Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av kjellv »

Erik.H.M skrev:Min personlige erfaring med gatesyklene (ikke SM og evt. Endurosyklene) til KTM, Yamaha, Aprilia og Honda, er at de alle har nokså like sittestillinger. Gikk rett fra en YZF til en MT en gang, og sittestillingen på YZF'n var egentlig ikke så annerledes i forhold til MT'n som man skulle tro.
Kvaliteten på disse syklene er også såpass høy at du vil nok ha en problemfri sykkel (når du handler for 40k) hvis du følger opp servicene. Så jeg tror at sålenge du prøvesitter/prøvekjører sykkelen først og er fornøyd, så vil du bli fornøyd :thumleft
Her tar du faktisk ganske feil Erik :[-X Så feil at jeg vil be deg om å sammenligne en gang til!
Utgangspunktet da MT-125 ble konstruert var en 2014 YZF-R125. Motor, ramme, hjul og bremser samt elektronikk er den samme. Men ellers ble det gjort en masse forandringer foruten å fjerne kåpen. Den har blant annet en kortere tank, fothvilere er plassert litt lavere og lengre fram, og det er påsatt et vanlig mc-styre i stedet for clip-on styret fra YZF. Dette gjør at du har en langt mer oppreist sittestilling ved at du sitter litt lengre fram, og når styreholkene er flyttet nesten 15 cm lengre opp og bakover, samt at styret er bredere sier det seg selv at dette blir en stor forskjell. YZF-R125 har egentlig en ekstremt framoverlent sittestilling. Det er ikke tilfelle for MT-125!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av kjellv »

kjellv skrev:
YoungRider125 skrev:Kan ikke glemme Mt nei, men fy flate å dyr den er! Tenk deg å kjøpe helt ny MT + registrering. Hvis man vil ha en strøken og ikke minst tøff Lett mc kan man kjøpe den. Finnes ikke mange brukte enda da denne er ganske ny i Norge ;)

Lykke til med letingen! :D
Brukte MT-125 og YZF-R125 med ABS er det ennå ikke mange av som brukte. Dette er fordi de kom i fjor, og de fleste av de som kjøpte dem som nye i fjor vil ha dem i to år før de er 18 år og går over til bil eller MC klasse A2. Neste år vil det nok komme en god del annonser på disse.
Dyre er de ja, særlig sammenlignet med bruktpriser. MT-125ABS vil koste 57-58k ferdig registrert. YZF-R125ABS er ca 4000 dyrere enn MT.
Men begrepet pris er mye mer enn hva den koster når du henter den ny hos forhandler. Prisen er egentlig det sykkelen har kostet deg totalt når du har solgt den etter to år og skal bruke pengene på f.eks bil.
Kjøper du en flett ny sykkel til 58k og har den i to år og selger den igjen for f.eks 42k, har den kostet deg 16 000 i disse to årene. I tillegg har du hatt tryggheten garantien har gitt deg.
For å opprettholde garantien må du også ta servicen på et godkjent verksted (for Yamaha er det faktisk krav om at det er en Yamahaforhandler). Denne ekstra kostnaden vil du i stor grad få igjen ved høyere bruktpris når du selger igjen med full servicehistorikk.

Alternativt: Du kjøper en brukt to år gammel sykkel for 42-45k som har gått f.eks 15000 km. Du vil i løpet av to år sannsynligvis både måtte ta en gaffeloverhaling og et kjede/drevsettbytte, i tillegg til at 18000km servicen kanskje droppes fordi den er for dyr og det likevel ikke er garanti på sykkelen. Du tar heller et oljeskift selv. Når du da selger din 4 år gamle sykkel etter to år og kanskje har valgt å "miste" serviceboken fordi den ikke lenger så så pen ut, får du kanskje ikke mer enn 25k for den...
Hva er da dyrest?

