MC til småturer og litt motorvei

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

MC til småturer og litt motorvei

Legg inn av PWL »

Hei! Jeg er en fyr på 26 år som skal flytte og måtte tenke nytt rundt pendling til jobb.

Jeg kommer til å bo 10-15 min (med bil) unna en togstasjon og moped var det første som slo meg. Nå har jeg i stedet meldt meg på 3-timers kurset og begynner opplæring på klasse A i midten av mai. Jeg starter som fullstendig amatør, men gleder meg stort! (Jeg var innom tanken på A1-lappen, men når jeg er gammel nok kan jeg jo heller ta full pakke :twothumbs: )

Spørsmålene mine er mange og varierende, men jeg har et par dumme jeg like godt kan spørre om først som sist:

Pendling:
- Er det ambisiøst av meg å satse på å kjøre litt motorvei med en lett-MC også? Blir det forferdelig mye bråk og høye turtall?
- Må jeg ha en boks til hjelmen eller kan jeg låse fast denne på noe vis når jeg parkerer ved togstasjonen? Noen scootere har vel et rom i sykkelen til ting og tang også, men det er vel ikke det på de fleste sykler?

Kjøp:
- Budsjettet mitt på selve sykkelen er 20-25.000kr, så da er det finn.no som gjelder. Har forhandlere noe brukt i denne prisklassen?
- Bør jeg se etter en nyere lett-sykkel eller er det mer å få for pengene på en eldre velholdt en? Er det noe tyngre å finne for den prisen i det hele tatt? (Som dere ser prøver jeg å ikke bare spørre "hva skal jeg kjøpe?" her :) )

Da beklager jeg for de amatørmessige spørsmålene og takker for all hjelp!
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC til småturer og litt motorvei

Legg inn av Bjerknez »

Motorvei med lett MC går vel helt fint det hvis ikke avstandene blir for store. Evt. Kan du kjøpe deg en 4-500 kubikk.

Her har du feks. En 600 kubikk fra Yamaha.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=145049612

I toppkofferten fpr du muligens plass til hjelmen også.

Jeg tror (selv om jeg ikke vil innrømme det overfor meg selv) at det som dreper sykler er stillestand. Jeg liker å tro at jeg heller ville hatt en sykkel som var jevnlig brukt med litt flere kilometer på telleren enn en som har stått og støvet ned i tre år. Jeg tror nesten sistnevnte skader mer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC til småturer og litt motorvei

Legg inn av FredrikE24 »

Lett-Mc går fint på motorvei, men du kan ikke forvente å cruise i 110 km/h. Det må tynes!
Kjører en 350 totakt vinterstid med 23hk. Det begynner å bli trått når man nærmer seg 100km/h. Kjører mellom 110-120 daglig på motorvei med den.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC til småturer og litt motorvei

Legg inn av Rune75 »


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC til småturer og litt motorvei

Legg inn av gsx750_80 »

PWL skrev: 18 apr 2019, 11:38 Hei! Jeg er en fyr på 26 år som skal flytte og måtte tenke nytt rundt pendling til jobb.

Jeg kommer til å bo 10-15 min (med bil) unna en togstasjon og moped var det første som slo meg. Nå har jeg i stedet meldt meg på 3-timers kurset og begynner opplæring på klasse A i midten av mai. Jeg starter som fullstendig amatør, men gleder meg stort! (Jeg var innom tanken på A1-lappen, men når jeg er gammel nok kan jeg jo heller ta full pakke :twothumbs: )

Spørsmålene mine er mange og varierende, men jeg har et par dumme jeg like godt kan spørre om først som sist:

Pendling:
- Er det ambisiøst av meg å satse på å kjøre litt motorvei med en lett-MC også? Blir det forferdelig mye bråk og høye turtall?
- Må jeg ha en boks til hjelmen eller kan jeg låse fast denne på noe vis når jeg parkerer ved togstasjonen? Noen scootere har vel et rom i sykkelen til ting og tang også, men det er vel ikke det på de fleste sykler?

Kjøp:
- Budsjettet mitt på selve sykkelen er 20-25.000kr, så da er det finn.no som gjelder. Har forhandlere noe brukt i denne prisklassen?
- Bør jeg se etter en nyere lett-sykkel eller er det mer å få for pengene på en eldre velholdt en? Er det noe tyngre å finne for den prisen i det hele tatt? (Som dere ser prøver jeg å ikke bare spørre "hva skal jeg kjøpe?" her :) )

Da beklager jeg for de amatørmessige spørsmålene og takker for all hjelp!
Har benyttet en Kawasaki Ninja 250 til pendling, 8 mil per dag, i 55000 km, og siden i fjor en Honda CBR 250 R til samme formål.
Kjører delvis på motorveg. Tror personlig at 125 CCM ville blitt anstrengende på motorveg, da motoren vil presses bortimot sitt ytterste for å holde tritt med øvrig trafikk i motbakker.
Fordelen med Kawasakien kontra Hondaen er at den byr på vesentlig kjøreglede tross beskjeden motorstørrelse. Hondaen bruker kun 0.32 liter per mil, dvs bortimot 1 dl mindre enn Kawasakien.
Begge syklene har meget godt rykte hva kvalitet og pålitelighet angår. Hondaen er like kjedelig som husstandens Toyota Corolla, men antakelig av super kvalitet..
mvh

-gsx750_80

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC til småturer og litt motorvei

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg var i nøyaktig samme situasjon, endte opp med en maxi scooter. Vet ikke om det finnes så mye i prisklassen 25000kr, men de er super å kjøre til jobb, klarer alle motorveier, har masse bagasjeplass, trenger aldri tenke på noe annet enn luft i dekka. Twist'n go.

Ser det finnes en del eldre modeller på finn, Suzuki Burgman, Yamaha osv.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: MC til småturer og litt motorvei

Legg inn av PWL »

Takk alle sammen. Da virker det som det er håp det jeg planla, om det blir 125 eller litt høyere. Det kommer jo også ann på hva jeg finner fremover :)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Svar