Lakkering av Lett MC

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Ulol60
Innlegg: 2
Registrert: 14 mai 2020, 20:17
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125 2016

Lakkering av Lett MC

Legg inn av Ulol60 »

Så Yzf-125'en min har stått ute i sola hele sommern og blitt bleket, den er metallic rød farget og nå ser den sikkelig stygg ut siden bleket rød er ikke særlig fin. Så jeg lurte på om det er noe man kan gjøre får å fixe dette? Eller må den bli lakert på nytt. Hvis den må bli lakert på nytt kan jeg gjøre det selv, eller man man sende den på et verksted? hvis jeg kan gjøre det selv skal hva skal jeg bruke?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Lakkering av Lett MC

Legg inn av Geiroe »

Hvis den er bleket rød, er det nok ingen metallic farge du har, men tett lakk. Forskjellen er at metallic lakk legges på for å få farge, også legges det på klarlakk, for å få den blank å tette lakken. Tett lakk har ikke klarlakk, og vil da oksydere hvis den ikke får noe beskyttende utenpå, som feks sealer. Da vil den miste litt av fargen, og se litt melkehvit ut.
Den må maskinpoleres, for å holde fargen lenger enn et par uker, men da kan den se veldig bra ut. Jeg vil ikke anbefale lakkering, og du kan ikke gjøre det selv.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lakkering av Lett MC

Legg inn av kjellv »

Mulig Bjernez kan komme med noen gode poleringstips som kan gjenvinne glansen.
Men er det skikkelig ille så kan jo lakkering være en plan. Men tro ikke at dette er enkelt. Å få på noe lakk klarer alle, men en pen lakkeringsjobb med bra resultat er fagarbeid. Dette krever både bra utstyr, godt og riktig forarbeid og noen som kan jobben.
Sjekk litt på youtube, der ligger det mange filmer som beskriver arbeidet fra a-å.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lakkering av Lett MC

Legg inn av Juicebox »

Geiroe skrev: 10 aug 2020, 21:14 Hvis den er bleket rød, er det nok ingen metallic farge du har, men tett lakk. Forskjellen er at metallic lakk legges på for å få farge, også legges det på klarlakk, for å få den blank å tette lakken. Tett lakk har ikke klarlakk, og vil da oksydere hvis den ikke får noe beskyttende utenpå, som feks sealer. Da vil den miste litt av fargen, og se litt melkehvit ut.
Den må maskinpoleres, for å holde fargen lenger enn et par uker, men da kan den se veldig bra ut. Jeg vil ikke anbefale lakkering, og du kan ikke gjøre det selv.
Selvfølgelig kan han gjøre det selv?!

Uansett... er lakken original?

Svar