers kunne jo dette også vært et nyttig kjøretøy. Tror ikke foreldrene mine ser noen forskjell på moped og lett-mc da argumentet deres er at de ikke vil skrape med opp fra veien... Mopeden går jo ikke raskt nok til at det skjer, men igjen så er den for treg til å klare seg i trafikken der jeg bor :/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror det ligger en slags refleks hos mange foreldre når det kommer spørsmål rundt biten hvor poden vurderer lett MC lappen. Jeg tipper det er mange fordommer ute å går her, samt kanskje litt uvitenhet om hva dette faktisk innebærer. Jeg skal ikke akkurat komme med noen konklusjoner på hva som er tryggest med tanke på statistikker, men det er vel så vidt meg bekjent hevet over en hver tvil at fart dreper. Jo høyere fart jo alvorligere ulykker...når det først inntreffer(?)

Nå er dte jo ikke slik at en lett MC vil dra deg fra 0-100 raskere enn din egen skygge eller på andre måter gjøre deg til supermann i trafikken. Vi snakker om en lett MC som gjør 0-100 treigere enn de aller fleste biler og har en toppfart som så vidt klarer å knekke fartsgrensen på våre beste veier. Tror det er viktig at foreldrene din er klar over dette. Egentlig kunne det i mine øyne heller blitt kaldt "tung moped".

Opplæringen er mer omfattende, man må faktisk klare en reel oppkjøring og på den måten mener jeg man er bedre rustet i trafikken, kontra det å fise rundt på en moped som ikke krever annet enn at man klarer og holde balansen på landeveien i en halvtime.

MEN!... jeg har jo selv vært i din alder, og kan si at det er kjempestor forskjell på gutter i den alderen når det kommer til "modenhet". Selv hadde jeg ikke interessen for mc eller moped i dte hele tatt. Jeg kjøpte mege en gammel moped til 1.500,- og den gikk til nød og neppe i de to årene jeg hadde den før jeg kjøpte meg bil. Dette er dog 20 år siden nå.... Unggutter (sikkert jenter også) kan virke svært så overbevisende og "voksen" på andre siden av stuebordet med sine foreldre, men så fort man forlater døren og setter seg på lett motorsykkelen eller (gud forby) skulle ta seg noen pils så endrer fort personligheten seg. Jeg tror foreldrene dine kjenner deg bedre enn du kanskje tror og at grunnlaget for reaksjonen ligger der. Enten det eller så må dem opplyses om noe fakta.

Det du da kan gjøre er å ta dem med deg på en trafikkskole for en uforbeholdent treff med en kjøreskolelærer, hvor dem etter møtet kan ta en avgjørelse etter at dem har tenkt seg om litt ?

Kjæxli
Innlegg: 11
Registrert: 22 nov 2015, 13:00
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Kjæxli »

Bjerknez skrev:Jeg tror det ligger en slags refleks hos mange foreldre når det kommer spørsmål rundt biten hvor poden vurderer lett MC lappen. Jeg tipper det er mange fordommer ute å går her, samt kanskje litt uvitenhet om hva dette faktisk innebærer. Jeg skal ikke akkurat komme med noen konklusjoner på hva som er tryggest med tanke på statistikker, men det er vel så vidt meg bekjent hevet over en hver tvil at fart dreper. Jo høyere fart jo alvorligere ulykker...når det først inntreffer(?)

Nå er dte jo ikke slik at en lett MC vil dra deg fra 0-100 raskere enn din egen skygge eller på andre måter gjøre deg til supermann i trafikken. Vi snakker om en lett MC som gjør 0-100 treigere enn de aller fleste biler og har en toppfart som så vidt klarer å knekke fartsgrensen på våre beste veier. Tror det er viktig at foreldrene din er klar over dette. Egentlig kunne det i mine øyne heller blitt kaldt "tung moped".

Opplæringen er mer omfattende, man må faktisk klare en reel oppkjøring og på den måten mener jeg man er bedre rustet i trafikken, kontra det å fise rundt på en moped som ikke krever annet enn at man klarer og holde balansen på landeveien i en halvtime.

MEN!... jeg har jo selv vært i din alder, og kan si at det er kjempestor forskjell på gutter i den alderen når det kommer til "modenhet". Selv hadde jeg ikke interessen for mc eller moped i dte hele tatt. Jeg kjøpte mege en gammel moped til 1.500,- og den gikk til nød og neppe i de to årene jeg hadde den før jeg kjøpte meg bil. Dette er dog 20 år siden nå.... Unggutter (sikkert jenter også) kan virke svært så overbevisende og "voksen" på andre siden av stuebordet med sine foreldre, men så fort man forlater døren og setter seg på lett motorsykkelen eller (gud forby) skulle ta seg noen pils så endrer fort personligheten seg. Jeg tror foreldrene dine kjenner deg bedre enn du kanskje tror og at grunnlaget for reaksjonen ligger der. Enten det eller så må dem opplyses om noe fakta.

Det du da kan gjøre er å ta dem med deg på en trafikkskole for en uforbeholdent treff med en kjøreskolelærer, hvor dem etter møtet kan ta en avgjørelse etter at dem har tenkt seg om litt ?
Takk for svar :)
Tar til meg rådet ditt, hørtes lurt ut.
Kanskje jeg bare skal henvise de hit etter noen flere svar :)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av thewiz »

Må du ha dine foreldres samtykke da? Loven sier du kan kjøre lett MC fra 16år. Hvis du er fast bestemt på å gjøre det, hadde jeg bare gjort det.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av jongsanim »

thewiz skrev:Må du ha dine foreldres samtykke da? Loven sier du kan kjøre lett MC fra 16år. Hvis du er fast bestemt på å gjøre det, hadde jeg bare gjort det.
Er ikke myndig og foreldrene kan si nei.

http://www.ung.no/oss/lappen/97623.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være veldig vanskelig å overtale foreldre når de har bestemt seg for noe, mitt råd er å være så saklig som mulig og motbevise påstandene de kommer med. Gjerne i samarbeid med råd fra kjørelærer eller kanskje rådgiver på skolen?

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av spidair »

Er nok noen fordommer ute å går ja...

Mine egne poder hadde fått blankt nei om de hadde spurt om moped, men ja om de hadde spurt om lett MC... :) Men det er fordi jeg vet hvor farlige mopeder er... Og at høyere fart ikke nødvendigvis betyr større fare risiko... Tvert i mot kan den ekstra farten være det som får deg ut av farlige situasjoner, eller rett og slett ikke får deg inn i farlige situasjoner i det hele tatt.

Fører opplæringen i dag er milevis bedre enn min og dine foreldres generasjon hadde (når jeg var ung så holdt det at man kunne kjøre over en planke og i et åttetall og man var ferdig utlært). I dag stilelr det seg helt anderledes, i dag så lærer man faktisk det man i mine ungdom måtte ut langs veien for å lære den harde veien... Blikk, kontrastyring, oversikt, kreve veibanen, riktig plassering etc... Salget av motorsykler har steget voldsomt de siste årene, allikevel er ulykkene sunket og det sier jo litt om at opplæringen er blitt mye bedre.

Personlig ville jeg nok, som far, ha sittet ned med deg og hørt dine argumenter og ikke bare avspist deg med at det ikke kommer på tale. Når det er sagt så må jeg si at jeg som far skjønner din far også... Om det gir noen mening. Du er hans eneste måte å leve "evig" på om du skjønner hva jeg mener, og selvsagt vil han at du skal leve så trygt og sikkert som mulig og på en motorsykkel holder det ofte ikke å passe seg selv, man må gjerne, eller helst!!!, passe på andre også (her snakker jeg av dårlig erfaring, mange tullinger som tror at trafikk reglene ikke gjelder for dem når de møter motorsykler...!!!) Saken er den at hvis du eller andre gjør en feil så er det ubønnhørlig DEG det går ut over når du sitter på en motorsykkel.... Gode erfaringer skyldes ALT for ofte dårlige erfaringer, dessverre... Og er det noe ungdom IKKE er gode til så er det å ta til seg og lære av dårlige erfaringer... Dere skal som regel erfare dem selv... og det vet foreldrene dine :-) Så klarer du å overbevise dem om det så er mye gjort...

Hvor har du tenkt å kjøre med denne lettsykkelen hvis du skal opp i hastighet? Ikke pendle på motorvei håper jeg...? En lett motorsykkel kan bli veldig vinglete og slikt på motorvei... Snakker igjen av erfaring, da min motard på 140 kilo (pluss mine 100 kilo...) er LITT lett i forhold til slipstream og sidevind fra trailere og slikt på motorvei har jeg merket meg... og vil tro at en lettsykkel vil merke dette enda mer...

Kjæxli
Innlegg: 11
Registrert: 22 nov 2015, 13:00
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Kjæxli »

spidair skrev:Er nok noen fordommer ute å går ja...

Mine egne poder hadde fått blankt nei om de hadde spurt om moped, men ja om de hadde spurt om lett MC... :) Men det er fordi jeg vet hvor farlige mopeder er... Og at høyere fart ikke nødvendigvis betyr større fare risiko... Tvert i mot kan den ekstra farten være det som får deg ut av farlige situasjoner, eller rett og slett ikke får deg inn i farlige situasjoner i det hele tatt.

