Yamaha dt125x, dt125r eller yzf r125??

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
Yamaha!
Innlegg: 5
Registrert: 09 mai 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125

Yamaha dt125x, dt125r eller yzf r125??

Legg inn av Yamaha! »

som overskrifta sier ;)

hviken skal jeg velge?
noen gode tips om hva som er best:P??

fint med litt info om hva som er bra og dårlig med de forskjellige;)

Tusen takk til alle svar:D

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Yamaha dt125x, dt125r eller yzf r125??

Legg inn av Darksplat »

Det er jo 2 helt forskjellige sykler, racing og supermotard. Likhetene er vell at det er 125 kubikk og at det er Yamaha? :P

DT har aks og gode muligheter for trim.

YZF har toppfart, lavt drivstoff forbruk, 4 takt så motoren trenger mindre vedlikehold, og holder lenger, osv.. ;-);)

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Yamaha dt125x, dt125r eller yzf r125??

Legg inn av TrondA »

Ta en liten pause fra motorsykkeltyper og teknikk. Tenk heller på hva skal bruke motorsykkel til. Skal du bruke den hver dag som transportmiddel? Skal du leke på dine favorittveier når kvelden kommer? Skal du ha noe som gir deg oppmerksomhet og status? Er det grus og dårlig vei der du kjører? Har du planer om å bruke den vinterstid?
Har du behov for høy komfort og pakkemuligheter på lange turer? Skal du kjøre mye med noen bakpå?

Så må du kikke i lommeboka! Hva slags budsjett går du etter? Skrur du sjøl eller trenger du et verksted? Skal du selge den etter kort tid? Har du kalkulert med utgifter til forsikring/årsavgift og deler? Er du forberedt på bensin til 14 kroner literen? Er du ferdig med å kjøpe sikkerhetsutstyr - hjelm, ryggskinne, dress, sånne ting...?

Ingen av modellene du vurderer er godt egnet til allround - bruk. Dette er tre dramatisk forskjellige modeller fra Yamaha som legger opp til helt forskjellige bruksmønster.
DT er billig brukt i innkjøp, men krever vedlikehold og er temmelig dyre i drift. Yzf er et skikkelig økonomisk løft å få kjøpt inn og kan bli dyr i forsikringer, men er mye billigere i bruk ellers.
Mange tviholder på 2-takt fordi de med enkle grep kan trimmes. Kan du skru, vil stadige stempelskift bare være gøy! Andre trives med miljøgevinsten og vedlikeholdsbehovet i en 4-takter.

Svar