Hjelp til valg av Lett-MC

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
soritass2
Innlegg: 3
Registrert: 28 apr 2010, 19:39
Motorsykkelen din: Vet ikke

Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av soritass2 »

Hei! Jeg er 14 snart 15år, Jeg har nettop hatt komfirmasjon og har tenkt å bruke pengene på en lett motorsykkel.
Jeg tror jeg helst vil ha en 2-takter fordi jeg tror jeg skal trimme den, og vil ha en jeg kan bruke på vinteren (Bor i tromsø)
Jeg skal bruke rundt 25000-30000kr på sykkelen.

Så jeg lurer på om noen har noen erfaring med noen lett-sykler som er gode å kjøre, og som jeg kan kjøre på vinteren (så ikke noe racing modell)

Takk for svar :-)

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av Darksplat »

Hei, og velkommen til forumet. :vs


Tre sykler jeg har vurdert å kjøpe selv:

- Yamaha DT 125
- Derbi Senda 125
- Aprilia MX

Har ingen "erfaring" med noen av syklene da jeg selv er 14 og skal kjøpe lett snart, men det er bare å google litt, å se på youtube så finner du ut litt av hvert. :P

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av d.strand »

Har ikke noe spesiell erfaring med noen av de sykklene, unntatt Derbi'n prøvde en for omtrent 2 år siden, og det var en utrolig artig sykkel! :thumleft Bra trøkk var det i den også ;e
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

soritass2
Innlegg: 3
Registrert: 28 apr 2010, 19:39
Motorsykkelen din: Vet ikke

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av soritass2 »

Darksplat skrev:Hei, og velkommen til forumet. :vs


Tre sykler jeg har vurdert å kjøpe selv:

- Yamaha DT 125
- Derbi Senda 125
- Aprilia MX

Har ingen "erfaring" med noen av syklene da jeg selv er 14 og skal kjøpe lett snart, men det er bare å google litt, å se på youtube så finner du ut litt av hvert. :P
Så litt på tråden din, mye info å hente der ;) Jeg har lest litt om Derbien og hørt at den skal være ganske bra har funnet en 08 modell på finn for 29000kr.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av Globe »

Velkommen til oss ja soritass2 :vs

Spennende å "jakte på" MC :thumleft Flott at du finner noe info i våre innlegg, og jeg håper det dukker opp noen flere alternativer til deg.

Nå er jeg ikke så veldig bevandret innenfor 125 modellene, men tenkte jeg skulle tipse deg om en modell jeg hadde gleden av å kjøre sammen med forrige dagen. Det er ingen 2-takter, men Honda Varadero 125, og den må jeg si imponerte meg stort. Både hva gjaldt utseende (ser jo diger ut :O ) og den var såvisst ingen sinke i vår lille "kortesje". Vil tro at den vil også passe meget godt til vinterkjøring da det er en touring-type Lett-MC.

Uannsett...lykke til i jakten, og følg oss opp med hva du tenker og hva det blir til slutt :thumleft

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av Darksplat »

Når det gjelder supermotard, vet jeg ikke om noen andre (untatt jalla sykler, som jeg kan garantere deg at du ikke vil ha. :roll )

soritass2
Innlegg: 3
Registrert: 28 apr 2010, 19:39
Motorsykkelen din: Vet ikke

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av soritass2 »

Har veldig lyst til å kjøpe Derbi Terra 125 nå, jeg syntes den ser så ut og er væskekjølt. Det er en 4-takter, men har lest at den har 15hk det er jo det meste som er lovelig for A1 sertifikatet. Vet ikke helt, men er det noen her som har noen erfaringer med den sykkelen? :[-o<

Gammelgutt

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av Gammelgutt »

Tror det var den som fikk veldig god kritikk i MCavisa, du finner vel testen på nettet. 15 hk burde vel holde i første omgang. Jeg startet med en Daelim Roadwin med 13 hk og det var fin trening før jeg utvidet førerkortet. Kjørte Daelimen 36000 km pået år og tyve dager, og det var morsomme kilometre. Tviler på om du kjører så langt på to år. :lol :gk

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Hjelp til valg av Lett-MC

Legg inn av TrondA »

Blir gjerne med i jubelkoret for Derbi Terra 125. Synes den er flott! Sittestillingen ble prøvd stillestående i en butikk. Det er noe av det beste jeg har kjent på noen motorsykkel uansett størrelse og pris!!
Derbi får skikkelig skryt av sin motor; sprek, villig og turtallsglad. Leser tester rundt omkring og merker meg at de berømmer bunndrag for en 4 - takter og toppeffekt fra en 2 - takter. Vanskelig å trimme dette her slik trådstarter ønsker, men her er lettvektklassens muligheter utnyttet til det fulle; 15 hester.
Sykkelen har fått litt pepper for elektroniske feil og litt svak finnish. Bryter og hendler som løsner og sånn... Finn gjerne ut av dette før evt. kjøp.
Derbi er dyrt. Jammen skal det være bra for å forsvare nypris på over 50.000 kroner. Da skal du jammen finne mange småjobber og satse på rause konfirmasjonsgjester...
Yamaha DT125 er et verdig brukt alternativ. Vært på markedet siden Moses gikk i kortbukser og demonstert driftsikkerhet og kvalitet hele veien.

Svar