Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
chey64
Innlegg: 21
Registrert: 19 sep 2010, 21:46
Motorsykkelen din: Har ikke
Sted: Oslo

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av chey64 »

Geir skrev:
chey64 skrev:
Geir skrev:
chey64 skrev: Mamma er utrolig skeptisk til hele greia, hun mener det veldig "utrygt." Men det er enda verre å kjøre moped, og være en pest for 99% av alle bilister, så man blir presset ut i grøftekanten. Noen gode argumenter for at det ikke er såååå utrygt å kjøre lett mc? Med mindre du er et svin i trafikken da, så er det ikke mye man kan gjøre med den saken.... :-k
Et par argument som virker fornuftige i farten...:
  • -Bedre kjøreopplæring på lett enn på moped
    -Mer "å hjelpe seg med" motormessig slik at du bla. kan holde fartsgrenser osv.
    -Flere lett-førere bruker skikkelig kjøreutstyr som gir økt sikkerhet ettersom en 125 gir et bedre "alibi" for å bruke slikt sikkerhetsutstyr. Har ikke sett mange på moped/scooter som kjører i annet enn std. klær og hjelm, og tror at det har med tenkegang a la "det er jo bare en moped - den går jo så sakte" å gjøre. Og kanskje litt det at man gjerne ville blitt litt uglesett blant kompisene hvis man safet med kjøreutstyr på moped...
    -Bedre utbytte av kjøretreningen ettersom man er mer i inngrep med den øvrige trafikk på lett enn på moped.
Dette var bra argumenter. Når fikk "guttungen" din lappen til mc, og var det noen diskusjon rundt det?
He, he... "Guttungen" er vanlig å bruke på mine kanter - "sønnen min" klinger kanskje bedre i dine ører? Uansett; sønnen min tok lappen på lett i 2007 var det vel, og han brukte Viragoen i all slags vær (så sant det ikke snødde eller var klink is på veien...) frem til han fikk billappen. Noe av grunnen til det er selvsagt at det er begrenset kollektivtilbud her vi bor.

Diskusjoner er det jo alltid, og også hos oss var det fruen i huset som hadde de verste forestillingene om katastrofe og elendighet. Imidlertid roet det hele seg ned bla. på grunn av argumentene over, samt det faktum at det er umulig å gardere seg på alle bauger å kanter. Da må man holde seg innendørs 24/7, og ikke engang da er man trygg... Et annet moment var egnethet og holdninger hos den unge lovende. Han har alltid hatt en noenlunde grei forståelse av sammenhengen mellom handling og konsekvens og vi var rimelig sikre på at han kom til å kjøre sånn noenlunde vettugt. Det viste seg å holde stikk! :thumleft
Men dere bruker den begge to fortsatt, eller er det du som har overtatt? :)
Ne obliviscaris!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av Geir »

chey64 skrev:Men dere bruker den begge to fortsatt, eller er det du som har overtatt? :)
Guttungen bruker den til kosekjøring om sommeren, men akkurat nå har den en aldri så liten teknisk feil som jeg fikser i løpet av vinteren. Jeg bruker den heller sjelden - har en XJ 900 Diversion som er mer i min gate for å si det slik... :janikk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Gammelgutt

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av Gammelgutt »

Globe skrev:Med beregnet forbruk i størrelsen 0,4 - 0,5 liter pr mil så er du innenfor det du må regne med. Det vil si ca. 6 kroner pr mil...i drivstoff.
Er ikke det litt mye på en lettsykkel?, Daelim Roadwin som jeg hadde tidligere gikk på 0,33, enda mindre ved "bykjøring". Hyosung 250 bruker 0,33-0,35.

Gammelgutt

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av Gammelgutt »

mekkern skrev:http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23547739
denne har stått lenge på finn....slike annonser har normalt noe mere prutemonn hvis de vil selge...

gå for en 2 sylindret de vibererer mindre.. :thumleft
Hyosung har også to sylindre. Problemet er dessverre importøren som er treg med deleleveranser. Hyosung 125 og 250 har samme motor, bortsett fra motorvolumet. Min 250 har rundet 50000 km uten noen form for motorproblem. Lillebror MC ved Drøbak forhandler dissse syklene og har eget delelager på slitedeler. Lillebror er veldig OK og har hyggelige priser på arbeid.

Det er en på FINN.NO, 2000 mod, kr 13000, 8100 km.

Brukeravatar
chey64
Innlegg: 21
Registrert: 19 sep 2010, 21:46
Motorsykkelen din: Har ikke
Sted: Oslo

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av chey64 »

Jeg leser nå at Yamaha XV 125 Virago drar ganske dårlig i motbakker og at det er dårlig plass til passasjer. Vet Honda VT 125C Shadow ble diskutert tidligere, men da er den kanskje å anbefale fremfor Yamaha likevel? Syns personlig fasaden er ganske lik ihvertfall ;e
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ne obliviscaris!

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg har jo en Varadero 125. Det er den samme hondamotoren som i Shadow. Det betyr 15 HK. 4-takter. Forbruk mellom 0,3 og 0,35 på mila.

Disse hondaene brukes mye av kjøreskolene. Det kan du ta som en bekreftelse på at de er slitesterke. Men antakelig synes du de er litt dyre. Mitt tips er likevel at du prøver å få tak i en Honda som ikke er så gammel, men som eventuelt har gått langt hvis det gir lav nok pris for deg.

Aner ikke hvordan Honda Shadow er i forhold til å bli sliten av å kjøre langt. Men ingen grunn til å tro den er dårligere enn andre tilsvarende sykler.

Hadde min 16-årige datter sagt hun skulle kjøre fra oss i Oslo til Varanger på smågnageren hadde jeg sagt god tur og følt meg trygg på at det ikke var sykkelen som hindret henne i å få en flott tur. (Og hva skulle da hindre henne?)
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av Baron von Waffel »

Her er link til test og brukererfaringer etc for Honda Shadow 125.
http://www.bike.no/review/view.php?id=142" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hjelpe en jente med valg av lett motorsykkel?

Legg inn av pelsen »

chey64 skrev: Bilde
:thumleft God smak

Men dette her er ca 60 år gamle greier, sen 40- eller tidlig 50-talls Triumph 500.
Veldig enkelt ombygget, nesten bare en strippet originalsykkel med mopedtank.

Det er ikke noe lett sykkel å få kjøpt som ligner, men en slik gammel maskin kan jo gå som mellomklasse. Er ikke mange mellomklassesykler som er tøffere enn dette.

Svar