Fører opplæringen i dag er milevis bedre enn min og dine foreldres generasjon hadde (når jeg var ung så holdt det at man kunne kjøre over en planke og i et åttetall og man var ferdig utlært). I dag stilelr det seg helt anderledes, i dag så lærer man faktisk det man i mine ungdom måtte ut langs veien for å lære den harde veien... Blikk, kontrastyring, oversikt, kreve veibanen, riktig plassering etc... Salget av motorsykler har steget voldsomt de siste årene, allikevel er ulykkene sunket og det sier jo litt om at opplæringen er blitt mye bedre.

Personlig ville jeg nok, som far, ha sittet ned med deg og hørt dine argumenter og ikke bare avspist deg med at det ikke kommer på tale. Når det er sagt så må jeg si at jeg som far skjønner din far også... Om det gir noen mening. Du er hans eneste måte å leve "evig" på om du skjønner hva jeg mener, og selvsagt vil han at du skal leve så trygt og sikkert som mulig og på en motorsykkel holder det ofte ikke å passe seg selv, man må gjerne, eller helst!!!, passe på andre også (her snakker jeg av dårlig erfaring, mange tullinger som tror at trafikk reglene ikke gjelder for dem når de møter motorsykler...!!!) Saken er den at hvis du eller andre gjør en feil så er det ubønnhørlig DEG det går ut over når du sitter på en motorsykkel.... Gode erfaringer skyldes ALT for ofte dårlige erfaringer, dessverre... Og er det noe ungdom IKKE er gode til så er det å ta til seg og lære av dårlige erfaringer... Dere skal som regel erfare dem selv... og det vet foreldrene dine :-) Så klarer du å overbevise dem om det så er mye gjort...

Hvor har du tenkt å kjøre med denne lettsykkelen hvis du skal opp i hastighet? Ikke pendle på motorvei håper jeg...? En lett motorsykkel kan bli veldig vinglete og slikt på motorvei... Snakker igjen av erfaring, da min motard på 140 kilo (pluss mine 100 kilo...) er LITT lett i forhold til slipstream og sidevind fra trailere og slikt på motorvei har jeg merket meg... og vil tro at en lettsykkel vil merke dette enda mer...
Takk for svar! :)
Blir nok ikke så mye farting på motorveiene, nei. Men her jeg bor er det veldig mange gater med 80 km/t fartsgrense, eller 60 km/t. Kan virkelig ikke se for meg at jeg turer bortover på 45 km/t på disse veiene :) Og hvis jeg først skal et sted hvor jeg må ta i bruk motorveien, så er det greit at jeg i det hele tatt har lov til å kjøre der :)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av L-NA »

Mine svigerforeldre var og er svært resrektive til Moped, og MC. Min svigermor har jobbet på sykehus hele sitt yrkesaktive liv, og MC ulykker var det verste hun visste. Hun var en av det som måtte ta i mot på akutten når disse kom inn, og starte behandling...dersom det var mulig.
I 1984 var Deres eneste datter 16år og ville ha moped. Det fikk hun ikke. Men derimot så fikk hun MC lappen og lett MC. Rett og slett fordi det anså dette for sikkrere, både med tanke på sykklene, og opplæringen. For to år siden var minstemann her i huset 16. Han fikk selvfølgelig samme behandling som sin Mor.
(Bare det at Moped aldri var aktuelt for han :-) )

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Lauri »

Ikke for overbevise dine foreldre, men snarere for å nyansere det du ønsker.

1. Lett mc er mye dyrere enn moped, selv når vi snakker brukt. Og forsikringen er dyrere.
2. I bytrafikk kommer du like raskt fram med moped.
3. Lappen for lett mc er dyrere enn mopedførerbevis.
4. Argumentene om at du er sikrere i trafikken med lett mc enn moped tror jeg ikke på fordi:
- hastigheten øker og med det stilles det større krav til både årvåkenhet og å lese trafikkbildet.
- økt hastighet gir også økt skade ved uhell ( de fleste 16-åringer kjører lett mc i dongeribukse og converse)
- økt hastighet med lett mc gir deg noen farlige valgmuligheter som ikke mopedføreren har: forbikjøring og hastighetsøkning.
(- noen vil muligens hente fram argumentet om trimming av moped i fht økt hastighet. Glem det ... bruk hue, hold deg på rett side av lovteksten og te deg slik at du ikke setter billappen i fare!)

Mitt råd til deg er:
- setter foreldrene dine seg på bakbeina mht lett mc, så skipp den tanken. Vurder heller moped.
- kjører du moped så lærer du hvordan det er å bevege seg på landevegen som "myk trafikant". Det er viktig kunnskap å ta med seg når du begynner på billappen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Tommas »

Jeg fikk blankt nei til moped eller lett motorsykkel. Hadde selv penger til alt som skulle til. Men fikk i det minste argumentert meg frem til at de skulle betale førerkort til bil om jeg ikke kjørte moped eller begynte å røyke :)

Så da ble det ikke noe av to hjul, og når tiden for bil-lappen endelig kom så hadde de ikke råd til å betale den for meg. Så måtte fikse det selv.
Livet er urettferdig...

Tror jeg ville prøvd i det minste å komme i en dialog hvor litt argumenter for og i mot kommer på bordet. Så får man ta det derfra.
Det er jo ikke akkurat horder av ungdom som dør på lettsykkel ;)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av cosmogs »

Har mye mer sansen for lett MC enn moped. Rett og slett av sikkerhetsgrunner. Mye mer seriøs opplæring, og husker selv marerittaktige scener fra dengang jeg selv kjørte moped, og bilistene skulle forbi selv om det ikke var plass. Ble presset ned i grøftekanten 2 ganger. Jeg fikk dessverre ikke overtalt datteren min til å kjøre lett MC, men støtter nevøen min økonomisk i hans valg i ta lappen på lett MC. Fra min side var saken klar, moped støtter jeg ikke, men kroner til lett MC bidrar jeg gjerne med. Han fyller 16 i mars, og vi har øvelseskjørt ganske mye. Et annet aspekt er at 125cc har blitt et ganske "voksent" kjøretøy. Bra med elektronikk, gode skivebremser og den 125 Duke`n jeg anbefalte ham (flere andre gode kandidater også) har ABS bremser, som nok kan være nyttig for en fersk trafikant. Enda et aspekt er de fleste mopedister kjører i sivil bekledning, mens det er mer akseptabelt å ha skikkelig jakke, støvler etc på en 125. Nevø har full bekledning, betalt av onkel, og jeg anser det for å være et viktig aspekt. Synes det er trist om foreldrene dine skal stille seg i veien for dette. Det er noe spesielt med den nyvunne friheten man får av å eie eget kjøretøy, og i mine øyne er det et helt naturlig steg inn i voksentilværelsen. :twothumbs:
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av JohnnyTh »

Lauri skrev:Ikke for overbevise dine foreldre, men snarere for å nyansere det du ønsker.

1. Lett mc er mye dyrere enn moped, selv når vi snakker brukt. Og forsikringen er dyrere.
2. I bytrafikk kommer du like raskt fram med moped.
3. Lappen for lett mc er dyrere enn mopedførerbevis.
4. Argumentene om at du er sikrere i trafikken med lett mc enn moped tror jeg ikke på fordi:
- hastigheten øker og med det stilles det større krav til både årvåkenhet og å lese trafikkbildet.
- økt hastighet gir også økt skade ved uhell ( de fleste 16-åringer kjører lett mc i dongeribukse og converse)
- økt hastighet med lett mc gir deg noen farlige valgmuligheter som ikke mopedføreren har: forbikjøring og hastighetsøkning.
(- noen vil muligens hente fram argumentet om trimming av moped i fht økt hastighet. Glem det ... bruk hue, hold deg på rett side av lovteksten og te deg slik at du ikke setter billappen i fare!)

Mitt råd til deg er:
- setter foreldrene dine seg på bakbeina mht lett mc, så skipp den tanken. Vurder heller moped.
- kjører du moped så lærer du hvordan det er å bevege seg på landevegen som "myk trafikant". Det er viktig kunnskap å ta med seg når du begynner på billappen.
Lett er gjerne dyrere i innkjøp, men mitt inntrykk er at de også holder seg bedre i pris enn en moped. Så kanskje ikke lett er så mye dyrere enn moped til slutt.
Du kommer like fort frem i bytrafikk på Lett og mye raskere på landeveien.
Lappen for lett er dyrere men du får mye bedre opplæring.

Min datter har fått lett og da har jeg og sagt at hun alltid skal kjøre med kjøreutstyr. Det hadde jeg ikke kunne sagt hvis hun skulel ha en scooter. Da hadde hun sikkert blitt mobbet resten av livet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Trondgv »

Når jeg skulle ta lappen for MC, mellomtung vel og merke kjørte jeg til forhandler og bestilte meg en 690 Duke R, så besilte jeg kjøretimer. Etterpå gikk jeg hjem og spurte hva de syntes om MC lappen (Her visste jeg svaret fra før, ble nesten kastet ut på gata når jeg ville ha moped). Siden jeg nesten var 20, fikk jeg som svar "Du vet selv hvordan du kjører bil, og verre blir det med MC, men det er dine penger og ditt liv, velg selv." Sa at jeg allerede hadde bestilt ny MC og kjøretimer. Plutselig ble det bråk :lol

Svar