Riktig dekktrykk

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Duville »

Ser den, men sett nå at jeg kommer på sykkelen en ettermiddag og tar ut fra parkeringsplassen etter å ha kjørt noe forsiktig ned. Tøffingen legger ned sykelen og gir det sykkelen er god for - dette er vel ikke helt uvanlig egentlig - lite trykk i dekket og drar sykkelen rundt - jeg gjør jo ikke dette men han andre tøffingen - det var i grunnen denne situasjonen jeg så for meg

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Jalmar »

Pollti skrev:Jeg følger mc produsentens anbefalinger og er fornøyd med det. Ingen unormal slitasje å se på Cagges dekk selv etter nesten 10 000 km. På Hyosungen vet jeg ikke enda, den har bare rullet ca 120 km på ny dekkene. Om det har noe å si at dekkenes ytelse overstiger hva som kom forventes av sykkelene vet jeg ikke. Begge disse moppene ruller på Pirelli Sport Demon. Begge kjøres lett lastet og de kjøres ikke spesiellt hardt heller. På Ducatien jeg har stuet bort vet jeg ikke siden den kjøres så lite. Den ruller på Bridgestone og med mc produsentes anbefalte trykk.
Det kan være at Cagiva er en av de få sykkel-produsentene som faktisk lytter til det som dekk-fabrikantene anbefaler? Og at dekk-fabrikantens og sykkel-fabrikantens anbefalte trykk derfor ligger på samme nivå?

Noe annet kan være at man monterer dekk med spesifikasjoner (hastighetsindex, bæreevne osv osv osv...) som er langt over det som er nødvendig på sykkeltypen. Da vil man som regel oppnå lang levetid på dekkene, men man står også i fare for å oppleve farlige kjøreegenskaper i f.eks. regn fordi dekkene ikke kommer opp i ideell temperatur.

Kjører man pent og rolig og for det meste uten mye bagasje eller passasjer, kan man sikkert få mange km ut av dekkene selv med ganske stor feil i dekktrykket. Men man må da samtidig passe på at man skifter dekkene før de blir så gamle og harde at man går i bakken når veien er våt.

For meg er det spennende å finne det ideelle kompromiss mellom levetid og fortsatt gode kjøreegenskaper uansett underlag eller vær. Kjører for det meste tungt lastet. Og når da det å følge dekk-fabrikantens anbefalinger gir meg lang levetid og kjøreegenskaper som tillater skraping av fothvilerne ved svingkjøring uansett våt eller tørr vei, er valget enkelt. :thumleft

En grei måte å skaffe seg oversikt over dette på er å notere seg dekkslitasjen etter forskjellige kjørelengder. Jeg måler slitasjen ved slitasjevarslerne på midten og begge sidene av dekkene med ca 1000 km mellomrom. Samtidig har jeg notert meg dekktrykk som er brukt. Etter hvert som årene og kilometrene har rullet på, har jeg skaffet meg en ganske god database over hvilke dekktrykk som passer til hvilken type kjøring på den aktuelle sykkelen. Dette holder jeg nå på med på TransAlpen også, og jeg regner med at jeg allerede etter neste dekk-sett at jeg har funnet den riktige kombinasjonen av trykk foran og bak med tanke på gode nok kjøreegenskaper og optimal levetid på dekkene. Dessuten kan man da lett regne ut hvor mange sett dekk man trenger i løpet av sesongen, og da kunne bestille opp dekk så man ikke behøver å vente n¨r sesongen er godt i gang. \:D/
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar