Lett-MC, gutt 15

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Martinchr
Innlegg: 1
Registrert: 08 aug 2016, 19:50
Motorsykkelen din: Yamaha - yzf - 125 - 2014

Lett-MC, gutt 15

Legg inn av Martinchr »

Hei!
Jeg er en gutt på 15 år som vil ta lett lappen, men jeg har lite erfaring med giring, og sykkel generelt.
Så jeg lurer på om det er vankselig med giring, og om jeg kan hoppe rett på en yzf uten å ha kjørt noe spesielt før?
Vil gjerne rekke å ha det et par dager før vi slutter på skolen, vil jeg rekke det? har bursdag 22. mai, snau måned på meg.
Har lest at liggesykkel er ubehaglig på "langturer" stemmer dette? er rundt 178cm passer jeg da til denne sykkelen?
Ble et par spørsmål, men koster litt for lappen. så vil helst være helt sikker først!
takk for svar :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lett-MC, gutt 15

Legg inn av AJ »

Martinchr skrev:Hei!
Jeg er en gutt på 15 år som vil ta lett lappen, men jeg har lite erfaring med giring, og sykkel generelt.
Så jeg lurer på om det er vankselig med giring, og om jeg kan hoppe rett på en yzf uten å ha kjørt noe spesielt før?
Vil gjerne rekke å ha det et par dager før vi slutter på skolen, vil jeg rekke det? har bursdag 22. mai, snau måned på meg.
Har lest at liggesykkel er ubehaglig på "langturer" stemmer dette? er rundt 178cm passer jeg da til denne sykkelen?
Ble et par spørsmål, men koster litt for lappen. så vil helst være helt sikker først!
takk for svar :)
Heisan Martinchr :vs. Velkommen hit til MCsiden.no!

Aller først må jeg få si at jeg synes det er fornuftig av deg å ville ta MC-lappen. Den er jeg helt sikker på du vil få mye glede av, når den tid kommer. Motorsykkelkjøring er morsomt! Ingen tvil om det :D .

Ang. giring: Ikke vanskelig. Dette lærer du fort; et lite vipp med foten på pedalen og sykkelen går i gir uten problemer når du gir opp og girer ned.
Når tiden er inne vil nok trafikklæreren din også kunne si det samme, vil jeg tro.

Når det gjelder hvor lang tid opplæringen vil ta, er dette noe jeg ikke har noen erfaring med selv. Men mye gjøres i løpet av måned, hvis du får muligheten til å starte så tidlig som mulig om våren.

Ang. liggesykkel eller sykkel med racing stuk... Har lite erfaring med slike sykler selv og foretrekker de hvor jeg sitter lett framoverbøyd med bredt styre og ikke altfor skarp knevinkel. Da sitter jeg godt, holder godt i styret uten å bli sliten og har god oversikt framover og til sidespeilene. Noe som er viktig for meg for å ha god kontroll på sykkelen og trafikken rundt meg.
Å kjløre en liggesykkel på lengre turer virker på meg å være slitsomt.
Men dette er det andre enn meg som kan gi deg bedre svar på ut fra de erfaringer de har.

Uansett, lykke til med valget om å ta lett-lappen og lett-MC, når den tiden kommer :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Olderfjord
Innlegg: 17
Registrert: 09 jul 2016, 00:06
Motorsykkelen din: KTM Duke 125

Re: Lett-MC, gutt 15

Legg inn av Olderfjord »

Hei Martinchr!

Selv er jeg 16, og fyller 17 i begynnelsen av 2017 sesongen. Jeg tok lappen i fjor, og hadde mange av de samme spørsmålene.
Jeg var ikke inne på tanken om Lett MC eller tohjuling generelt før jeg var 15, og kastet egentlig meg selv inn i det. Med foreldre som kun kjørte moped når de selv var 15, 16, 17, og som aldri har tatt lappen på motorsykkel, hadde jeg absolutt null erfaring når jeg bestemte meg. Nå har jeg kjørt en sesong og kunne ikke være mer fornøyd med valget, både med tohjuling, og Lett MC istedenfor moped! Føler du at du har lyst til å ta lappen, go for it! :D

Når det gjelder giring, så var det én av de tingene jeg var veldig usikker på. Samme gjaldt høy fart. Men det er ting man veldig fort lærer og vender seg til, slik AJ sier. :thumleft Har du muligheten, er giring noe jeg ville øvd på før man tar kjøretimer, rett og slett fordi det bare er trening som skal til, og med alle de ressursene vi har på nett klarte jeg helt fint å øve på det på et lukket område med faren min. Idag slår svært lite å dra ned på den åpne sletta og dra sykkelen opp i 80 og videre, så ikke vær redd for det.

Så angående tiden, så vil det variere. Jeg ble ferdig med opplæringen på rundt en måned, men da hadde jeg allerede kjørt en del søndager nede på et lukket område, for å øve på akkurat giring, sving, bakkestart og generell håndtering av sykkelen. Jeg fikk oppkjøring en måned før skoleslutt, men var uheldig og fikk ikke bestått. Jeg skal være ærlig: Jeg var både utrolig sur og lei meg den dagen, men sånt skjer, og jeg fikk kun kjørt siste skoledag. Veldig surt, men skulle det skje med deg, eller skulle du få for lite tid til opplæringen før skoleslutt, så sier jeg bare nå at det ikke er verdens undergang. Med tanke på alle de årene jeg planlegger å kjøre sykkel, så var det absolutt verdt det å fortsette å prøve, selv etter en ikke bestått oppkjøring og en ventetid på fire uker. Nå kjører jeg til videregående, og det er en enorm frihet, dog vintermånedene blir litt kjedelige :P

Jeg kjører selv Duke, men kjørte CBR på kjøreskolen et par uker. Er 174cm høy, og selv om liggesykkel ikke er noe for meg, tror jeg det går helt greit om det er den type sykkel du liker :prf Men for all del, prøvekjør gjerne en YZF eller annen liggesykkel før du bestemmer deg, og/eller andre type sykler. Selv foretrekker jeg litt mer oppreist sittestilling, men det kommer an på deg.

Lykke til! :D

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Lett-MC, gutt 15

Legg inn av Zettexx »

:crazy:


"Liggesykkel",, og langtur. Som 16 åring vil du nok tvilsomt kjøre lange turer. Men hvis du gjør det, har du en ung kropp som klarer å restituere seg på "no time".

Hadde en Sachs XTC i garasjen for noen år siden. Selv gammel kropp tok 30 mils turer på den. Måtte selge den, kjørte som et svin på den.......

Jeg er nå 65 og kjører "ekstrem" liggesykkel, og kjører lange turer med dagsetapper på 100 mil. Men, det krever styrketrening hele vinteren for å klare de første ukene om våren.

Danreit
Innlegg: 26
Registrert: 10 sep 2016, 21:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Lett-MC, gutt 15

Legg inn av Danreit »

Av det jeg har sett, er vel 178 cm høyde helt på grensen av hva du kan nyte en YZF-R, siden den sykkelen er noe mindre enn en fks mellomtung sykkel. Sittestillingen på disse er så fremoverlent som du får det på lettfronten (mener at derbi og aprilia er mindre agressive?), så prøv og føl før du kjøper er anbefalingen som også nevnt over.
Giringen går nok fint, vet at tanken når du ikke har gjort det før kan virke rar, hehe.
Håper forøvrig du har meldt deg på kurs allerede, opplæringen pleier å ha lange køer, hvertfall i mitt område.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Lett-MC, gutt 15

Legg inn av Zettexx »

:vs
Sachs XTC 125 ccm, er også ,3/4
størrelse. Jeg er 185 cm, og kjørte på lange dagsturer med passasjer. På den tiden var jeg 55 år med dårlig kne.

Vil du, så kan du....

Svar