Mellomtung MC

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Jannuss91
Innlegg: 1
Registrert: 18 jan 2010, 14:24
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Mellomtung MC

Legg inn av Jannuss91 »

Hei, jeg er en gutt på 19 år som lurer på å ta Mellomtung lappen, jeg har alltid vert interessert i ting som går fort, både biler, motorsykler, 4-hjuling og snøscooter. Så til sommeren har jeg planer om å ta MC lappen, men det er en del ting jeg lurer på.
Hvor my koster Mellomtung lappen når en tar alt det obligatoriske sånn ca? og hva MC lønner det seg å kjøpe? Jeg har lyst på en Racing MC :)))

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung MC

Legg inn av AJ »

Heisan Jannuss91 og velkommen til Forumet :thumleft

Har ikkeno' svar på spørsmålet ditt, men vil tror at en kjøreskole eller kjøreskolenes landsforbund (tror jeg det heter...?) kanskje kan gi deg en hvis pekepinn på hva det koster.

Noen kjørerskoler tilbyr intensivkurs, vet jeg. Men hvilke skoler som gjør dette vet jeg ikke.

Når det gjelder 19-20-åringer og R-sykler så er kanskje det lite vits... :eh
R-sykkel begrenset til 34 HK er vel i utgangspunktet litt... vel, dødfødt... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Mellomtung MC

Legg inn av Gammelgutt »

AJ skrev:Heisan Jannuss91 og velkommen til Forumet :thumleft


Når det gjelder 19-20-åringer og R-sykler så er kanskje det lite vits... :eh
R-sykkel begrenset til 34 HK er vel i utgangspunktet litt... vel, dødfødt... :-k
Og det koster flesk og forsikre motorsykkel for unge mennesker og R-sykler er det dyreste.

Kanskje det er en ide` og se etter en enkel, naken sykkel uten kåpe, med en rett opp og ned sittestilling. De er mer behagelige å kjøre, særlig på lengre turer. De er også lettere å kontrollere og du får bedre oversikt over trafikken.

Customsykler er vel de billigste å forsikre, dersom en liker slike.

Jeg utvidet fra A1 til A i mai i fjor og det kostet ca. 13000kr. Er så
gammel at jeg hadde A1 på bilførerkortet, så du kan vel regne med at det blir noe dyrere, da du også må igjennom teorikurs. :gk
Sist redigert av Gammelgutt den 20 jan 2010, 18:03, redigert 1 gang totalt.

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Mellomtung MC

Legg inn av donkeyman »

Veldig mange går for R-sykler, men jeg er faktisk enig med gamlegutt. Roadracere er dyre å forsikre, og mange synes de er slitsomme å kjøre langt med. I tillegg føles det ganske kjedelig å ligge i "norsk fart" med en sykkel som er bygget delvis med tanke på banekjøring. Langt mer underholdene med en litt mer vanlig mc synes jeg.

Men noe jeg synes nybegynnere absolutt burde koste på seg er ABS. Nødbremsing er noe av det viktigste å kunne, men kanskje det mange behersker dårligst.

NinjaScroll
Innlegg: 19
Registrert: 07 des 2009, 21:58
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mellomtung MC

Legg inn av NinjaScroll »

Jeg tok mellom lappen for 26-28 tusen ca.

Jeg kjøpte Kawa Ninja 250r, veldig førnøyd, har nokk krefter for en 19 åring. 59 000,- ny.

ca 8000 i året forsikring, full kasko.

Lykke til.

kimern91
Innlegg: 4
Registrert: 21 jan 2010, 22:59
Motorsykkelen din: Honda Cbr

Re: Mellomtung MC

Legg inn av kimern91 »

Gammelgutt skrev:Jeg utvidet fra A1 til A i mai i fjor og det kostet ca. 13000kr. Er så
gammel at jeg hadde A1 på bilførerkortet, så du kan vel regne med at det blir noe dyrere, da du også må igjennom teorikurs. :gk
du ble litt lurt her akkuratt som meg. jeg holdt på med a1 lappen, og strøyk oppkjøring, og gikk med en gang videre på mellomtunglappen(pga jeg er 18 år). og brukte 10-15tusen nye kr.

det dem ikke fortalte meg var at vis du allerede har a1 lappen, så holder det med en oppkjøring bare på A.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mellomtung MC

Legg inn av mekkern »

donkeyman skrev:
Men noe jeg synes nybegynnere absolutt burde koste på seg er ABS. Nødbremsing er noe av det viktigste å kunne, men kanskje det mange behersker dårligst.
og hvordan skal du trene på nødbremsing når abs gjør jobben?da bør en i det minste ha mulighet til å koble den fra mens en trener...
Hvis en ikke har lært seg bremsing uten abs og kjent litt på grenser synes jeg at det blir som å kjøre opp med automat...da bør du aldri prøve sykkel uten abs ellers driter du deg ut ved en litt bråbrems på litt dårlig grep...personlig har jeg aldri hatt behov for abs på 20 år på 2 hjul...synes for mange stoler på elektronikken skal redde dem i alle situasjoner både på 2 og 4 hjul,men det funker dårlig..men det er jo min mening da...andre har annen mening og det er greit for meg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Mellomtung MC

Legg inn av Gammelgutt »

kimern91 skrev:[du ble litt lurt her akkuratt som meg. jeg holdt på med a1 lappen, og strøyk oppkjøring, og gikk med en gang videre på mellomtunglappen(pga jeg er 18 år). og brukte 10-15tusen nye kr.

det dem ikke fortalte meg var at vis du allerede har a1 lappen, så holder det med en oppkjøring bare på A.
Det er nye regler, det kreves kurs på bane og på landevei, Har du A1 eller B slipper du teorien. På A1 opplæringen kreves visst ikke banekurset, så det må en ta ved utvidelse.
Dersom en har A1 som er tatt etter at de nye reglene ble innført og en har tatt veikurset slipper en å ta det på nytt.

