Motorlampen lyser på lavt turtall

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Mattias
Innlegg: 4
Registrert: 11 sep 2017, 23:32
Motorsykkelen din: Honda Cbf 125 2013

Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av Mattias »

Hei, har en Honda cbf 125 2013 modell, har aldri hatt noen problemer med den før til nå. Når jeg kjører sykkelen og kommer på litt lavt turtall hvis jeg kjører i en rundkjøring fusker den og motorlampen lyser i sånn 2 sekund og deretter slukker. Samme skjedde når jeg startet sykkelen og den sto å gikk i 1,5 minutt så fusket den og slo seg av. Skrudde den på i igjen og ingen problem. Har skjedd 4-5 ganger nå.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av cannon »

Kan tyde på at du har for lavt tomgangsturtall, og at du belaster motoren på for lave turtall (som du beskriver i rundkjøring).
Er det egen oljetrykkslampe på sykkelen, eller er det motorlampe som brukes for å varsle om lavt oljetrykk?

Mattias
Innlegg: 4
Registrert: 11 sep 2017, 23:32
Motorsykkelen din: Honda Cbf 125 2013

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av Mattias »

cannon skrev: 10 mai 2018, 23:51 Kan tyde på at du har for lavt tomgangsturtall, og at du belaster motoren på for lave turtall (som du beskriver i rundkjøring).
Er det egen oljetrykkslampe på sykkelen, eller er det motorlampe som brukes for å varsle om lavt oljetrykk?
Kjørte til skolen i dag, jeg prøvde å kjøre med høyere turtall og det så ut til å virke. Men når jeg skulle dra startet jeg sykkelen og lot den gå i ca 1.5 min, i slutten av den tiden droppet den i trutall i sånn 2 sekkunder og motorlampen lyste, deretter slukket den og alt var fint, den slo seg ikke av da. (ligger på sånn sirka 2000 rpm og droppet ned til rundt 1000 tror jeg)

Sykkelen har ikke noe oljetrykkslampe, og om motorlampen slåes på ved lavt olje trykk har jeg ingen anelse om. Er det noen måte jeg kan måle oljetrykket på?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av Bjerknez »

Har du sjekket oljenivået da? Hvis oljenivået er der det skal, så skal vel oljetrykket også være bra, hvis ikke det er andre ting som er galt.?

Mattias
Innlegg: 4
Registrert: 11 sep 2017, 23:32
Motorsykkelen din: Honda Cbf 125 2013

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av Mattias »

Bjerknez skrev: 11 mai 2018, 09:35 Har du sjekket oljenivået da? Hvis oljenivået er der det skal, så skal vel oljetrykket også være bra, hvis ikke det er andre ting som er galt.?
Oljenivået er bra, skjekker det ofte. Jeg kan få til en video i dag rundt kl 16 hvis det vil hjelpe noe.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av cannon »

Mattias skrev: 11 mai 2018, 09:05
cannon skrev: 10 mai 2018, 23:51 Kan tyde på at du har for lavt tomgangsturtall, og at du belaster motoren på for lave turtall (som du beskriver i rundkjøring).
Er det egen oljetrykkslampe på sykkelen, eller er det motorlampe som brukes for å varsle om lavt oljetrykk?
Kjørte til skolen i dag, jeg prøvde å kjøre med høyere turtall og det så ut til å virke. Men når jeg skulle dra startet jeg sykkelen og lot den gå i ca 1.5 min, i slutten av den tiden droppet den i trutall i sånn 2 sekkunder og motorlampen lyste, deretter slukket den og alt var fint, den slo seg ikke av da. (ligger på sånn sirka 2000 rpm og droppet ned til rundt 1000 tror jeg)

Sykkelen har ikke noe oljetrykkslampe, og om motorlampen slåes på ved lavt olje trykk har jeg ingen anelse om. Er det noen måte jeg kan måle oljetrykket på?
Ja du kan få målt oljetrykket på et verksted. Før du gjør det så er det smart å finne ut hva motorlampe betyr, og om det kan leses ut feilkoder som forårsaker at lampen lyser. De fleste sykler varsler ved lavt trykk, men noen varsler for lavt oljenivå. Du bør finne ut hva som gjelder for din sykkel. Motorlampen kan sikkert bety andre ting også, som ikke er relatert til oljetrykk/nivå.

Mattias
Innlegg: 4
Registrert: 11 sep 2017, 23:32
Motorsykkelen din: Honda Cbf 125 2013

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av Mattias »

cannon skrev: 13 mai 2018, 21:32
Mattias skrev: 11 mai 2018, 09:05
cannon skrev: 10 mai 2018, 23:51 Kan tyde på at du har for lavt tomgangsturtall, og at du belaster motoren på for lave turtall (som du beskriver i rundkjøring).
Er det egen oljetrykkslampe på sykkelen, eller er det motorlampe som brukes for å varsle om lavt oljetrykk?
Kjørte til skolen i dag, jeg prøvde å kjøre med høyere turtall og det så ut til å virke. Men når jeg skulle dra startet jeg sykkelen og lot den gå i ca 1.5 min, i slutten av den tiden droppet den i trutall i sånn 2 sekkunder og motorlampen lyste, deretter slukket den og alt var fint, den slo seg ikke av da. (ligger på sånn sirka 2000 rpm og droppet ned til rundt 1000 tror jeg)

Sykkelen har ikke noe oljetrykkslampe, og om motorlampen slåes på ved lavt olje trykk har jeg ingen anelse om. Er det noen måte jeg kan måle oljetrykket på?
Ja du kan få målt oljetrykket på et verksted. Før du gjør det så er det smart å finne ut hva motorlampe betyr, og om det kan leses ut feilkoder som forårsaker at lampen lyser. De fleste sykler varsler ved lavt trykk, men noen varsler for lavt oljenivå. Du bør finne ut hva som gjelder for din sykkel. Motorlampen kan sikkert bety andre ting også, som ikke er relatert til oljetrykk/nivå.
Har funnet ut at det er error kode 22 men finner ingen forklaring på kode 22.
Det er 2 lange blink og 2 korte blink

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av cannon »

sorry. dobbelpost
Sist redigert av cannon den 17 mai 2018, 09:37, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av cannon »

Da er det bare å ringe til Honda-verksted. Det kan fortelle hva koden betyr. Jeg fant forklaringer på 21 og 23 men ikke 22. Litt rart.
Det er lite sannsynlig at dette har med oljetrykk å gjøre. Dette er nok en FI-kode, trolig en sensor som svikter.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorlampen lyser på lavt turtall

Legg inn av mekkern »

Jeg mistenker O2 sensoren-Lamdasensor. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar