Mista lappen

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brionmo
Innlegg: 9
Registrert: 09 aug 2019, 15:47
Motorsykkelen din: YZF R125 2019
Sted: Oslo

Re: Mista lappen

Legg inn av Brionmo »

Fikk forelegget i posten idag. Var kanskje litt uheldig med statsadvokaten, ikke vet jeg:
1. Bot på 13000kr 2. tap av førerretten i 6 måneder og utsettelse på klasse B. Samt at jeg må gjennom en full førerprøve.

Når det kommer til utsettelsen og tap av førerretten, var det som forventet, men boten var dessverre (men fortjent) 3000kr større enn jeg ble fortalt på stedet, noe som kom som et smell etter som at folk på min alder ikke alltid har en stabil økonomi. Ble også fortalt at jeg bare måtte ta førerprøven på nytt, men slapp teorien. Dette stemte altså ikke :-k

Oppsummert: Straffen var forståelig, men føler at det ikke ble tatt noe hensyn ettersom jeg er mindreårig. Noe jeg trodde statsadvokaten tok hensyn til. Man kan si at alt var vel fortjent, men kjenner flere kompiser som har sluppet mye billigere unna så kan ikke gjøre noe annet enn å være misfornøyd med straffen.

PS: Mener på ingen måte at straffen er ikke er fortjent eller at jeg har noen hat mot politiet.
:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mista lappen

Legg inn av kjellv »

Brionmo skrev: 20 aug 2019, 16:44 Fikk forelegget i posten idag. Var kanskje litt uheldig med statsadvokaten, ikke vet jeg:
1. Bot på 13000kr 2. tap av førerretten i 6 måneder og utsettelse på klasse B. Samt at jeg må gjennom en full førerprøve.

Når det kommer til utsettelsen og tap av førerretten, var det som forventet, men boten var dessverre (men fortjent) 3000kr større enn jeg ble fortalt på stedet, noe som kom som et smell etter som at folk på min alder ikke alltid har en stabil økonomi. Ble også fortalt at jeg bare måtte ta førerprøven på nytt, men slapp teorien. Dette stemte altså ikke :-k

Oppsummert: Straffen var forståelig, men føler at det ikke ble tatt noe hensyn ettersom jeg er mindreårig. Noe jeg trodde statsadvokaten tok hensyn til. Man kan si at alt var vel fortjent, men kjenner flere kompiser som har sluppet mye billigere unna så kan ikke gjøre noe annet enn å være misfornøyd med straffen.

PS: Mener på ingen måte at straffen er ikke er fortjent eller at jeg har noen hat mot politiet.
Usja.. ikke kjekt dette :redface Men du tar det som en mann. Ta straffen og gå med hevet hode videre i livet :thumleft
Flott at du kommer med tilbakemeldinger. Det er nok mange som har godt av å realitetsorienteres om hva man risikerer i slike tilfeller Lykke til videre, og velkommen tilbake som motorsyklist senere :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mista lappen

Legg inn av Bjerknez »

Som sagt. Dette blir en lærepenge. Been there done that.

Man blir ingen helgen av den grunn, men man tenker garantert to ganger før man vrir på rulla neste gang. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mista lappen

Legg inn av Stian87 »

Brionmo skrev: 20 aug 2019, 16:44 Fikk forelegget i posten idag. Var kanskje litt uheldig med statsadvokaten, ikke vet jeg:
1. Bot på 13000kr 2. tap av førerretten i 6 måneder og utsettelse på klasse B. Samt at jeg må gjennom en full førerprøve.

Når det kommer til utsettelsen og tap av førerretten, var det som forventet, men boten var dessverre (men fortjent) 3000kr større enn jeg ble fortalt på stedet, noe som kom som et smell etter som at folk på min alder ikke alltid har en stabil økonomi. Ble også fortalt at jeg bare måtte ta førerprøven på nytt, men slapp teorien. Dette stemte altså ikke :-k

Oppsummert: Straffen var forståelig, men føler at det ikke ble tatt noe hensyn ettersom jeg er mindreårig. Noe jeg trodde statsadvokaten tok hensyn til. Man kan si at alt var vel fortjent, men kjenner flere kompiser som har sluppet mye billigere unna så kan ikke gjøre noe annet enn å være misfornøyd med straffen.

PS: Mener på ingen måte at straffen er ikke er fortjent eller at jeg har noen hat mot politiet.
Det er vel en politiadvokat som har gitt deg forelegget vil jeg tro, statsadvokaten pleier ikke blande seg i sånt.

Når det kommer til formildende omstendigheter ville nok ikke jeg lagt vekt på at du var mindreårig heller. Det har mest betydning for om man får fengsel eller ikke. Personlig ville jeg nok være mer tilbøylig til å gi deg en høyere bot siden du er ung, nettop for at det skal ha en preventiv effekt.

Uansett, boten fastsettes pga saken som helhet, det er ikke forenklet forelegg. Vær også oppmerksom på at utgangspunktet for boten gjerne justeres i løpet av året.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Mista lappen

Legg inn av FreewheelBurning »

Hadde jeg fått 13000 i bot før jeg ble myndig (og en del år etter jeg ble myndig også) så måtte jeg erklært meg personlig konkurs! Det finnes forhåpneligvis noen måte å nedbetale over tid.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mista lappen

Legg inn av AJ »

Det er mulighet for gunstige nedbetalingsavtaler.
Sjekk med Statens Innkrevingssentral:
https://www.sismo.no/no/pub/tjenester/skjema
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mista lappen

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man må slå seg personlig konkurs etter 13.000 kroner ville jeg nok revurdert hele mc karieren. Jeg forstår man har lite å rutte med som ung, men hadde jeg ikke hatt mer sikkerhet enn det, så hadde vertfall ikke jeg kjørt motorsykkel. Der kommer jo utgiftene løpende på en snor hele tiden.

Det er vel nesten så man sparer de 13.000 ved å IKKE kjøre motorsykkel. Forsikring (kasko), service, dekkutgifter, drivstoff etc. Litt avhengig av hvor mye man egentlig hadde kjørt selvsagt....

Men så klart, jobbmessig ser jeg heller baksidene vedrørende personlig konkurs. Jobber man i transportyrket og mister førerkortet og dermed også all inntekt og gjelden er høy, i tillegg til boten kan det bli tøft.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Mista lappen

Legg inn av Fsva »

Bjerknez skrev: 20 aug 2019, 18:55 Hvis man må slå seg personlig konkurs etter 13.000 kroner ville jeg nok revurdert hele mc karieren. Jeg forstår man har lite å rutte med som ung, men hadde jeg ikke hatt mer sikkerhet enn det, så hadde vertfall ikke jeg kjørt motorsykkel. Der kommer jo utgiftene løpende på en snor hele tiden.

Det er vel nesten så man sparer de 13.000 ved å IKKE kjøre motorsykkel. Forsikring (kasko), service, dekkutgifter, drivstoff etc. Litt avhengig av hvor mye man egentlig hadde kjørt selvsagt....

Men så klart, jobbmessig ser jeg heller baksidene vedrørende personlig konkurs. Jobber man i transportyrket og mister førerkortet og dermed også all inntekt og gjelden er høy, i tillegg til boten kan det bli tøft.
Som 17-åring er det ikke normalt å han 13000kr på konto rett etter at man har tatt førerkort og kjøpt seg MC. 13000kr ville også «ruinert» 17 år gamle meg, i hvert fall i 2-3 måneder. Heldigvis kan bøter tas på delbetaling, som AJ skriver. Kjenner ei som måtte gjøre det pga. studentøkonomien.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mista lappen

Legg inn av Bjerknez »

Hva som er vanlig vet jeg ikke, men når jeg var i den alderen samt de fleste kompisene mine så hadde vi faktisk ganske greit med penger. Men vi jobbet og hadde fast inntekt mer eller mindre hele gjengen. Men ingen av oss hadde stdudentlån opp under øra da. Men så kjørte vi ikke motorsykkel heller. Ikke hadde vi dyre biler heller.

Det er derimot stor forskjell på og få det litt trangt i noen få måneder og personlig konkurs.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mista lappen

Legg inn av Sakkle »

FreewheelBurning skrev: 20 aug 2019, 18:31 Hadde jeg fått 13000 i bot før jeg ble myndig (og en del år etter jeg ble myndig også) så måtte jeg erklært meg personlig konkurs! Det finnes forhåpneligvis noen måte å nedbetale over tid.
Må må du vel strengt tatt være myndig for å erklære deg konkurs...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mista lappen

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 20 aug 2019, 19:22
FreewheelBurning skrev: 20 aug 2019, 18:31 Hadde jeg fått 13000 i bot før jeg ble myndig (og en del år etter jeg ble myndig også) så måtte jeg erklært meg personlig konkurs! Det finnes forhåpneligvis noen måte å nedbetale over tid.
Må må du vel strengt tatt være myndig for å erklære deg konkurs...
For øvrig hjelper det fint lite å erklære seg personlig konkurs. Gjelden blir ikke borte, og straffegjeld blir aldri borte ;)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Mista lappen

Legg inn av FreewheelBurning »

Det var kun et forsøk på artig formulering fra min side. Nå er ikke pengene verdt så mye idag som før heller, så det er vel ikke all verden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mista lappen

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 20 aug 2019, 19:25
Sakkle skrev: 20 aug 2019, 19:22
FreewheelBurning skrev: 20 aug 2019, 18:31 Hadde jeg fått 13000 i bot før jeg ble myndig (og en del år etter jeg ble myndig også) så måtte jeg erklært meg personlig konkurs! Det finnes forhåpneligvis noen måte å nedbetale over tid.
Må må du vel strengt tatt være myndig for å erklære deg konkurs...
For øvrig hjelper det fint lite å erklære seg personlig konkurs. Gjelden blir ikke borte, og straffegjeld blir aldri borte ;)
Man skulle vært bundet opp i et AS fra fødselen av. Ved konkurs må man få nytt personnummer :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mista lappen

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 20 aug 2019, 20:47 Det var kun et forsøk på artig formulering fra min side. Nå er ikke pengene verdt så mye idag som før heller, så det er vel ikke all verden.
Skjønte nesten det :thumleft

Men så klart, ender man i en ulykke uten forsikring og man blir krevd for millioner av kroner, samtidig som man har et stort huslån, mens man er eneforsørger for tre barn og eneste jobben man har er en deltidstilling bak kassa på Rimi, så kan man vel bruke det utsagnet. Men som Stian nevner, så vil alltid gjelden følge deg, helt til livets slutt. :)

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Mista lappen

Legg inn av Ettan »

Brionmo skrev: 20 aug 2019, 16:44 Fikk forelegget i posten idag. Var kanskje litt uheldig med statsadvokaten, ikke vet jeg:
1. Bot på 13000kr 2. tap av førerretten i 6 måneder og utsettelse på klasse B. Samt at jeg må gjennom en full førerprøve.

Når det kommer til utsettelsen og tap av førerretten, var det som forventet, men boten var dessverre (men fortjent) 3000kr større enn jeg ble fortalt på stedet, noe som kom som et smell etter som at folk på min alder ikke alltid har en stabil økonomi. Ble også fortalt at jeg bare måtte ta førerprøven på nytt, men slapp teorien. Dette stemte altså ikke :-k

Oppsummert: Straffen var forståelig, men føler at det ikke ble tatt noe hensyn ettersom jeg er mindreårig. Noe jeg trodde statsadvokaten tok hensyn til. Man kan si at alt var vel fortjent, men kjenner flere kompiser som har sluppet mye billigere unna så kan ikke gjøre noe annet enn å være misfornøyd med straffen.

PS: Mener på ingen måte at straffen er ikke er fortjent eller at jeg har noen hat mot politiet.
Med full førerprøve menes det at du må ta teoriprøven og oppkjøringen pånytt, du trenger ikke å gjennomgå kjøretimer osv pånytt.

Mistet selv lappen for noen år tilbake i litt over 2år, da hadde jeg klasse B og A1, når jeg da skulle ha lappen tilbake måtte jeg ta teori og oppkjøring til klasse B pånytt. Fikk da også klasse A1 tilbake, og når jeg da kjørte opp til tung mc et par år senere trengte jeg ikke å ta teoriprøven til mc pånytt.
Man trenger ikke å gjennomgå full kjøreopplæring pånytt uansett hvor lenge man mister førerkortet, men man må ta teori og oppkjøring på den tyngste klassen man hadde pånytt, da vil man få alt tilbake.

Svar