Sliter med å gire

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
sebastian010101
Innlegg: 1
Registrert: 23 mai 2017, 18:42
Motorsykkelen din: ktm duke 125

Sliter med å gire

Legg inn av sebastian010101 »

Stresser veldig med å gire opp og ned. hvordan kan jeg øve på dette uten kjørelærer?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sliter med å gire

Legg inn av AJ »

Ikke lett å øve på dette om du ikke har lappen og kan kjøre alene...

Uansett må giring, som så mye annet, trenes på mens man kjører.
Problemer med å gire kan ha sin årsak i girpedalen er feil justert i forhold til girfoten din og formen på kjørestøvelen.
Girpedaler på mange sykler kan justeres noe og det skal ofte ikke så mye til før foten "treffer" pedalen bedre og som gjør at giringen oppleves som lang lettere.

Før jeg glemmer det; velkommen til oss her på MCsiden.no.
Hyggelig at du fant oss her ut i det store internettlandskapet :crazy: :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sliter med å gire

Legg inn av kjellv »

Jeg antar problemet ditt er av "nybegynnerkarakter", rett og slett problemer med synkronisering av en rekke enkelthandlinger som skal gjøres i riktig rekkefølge og til riktig tid. Clutchen skal inn samtidig som gassen skal reduseres, gir skal byttes og clutchen skal ut igjen i riktig fart samtidig som du gir akkurat passe gass til rett tid.
Dette er ikke enkelt i begynnelsen, og det er antallet ganger du gjør dette som skal til for å få det til. Når du kan dette er det ikke lenge igjen til det skjer automatisk, at det sitter i ryggmargen og du gjør det helt riktig hver gang mens du tenker på noe annet.
Jeg regner med din kjørelærer ikke bryr seg stort om dette. Han vet at det kommer av seg selv når du får kjørt litt, det er bare mengden som skal til.

Sent fra min C6603 via Tapatalk


L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Sliter med å gire

Legg inn av L M »

Jeg gasser, girer og klutsjer med alt fra tråsykkel til handlevogner. Så det finnes jo alternative måter å øve på "synkroniseringen" av de tre. En annen viktig del er jo timing, og den er mer vrien å øve på når du ikke får tilbakemelding fra sykkelen. Det kan også være nyttig å reflektere bittelitt over hva man sliter med - da tar det ofte kortere tid å få det til å sitte. Hva syns du er vrient? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sliter med å gire

Legg inn av Bjerknez »

Finn deg en moped med gir, finn deg et lukket område og øv deg på denne. Du blir nok ikke hengt hvis du gjør dette på lukket område eller litt gjemt på en privat eiendom. Har du mopedlappen så er det jo tut og kjør.

Ellers er jeg enig i det andre har skrevet her. Dette er noe som kommer automatisk så fort du setter deg på og prøver deg frem litt. Ikke noe å bekymre seg for.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Sliter med å gire

Legg inn av Fsva »

Hvis du har en KTM Duke 125 i garasjen så foreslår jeg du setter deg på denne og bare øver på å gire med motoren av og støtta nede.
Husk at du ikke behøver å gjøre girskiftet på 0,01 sekunder.
Prøv å bruke 5-10 sekunder på å gire.
Trikset er vel å klemme inn klutsjen og slippe gassen samtidig, når det er gjort har du veldig god tid på å gire opp eller ned før du slipper klutsjen sakte og samtidig gir svakt med gass.

Svar