Yamaha MT 125

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Yamaha MT 125

Legg inn av Ronja »

Hei
Har neesten bestemt meg helt for Yamaha MT 125, men jeg lurer bare på hvordan lyden på den er? Og er det evnt noe man kan gjøre for å gjøre lyden hakket røffere? :redface :knegg
Hvis jeg kjøper en helt ny sykkel til våren, hva ville denne da være verdt om 2 år? Hvis jeg evnt skal selge den :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av kjellv »

Med standard eksosanlegg er lyden ganske "standard". Den er helt ok for de fleste, god nok synes jeg. Men jeg er opptatt av helt andre ting en lyd, vil helst ha muligheter til å forlate boligfeltet tidlig en søndagsmorgen eller komme hjem sent på kvelden uten å vekke/irritere naboene.
Du kan få levert en ny MT-125A fra forhandleren med godkjent Akrapovic effektanlegg med en dyp herlig lyd. Utseendet på anlegget er også innmari bra, med MT-logoen preget på. Det finnes mange andre slike anlegg også til denne, men jeg kjenner ikke til om noen av dem er godkjent/lovlige.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av kjellv »

Det er vanskelig å si noe om hva sykkelen er verdt om to år. Men dette er en svært populær modell, og kommer til å holde seg bra i pris.
Men dette er veldig avhengig av hvordan den blir brukt og vedlikeholdt. Serviceboka er viktig på disse. Finnes ikke den i oppfulgt tilstand taper du noen tusen og sykkelen er litt vanskeligere å selge. Kjørelengde betyr også en del for verdien, akkurat som på biler. Skader etter velt betyr også litt.
Men for å vinkle det andre veien: Kjøper du brukt to år gammel sykkel, så kjøper du en sykkel uten garanti. Du risikerer også å få med noen slitasjeproblemer på kjøpet. Kjede/drevsett må kanskje byttes. Forgaffel begynner kanskje å lekke og trenger rep. En del slike ting slipper du unna hvis du kjøper ny.

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av Ronja »

Er Akrapovic godkjent/lovlig? :)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av SverreOlsen »

På lett mc er vell det stor fare for større effekt?
Det vill jo føre til det ikke er loveligt.
Traff på en mt 125 med orginal eksos ved norgestreffet 2015, og syntes den både ser relativt stor ut og frisk lyd orginal :)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av 45316 »

Står i innlegget till kjellv at man kan få godkjent akra fra forhandler.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av Ronja »

Hva er prisen for akra?

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av JosteinBever »

5-7000 vanligvis i lett klassen. Men anlegget er supert. Det gir og en liten effekt boost uten katalysatoren som medfølger. (Kun godkjent med denne i) Men det ser jo ikke politiet da.. Kjenner jeg folk her inne rett så liker de likevell å ha alt på stell,så regner med du ikke akkurat blir anbefalt av flere å ikke sette den på ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av kjellv »

Ronja skrev:Hva er prisen for akra?
https://www.yamaha-motor.eu/no/produkte ... &year=2016

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av Reodor Felgen »

kjellv skrev:Det er vanskelig å si noe om hva sykkelen er verdt om to år. Men dette er en svært populær modell, og kommer til å holde seg bra i pris.
Men dette er veldig avhengig av hvordan den blir brukt og vedlikeholdt. Serviceboka er viktig på disse. Finnes ikke den i oppfulgt tilstand taper du noen tusen og sykkelen er litt vanskeligere å selge. Kjørelengde betyr også en del for verdien, akkurat som på biler. Skader etter velt betyr også litt.
Men for å vinkle det andre veien: Kjøper du brukt to år gammel sykkel, så kjøper du en sykkel uten garanti. Du risikerer også å få med noen slitasjeproblemer på kjøpet. Kjede/drevsett må kanskje byttes. Forgaffel begynner kanskje å lekke og trenger rep. En del slike ting slipper du unna hvis du kjøper ny.
En har jo 5 års reklamasjonsrett, det er ikke mye jeg hadde aksepert å betale av egen lomme på en 2 år gammel sykkel.
Et avslag på reklamasjon ville jeg tatt rett til forbrukertvistutvalget på nær sagt alt utenom dekk.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Yamaha MT 125

Legg inn av kjellv »

Reodor Felgen skrev:
kjellv skrev:Det er vanskelig å si noe om hva sykkelen er verdt om to år. Men dette er en svært populær modell, og kommer til å holde seg bra i pris.
Men dette er veldig avhengig av hvordan den blir brukt og vedlikeholdt. Serviceboka er viktig på disse. Finnes ikke den i oppfulgt tilstand taper du noen tusen og sykkelen er litt vanskeligere å selge. Kjørelengde betyr også en del for verdien, akkurat som på biler. Skader etter velt betyr også litt.
Men for å vinkle det andre veien: Kjøper du brukt to år gammel sykkel, så kjøper du en sykkel uten garanti. Du risikerer også å få med noen slitasjeproblemer på kjøpet. Kjede/drevsett må kanskje byttes. Forgaffel begynner kanskje å lekke og trenger rep. En del slike ting slipper du unna hvis du kjøper ny.
En har jo 5 års reklamasjonsrett, det er ikke mye jeg hadde aksepert å betale av egen lomme på en 2 år gammel sykkel.
Et avslag på reklamasjon ville jeg tatt rett til forbrukertvistutvalget på nær sagt alt utenom dekk.
Du kommer nok ikke langt med slike saker på slitedeler, selv ikke i garantitiden.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av Reodor Felgen »

Jo det gjør man.

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av JosteinBever »

Er jo betinget av km dette,ikke bare år. Man kan ikke forvente å få dekket slitedeler når sykkelen er kjørt til månen å tilbake på 2 år. Kjede å drev blir absolutt ikke dekket på en 2 år gammel sykkel. Det er ekstremt naivt å tro.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av Reodor Felgen »

Selvsagt kan man ikke reklamere på slitedeler som blir slitt etter passe bruk men hvis de går i istykker lenge før forventet levetid mener jeg at det er klar reklamasjon innenfor 5 år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT 125

Legg inn av kjellv »

Vi har byttet flere kjede/drevsett på 125cc som har gått mindre enn 15000 km. Dette er unormalt tidlig, og kan ikke skyldes annet enn dårlig vedlikehold. Ved godt og riktig vedlikehold bør det holde det dobbelte. Mange nye batteri selges hver vår, og ofte til sykler som er under ett år gamle. Det er ikke batteriet det er feil med, men vedlikeholdet under vinterlagring. Batteri har forøvrig ofte kun 6 mnd garanti, noen har ett år. Bremseskiver som er defekte unormalt tidlig skyldes nesten alltid at klossene ikke blir byttet når de er slitte, men kjøres stål mot stål. Tidlig hjullagerhavari skyldes oftest uvettig bruk av høytrykksvasker. Har til og med sett at tetning har vært satt inn feil vei. Kåpedekaler som faller av skjer bare ved bruk av høytrykksvasker. Kåper som sprekker skjer bare ved ytre skader, eller ved at de har vært avmontert og ikke satt på igjen riktig. Garantisaker? Nei, slike ting er hverken produsentens eller forhandlerens problem, men det er mange som prøver seg.


Sent fra min C6603 via Tapatalk

Svar