Hvor mye jobb med 2 takt?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
sucramcool
Innlegg: 10
Registrert: 07 okt 2015, 19:03
Motorsykkelen din: Din MC her

Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av sucramcool »

Hei, igjen! Jeg finner virkelig ikke ut om jeg skal velge 4-takt (wrx) eller 2-takt (husqvarna sm)..
Den vil bli mest brukt til små turer til byen og stranda osv.. Men er også stor mulighet for jeg vil på ett par sjeldne lengre turer (1,5t)
2-takt er jo gøyere å kjøre, men mere å stelle med.. Hvor mye må jeg regne med å mekke og bytte ut i løpet av noen sesonger med 2-takt (husqvarna sm) Og kan jeg ta turer på opp til 1,5 t med 2 takt? (uten å risikere at feks stempelt går) :)
4-takt virker jo litt kjedligere men ikke fult så stress. Skal vel også være mulig å kjøre lengre turer med disse? :D
Noen som har erfaring med 2-takt 125cc?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av kjellv »

Hei. Nå vet ikke jeg hvor du har det fra at 4-takt er kjedelige greier. Trolig er det fra en som selv kjører 2-takt. 2-takt er lettere å trimme enn en moderne 4-taktmotor som WRX. WRX har ikke forgasser, men innsprøytning og CDU. Trimmer du en 2-takter øker også sjansen for brent stempel og motorhavari.
Jeg ville valgt 4-takt uansett. Men dette er min mening. Kan ikke fordra lyd og lukt av motorsag når jeg kjører mc.
Motoren har en annen karakteristikk, må gjerne veldig høyt i turtall for å få skikkelig effekt. Men da har den gjerne god effekt også i et kort turtallsspenn. En WRX har en jevnere effektkurve, og mer moment hele veien bortsett fra på toppen.
Som crossykkel er 2-takt gjerne foretrukket, i hvert fall på små motorer. Men de kan bli mer masete å kjøre med på veien til vanlig bruk.

Vel, dette var noen tanker en sen nattetime. Trolig vil andre være uenig med meg.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av freddy123 »

Jeg hadde først en 4t 125, så kjøpte jeg en uplombert 2t 125....

2t var ca 10x så morsomt som 4t , men bare visst du fjerner plomberinga.

Skal du kjøre originalt og lovlig kjøp 4t .


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av Royal »

Nå har jeg mest erfaring med moped, men har kjørt noe lett mc også.

En 2-takter går en god del bedre, men drikker mye mer bensin og der igjen 2-taktsolje. Det ryker godt fra eksos og kjøreutstyr vil lukte totakt etter en stund.
Du må følge med på 2-taktsoljetanken (hvis sykkelen har, hvis ikke så må du blande selv) og hvis den går tom så er det stor fare for at du kan gjøre skade på motor.
Det er fryktelig morsomt å kjøre 2-takt og det går så det synger av, men det har sin pris bensinforbruk og vedlikehold. Og det å jage turtall blir fort slitsomt i lengden.

Det lure valget er å sjekke litt rundt og se om du kan finne en relativt lett 4-takter som ikke er så daff. Wrx'en skal være ganske grei fra det jeg har hørt.
Sist redigert av Royal den 27 mar 2016, 12:46, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ca dobbelt bensinforbruk hvertfall, er det vi er vant med. 4T Yamaha 250, contra 2T Yamaha 125, motocrossere.

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av YoungRider125 »

Jeg kjører en Honda CBR, og en kompis som kjører Cagiva Mito 2-takt. Vil vel ærlig innrømme at det er mye mer slit med en 2-takt enn det er med en 4-takt. Først og fremst; Greit nok at en 2-takt er morsommere og går bedre. 4-takt, går litt roligere med ikke fullt så god aks. (Hvertfall på 125cc) 2-takt bruker dobbelt så mye som en 4-takt skulle gjort, så et ekstra pluss er det å kjøre 4-takt hvis vi tenker økonomisk bensin, skruing og deler. Nå har ikke jeg lappen ennå, men tro meg! Han har hatt så ufattelig mye problemer med sin. han har hatt motorhavari, Coil som henger seg opp, tull med forgasser osv.. Den dag idag skulle han ønske han byttet til en 4-takt.
I starten ville jeg ha en 2 takt fordi jeg syntes det var rått. Glad jeg ikke valgte det. Min far sier alltid; tenk deg hvis du hadde hatt en to takt, så hadde hele motoren skjært seg. Da hadde jeg stått der hele sommeren uten sykkel fordi jeg ikke har noe å kjøre med. Så må det påkostes ny motor. Det tar ikke 3 dager før du får en heller, det tar tid! ;) Sier ikke at det 2-takt er dårlig, men at det er en viss risiko med å kjøre det.

Valget er ditt! Du velger selv da :) Det jeg har sagt nå er mine tanker, hva venner har opplevd og fortalt.

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av Jona88 »

Heisann

Hadde Selv en Yamaha DT125RE 2-takt da jeg var 17.... kjørte neste 10k km. Før jeg solgte den :) det enste jeg gjorde med den i løpet av den tiden var å fjerne cdi-plombering, da fikk den ca 2 hk til og bedre bunndrag. Var aldri noen problemer med den.... trengte heller ikke å bytte noe slitedeler. Knallgod sykkel, spør du meg!!! Har også hatt Honda DAG ST70 med 125- motor og Honda MSX 125, begge 4-takt. Fordelen med de var at de brukte mindre drivstoff og hadde langt bedre drag fra bunn! Nå vet ikke jeg om du skal kjøre med plommer sykkel eller ikke, men kjører du med f.eks. fulleffekt så kan det bli litt vedlikehold på en 2-takter.....

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hvor mye jobb med 2 takt?

Legg inn av freddy123 »

Skal man ha det gøy kjøp 2t og nei det er ikke så jævlig mye skruing....

Skal man ha seg fremkomstmiddel så kjøp 4t

Det kommer fra en som har eid begge deler og har kjørt mc siden 16 åringen er nå 22.

Hva som er riktig er det bare du selv som vet både 2t og 4t er uansett morsomme for en fersk sjåfør :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar