Kjøring med passasjer på Lett-MC

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
0233
Innlegg: 2
Registrert: 16 mai 2016, 17:27
Motorsykkelen din: Daelim-VL_Daystar-125-2004

Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av 0233 »

Hei!
Det er fint lite i denne verden som er kjekkere enn å kjøre på langtur med motorsykkel ! :D I tillegg, det å dele det med en passasjer enda kjekkere! Men, så er det det da, den ekstra vekten av passasjeren sliter ekstra på lett mc, er det noen som har noen meninger rundt dette:
- Skal kjøring med passasjer ungåes for å unngå for mye slitasje på lett-mcèn?
- Hva er det som kan skje om en kjører for mye med passasjer?
- Hva kan en kjøre for å unngå det?
Har en Daelim daystar 125cc, gått ca 13tusen, /tillatt nyttelast inkl passasjer 120kg\. 13hk

På forhond takk!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av AJ »

Heisan 0233 og velkommen hit til MCsiden.no :vs
Helt enig med deg - langtur på MC med ikke altfor lange dagsetapper, er helt topp. Spesielt når været er bra ;) , selv om jeg og min faste passasjer, kona, også har hatt våre spektakulære turer i det som ligner monsunregn med heftig torden. Har sin sjarm det også :crazy: .

Selv har jeg ingen erfaring med passasjerkjøring på lett-MC, men tar for gitt at det samme gjelder på lett som mellomtung og de tyngste.
Som å sørge for at demperinnstillingene er tilpasset økt vekt på sykkelen, som en passasjer fører til. På lett-MC uten slike innstillinger må man ta hensyn til dette og kjøre etter forholdene. Dvs. kjøre forsiktig på humpete, ujevn vei for å sikre at demperne ikke blir "overarbeidet" og mister grepet om jobben de skal gjøre, nemlig å gi deg som fører med passasjer trygg og sikker demping og dermed godt veigrep.

Ellers bør en påse at sykkelen ikke belastes unødig. Dvs. å la den dra tungt på høygir. Gir heller ned og sørg for at motoren går lett og ledig, for å si det slik. Det vil gjøre at slitasjen på motor kg drivverk blir mindre.

Mye kjøring med passasjer vil naturlig nok gi mer belastning på bakdemperen spesielt og redusere levetiden på denne.
Skal du kjøre mye og langt med passasjer kan det være en ide å bytte bakdemper til en som er nyere og bedre enn originalen.

Det var i grunnen det jeg kom på i farten... :-k .
Ønsker deg en riktig fin MCsesong :mc2 :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av Geiroe »

Kos deg på tur du, :vs ikke tenk så mye på slitasje, tenk mer på å la motoren løpe lett uten for høyt turtall.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av NoxRy »

Må si meg enig med Geiroe og AJ her.
Ikke tenk så mye på ekstra slitasje, nyt heller turen. :thumleft
Har selv kun vært passasjer på Lett-MC, og oppfattet det ganske så likt som hvilken som helst annen MC.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av kjellv »

Jeg er også ganske enig i dette, kjør på og kos deg/dere på tur :thumleft
Men et par ting er det greit å ha i bakhodet. Alle motorsykler får sterkt endrede kjøreegenskaper når de er tungt lastet. Lette sykler mer en tunge sykler. Både i sving, akselerasjon, nedbremsinger og på ujevn vei. På en lett sykkel vil det bli langt mer slitsomt å kjøre på langtur enn det er for tunge sykler. Men husk også på å la motoren jobbe lett. Bruk girene aktivt for å unngå oppheting. Langvarig tung belastning kan gjøre det lille lettmetallstempelet meget varmt, og dette er ikke vannkjølt selv om resten av motoren er det. Det har ingen annen kjøling enn luften som blir sugd inn. Høyt turtall gir mer luft.
God tur :drg

0233
Innlegg: 2
Registrert: 16 mai 2016, 17:27
Motorsykkelen din: Daelim-VL_Daystar-125-2004

Re: Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av 0233 »

Takk for svar!
Da får vi håpe sykkelen varer ut sesongen! :[-o< :D

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av Jompa »

Tur og kjør og kos deg.
Her er en sang du kan ha i bakhodet:

https://www.youtube.com/watch?v=b0D4qce ... ceHE54#t=0
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Kjøring med passasjer på Lett-MC

Legg inn av Honda2004 »

0233 skrev:Hei!
Det er fint lite i denne verden som er kjekkere enn å kjøre på langtur med motorsykkel ! :D I tillegg, det å dele det med en passasjer enda kjekkere! Men, så er det det da, den ekstra vekten av passasjeren sliter ekstra på lett mc, er det noen som har noen meninger rundt dette:
- Skal kjøring med passasjer ungåes for å unngå for mye slitasje på lett-mcèn?
- Hva er det som kan skje om en kjører for mye med passasjer?
- Hva kan en kjøre for å unngå det?
Har en Daelim daystar 125cc, gått ca 13tusen, /tillatt nyttelast inkl passasjer 120kg\. 13hk

På forhond takk!
Hvis du med Daelim, mener, 1-sylindra korea/japsefaenskap, så kan jeg si det med èn gang: IKKE kjør med passasjer.
En nabo hadde en daelim en gang og han holdt ikke følge med meg og min Varadero når vi kjørte sammen og han kunne ikke ha passasjer, fordi den ikke hadde krefter nok til å dra to stk oppover. Greit, jeg skal være ærlig å si at jeg har slitt litt, men det var fordi jeg hadde en sensor fra biltilsynet som ikke akkurat var noen fjærvekter. Det samme med en annen passasjer som var den jeg øvelseskjørte med. Katastrofe fra ende til annen, selv med 15hk og 2 sylindere. Vognkortet sier vel også at du maks kan ha en passasjer som veier 75kg.. Om jeg ikke tar feil. :scratch

Med mindre passasjeren din er en Asiater på 40kg, ville jeg styrt unna. Jeg har kun gode erfaringer med passasjer på lett, men med Varadero. kjørt tre stykker av den og den har ingen problemer.
Selv med bagasje og tur til Beitostølen.
Jeg ville ikke vært redd for at det blir slitasje på sykkelen altså, jeg ville vært redd for at du kan måtte bli nødt til å be passasjeren om å gå av, for at du skal komme deg opp bakken.. :redface

Sånn egentlig, er det ingenting som heter at man kan kjøre for mye, med passasjer, men om du kjenner at det blir litt mye kjøring med passasjer og at du ikke er komfortabel med å ha noen bakpå 24/7, så for all del, si fra og si nei fra tid til annen. Det er kun du som kan si om det er for eller ikke.

Svar