Kopi / falsk eksos regler

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Jules
Innlegg: 2
Registrert: 24 okt 2019, 20:00
Motorsykkelen din: Din MC her

Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av Jules »

Hei, prøvde å finne noen regler på dette men fant ingen, hva er reglene på falske / billige eksoser? Vet at det er noen regler på dette men kan ikke spesefikt reglene. Takk på forhånd.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av JanK »

Regler? Hva mener du??

For at en eksospotte skal være lovlig å bruke på norsk vei må den være E merket. Tviler på at fake anlegg er e-merket, er de det er antageligvis merket fake også

Jules
Innlegg: 2
Registrert: 24 okt 2019, 20:00
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av Jules »

JanK skrev: 24 okt 2019, 20:40 Regler? Hva mener du??

For at en eksospotte skal være lovlig å bruke på norsk vei må den være E merket. Tviler på at fake anlegg er e-merket, er de det er antageligvis merket fake også
Takk for svar

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av dypen »

Motorsykkel ett stykke nede på siden ...
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24

Ikke avskiltinggrunn i følge denne ...
http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940

Som JanK skriver, E merka da er du sikker ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 24 okt 2019, 20:55 Motorsykkel ett stykke nede på siden ...
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24

Ikke avskiltinggrunn i følge denne ...
http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940

Som JanK skriver, E merka da er du sikker ...
Hjelper ikke med E merke - man må ha nødvendig dokumentasjon også..
OG få det innskrevet i vognkort.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av kjellv »

Det viktigste er å klare å skille mellom fin lyd og mye lyd. Blir du stoppet og sjekket er det sannsynligvis pga mye lyd.
Dårlige høyttalere gir heller ikke finere lyd om man skrur opp volumet.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av dypen »

Har hatt e-merka anlegg på mange sykler men aldri i vognkortet, regner med at det er en formalitet å få inn i vognkortet. Bestille time på trafikkstasjon, ta med vognkort del 1 og 2, sykkel med påmontert eksos sammen med dokumentasjon på eksos. Nytt vognkort utstedes. Tror ikke du må betale noe ...

Helt klart, det må være fin lyd og ikke bare støy :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av Geiroe »

Dokumentasjon er viktig, der går produsenten god for at anlegget holder seg innenfor støykrav. Time på trafikkstasjon, og utstedelse av nytt vognkort koster penger, ingenting er gratis her i verden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av dypen »

I sommer var jeg på Jessheim trafikkstasjon etter å ha bestilt time for å endre farge på mc, oppmøte med sykkel, del 1 og 2 vognkort. Kontrollant sjekket rammenummer, tok bilde av sykkel. Midlertidig vognkort på stedet og nye vognkort del 1 og 2 i posten, kan ikke huske jeg betalte noe.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av gsx750_80 »

dypen skrev: 24 okt 2019, 20:55 Motorsykkel ett stykke nede på siden ...
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24

Ikke avskiltinggrunn i følge denne ...
http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940

Som JanK skriver, E merka da er du sikker ...
Interessant, artikkelen med Nordstrand, spesielt. Man kan lure på om Statens Vegvesen har fulgt reglene i forbindelse med kontroll på Verdal, nå i helga:
Presentation1.png
https://www.t-a.no/nyheter/2019/10/27/F ... 254003.ece
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av mekkern »

Njaa.. nå gjelder vel dette en av de "vanlige" kontrollene de pleier å ha på skolene.. da er det mopeder og lett-sykler de går for.
her er det kontroll av "trimming" som gjelder..og da er det mulighet til å gi bruksforbud(avskilte)anmelde og gi bøter.

at de luker ut noen av 125ccm med minidempere med svært høl rett ut, som gasser og bråker max som gjengen i Drammen eksempelvis ser jeg ikke så vrangt på..

At jeg selv har måtte vise 450ccm guttungen kjørte da han hadde dratt ut demperene -ja det er en konsekvens en må leve med..
Nå har forøvrig ikke en av mine 6 sykler originalt eksosanlegg-et par har E-merket potte men det betyr ingen ting uten riktig papir(er heller ikke konstruert for aktuell sykkel :lol )...men de bråker ikke ekstremt heller-og jeg gasser og bråker ikke for å lage max støy..

men blir jeg stoppet så må jeg nok innom SVV en tur.. :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 27 okt 2019, 15:45 Njaa.. nå gjelder vel dette en av de "vanlige" kontrollene de pleier å ha på skolene.. da er det mopeder og lett-sykler de går for.
her er det kontroll av "trimming" som gjelder..og da er det mulighet til å gi bruksforbud(avskilte)anmelde og gi bøter.

at de luker ut noen av 125ccm med minidempere med svært høl rett ut, som gasser og bråker max som gjengen i Drammen eksempelvis ser jeg ikke så vrangt på..

At jeg selv har måtte vise 450ccm guttungen kjørte da han hadde dratt ut demperene -ja det er en konsekvens en må leve med..
Nå har forøvrig ikke en av mine 6 sykler originalt eksosanlegg-et par har E-merket potte men det betyr ingen ting uten riktig papir(er heller ikke konstruert for aktuell sykkel :lol )...men de bråker ikke ekstremt heller-og jeg gasser og bråker ikke for å lage max støy..

men blir jeg stoppet så må jeg nok innom SVV en tur.. :redface
Dette var en kontroll i går, da det nok var skolefri, og gjaldt også tyngre kjøretøy. I følge artikkelen Dypen henviste til var ikke bråkete eksosanlegg grunnlag for avskilting. I artikkelen publisert av Trønderavisa i dag (søndag) er det foto av to mc som kan se ut som Hondfa CBR 125, uten skilter.
DERSOM Vegvesenet har nappet skiltene kun på basis av støy, kan artikkelen fra Bikerjournalen tyde på at de ikke hadde hjemmel for det.
Vegdirektoratet kom til den slutningen at avskilting pga støy var ulovlig; http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av mekkern »

Kjøring med trimmet motorsykkel/moped Tre prikker..

slitt dekk: er jo en 1000lapp og avskilting hvis helt blankt.
defekt lys koster penger også..eller ikke kunne fremvise førerrett.

En trimsylinder eller ulovlig potte i følge typegodkjenning:
8. kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 5 500,-

at potta ikke øker farta har de fleste ikke dokumentasjon på hvis ikke dokumentasjon er i orden-og da er det heller ikke noe pes...
så det er masse å velge på...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av Jompa »

Hvor stor er sjansen for å bli stoppet i teknisk kontroll på mc hvis man ser bort fra de årlige raidene utført av politi og statens vegvesen utenfor de videregående skolene ?
Jeg har aldri blitt stoppa langs veien, vært en gang inne til teknisk kontroll med min første sykkel.
Det må ha vært på slutten av 80-tallet, og da fikk man innkalling i posten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Kopi / falsk eksos regler

Legg inn av BlåBil »

Hvorfor skal man ha falsk? Spar pengene om budsjett er grunnen.

Man burde vel også skjønne at falske kopier ikke er lovlige :lol

Svar