Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22858
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Bjerknez »

Poden til Busa Trond (medlem her inne) kjørte en Aprillia 125 (usikker på om det var RS) fra Oslo traktene til Årdalstraktene og hjem igjen på en helt uten problemer. Nå vet jo ikke jeg hva han følte der han satt på sykkelen, men den overlevde vertfall fint turen. Ble vel fort godt over 100 mil den helgen for han.

Dette var også en eldre Aprillia så vidt jeg husker.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Hounds »

gorbys skrev:Er ikke nødd å ligge i 120 selv om grensa er 120 ;-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jepp jepp.. :) Men har vært på veien, og bilene ser ut til å ligge til og med over fartsgrensa (det er jo i sverige selvfølgelig :p )
Så kunne vært litt skummelt hehe:p

Men folkens, tror dere en Ktm exc 125 hadde gjort jobben? Vet i allefall at den holder farten helt okei:) Men hvordan tror dere den holder ut? Jeg har mange grusveier i området skjønner du:)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av gorbys »

Ja i venstrefila går det ofte radigt, men i høyre fila ligger busser og lastebiler og de går ikke fortere enn 90 åkke som :-P

Motard/crosser er ikke å anbefale til lengre turer. Setet kommer til å føles som en knivsegg etter ei stund. Om du bruker ei airhawk pute i tillegg så kan det hjelpe på da

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av kjellv »

Hounds skrev:
YoungRider125 skrev:Heisann! Hyggelig at du registrerte deg her og velger å stille spørsmål. Det liker vi! Jeg forstår du er forvirret med valg av sykkel. Hvis vi skal regne med langturer ville jeg nok satt dem Aprillaen på hylla! Gå for en 4 takter når det gjelder dine behov. Jeg har selv en honda cbr 125 4-Takt, noe som funker strålende til slike turer :) Når det kommer til lyd; 2-Takt har en mer aggressiv lyd, men er ikke noe kulere eller bedre i forhold til en 4-Takt! Du snakker om at det er 120 km på den veien du skal ligge på i 1 time? Da mår du ikke tro at en Yzf ikke klarer å gå i den hastogheten? Har selv kjørt YZF, og den holder 130 fint spørr du meg! Akuratt som Hondaen. Velg 4-takt! Mindre skruing mere glede! Ta vare på den og vedlikehold så burde alt gå greit :) Husk også å ta service.

Lykke til med valget! Håper dette hjalp deg litt :D
Se oppe^ :) :prf :thumleft
Veldig hyggelig å se at du fant riktig forum Hounds :twothumbs: Her får du svar vettu :thumleft Hyggelig er det å se at det ble liv i en 125cc tråd også, det skjer ikke så veldig ofte. Men det er viktig, det er dere 125cc kara som står for rekrutteringa både blant oss motorsyklister og forumbrukere :prf

Velg 4-takt! Uten tvil! Velg gjerne også Yamaha YZF-R125, det gleder et Yamahahjerte :crazy: Det er ikke uten grunn at nettopp denne sykkelen har vært markedsvinner her i landet hvert eneste år siden den kom i 2008! Den er tøff, like tøff som YZF-R6 som sto modell for konstruktørene da den ble laget. Den har høy kvalitet, har 15 hk og drar damer så det suser. Skulle du være så heldig å få ei dame på baksetet så husk at hun har ingenting annet å holde seg fast i enn å ta et godt tak rundt deg :crazy: :lol

Men 120km/t i timevis på Svenske motorveier kan da umulig være noe mål? Jeg kan knapt tenke meg noe mer kjedelig... :-k Til og med Sverige har et nettverk av mer spennende veier enn dette. Men om det er målet for deg, så klarer sykkelen det.

Men start gjerne med en billig herjemoppe til bruk utenfor trafikk! Det ligger svært mye læring i å starte der. Du tilegner deg verdifull kunnskap som du vil ha nytte av i mange sammenhenger senere i livet. Jo billigere moppe, jo mer lærer du :thumleft

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Hounds »

kjellv skrev:
Hounds skrev:
YoungRider125 skrev:Heisann! Hyggelig at du registrerte deg her og velger å stille spørsmål. Det liker vi! Jeg forstår du er forvirret med valg av sykkel. Hvis vi skal regne med langturer ville jeg nok satt dem Aprillaen på hylla! Gå for en 4 takter når det gjelder dine behov. Jeg har selv en honda cbr 125 4-Takt, noe som funker strålende til slike turer :) Når det kommer til lyd; 2-Takt har en mer aggressiv lyd, men er ikke noe kulere eller bedre i forhold til en 4-Takt! Du snakker om at det er 120 km på den veien du skal ligge på i 1 time? Da mår du ikke tro at en Yzf ikke klarer å gå i den hastogheten? Har selv kjørt YZF, og den holder 130 fint spørr du meg! Akuratt som Hondaen. Velg 4-takt! Mindre skruing mere glede! Ta vare på den og vedlikehold så burde alt gå greit :) Husk også å ta service.

Lykke til med valget! Håper dette hjalp deg litt :D
Se oppe^ :) :prf :thumleft
Veldig hyggelig å se at du fant riktig forum Hounds :twothumbs: Her får du svar vettu :thumleft Hyggelig er det å se at det ble liv i en 125cc tråd også, det skjer ikke så veldig ofte. Men det er viktig, det er dere 125cc kara som står for rekrutteringa både blant oss motorsyklister og forumbrukere :prf

Velg 4-takt! Uten tvil! Velg gjerne også Yamaha YZF-R125, det gleder et Yamahahjerte :crazy: Det er ikke uten grunn at nettopp denne sykkelen har vært markedsvinner her i landet hvert eneste år siden den kom i 2008! Den er tøff, like tøff som YZF-R6 som sto modell for konstruktørene da den ble laget. Den har høy kvalitet, har 15 hk og drar damer så det suser. Skulle du være så heldig å få ei dame på baksetet så husk at hun har ingenting annet å holde seg fast i enn å ta et godt tak rundt deg :crazy: :lol

Men 120km/t i timevis på Svenske motorveier kan da umulig være noe mål? Jeg kan knapt tenke meg noe mer kjedelig... :-k Til og med Sverige har et nettverk av mer spennende veier enn dette. Men om det er målet for deg, så klarer sykkelen det.

Men start gjerne med en billig herjemoppe til bruk utenfor trafikk! Det ligger svært mye læring i å starte der. Du tilegner deg verdifull kunnskap som du vil ha nytte av i mange sammenhenger senere i livet. Jo billigere moppe, jo mer lærer du :thumleft
Herjemoped blir det hahahah :yeyeye Må bare se om pappa ikke er så altfor i mot det xD Han vet nok at jeg kommer til å bruke mesteparten av dagene til å suse ned og opp bakkene i gatene hørenes på en misshandlet og sliten moped haha xD
En yzf er veldig fristende, og ja, hvis dama ikke skal falle på ræven, så må ho holde GODT fast :thumleft :lol Den har det fantastiske utsende og bruker relativt lite bensin. Men det kuleste av alt er jo lyden ;) Høres jo ut som en mye større sykkel, og siden ustende er så aggresivt tror jeg nok flere kommer til å snu seg hehe :crazy: Ser allerede for meg når jeg kommer og inntar bryggen i Bergen kl 12.00 om natten med festklare og fulle jenter med en jævla grom lyd :thumleft :lol :twothumbs: Hahahhaa

Men hvis jeg skal velge cross, hva tenker dere om en KTM exc 125. Den går jo fra 0-100 på 4.5 sek som er like kjapt som ferrarier osv :yeyeye
Men helt sikkert. Yamaha yzf 125 blir det hvis jeg ikke skal ha cross, det er jeg sikker på :thumleft

Og ja hehe, de fleste trådene jeg starter prøver jeg å holde liv i:) Håper jeg fortsatt lever til den dagen jeg kan ta tung mc. Da skal dere få se meg på ny sykkel :D

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22858
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Bjerknez »

Hvordan får du en KTM EXC125 fra 0-100 på 4.5 sek.? Jeg tror nok en Ferrarri hadde gruset deg ganske heftig der gitt, hehe

Av de Youtube videoene jeg har sett så bruker den rundt 7sek. på denne øvelsen. Sikker på at det ikke er en 690 Duke eller kanskje en 390 Duke du har sett på?

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Jona88 »

Gå for en 4-takter!! Med f. Eks. EXC blir det en del vedlikehold.... skal vel ha stempelbytte etter 5000km eller 100 timer, vist jeg ikke husker helt feil. Med en 4-takter er det ikke så mye vedlikehold, oljeskift i ny og ne bare. Dessuten har 4-takterne et bunndrag 2-taktere bare kan drømme om! Hadde det vært meg som skulle kjørt den strekningen du snakker om på en 125ccm, så tror jeg jeg hadde valgt en MT125... Tror hvertfall jeg hadde blitt fort sliten av å kjøre en R-sykkel, men ikke sikkert du blir det fordet.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Hounds »

Jona88 skrev:Gå for en 4-takter!! Med f. Eks. EXC blir det en del vedlikehold.... skal vel ha stempelbytte etter 5000km eller 100 timer, vist jeg ikke husker helt feil. Med en 4-takter er det ikke så mye vedlikehold, oljeskift i ny og ne bare. Dessuten har 4-takterne et bunndrag 2-taktere bare kan drømme om! Hadde det vært meg som skulle kjørt den strekningen du snakker om på en 125ccm, så tror jeg jeg hadde valgt en MT125... Tror hvertfall jeg hadde blitt fort sliten av å kjøre en R-sykkel, men ikke sikkert du blir det fordet.
Yep. Kan jo henne det blir en yamaha mtr eller hva no enn den het som er 4 takt.

Men heldigvis klarte jeg å overtale fattern til å kjøpe herjemoped. Ser etter en på finn nå som helst skal være under 2000,-. Så lenge den starter og går så holder det for meg :D Så en i går for 1500,-, men den ble solgt med en gang.. Alle blir solgt sinnsykt fort

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av kjellv »

Hounds skrev: Yep. Kan jo henne det blir en yamaha mtr eller hva no enn den het som er 4 takt.
Bare å lære deg navnet på den med en gang, Yamaha MT-125ABS :twothumbs: http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... t-125.aspx
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Hounds »

kjellv skrev:
Hounds skrev: Yep. Kan jo henne det blir en yamaha mtr eller hva no enn den het som er 4 takt.
Bare å lære deg navnet på den med en gang, Yamaha MT-125ABS :twothumbs: http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... t-125.aspx
Vell, nesten xD

Men den der så jo kul u da :o Må se på den litt

Mente Yamaha WR125X hahahahhahasa XDXd :D
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av kjellv »

Hounds skrev:
kjellv skrev:
Hounds skrev: Yep. Kan jo henne det blir en yamaha mtr eller hva no enn den het som er 4 takt.
Bare å lære deg navnet på den med en gang, Yamaha MT-125ABS :twothumbs: http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... t-125.aspx
Vell, nesten xD

Men den der så jo kul u da :o Må se på den litt

Mente Yamaha WR125X hahahahhahasa XDXd :D
Bilde
:thumleft

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av PoseFant »

Hei, det er ikke lenger enn 24km fra grensa til Strømstad og det er ikke 120 hele veien, så du trenger ikke å tenke på det.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Jompa »

Kjøp den sykkelen som passer best til ditt daglige bruk, og ta heller toget til Strømstad hvis ikke sykkeln egner seg for 2 dagers kjøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Hounds »

Jompa skrev:Kjøp den sykkelen som passer best til ditt daglige bruk, og ta heller toget til Strømstad hvis ikke sykkeln egner seg for 2 dagers kjøring.
Står mellom Yzf 125, RS 125, Wr125x eller Exc 125 :thumleft

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Sykkel som klarer 120km/t i en time og kan kjøre fra Bergen til Sverige på 2 dager

Legg inn av Hounds »

Har sett på litt andre forumer, og har nå kommet til det jeg tror er min beslutning. :twothumbs:

Først så tenkte jeg å kjøpe meg en aprilia rs 125. Men det eneste jeg finner bra med sykkelen, er farten og akselerasjonen. Men å se folk bli tatt som moped kjørere pga lyd og sånt, så er jeg nok typen til å holde meg unna. Ser at hvis jeg skifter potta på en yamaha yzf r125 med en akrapovic eller leo vinci anlegg, så vil lyden høres sinnsykt god ut! Ser at folk som har skifta potta på yzf'ne koser seg pga folk tror du kjører en skikkelig monster sykkel. Spesielt når folk skriver at de har andre mc kjørere som kommer bort å spør om det er en 600cc eller om det er en 1000cc. :) :crazy: :lol :thumleft

Jeg ser det derre med at mange kjøper yzf'n pga den er billigere i drift. Mer driftsikker. Og at du ikke kommer til å bli tatt som en moped kjører haha. Og uansett, så er det ingen veier her i Norge der du skal kjøre over 100km/t! Det er på en måte faktisk mye større sjangs for meg til å beholde sertifikatet mitt til jeg er atten, pga hvis jeg hadde kjørt en aprilia, så hadde jeg, som alle andre rå-kjørt mye mere (lol) ;) . :thumleft

Og det når det gjelder å reise til strømstad, så ser jeg at det er utallige mange ulike landeveier du kan kjøre for å komme frem der, en å kjøre på motorvei under høyt turtall i en ubehagelige 120km/t!

Jeg kommer nok til å kjøpe en Yamaha yzf r125 til rundt 28,000-35,000. Håper bare ikke at penger blir noe problem. Så kommer til å jobbe godt i forkant nå som jeg har et godt år å spare på :) !! Har allerede tjent ca 8,000-10,000 kr :)

Svar