Riktig dekktrykk

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Jolly Jumper
Innlegg: 15
Registrert: 31 okt 2009, 21:42
Motorsykkelen din: HS

Riktig dekktrykk

Legg inn av Jolly Jumper »

:thumleft
Kjørte en flott tur Byneset rundt for første gang med passasjer. Etter at jeg oppdaget at dekktrykket var alt for lavt ble dette korrigert. For en forskjell det utgjorde! Det ble en halt annen sykkel å kjøre! Passasjeren satte også stor pris på nymontert sissy bar! :prop:

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Globe »

Hærlig....viktig å teste "turformen" frem til 1.mai ;e :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Onsløv »

Jolly Jumper skrev:Etter at jeg oppdaget at dekktrykket var alt for lavt ble dette korrigert. For en forskjell det utgjorde! Det ble en halt annen sykkel å kjøre!
Hihi, velkommen i gjengen. Jeg skyldte på at dekket var trappet som årsak til at det var ekkelt i svinger o.l... etter jeg fylte luft i fremdekket var det kanon!! Tror jeg lå på under 1 bar på fremdekket.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av tagesk »

"Alle" vet hvordan bildekk slites om trykket ikke er riktig.
For lite: Slitt p kantene. For mye: Slittpå midten.

Noen som kan fortelle hvordan et MC-dekk slites med for mye eller fort lite luft?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av TrondA »

Er ingen ekspert på dette og vil anbefale å lytte til flere enn meg. Jeg kaster meg likevel utpå med et svar siden jeg har egen erfaring med begge deler, altså har kjørt MIN motorsykkel med både for lavt og for høyt dekktrykk.
Dette var en Yamaha XT 350 med Kenda K761 dekk. (Billige allround-offroad dekk)

Jeg kjørte stadig med passasjer, men hadde liten anledning til å pumpe ekstra luft i dekkene. Det endte med at jeg alltid kjørte med sprengte dekk for å være forberedt de ca. 80 ekstra kiloene for passasjer og hennes bagasje.
Med dekk overfylte med luft, ble de slitt på midten og fikk i tillegg litt skilpaddeskall-aktig, flekkvis slitasje. Knastene ble også skjeve.

På såpeglatte vinterveier fikk jeg råd om å slippe ut ganske mye luft for å få større overflate i kontakt med bakken. Her synes jeg egentlig dekkene tålte belastningen ganske godt. Jeg kunne ikke se klassiske tegn til slitasje langs kantene etter disse fåtallige dagene på holka. Tror likevel varmeutviklingen i dekket var høy og ødeleggende. Synes grepet ble bedre. Verre var det med kjøreegenskapene. Hele sykkelen ble vinglete med wobbel og ustabilitet.

Etter dette har jeg lært dette:
Høyt trykk gir for lav temperatur og det blir glatt og hardt i regnvær, grus og grov asfalt. Kjøreegenskapene endres ikke katastrofalt tross rar slitasje på gummmien.
Lavt trykk gir altfor høy temperatur i dekket og ødelegger dekkveggene. Kjøreegenskapene blir fullstendig ødelagt, men kan ha en funksjon ved sakte fart på glastt veibane.

Her vil nok andre kunne bidra med sine erfaringer, skal bli spennende å høre hva folk med gode sportsdekk sier om dette.

Godtvoksen

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Godtvoksen »

Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut riktig dekktrykk? Det står ingen ting om det i manualen til min Honda...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut riktig dekktrykk? Det står ingen ting om det i manualen til min Honda...
Tror du har store muligheter til å finne brukermanual til MC'en din fra linken i denne tråden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=1603" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut riktig dekktrykk? Det står ingen ting om det i manualen til min Honda...

Her er en oversikt over dekktrykk på din Honda. Om dekkdimensjonene stemmer, så skulle dette være korrekt.

Trykk på bildet for å se hele katalogen:

[img]http://img.skitch.com/20100427-j7nps572 ... f1k28g.jpg[/img]

Bildet ble veldig utydelig, men den sier altså 2.0 både foran og bak. Regner med da at dette er trykket, ved kalde dekk!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av tagesk »

TrondA skrev: Lavt trykk gir altfor høy temperatur i dekket og ødelegger dekkveggene.
På to ferier har jeg til min store forbløffelse måttet skifte bakdekk underveis.
Registrert totalvekt på sykkelen er 460kg. Når vi drar på tur veier vi, vel, når sannheten skal frem, ca 520 kg.
ANbefalt trykk bak er 2.9. Jeg kjører med 3.2 når vi drar på tur.
Men to ganger har jeg opplevd at bakdekket har vært helt blankt på sidene, med masse spor igjen på midten.

Foreløpig konklusjon: Enda mer luft?

Problemet er at dekket er stemplet "MAX PRESURE 42 PSI" som er noe slikt som 3.0.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av mekkern »

du har overlast-enkelt og greit...les hvilken maks belastning dekket tåler og du er nok nær/over grensen.
men det finnes muligens dekk med høyere lasteindex.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Jalmar »

Slitasjen på mc-dekk blir som regel motsatt av slitasjen på et bildekk ved feil dekktrykk. For lavt trykk i et bildekk gir mest slitasje på ytterkantene av dekkets slitebane, mens for høyt trykk gir mest slitasje på midten. På et mc-dekk vil man oppleve det motsatte. Dette fordi et for lavt trykk vil øke varmen i dekket, og dette vil igjen øke slitasjen på den delen av slitebanen som er mest i kontakt med veien. Så opplever man at mc-dekket blir "flatt" på grunn av mest slitasje på midten, er det på tide å justere trykket opp.

Jeg har ikke nok erfaring med knastedekk til å uttale meg enda, men foreløpig har jeg sett at bakdekket på TransAlpen er nesten utslitt på midten, og jeg har kjørt på Hondas anbefalte luft-trykk (29 psi). Dekkene som sitter på TransAlpen er Heidenau K60. Skaden hadde allerede skjedd på mitt bakdekk, men jeg økte allikevel trykket til 40 psi, og det virker som at det er et riktigere trykk, for nå har slitasjen på midten gitt seg. Ved målinger jeg har foretatt av mønsterdybden underveis, har jeg nå de siste 2000 km kun slitt ca 1 mm av midtens knaster, i motsetning til de første 2000 km der midtknastene blei slitt ca 3 mm. Min kjøring med dette dekket har vært ca 70/30 % asfalt/grus, og ca 1000 km med passasjer. Totalt har dekket pr. idag rullet 4200 km.

Med gatedekk har jeg mer erfaring. Det tydeligste eksempelet jeg har er fra tiden med en Kawa Z750S. Monterte Metzeler Z6 på denne etter at originaldekkene var utslitt, og fulgte fabrikkens dekktrykk-anbefalinger. Fikk 6000 km ut av bakdekket, og ca 10000 ut av fordekket. Neste sett dekk økte jeg trykket til det maks-trykket som er preget inn på dekkenes sider. Da økte kjørelengden på dekkene til 19000 km for bakdekket. Vet ikke hvor langt jeg kunne kjørt på fordekket, for jeg skiftet begge samtidig ved 19000 km. Jeg merket ingenting negativt på kjøreegenskapene med det økte dekktrykket.

På Voyageren bruker jeg Metzeler Marathon ME880 både foran og bak. Dette fordi Kawasakis anbefalinger på dekktype ikke har stor nok bæreevne, og blir feil slitt/ for fort utslitt. Jeg følger DEKK-FABRIKANTENS trykk-anbefalinger for dekkene/sykkelen, og opplever kjørelengder på ca 25000 km på for- og bakdekk. På de Nord-Amerikanske nettsidene til Metzeler ligger det trykk-kart til Voyager, og de anbefaler trykk som ligger ca 10 psi over Kawasakis anbefalinger. I og med at Metzeler sikkert har mer greie på dekk enn Kawasaki, har jeg valgt å følge dette. Og det har vært svært gunstig hittil, både når det gjelder levetid på dekkene og kjøreegenskaper.

Så mine erfaringer tilsier at man bør ta sykkel-fabrikantens anbefalinger med en stor klype salt når det gjelder dekktrykk. Følge heller dekk-fabrikantens anbefalinger. Disse anbefaler som regel høyere trykk enn sykkel-fabrikanten. Dessuten er det en god regel å legge seg på det makstrykket som står på dekksidene når man kjører med full vekt-belastning på sykkelen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Pollti »

Jeg følger mc produsentens anbefalinger og er fornøyd med det. Ingen unormal slitasje å se på Cagges dekk selv etter nesten 10 000 km. På Hyosungen vet jeg ikke enda, den har bare rullet ca 120 km på ny dekkene. Om det har noe å si at dekkenes ytelse overstiger hva som kom forventes av sykkelene vet jeg ikke. Begge disse moppene ruller på Pirelli Sport Demon. Begge kjøres lett lastet og de kjøres ikke spesiellt hardt heller. På Ducatien jeg har stuet bort vet jeg ikke siden den kjøres så lite. Den ruller på Bridgestone og med mc produsentes anbefalte trykk.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Duville »

Ingen som nevner det jeg er veldig betenkt på når man har for lite dekktrykk - heldigvis bare fått høre men likevel -
Er det noen fare for å "dra dekket av felgen" ved godt pådrag i sving og godt nedlegg??? vet ikke men det virker jo litt mulig-----. :-k

Gammelgutt

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av Gammelgutt »

Hyosung gt 250 skal i følge instruksjonsboken ha;
Foran uten passasjer: 29psi, med p: 29psi
Bak u p : 32psi med p: 36psi
Verkstedet anbefaler 36 foran og 38 bak uansett med eller uten passasjer.

På Daelimen forsøkte jeg noe lavere trykk bak en periode og fikk mye mer slitasje.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Riktig dekktrykk

Legg inn av ejs »

:thumleft
Tror ikke du trenger å være redd for det .med veldig lite luft føles det som om sykkelen svømmer.
Har du så lite luft ,så kjører du nok ikke med fullt nedlegg , :D :D
If it ain't broke, I'll break it.

Svar