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av YoungRider125 »

Sant det du skriver her Kjellv, men jeg tror du misforstod poenget mitt ;) Er helt klart enig det du skriver lenger opp her, men for en gutt som skal konfirmeres eller en som skal kjøpe sykkel til han blir 16 år er en "Ny" sykkel ganske mye penger. Var ikke ute etter at en ny MT var dyr på den måten som du fremstiller det på, men mer på den måten her; Hvis du har hatt konfirmasjon, og du får 30 tusen? Så vil han kjøpe en lett Mc for de pengene. Det var sånn jeg mente det... Da kan det være et fint alternativ å velge en annen sykkel med en lavere prisklasse. Som tidligere nevnt Honda CBR, eller lignende. Ja, Mt er en kjempe fin sykkel med en heftig pris, men hvis du tenker som du gjør bør man kjøpe den. Tenker man som meg blir det et litt annet perspektiv :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av kjellv »

YoungRider125 skrev:Sant det du skriver her Kjellv, men jeg tror du misforstod poenget mitt ;) Er helt klart enig det du skriver lenger opp her, men for en gutt som skal konfirmeres eller en som skal kjøpe sykkel til han blir 16 år er en "Ny" sykkel ganske mye penger. Var ikke ute etter at en ny MT var dyr på den måten som du fremstiller det på, men mer på den måten her; Hvis du har hatt konfirmasjon, og du får 30 tusen? Så vil han kjøpe en lett Mc for de pengene. Det var sånn jeg mente det... Da kan det være et fint alternativ å velge en annen sykkel med en lavere prisklasse. Som tidligere nevnt Honda CBR, eller lignende. Ja, Mt er en kjempe fin sykkel med en heftig pris, men hvis du tenker som du gjør bør man kjøpe den. Tenker man som meg blir det et litt annet perspektiv :)
Neida, jeg tror ikke jeg misforsto poenget ditt. Som MC-selger møter jeg alle typer MC-drømmer, og ser lommebøker i alle tykkelser. Veldig mange drømmer om sykler som er mye dyrere enn de har råd til, både de som er unge og drømmer om sin første sykkel, og godt voksne som vet at de kan ikke bruke 200 000 på en sykkel fordi kona har ofte helt andre ønsker med familieøkonomien :-k
Men ofte er fornuften likevel å tenke nytt, det var dette jeg ville utdype. De fleste unge som ønsker seg en dyr sykkel de ikke har råd til, er avhengige av foreldres hjelp til å realisere dette. Pappa ser ofte fornuften i det jeg sa, og hjelper oftest til. For mange er det konfirmasjonspenger som inngår i egenandelen på 30-50% av kjøpet, mens foreldrene enten låner bort resten eller tar opp et lån i sitt navn på hele finansieringen. De fleste av foreldrene tar også forsikringskostnadene.
Brukte Yamaha holder seg bra i pris, derfor vil slike regnestykker ofte vise at det totalt sett ikke er dyrere å kjøpe nytt enn brukt. I tillegg er jo ekstrabonusen å få eie/kjøre en flett ny sykkel da :thumleft

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av YoungRider125 »

Da er det greit :) Forstod hva du mente! Hvor holder du til? Tenker på Mc forretningen

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av kjellv »

YoungRider125 skrev:Da er det greit :) Forstod hva du mente! Hvor holder du til? Tenker på Mc forretningen
5 minutter hjemmefra :crazy:

Jeg er i forumet som privatmann. Prøver så godt jeg kan å skrive som det også, og unngår å blande inn jobben her.

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av YoungRider125 »

Det forstår jeg godt Kjellv! spurte i forbindelse med at jeg har tenkt til å kjøpe nytt visir til hjelmen min. Vil gjerne ha et sotet/svart ett. :) Trenger hjelp av noen da mitt er gjennomsiktig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av kjellv »

Hvilken hjelm har du da?

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av YoungRider125 »

Jeg har en Shark hjelm fra 2015.
Fikk ikke mulighet til å legge til noe bilde?

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av YoungRider125 »

Nå fikk jeg det til!! :twothumbs:
Ligner veldig på denne!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av YoungRider125 »

Denne ligner enda mer! Har ikke mulighet til å ta bilde av min nå
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av kjellv »

Tøff hjelm!
Vi forhandler ikke Shark hjelmer. Men du må nok vite nøyaktig hva hjelmen heter og hvilken skallstørrelse du har.

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Kjøp av lett MC - anbefalinger og forslag

Legg inn av YoungRider125 »

Den er grei kjellv! Dette skal jeg sjekke opp og finne en som driver med Shark hjelm og hva den heter :)

Svar