Vel koster det penger å ta førerkort, men med dagens trafikk er det vel greit med skikkelig opplæring. Nå kjenner ikke jeg statistikken på hvor mange som stryker på førerprøven. men det er visst ikke så få, så det tyder på at opplæring trengs. Og når en ser trafikkanters oppførsel så burde kanskje flere ha strøket til førerprøven. Noen er visst så dumme at de ville ha strøket på urinprøven.

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Mellomtung MC

Legg inn av donkeyman »

mekkern skrev:
donkeyman skrev:
Men noe jeg synes nybegynnere absolutt burde koste på seg er ABS. Nødbremsing er noe av det viktigste å kunne, men kanskje det mange behersker dårligst.
og hvordan skal du trene på nødbremsing når abs gjør jobben?da bør en i det minste ha mulighet til å koble den fra mens en trener...
Hvis en ikke har lært seg bremsing uten abs og kjent litt på grenser synes jeg at det blir som å kjøre opp med automat...da bør du aldri prøve sykkel uten abs ellers driter du deg ut ved en litt bråbrems på litt dårlig grep...personlig har jeg aldri hatt behov for abs på 20 år på 2 hjul...synes for mange stoler på elektronikken skal redde dem i alle situasjoner både på 2 og 4 hjul,men det funker dårlig..men det er jo min mening da...andre har annen mening og det er greit for meg.
Poenget er at få trener særlig på nødbremsing enten de har abs eller ikke. Og selv om man er forholdsvis rutinert vil man sjelden bli nevneverdig bedre enn elektronikken. Hvor ofte svikter forresten elektronikken i forhold til føreren?

Hvis du mener at en mc-fører som har kjørt en stund med abs mister evnen til å bruke vanlige bremser, så tror jeg du nedvurderer gjennomsnittsføreren ganske kraftig. Tvert i mot vil jeg si. Med abs kan man ofte erfare hvor grensene går uten å gå på tryne.

Kjørerskolene lærer elever å bremse på rette strekninger under helt kontrollerte forhold. Noe annet er det i virkeligheten. I de tilfellene det virkelig gjelder må man kanskje kombinere mest mulig bremsing samtidig med en unnamanøver. Ofte vil dette skje i svinger uten at man vite sikkert hvor stor friksjonen egentlig er. Dette skal skje i løpet av et brøkdelen av et sekund samtidig som man kanskje må konsentrere seg om objekter i veibanen eller lignende.

Ikke mange trener på slikt. Jeg så en gang en "ønskeliste" over hva folk ønsket å trene på i forbindelse med et omfattende kjørekurs på bane. Nesten ingen ønsket å trene på nødbremsing i sving!

Jeg kunne godt skryte av at jeg har kjørt bil og mc skadefritt i mange år, men jeg vet bedre. En dag løper det kanskje en elg ut i veien i en sving med litt løsgrus.....

Gammelgutt

Re: Mellomtung MC

Legg inn av Gammelgutt »

På banekurset i forbindelse med føreropplæringen trente vi på nødbremsing både i sving og på rett vei. En av deltakerene lærte i allefall hvor grensen gikk, han låste forhjulet og stupte over styret.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Mellomtung MC

Legg inn av Svolp »

kimern91 skrev:
Gammelgutt skrev:Jeg utvidet fra A1 til A i mai i fjor og det kostet ca. 13000kr. Er så
gammel at jeg hadde A1 på bilførerkortet, så du kan vel regne med at det blir noe dyrere, da du også må igjennom teorikurs. :gk
du ble litt lurt her akkuratt som meg. jeg holdt på med a1 lappen, og strøyk oppkjøring, og gikk med en gang videre på mellomtunglappen(pga jeg er 18 år). og brukte 10-15tusen nye kr.

det dem ikke fortalte meg var at vis du allerede har a1 lappen, så holder det med en oppkjøring bare på A.
Det stemmer ikke kim`arn
Som gammlegutt sier kom det nye regler , dette var i 2004/2005 en gang som sier at du gjennom alt som har med obligatorisk kjøring som kanskje er ok nok for folk som ikke har kjørt på 30år? men at de som tar lett-lappen som 16åring må gjennom alt en gang til som 20åring. fire år senere. syntes jeg er pengesluk og tull og tøys. Dette skulle hvert inviduelt hos hver enkelt elev. Det jeg mener da er at kjørerlærer og elev skulle ha kjørt en time eller to for og se hvordan eleven ligger ann i løypa og satt opp kjøreplanen deretter. Men slik er det jo ei.

Det eneste du slipper fra A1 til A er Teori og Prøven på biltilsynet.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar