Nytt kjede

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Cath
Innlegg: 28
Registrert: 30 sep 2020, 17:28
Motorsykkelen din: Derbi gpr 125, 2011 mod

Nytt kjede

Legg inn av Cath »

Hvordan finner man riktig kjede til sykkelen?
Er jo ett hav der ute-og søker jeg etter mcmerke, så får jeg så mange forskjellige....


Ja, jeg er grønn....🙈😂

ZZR-Erling

Re: Nytt kjede

Legg inn av ZZR-Erling »

Se i Owners Manual, står det ikke der, se i Service Manual. Du må også velge rett lengde, noe som kan variere alt etter hvilken drevstørrelser du velger. Du kan også legge inn biken din her xlmoto.no og søke opp kjede og drev, der står orginal dim/type.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt kjede

Legg inn av AJ »

Cath skrev: 11 okt 2020, 15:50 Hvordan finner man riktig kjede til sykkelen?
Er jo ett hav der ute-og søker jeg etter mcmerke, så får jeg så mange forskjellige....


Ja, jeg er grønn....🙈😂
Ta en kikk her:
https://www.ebay.com/itm/Derbi-125-GPR- ... %3A2334524

Står at drevkitet består av kjede med standard lengde. Det samme med drevene.
Så dette ser ut til å være en no-brainer. Så... trykk og kjøp :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cath
Innlegg: 28
Registrert: 30 sep 2020, 17:28
Motorsykkelen din: Derbi gpr 125, 2011 mod

Re: Nytt kjede

Legg inn av Cath »

Takker!!
Må man/bør man bytte drevet når man bytter kjedet?
Ebay er billig-men dog så tregt....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt kjede

Legg inn av AJ »

Cath skrev: 11 okt 2020, 16:40 Takker!!
Må man/bør man bytte drevet når man bytter kjedet?
Ebay er billig-men dog så tregt....
Det anbefales sterkt å bytte hele drivlinja samtidig. Dvs. fram- og bakdrev sammen med kjede, selv om bakdrevet gjerne holder lenger/slites saktere enn det som sitter framme pga. omkretsen på drevene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cath
Innlegg: 28
Registrert: 30 sep 2020, 17:28
Motorsykkelen din: Derbi gpr 125, 2011 mod

Re: Nytt kjede

Legg inn av Cath »

AJ skrev: 11 okt 2020, 16:46
Cath skrev: 11 okt 2020, 16:40 Takker!!
Må man/bør man bytte drevet når man bytter kjedet?
Ebay er billig-men dog så tregt....
Det anbefales sterkt å bytte hele drivlinja samtidig. Dvs. fram- og bakdrev sammen med kjede, selv om bakdrevet gjerne holder lenger/slites saktere enn det som sitter framme pga. omkretsen på drevene.
Og dette på ebay var hele kitet?

Takk til dere som hjelper meg, uten den hjelpen hadde jeg ikke fått det til!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt kjede

Legg inn av AJ »

Så ut til at det var hele kitet, ja.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt kjede

Legg inn av Juicebox »

Det står at det er en helt vanlig kjede uten o-ring. Vil du ikke tjene mer på å bytte til en o-ring kjede? Jeg vet ikke hvordan det er med lettmc, men uten pakning på hvilken som helst sykkel høres dyrt ut

Cath
Innlegg: 28
Registrert: 30 sep 2020, 17:28
Motorsykkelen din: Derbi gpr 125, 2011 mod

Re: Nytt kjede

Legg inn av Cath »

Juicebox skrev: 11 okt 2020, 17:31 Det står at det er en helt vanlig kjede uten o-ring. Vil du ikke tjene mer på å bytte til en o-ring kjede? Jeg vet ikke hvordan det er med lettmc, men uten pakning på hvilken som helst sykkel høres dyrt ut
Har ikke peiling på forskjellen...😳

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt kjede

Legg inn av AJ »

Cath skrev: 11 okt 2020, 18:28
Juicebox skrev: 11 okt 2020, 17:31 Det står at det er en helt vanlig kjede uten o-ring. Vil du ikke tjene mer på å bytte til en o-ring kjede? Jeg vet ikke hvordan det er med lettmc, men uten pakning på hvilken som helst sykkel høres dyrt ut
Har ikke peiling på forskjellen...😳
Jeg vet heller ikke om det er vanlig med O-ring kjede på 125 kubikkere.
Det tror jeg noen som jobber i bransjen er de beste til å kunne si noe om. F.eks. kjellv her på forumet, som jobber som bl.a MC-selger, også av 125 sykler, så vidt jeg vet.

O-ringer er små gummiringer som tetter for smøringen/fettet kjedeleddene er satt inn med på fabrikken for å hindre at dette smørmiddelet lekker ut på utsiden, men holder seg der det er ment å skulle smøre, nemlig mellom kjedeleddpinne og kjederullene.
O-ringer bidrar til "mykere" gange og lengre levetid på kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar