nedplombering av 900cc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

nedplombering av 900cc

Legg inn av badasstom »

Nå har det blitt slik at jeg har anskaffet meg en Yamaha XJ 900 83mod som jeg har tenkt å bygge om til en røff streetfighter :punch kommer bilder av prosjektet etterhvert :thumleft men sliter litt, siden jeg er 18 år og har et ferskt førerkort til tung mc "mellomtung" må jeg minke effekten til sykkelen :doh Noen som vet hvem som gjør dette ennå? :scratch
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av AJ »

Spennende prosjekt du har på gang der, badasstom :knegg
Velkommen til Forumet, forresten :thumleft

Har ikke peiling på slik nedplombering, jeg. Men kanskje andre her på Forumet har det?
Kanskje også erfarne Yamahaverksteder vet hvordan man gjør slikt :scratch

Kan hende det ikke er så lett, når alt kommer til alt... Jeg husker ikke når disse effektbegrensningene og mellomklassereglene ble innført, men det skjedde vel en god stund (mange år) etter '83. Og det kan fort betyr at det ikke var noen effektbegrensningsløsninger for den XJ'en du har...
Hva man i så fall må gjøre for å få til dette etter dagens regler kan kanskje by på litt hodebry... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av badasstom »

Jo takk :) det er begrensning på 650cc og 34hk :sk? trist å kvele motoren også :sorry
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Gammelgutt

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av Gammelgutt »

83 mod. har vel ikke innsprøytning men forgasser?. Så da er vel ikke bare å stille elektronikken, må vel strupes både i innsug og eksos+ kanskje bytte dyser. Jeg vet ikke men jeg tror. :scratch

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av Intruder »

Tror gammelgutten er inne på noe. :thumleft
Da forhandleren tok ut plomba på min Honda 50 i sin tid,brukte han ihvertfall
hammer og meisel.... :redface :ills
Fartsøkning fra 40 til 90 var et bra resultat ! :mc3 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av SuperTenere »

Røske bort tre av pluggledningene......;)? Neida....dette syns jeg hørtes vanskelig ut. Å få den ned fra 97 hk til 34 på lovlig vis e vel kanskje ikke helt enkelt. Men en tlf til yamaha kan kanskje hjelpe. Iallefall...lykke til and ride safe!:)

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av badasstom »

Det er forgasser ja :knegg tenker jeg ringer litt rundt :-k i værstefall bytte motoren mot 600 cc til xj :dontknow
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Rune
Innlegg: 4
Registrert: 01 jan 2010, 20:56
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 1992

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av Rune »

Kjøpte selv en 650cc Honda NTV som jeg må nedplombere...
Er ikke noen grense på kubikk som jeg har hørt.

For min del så må jeg få strupet innsuget med 2 "stoppskiver".. Forgassermotor.
Det må monteres av godkjent verksted.


Kjøpte nedplomberingssettet via Greybikes. Bare +++ fra meg. Rask og ryddig handel
http://www.greybikes.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av AJ »

Rune skrev:Kjøpte selv en 650cc Honda NTV som jeg må nedplombere...
Er ikke noen grense på kubikk som jeg har hørt.

For min del så må jeg få strupet innsuget med 2 "stoppskiver".. Forgassermotor.
Det må monteres av godkjent verksted.


Kjøpte nedplomberingssettet via Greybikes. Bare +++ fra meg. Rask og ryddig handel
http://www.greybikes.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyttig info, dette!
Og velkommen til Forumet, Rune :thumleft
Med flere som har peiling blir dette også et bedre Forum :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av badasstom »

Takk for tipset :thumleft det var et slikt sett jeg lette etter :D
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av FJZZR »

Jeg ringte det "stedelige tilsyn" og spurte om hvordan man nedregistrerer en FJ1100 til 34 hk, altså A1.

Jo takk :[-X Det måtte isåfall gjøres med et plomberings sett fra fabrikanten (altså Yamaha)

Nå kan jeg jo bare håpe på at han her ikke hadde peiling, for han påsto også at jeg måtte betale hk-avgift når jeg skulle "åpne" den igjen (når guttungen fyller 20) 91 hk blir nok noen kroner, hvis figur'n i luren har rett.

Synes det hele virket rart: Vi snakker om en 25 år gammel sykkel....

Gammelgutt

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av Gammelgutt »

Det er vel betalt full avgift på den sykkelen, og du får neppe igjen en avgiftskrone, så de kan nok ikke kreve mer avgift.

Førerkort klasse A1 det er lettlappen, maks 125 ccm og 15 hk.
Etter 18 år så er det mellomtung sykkel det gjelder, maks 34 hk.

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av badasstom »

Det viste seg å kun kjøpe et sett med 4 metalskiver som blir satt i forgasseråpningen av et merkeverksted... for så å få sykkelen omregistrert :jada:
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av AJ »

badasstom skrev:Det viste seg å kun kjøpe et sett med 4 metalskiver som blir satt i forgasseråpningen av et merkeverksted... for så å få sykkelen omregistrert :jada:
Ikke verre? Bra! :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: nedplombering av 900cc

Legg inn av Pollti »

Gammelgutt skrev:Det er vel betalt full avgift på den sykkelen, og du får neppe igjen en avgiftskrone, så de kan nok ikke kreve mer avgift.
At du ikke får ei krone igjen men det er sikkert en paragraf i loven som gjør at de kan avkreve deg avgift igjen. Da vi strupet 600en til jentungen så sa de på på Veistasjonen at det var bare å møte opp for visning og omregistrere den som fulleffekt hvis det ble aktuellt. Nå er den solgt men jeg går utifra at det må betales full reg avgift hvis strupingen fjernes.

Svar