Lett-MC og foreldre

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av AJ »

Kan ikke huske noen problemer med dette da jeg vokste opp her langt ute på bygda på et småbruk med fire yngre søsken med foreldre uten bil.
Det betydde sykkel så snart vi hadde lært å sykle og moped da tiden var (lovlig... :crazy: ) inne for det.
Husker at far min dro meg ut på bygda og fikk tak i en gammal Puch fra en eldre kar som jeg kunne bruke til og fra en jobb jeg fikk som 16-åring, et stykke hjemmefra.

Deretter gikk det slag i slag. Puch'en holdt ikke lenge og jeg dro til Hasli motor på Eina og kjøpte meg en kliss ny Suzuki AC 50, noe av det tøffeste som var på den tiden, syntes jeg. Uten foreldre til stede, betalte jeg en liten slump egentjente penger kontakt og fikk med meg moped og avbetalingshefte med giroer som jeg pliktoppfyllende betalte hver måned. Mopeden mener jeg koster 4350,- kr. da jeg kjøpte den i 1974.
To år senere kjøpte jeg en brukt Honda 90 og fikk han jeg kjøpte den av til å kjøre meg til torget på Nesbakken (Jevnaker) hvor jeg kjørte opp til MC-lappen, mens en bilsakkyndige (som det het dengangen...) sto på av gatehjørne på torget og pekte hvor jeg skulle kjøre.
Tok vel 5 minutter sånn ca. før førergodkjenningen var i boks.

Ingen protester fra foreldrene denne gangen heller.
Var jo mine penger, fikk jeg høre, så da var det helt greit :knegg .

Tror ganske sikkert at mine foreldre var godt fornøyd med at jeg fikk moped og dermed mulighet til å komme meg hit og dit siden familiens økonomi ikke tillot bilhold...

Tror dagens tenåringsforeldre bør bekymre seg mye mindre enn det åpenbart mange gjør når det gjelder dette med moped og lett-MC.
Riktignok har ingen av mine fire barn tatt lett-MC lappen pga. manglende MC-interesse, men tre av dem hadde sin periode med moped, også på trafikkerte rv4, uten at dette bekymret oss i særlig grad.
Det går som oftest bra :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Voksen »

Trondgv skrev:Når jeg skulle ta lappen for MC, mellomtung vel og merke kjørte jeg til forhandler og bestilte meg en 690 Duke R, så besilte jeg kjøretimer. Etterpå gikk jeg hjem og spurte hva de syntes om MC lappen (Her visste jeg svaret fra før, ble nesten kastet ut på gata når jeg ville ha moped). Siden jeg nesten var 20, fikk jeg som svar "Du vet selv hvordan du kjører bil, og verre blir det med MC, men det er dine penger og ditt liv, velg selv." Sa at jeg allerede hadde bestilt ny MC og kjøretimer. Plutselig ble det bråk :lol
Hvis det er tilfelle at du ikke klarer å holde igjen bak rattet i bilen så ikke tro at du blir bedre på MC. De har nok et godt poeng hvis dette er tilfellet.
Har flere kompiser som ikke har MC da de vet at de ikke klarer å holde igjen. Klokt valg synes nå jeg. Klarer jo ikke alltid å holde helt igjen jeg heller da.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Trondgv »

Voksen skrev:
Trondgv skrev:Når jeg skulle ta lappen for MC, mellomtung vel og merke kjørte jeg til forhandler og bestilte meg en 690 Duke R, så besilte jeg kjøretimer. Etterpå gikk jeg hjem og spurte hva de syntes om MC lappen (Her visste jeg svaret fra før, ble nesten kastet ut på gata når jeg ville ha moped). Siden jeg nesten var 20, fikk jeg som svar "Du vet selv hvordan du kjører bil, og verre blir det med MC, men det er dine penger og ditt liv, velg selv." Sa at jeg allerede hadde bestilt ny MC og kjøretimer. Plutselig ble det bråk :lol
Hvis det er tilfelle at du ikke klarer å holde igjen bak rattet i bilen så ikke tro at du blir bedre på MC. De har nok et godt poeng hvis dette er tilfellet.
Har flere kompiser som ikke har MC da de vet at de ikke klarer å holde igjen. Klokt valg synes nå jeg. Klarer jo ikke alltid å holde helt igjen jeg heller da.
De har nok et mer overdrevent syn på min kjøring kontra andre, siden de er mine foreldre. Har ikke kjørt spesielt mye "gris" med bil, men jeg har da testet bilene mine slik som alle andre på min alder gjør en gang og som de også har gjort når de var på min alder. Tingen er nok mer det at jeg faktisk har sagt til dem hvordan jeg kjørte til tider med en gang jeg fikk lappen. Har blitt bedre nå, selv om jeg fortsatt kjører "for fort" til tider. Vis det har noe å si så har jeg kjørt fortere med bil enn jeg har med motorsykkel. Har ingen glede av å gi på og kjøre i 200, noe jeg til tider hadde med bil.. Da syntes jeg det er kjekkere å kanskje ligge litt over fartsgrensa i noen fine svinger og bare nyte det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Bjerknez »

Voksen skrev:
Trondgv skrev:Når jeg skulle ta lappen for MC, mellomtung vel og merke kjørte jeg til forhandler og bestilte meg en 690 Duke R, så besilte jeg kjøretimer. Etterpå gikk jeg hjem og spurte hva de syntes om MC lappen (Her visste jeg svaret fra før, ble nesten kastet ut på gata når jeg ville ha moped). Siden jeg nesten var 20, fikk jeg som svar "Du vet selv hvordan du kjører bil, og verre blir det med MC, men det er dine penger og ditt liv, velg selv." Sa at jeg allerede hadde bestilt ny MC og kjøretimer. Plutselig ble det bråk :lol
Hvis det er tilfelle at du ikke klarer å holde igjen bak rattet i bilen så ikke tro at du blir bedre på MC. De har nok et godt poeng hvis dette er tilfellet.
Har flere kompiser som ikke har MC da de vet at de ikke klarer å holde igjen. Klokt valg synes nå jeg. Klarer jo ikke alltid å holde helt igjen jeg heller da.
Det kan jeg skrive under på. Er fersk motorsyklist selv (fikk lappen på tung i 2014)!

Faktisk har jeg vel alltid kjørt mer eller mindre ganske behersket med bil. Jeg holder stort sett mer eller mindre fartsgrensene og i en alder av snart 40 år så har jeg liksom fått kjørt fra meg samt erfart ved å gjøre de dumme tingene.

Men når jeg fikk MC lappen og satt meg på en motorsykkel så ble jeg 20 år igjen. Man har så mye krefter at enhver forbikjøring blir en lek. Da er det fort gjort å bli tøff i trynet. Det er hele tiden en kamp med meg selv hvor min indre stemme ber meg om å roe litt ned. Det virker stort sett bra, men noen ganger går det en jævel i meg. Skummelt, men uhyre gøy.

Er du en råtass bak rattet i bilen, så er ikke oddsene veldig gode når du til slutt beveger deg opp på en MC som har rundt 1000HK'er i forhold. Altså hvis man tar vekt/HK med i bildet.

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Leffy »

Bjerknez skrev:
Voksen skrev:
Trondgv skrev:Når jeg skulle ta lappen for MC, mellomtung vel og merke kjørte jeg til forhandler og bestilte meg en 690 Duke R, så besilte jeg kjøretimer. Etterpå gikk jeg hjem og spurte hva de syntes om MC lappen (Her visste jeg svaret fra før, ble nesten kastet ut på gata når jeg ville ha moped). Siden jeg nesten var 20, fikk jeg som svar "Du vet selv hvordan du kjører bil, og verre blir det med MC, men det er dine penger og ditt liv, velg selv." Sa at jeg allerede hadde bestilt ny MC og kjøretimer. Plutselig ble det bråk :lol
Hvis det er tilfelle at du ikke klarer å holde igjen bak rattet i bilen så ikke tro at du blir bedre på MC. De har nok et godt poeng hvis dette er tilfellet.
Har flere kompiser som ikke har MC da de vet at de ikke klarer å holde igjen. Klokt valg synes nå jeg. Klarer jo ikke alltid å holde helt igjen jeg heller da.
Det kan jeg skrive under på. Er fersk motorsyklist selv (fikk lappen på tung i 2014)!

Faktisk har jeg vel alltid kjørt mer eller mindre ganske behersket med bil. Jeg holder stort sett mer eller mindre fartsgrensene og i en alder av snart 40 år så har jeg liksom fått kjørt fra meg samt erfart ved å gjøre de dumme tingene.

Men når jeg fikk MC lappen og satt meg på en motorsykkel så ble jeg 20 år igjen. Man har så mye krefter at enhver forbikjøring blir en lek. Da er det fort gjort å bli tøff i trynet. Det er hele tiden en kamp med meg selv hvor min indre stemme ber meg om å roe litt ned. Det virker stort sett bra, men noen ganger går det en jævel i meg. Skummelt, men uhyre gøy.

Er du en råtass bak rattet i bilen, så er ikke oddsene veldig gode når du til slutt beveger deg opp på en MC som har rundt 1000HK'er i forhold. Altså hvis man tar vekt/HK med i bildet.

Her er jeg faktisk den rake motsetningen. Hatt biler med bakhjulstrekk og turbo bl.a. å kjørt som en rasstapp. Jeg var inne på tanken selv når jeg skulle ta MC lappen at "detta går til helvete", men er faktisk ganske rolig. Selvfølgelig liker jeg og vri litt på gassen men i forhold til mange andre syklister så er jeg en pensjonist i en Nissan Micra :)
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Kjæxli
Innlegg: 11
Registrert: 22 nov 2015, 13:00
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Kjæxli »

Tja.... da sa dem ja til slutt!! Litt sommerfugler i magen nå :D Takk for alle innspill!

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av CB9 »

gratulerer med tillatelse. det er ikke lett å kjempe mot makta men noen ganger går det.

pro tip: ikke lån bort sykkeln og ikke kjør i fylla.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av FredrikE24 »

Selv fikk jeg bare ta mopedlappen.. Helt greit for meg det :P

Kjøpte moped og tok plomba, tryna 2-3 ganger på de typ 30 000km jeg kjørte på de åra(sommen som vinter).. Lærte litt hver gang, men var aldri andre trafikanter involvert i veltene :)

Moped er jo ikke det spor farlig såfremt man får ta plomba. så kan man kjøre som folk så går det bra.

Toven

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Toven »

Så bra! :)

Brukeravatar
Trond C
Innlegg: 29
Registrert: 15 mar 2016, 19:31
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2015

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Trond C »

Barneloven sier at foreldre skal la barnet bestemme gradvis mer og mer frem til de er 18 og kan bestemme alt selv, generelt. Vergemålsloven sier barna kan bestemme over egne penger, tjent og de normale tilfeller av fått, kan bruke dem som de vil. Det er nok klart at foreldre ikke lovlig kan nekte en over 15 hverken å kjøpe for egne penger en lett motorsykkel eller å ta lappen. De kan nekte om pengene brukes til, eller ungen vil gjøre noe som åpenbart er farlig, men da er vi over på å kjøpe narkotika og slikt. Det er så mangt foreldre kan tenke seg å nekte, elvepadling og fjellklatring f.eks., men som er vanskelig å nekte hvis man tenker seg om og det er viktig for den unge.

På den annen side, i praksis avhenger det vel av hvor mye partene vil det de vil - barn eller foreldre som ikke kan "leve med" noe som er veldig viktig for den annen kan gjøre familielivet ganske utrivelig.
Vennlig hilsen Trond
BMW R1200R
Tidligere: Yamaha XS500 ´78, Yamaha XS750 ´77, Suzuki GS1000L ´81, Honda VFR800 ´99, BMW F800ST ´07, BMW R80ST ´83

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av NoxRy »

Gratulerer. :twothumbs:

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Elruts84 »

Flott..Men det handler ikke bare om å få aksept hos foreldre mener jeg.
Nå har du "aksepten". Og jeg tror nok de er redde og bekymret fordi du er jo tross alt deres fantastiske sønn som de vil skal være trygg og passer nok litt på.

Det jeg tror du kan gjøre lurt i er og vise du er seriøs fremover. At du tar sikkerhet på alvorlig og ikke er ute etter å leke med livet. Vis at du er ansvarsfull og alt det innebærer med MC (Gjelder vel hovedsakelig alle MCister men).

Det er noe med at de føler at du har kontroll og kan "slippe litt taket" på bekymringene de har.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Alex-68 »

Grattis!!! :thumleft Nå kan du hilse fra erfaren "biker 4 life" og si det var ett godt valg! Og faktisk mye tryggere enn å kjøpe en haug av en gammel bil som såvidt går igjennom eu-kontrollen. Fulle av drita fulle kids som skriker du skal tråkke på, imponere småberter med fart og spenning med ett dårlig toveis bremsesystem og mangellapper, slippe røyk i trynet i en farlig sving mens musikken dundrer! Der du passerer en stakkars mopedist på sin lovlig moped som gjør hele 45kmt som blåser utfor en skrent når du, eller vogntoget forran passerer! :crazy: Mens, han som kjører bak deg på sin 125cc som i det minste holder følge med trafikken med ei snelle på baksete, med godkjent kjøredress, og sykkelen som er så mye enklere og holde i god stand, og nyter hele kjøreopplevelsen med svært lite Faremomenter enn en gammel bil, kontra moped. Skal garantere deg at en 125cc snur opp ned på ditt trafikksyn og liv. Og det bidrar sterkt til ett rykte som sier ' De beste trafikantene er Mc Sjåfører" :twothumbs: Enjoy the ride kid.. :prf
Mc Oslo Suger!

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Hounds »

Hei. Hvilke type jobb har du? Skal ha jobb selv snart for å tjene, men jeg vet ikke hva slags..

Heldigvis har jeg ikke samme problemet.. Hadde vel litt med at pappa skrøt av seg selv noen uker før jeg tok temaet opp med at han hadde motorsykkel men ikke lappen xD Han kjørte seriøst i gjennom hele europa på mc i 70 tallet uten å ha sertifikatet pga det ble for dyrt for han :lol :eh
Men mener at jeg har lest at de ikke kan nekte deg det pga du er i lovlig alder til å ha det

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Honda2004 »

Kjæxli skrev:Vet ikke om dette passer inn under dette sub-forumet, men det var det nærmeste jeg fant.

Jeg er 14 år, og fyller 15 i Mars. I det siste har jeg begynt å tenkte på mulighetene ved å ta lett-mc lappen, og kjøpe meg en lett-mc. Jeg har pratet åpent med foreldrene mine, men de er helt imot. Bare jeg åpner munnen om det, sier de begge, "det kommer ikke på tale". Når jeg spurte hvorfor sa de at det var for farlig, de mener også at jeg heller burde vente til bil. Men for meg høres lett-mc ut som en gyllen mylighet for å få trafikkerfaring og et transportmiddel tidlig.
Jeg har en jobb og tjener noen tusen i måneden, ca 40-60 i året (timelønn), så jeg har selv råd til både lappen og selve motorsykkelen uten å ta fra sparepengene jeg har lagt av til billappen og bil. Noen tips eller noe jeg kan si for å overbevise dem?

På forhånd, takk :)

EDIT: Motorsyklene jeg har sett på foreløpig er Yamaha YZF R125 og Aprilia RS4
Tar gjerne imot råd på dette området og :)
Foreldre er foreldre. De vil alltid plage deg på en eller annen måte og gjøre livet ditt til et hælvete. Du er ungen dems og du er det kjæreste de har. Men, det virker som at de trenger en annen innfallsvinkel på ting og en litt annen fremtoning enn hva de har.
Om du vil betale dette gildet sjæl, så kan egentlig ikke foreldra si noe. Det er din lønn og du gjør hva du vil med den i så måte.

Jeg vil anbefale at du finner en kjøreskole i nærheten hvor du snakker med en kjørelærer om dette og går gjennom flere temaer og kanskje får informasjon du kan gi til dine foreldre og kanskje kan du til og med ta de med til kjøreskolen og snakke med lærern, slik at de kanskje roer seg ned litt. Det er vel mye mer teori og praktisk erfaring som skal til, for å få lappen for Lett-Mc kontra moped, for å si det mildt.

Det mor og far kanskje er redd for og som ble nevnt tidligere, er at du kanskje (i dems øyne) er veldig hyper og at de ikke tror at du kan bli en god trafikkant. Men, så er det med denne kjøreskolen og kravet til antall timer man skal ha, før man får lappen da..
De er jo der, nettopp fordi at vi SKAL BLI gode trafikkanter ! Det er veldig mange variabler inne i bildet her, fordi:
Det kan godt være at du er en helt annen og mer beherska person i trafikken, enn f.eks foreldrene dine tror, basert på sine "erfaringer".
Etter at du har hatt 10 kjøretimer f.eks, kan kjørelæreren fort fortelle deg, hvorvidt dette er liv laga, eller om du bør vente.
Jeg vil oppfordre deg til å møte kjøreskolen og lærern og at kjørelæreren møte foreldra dine og gå gjennom flere ting med dere, slik at de får et større innblikk i hva dette er for noe.

Når det kommer til sykkel, vil jeg gi deg det rådet jeg fikk en gang i min ungdom: Styr unna aprilia. Yamaha, Suzuki, Honda osv er bedre da.
Jeg har en Varadero XL 125 selv og den er en drøm å kjøre for å være ærlig. Jeg har kjørt større sykler som ikke tar den i kjøreferdigheter og smidighet og Varaderoen er ganske stor. Tenk på hva slags type du er: Er du eventyrlysten ? Kommer du til å ville dra på tur med en kjærste, eller venn ? Vil du kjøre til sørlandet om sommeren, eller opp til Hardangervidda på treff ? Eller vil du kjøre på mest mulig grus ?

Er du den typen som ville foretrukket lange motorveier i cruisinghastighet over 100km/t mens du lener deg over styret og er kongen på motorveien ? Da er YZF noe for deg, men, da kan det være at du blir enda mer bajas enn du er og at dine foreldre får rett i sine fornemmelser om at du er og blir en bajas. Traff en kar for noen år tilbake og han sa at han kommer aldri til å kjøpe en R-Sykkel og heller ikke på over 600cc, fordi han ville kjørt seg i hjæl fort som fy.

Eller kunne du kanskje tenkt deg noe mer a la Cafè Racer ? Eller en Super Motard ? Er street fighter noe for deg kanskje ?
Jeg vil anbefale deg sterkt og gå innom mange forhandlere og prøvesitte flere og til og med snakke med kjøreskolen om hva du burde gå for. Kanskje de kan hooke deg opp med en pent brukt sykkel av den du kunne tenkt deg, til en hyggelig pris ?
Brukte sykler fra forhandlere og kjøreskoler er som regel ganske trygge kjøp. Alle servicer er fulgt, de har veltebøyle, så det er ikke skader på kåpa f.eks. De er nok kjørt langt, men er velholdte.

Lykke til i jakta

Svar