Vil ha en crosser for morroskyld

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Vil ha en crosser for morroskyld

Legg inn av badasstom »

Har min yamaha xj 900, nydelig tursykkel og flott for mitt bruk :knegg men mye vi ha mer og fanden vil ha fler,, så no ønsker jeg en crosser i tilegg ikke for stor ikke for mye hester, men en sykkel som klarer de fleste utfordringer :prop: noen ideer? pris er ikke så viktig :b_c:
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Legg inn av Onsløv »

Hei!

Har tenkt på det samme sjøl, men får ikke godkjennelse av sambizen... :moi:

Jeg har sett på Yamaha XT, 250 til 600ccm.
Som jeg også kan bruke på vinterstid, og lærekjøring av sambizen.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Legg inn av mekkern »

Skal du ha crosser eller registrert offroader? det er litt forskjell på hva som er saker... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Legg inn av TrondA »

Jeg tar det for gitt at du ønsker en crosser med skilt siden du snakker om "de fleste utfordringer"... Min erfaring med små offroadsykler begrenser seg til en Yamaha XT 350. Kjørte en vinter med den, mye regn fikk den også ellers på året.

En sånn halvgammel, sliten traver trenger mer vedlikehold enn man kanskje skulle tro. Mye vask og smøring av kjede/drev. Den var luftavkjølt så jeg valgte å skifte olje hver 2000 km kjørte kilometer i kuldegrader.
Etterhvert forsto jeg at gode fjærer og dempere ikke var de som kunne håndtere kjøring i skogen uten å falle sammen, men noe som tålte veisalt og høytrykkspyler. Stikkord er tette simmerringer, gaffelbelger og rustfrie fester.
Batteriet, - generelt strøm og elektronikk er sårbare greier. Bruk lader og lad jevnt og trutt. Veisalt leder strøm på de utroligste måter... Pass på kortslutning, krypstrøm og annet merkelig.
Dekk er kritisk, tema er så stort at jeg ikke sier mer enn at dekkblanding er viktigere enn mange, lange knaster. Pigg om vinteren må ikke overdrives!

Alt av brukt offroad synes ganske slitt hvis de er brukt for det de er bygd for. Ikke betal for mye i innkjøp, du skal ha lommebok for vedlikeholdet også! Kjøp gjerne kompetanse i form av mekkekurs og verkstedhåndbøker.
Småkubikk er lettere og MYE mer håndterbart. Allerede 600 kubikk er tunge, svære greier i skog og snø!
Kjøp en liten japaner - Suzuki DR 350, Yamaha XT 350, Honda XL 350, Kawasaki KLR 250, sånne ting. Alt er i praksis like bra i utgangspunktet. Når 15 år gammel offroader er tema, er det forrige eiers vedlikehold og vilje til reparasjoner og utskiftning av nedslitte deler som utgjør forskjellen!
Forøvrig:
Har du et romslig budsjett, har Yamaha nylig kommet med en sprek WR250R. Kawasaki KLX250S er ikke mer enn en kraftig lettvekter der du vil savne motorkrefter - i alle fall på grus om sommeren. Begge er relativt solid bygget.

Skal du "ha crosser for morroskyld" er vi i et litt annet landskap. Da er det eneste jeg kan anbefale, - kjøp noe du forstår. Du skal skifte olje på samlebånd og justere fjæring inn i evigheten. Da er det best å være kjapp og effektiv. Det andre er motortype. Her er det mange tøffe 2 - taktere på markedet. Lett og kjapt og billig og alt det derre der, men likevel. Ligg unna! Da skal du ikke bare skifte olje til girkassa og gaffel, jammen skal du skifte stempel og fjærer også....veldig ofte....
Mange synes 4 - takt på crossbane er et svik, men amatørene jubler. Teknikken er mer avansert, men trenger ikke voktes som arvegodset.

Kjøp noe som ikke er vasket i stykker med høytrykk og lykke til!

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Legg inn av badasstom »

Kjipt dt me samboeren kanskje hvis du :[-o<

Eentlig ikke så viktig,, vet det er drastisk forskjell :knegg

En ting jeg har forstått og som du sier er at for stor sykkel blir for tung og upraktisk, og slike sykler er skikkelige slitesykler. Men mye morro du ikke kan ha med en stor og rolig sykkel :\m/:

Har sett på mye forskjellig, fine tips hittil :thumleft
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Svar