konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Pawsce
Innlegg: 8
Registrert: 26 aug 2018, 23:56
Motorsykkelen din: Husqvarna wr 125 2007

konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av Pawsce »

Hei, jeg har en husqvarna wre 125 og ble stoppet av politiet høst 2020 pga fart, jeg fikk ikke noen bot eller prikker men ble avskiltet og sendt til fullteknisk visning på grunn av fmf anlegget på sykkelen. de tok bilde av eksosen og hele sykkelen og sa visst jeg ble stoppet med eksosen igjen så blir det verre kosekvenser. jeg har siden kjørt den orginalt men har planer om å sette på effektanlegget igjen og lurer på om dette var en falsk trussel og jeg ender bare opp med visning igjen eller hva kan konsekvensene være?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av simpson »

Du skulle aldri ha mistet skiltet, det har de ikke lov til. Men du skal få en mangellapp og så vise sykkelen hos biltilsynet.
Akkurat deg samme som om du blir stoppet igjen, ikke noen annen reaksjon enn første gang det skjedde.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av dypen »

Hvis det er effektanlegg som er godkjent til din sykkel kan du selge det du har og få montert og godkjent nytt ... er min første tanke :) Kjipt å ha trussel hengende over seg hver gang du er ute.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Pawsce
Innlegg: 8
Registrert: 26 aug 2018, 23:56
Motorsykkelen din: Husqvarna wr 125 2007

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av Pawsce »

simpson skrev: 24 apr 2021, 20:21 Du skulle aldri ha mistet skiltet, det har de ikke lov til. Men du skal få en mangellapp og så vise sykkelen hos biltilsynet.
Akkurat deg samme som om du blir stoppet igjen, ikke noen annen reaksjon enn første gang det skjedde.
Var rart hele stoppet, fikk ikke vite navnene deres uten at jeg spurte, fikk ikke se fartsmåling som får meg til å tro at de ikke fikk målt farten ettersom jeg lå i en fart hvor jeg burde ha mistet lappen. Fikk også fullteknisk kontroll istede for mangellapp om eksosen etter at jeg innrømte selv at den ikke er orginal.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av SilverSmurfer »

At eksospotten ikke er orginal er jo ikke alltid det samme som at den gir ekstra effekt. Så det er jo litt merkelig at de reagerer så direkte på det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av FredrikE24 »

Er nok litt spesielt mtp. At dette er lettsykkel.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 25 apr 2021, 07:44 Er nok litt spesielt mtp. At dette er lettsykkel.
Godt poeng

Det er jo i praksis ikke lettsykkel lenger når den trimmes over 15 hk. Da blir det A2 og konsekvensene blir kanskje tilsvarende det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av kjellv »

Det kan være store forskjeller fra distrikt til distrikt hvor strengt slike ting håndheves. I vårt politidistrikt vet jeg at de sammen med bts har hatt spesielt sterkt fokus på lett-mc i Kristiansund, men ikke like sterkt i nabobyen Molde. Dette skyldes at det er mye større tetthet av 125cc i Kristiansund. Det har også vært veldig utbredt med ettermarkeds eksosanlegg, og helst anlegg der det er forholdsvis enkelt å ta ut/sette inn db-killer. Slike ting gjør jo at det blir flere naboklager som kommer inn til politiet, folk blir lei av unødvendig støy.
Første gang du blir tatt med ulovlig eksosanlegg får du frist for å framstille sykkelen for visning hos bts. Der må du selv bestille kontrolltime og betale for den. Neste gang du blir tatt skjer det samme, men du blir i tillegg anmeldt til politiet. De har nå bilder av det eksosanlegget du ble tatt med første gang og du har et større problem.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av FredrikE24 »

Da jeg kjørte moped var det hvertfall like stort fokus på å ta de som trimma lettsykler som trimma mopeder.

Cagiva Mito, Aprilia RS og Husqvarna WR/SM var spesielt i søkelyset da disse oftest gikk med større sylindre og effektanlegg.

Ble du tatt så røyk skiltet. Det er ganske enkelt. Ikke så merkelig egentlig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av kjellv »

Der er politimester i hvert enkelt distrikt som legger priorietsplanen og bestemmer hva som har høyest prioritet. Noen distrikter har lite problemer med bråkepotter, andre har veldig mye. Så her er det ulik praksis over hele landet. Noen steder kan det bli bare advarsel for ting som det i andre distrikter blir slått hardt ned på.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av simpson »

Uansett hvor du bor er ikke støy avskiltningsgrunn, kun mangellapp.
Men trimming er noe annet

Pawsce
Innlegg: 8
Registrert: 26 aug 2018, 23:56
Motorsykkelen din: Husqvarna wr 125 2007

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av Pawsce »

simpson skrev: 25 apr 2021, 14:52 Uansett hvor du bor er ikke støy avskiltningsgrunn, kun mangellapp.
Men trimming er noe annet
Selv om det er trim har de ikke noe måte å bevise dette uten dyno.

Pawsce
Innlegg: 8
Registrert: 26 aug 2018, 23:56
Motorsykkelen din: Husqvarna wr 125 2007

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av Pawsce »

kjellv skrev: 25 apr 2021, 08:58 Det kan være store forskjeller fra distrikt til distrikt hvor strengt slike ting håndheves. I vårt politidistrikt vet jeg at de sammen med bts har hatt spesielt sterkt fokus på lett-mc i Kristiansund, men ikke like sterkt i nabobyen Molde. Dette skyldes at det er mye større tetthet av 125cc i Kristiansund. Det har også vært veldig utbredt med ettermarkeds eksosanlegg, og helst anlegg der det er forholdsvis enkelt å ta ut/sette inn db-killer. Slike ting gjør jo at det blir flere naboklager som kommer inn til politiet, folk blir lei av unødvendig støy.
Første gang du blir tatt med ulovlig eksosanlegg får du frist for å framstille sykkelen for visning hos bts. Der må du selv bestille kontrolltime og betale for den. Neste gang du blir tatt skjer det samme, men du blir i tillegg anmeldt til politiet. De har nå bilder av det eksosanlegget du ble tatt med første gang og du har et større problem.
Bor selv i molde distriktet, vet de hadde ganske stort fokus på biler og mc i den perioden jeg ble stoppet men de har skiftet fokus til mer viktige saker.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av simpson »

Pawsce skrev: 25 apr 2021, 16:25
simpson skrev: 25 apr 2021, 14:52 Uansett hvor du bor er ikke støy avskiltningsgrunn, kun mangellapp.
Men trimming er noe annet
Selv om det er trim har de ikke noe måte å bevise dette uten dyno.
Nei det blir vanskelig.
Derfor må du vise sykkel ved mistanke.
Men å ta skiltet er ikke lov kun på grunn av mistanke.
Men dessverre gjør politiet mye rart de ikke har lov til, spesielt mot unge personer.
Uoriginal eksos er ikke automatisk forbudt, det finnes både lovlige og ulovlige.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: konsekvenser for å bli stoppet andre gang med effektanlegg?

Legg inn av mekkern »

Når det gjelder A1 så er det enkelt-det som står på informasjonsetiketten på ramma gjelder-hvis ikke delene er korrekte ansees sykkel som trimmet/manipulert. samme som eksos gjelder avvik på dreving i forhold til ece opplysningene.
Alle avvik må dokumenteres i vognkort.
Sist redigert av mekkern den 25 apr 2021, 18:03, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar