Honda XR125L lugger

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
halvor95
Innlegg: 2
Registrert: 21 mar 2020, 22:43
Motorsykkelen din: Honda XR125L

Honda XR125L lugger

Legg inn av halvor95 »

Hei!

Har lest meg opp en del både her og div. andre steder og kommet frem til konklusjonen om at dette mest sannsynlig har med forgasseren å gjøre. Har prøvd å ha i både maskinrens samt kondensfjerner i tanken og kjørt Fredrikstad - Oslo, samt kjørt litt rundt i Oslo de siste dagene, men den fortsetter å lugge. På lavt turtall går det fint, men hvis jeg prøver å gi på litt så klarer den ikke. Choken har imidlertid "nivå" 1 og 2, og hvis jeg kjører rundt med choken på nivå 1 så går den som normalt, men dette er vel ikke helt optimalt. Hvis sykkelen har blitt varm og kjørt litt så får den for mye bensin igjen på choke nivå 2. Skrur jeg av choken når den har gått litt så begynner den å lugge igjen og jeg sliter med å få den over 70 kmt. Virker dette som det kan ligge noe møkk i forgasseren? Tenkte å prøve å skru fra hverandre den i dag og se om ikke jeg får renset den.

Også; er det noen som vet hvordan og om det er mulig å stille på tomgangen på en Honda XR125L? Hvis jeg lar den gå på tomgang så stopper motoren, så må justere den slik at den går litt høyere på turtallet på tomgangen. Tusen hjertelig takk for all hjelp.

Mvh

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda XR125L lugger

Legg inn av gsx750_80 »

halvor95 skrev: 22 mar 2020, 12:43 Hei!

Har lest meg opp en del både her og div. andre steder og kommet frem til konklusjonen om at dette mest sannsynlig har med forgasseren å gjøre. Har prøvd å ha i både maskinrens samt kondensfjerner i tanken og kjørt Fredrikstad - Oslo, samt kjørt litt rundt i Oslo de siste dagene, men den fortsetter å lugge. På lavt turtall går det fint, men hvis jeg prøver å gi på litt så klarer den ikke. Choken har imidlertid "nivå" 1 og 2, og hvis jeg kjører rundt med choken på nivå 1 så går den som normalt, men dette er vel ikke helt optimalt. Hvis sykkelen har blitt varm og kjørt litt så får den for mye bensin igjen på choke nivå 2. Skrur jeg av choken når den har gått litt så begynner den å lugge igjen og jeg sliter med å få den over 70 kmt. Virker dette som det kan ligge noe møkk i forgasseren? Tenkte å prøve å skru fra hverandre den i dag og se om ikke jeg får renset den.

Også; er det noen som vet hvordan og om det er mulig å stille på tomgangen på en Honda XR125L? Hvis jeg lar den gå på tomgang så stopper motoren, så må justere den slik at den går litt høyere på turtallet på tomgangen. Tusen hjertelig takk for all hjelp.

Mvh
Har du sjekket luftfilteret? Det kan også være en årsak. Enklere å forsøke det før du evt gjør noe mer forgasseren.
mvh

-gsx750_80

halvor95
Innlegg: 2
Registrert: 21 mar 2020, 22:43
Motorsykkelen din: Honda XR125L

Re: Honda XR125L lugger

Legg inn av halvor95 »

Takk!

Skal sjekke det også, vil det være nødvendig å kjøpe noe rens? Har for øyeblikket ingenting tilgjengelig, og i disse tider er jo det meste stengt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda XR125L lugger

Legg inn av gsx750_80 »

Vet ikke hvilket filter som sitter der, og om det er sannsynlig at det vil kunne rengjøres med ønsket effekt.
Ser ut som det kan være samme filter som til en del 185 cc utgaver. Selges feks her:
https://www.bike-parts-honda.com/honda- ... 13-437-000
En artikkel om rengjøring: https://www.detailxperts.net/blog/2013/ ... otorcycle/
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda XR125L lugger

Legg inn av mekkern »

Rengjør forgasseren skikkelig-spesielt dyser og emulusjonsrør(som nåla går i) ikke bruk metallutstyr men nylonbørste eller slikt.
hvis du har mulighet så har Thansen rensespray som kan hjelpe deg med å rense(denne fjærner ikke all dritt men hjelper deg med å få det helt rent)spyl i mellom alle kanaler med sprayen så du ser de er åpne.
https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... 5/pn851168
så får du på ny ren bensin i tanken. :thumleft

Ja du har en skrue som justerer tomgangen som sitter et sted som beveger gass-spjeldet/stempelet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar