Tips til lett mc?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av TheGinger »

Kva type sykkel tenkar du å kjøpe då, vegaref? 2 takt eller 4 takt? 2 takt er mykje meir eksplosiv, og held berre farta i ei lita stund (arrester meg om eg tek feil) medan 4 takt går meir jevnt, altså betre på langtur, og det er mykje mindre mekking. Eg ville valgt 4 takt.

Kva type sykkel tenkar du på då? R, naked, touring, adventure osv. Forresten, er det touring og adventure på lettsyklar? Bortsett frå Honda Varadero 125?

Eg ville gått for en naked bike, fordi det er gode sittestillingar. Både Yamaha MT125 og KTM Duke er gode syklar og dei vert ofte stilt opp mot kvarandre, har eg høyrt.

Ps: har ikkje sykkel sjølv eller erfaring, men har sett på youtube: qualitymuffin, og synest eg kan nok om temaet til å snakke om det.

Vegaref
Innlegg: 3
Registrert: 15 jul 2020, 23:31
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Vegaref »

Takk for mange gode svar! Jeg har falt litt mot wr125x i det siste er dette en god sykkel? Jeg har hørt at den skal være god og sitte på og går generelt godt. Hvis noen kunne gi meg noen gode råd når det gjelder dette hadde det vær flott!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av kjellv »

Teknisk er de meget gode. La den få servicene sine så går den problemfritt og langt.
Sittestilling.. Om den kan kalles god avhenger av den som skal sitte der. Den er høy! Setehøyde 92cm, dette er 10 cm høyere enn f.eks YZF-R125. Men setet er smalere, samtidig er det lang fjæringsvei på disse og de siger litt sammen når du setter deg på den. Den vil derfor ikke føles riktig så høy som den er.
De er dyre. Yamaha tok modellen ut av produksjon i 2014, men det ble solgt nye fra lager til og med 2016. Da den forsvant fra markedet økte etterspørselen og populariteten, og da eksploderte prisen. Vi så flere eksempler på at det ble solgt brukte WR125X til priser som var høyere enn sykkelen kostet da den var ny. Dette er slik markedet fungerer, etterspørselen presser prisen i været. Prispresset har roet seg noe nå, i takt med at syklene begynner å bli noen år gamle. Men fortsatt må du regne med at en 2014 WR125X koster mer enn de fleste andre 125cc fra 2014.
Men finner du et fint eksemplar av WR125X som er godt vedlikeholdt så løp og kjøp.

Vegaref
Innlegg: 3
Registrert: 15 jul 2020, 23:31
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Vegaref »

kjellv skrev: 18 okt 2020, 09:49 Teknisk er de meget gode. La den få servicene sine så går den problemfritt og langt.
Sittestilling.. Om den kan kalles god avhenger av den som skal sitte der. Den er høy! Setehøyde 92cm, dette er 10 cm høyere enn f.eks YZF-R125. Men setet er smalere, samtidig er det lang fjæringsvei på disse og de siger litt sammen når du setter deg på den. Den vil derfor ikke føles riktig så høy som den er.
De er dyre. Yamaha tok modellen ut av produksjon i 2014, men det ble solgt nye fra lager til og med 2016. Da den forsvant fra markedet økte etterspørselen og populariteten, og da eksploderte prisen. Vi så flere eksempler på at det ble solgt brukte WR125X til priser som var høyere enn sykkelen kostet da den var ny. Dette er slik markedet fungerer, etterspørselen presser prisen i været. Prispresset har roet seg noe nå, i takt med at syklene begynner å bli noen år gamle. Men fortsatt må du regne med at en 2014 WR125X koster mer enn de fleste andre 125cc fra 2014.
Men finner du et fint eksemplar av WR125X som er godt vedlikeholdt så løp og kjøp.
Takk for svar, jeg har forsatt litt tid på å velge men takk for en ledetråd i riktig retning

Svar