KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

ArcticTiger skrev:Flott smart liten sykkel Fikse :thumleft
Men jeg ble litt overraska over hvor mye grakse det var i olja ved de første oljeskifta :8-[ Har du noe erfaring om det er like ille på andre merker, som Honda osv?
Ja ikke sant? :D Morsom liten moppe \:D/ Høy morrofaktor!

Gjorde det på noenlunde samme måte med en Honda Deauville jeg kjøpte i 2003. Der og var det seriøst mye spon i starten, og det tok noen oljeskift før den var "ren". Mest pga veldig enkel filtrering: Honda-en hadde kun et slikt blikk-filter (spin-on), og intet mer. Tror ikke det var magnet på tappepluggen engang.
På Duke-en er det jo både forfilter, magnet og hovedfilter, så den fanger vel opp "alt", og det blir veldig synlig.
Det er de 2 eneste motorene jeg har gjort dette med og hvor jeg har hatt motoren fra den var ny, så flere kjenner ikke jeg til personlig.
Men på de forumene/nettsidene jeg lenket til i tidligere post er dette diskutert endel, og mener at det var noen bilder der som var av samme kaliber, masse spon. Synes å huske det var snakk om bilmotorer.
Så normalt? Ja, virker slik.
Kan ikke forstå annet enn at dette må være best å få ut av motoren så fort som mulig. Om slikt blir sirkulerende i systemet, må jo dette bidra til ekstra slitasje på glidelagre, ventiler, m.m. Med å fjerne det så tidlig, må det vel føre til lengre levetid på hele motoren?
Moral: Bytt olje som fa... første dagene etter nyinnkjøp, så kan man heller slappe litt mer av på senere skift. :\m/:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

bergenser83 skrev:Har du et spesifisert navn på det lakk stoffet?
Ikke så veldig mange produkter å velge mellom når du går inn på produsentens hjemmeside, som jeg lenket til i posten med resultatbilder ;e
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

PowerParts! Skuffelser og glæder

Legg inn av fikse »

Ringte i går til forhandler for å bestille første service. Fikk samtidig vite at en del av de ekstra tingene vi hadde bestillt var ankommet. Så turen til forhandleren var ganske kjapt gjort :-)
Så nå har vi fått regndress, håndbeskyttere, stål fothvilere, krasjpute til fothvilere bak, strømuttak, LED-lys til tanken (blå horelys), regntrekk til sykkel, tankveske, tankpads, alarm og kort bakskjerm.
Optimisten som jeg er trodde jeg at jeg skulle få installert alt i løpet av kvelden i går.
Vel, slik gikk det absolutt ikke :[-(
Startet med å installere alarmen. Dette er en originalalarm tilpasset Duke-en.
Først var det å få på plass monteringsplaten, som skal stå mellom batteri og baklykt, under passasjersetet. En helt enkel platebit, som skal skrues fast i eksisterende fester på rammen. Ikke pokkker om det er fysisk mulig å få det gjort med bare enkelt håndverktøy. For det første var plasseringen av mutterhodene innihampen klønete plassert helt inntill rørrammen, så trangt at du bare kan glemme å komme til med verktøy som skrujern, ringnøkkel, skiftenøkkel. Og ikke nok med det, men boltefestene passet ikke sammen. Etter endel forsøk på å gjøre det umulige mulig (bende, brekke, smøre, presse) ga jeg opp, og borret opp boltehullene i festeplaten fra 5-6mm til 12 mm. Pluss diverse justering av festene på rammen. Lakkering, vente til det ble noenlunde tørt, så gikk det greit å montere. Festingen av magnetbryter til setet var jo også ganske morsom: Monteringsanvisningen mente jeg skulle klare å bruke noen svært små såkalt selvborrende skruer gjennom den ca 2mm tykke stålplaten som ligger mellom rammerørene, under setet. Fram med 2,5mm bor på drillen, så gikk det greit. Resten av montasjen av alarmen gikk lekende lett, alle elektriske koblinger lå klare og hadde nøyaktig tilpassede lengder og gummimansjetter, og koblingene virker både solid og ganske fuktsikret. Bra!
Selve funksjonen til alarmen virker utmerket, og originalt sitter det en liten lampe framme på instrumentpanelet som viser status. Så bortsett fra at man må stille inn diverse innstillinger for å få den slik en alarm normalt skal virke i EU/Norge, er dette kanskje det jeg mest vil anbefale andre Duke-eiere å få installert "ASAP". Standard er det nemlig svært lite som skal til for å tjukoble denne sykkelen. Her er ingen startsperre som standard, slik som f.eks Honda har hatt i mange år.
Enkel/daglig bruk av alarmen er lekende lett: Ett trykk på knappen for å deaktivere alarm/startsperre når du skal starte opp, ett trykk for å aktivere når kjøreturen er slutt. Den har både magnetbryter på setet, startsperre og bevegelsesføler. Og en rikelig høy lyd, både i styrke og frekvens. Her tipper jeg at katter, rotter og fluer kommer til å gjemme seg når denne går av ;e

Så var det dags for å mekke ny rumpe, tunge, bakstuss, etc.
Med den heller dårlige erfaringen med monteringen av alarmen, hadde jeg et håp at konstruktøren av den nye stussen hadde gjort en bedre jobb.
Men nei, her var det om mulig enda værre ](*,) Stussen består av en god slump deler, inkludert modifisert innerskjerm samt nytt skiltlys. Monteringsanvisningen viste seg å være omtrent like verdifull som et par meter med Serla. Ja du vet, de som lager dasspapir...
Det første en skulle gjøre var å demontere innerskjerm og baklykt, deretter sette sammen de forskjellige stålbitene sammen med blinklys og skiltlys. Monteringsanvisningen var omtrent motsatt av den rekkefølgen det burde vært montert i. Resultatet var at jeg demonterte/remontere flere av delene 4 ganger, før jeg var klar til å sette det hele fast på sykkelen. OK, ubrukelig monteringsanvisning, men ellers greit.
Så prøvde jeg å montere hele den nye stussen inn på sykkelen.
Gikk det? Ikke pokker :-k
Det manglet ca 10mm på å få stussen til å passe med diverse boltefester. Hva f.... skjer nå? Jeg klarte bare ikke se hva jeg hadde gjort feil. Etter adskillige minutter med hodekløe klarte jeg tilfeldigvis å se problemet:
Stålrammen til den nye stussen passer ikke inn med stålbitene som er sveist på rammen! Er det mulig?! Hva pokker er det de har røykt de konstruktørene der da? Det har jeg iallfall IKKE lyst på! :[-X
Vurderte seriøst en stund å bare pakke sammen skiten og levere det tilbake, for heller å mekke noe selv, men ble enig med meg selv om å gi det et forsøk til:
Fram med stikksag med stålblad, kutteolje, diverse filer, tenger, spraygalvanisering og noe svartlakk. Her skal det kuttes!

Her ser du bakstussen på sykkelen, med baklykt og original bakstuss demontert. Det bakerste svarte blikket måtte kuttes i hjørnene for å få den stussen stussen langt nok "inn i sykkelen".
P1040170 (Custom).JPG
Her ser du høyre hjørnet avkappet
P1040172 (Custom).JPG
Her er jeg endelig ferdig med å montere alle detaljene, etter 4 de-/re-monteringer:
P1040179 (Custom).JPG
Passer dårlig dette:
P1040180 (Custom).JPG
Forsøk på løsning
P1040181 (Custom).JPG
Endte opp med å pelme den originale "norske" skiltrammen, og borre/skru selve skiltet rett i stålrammen til den nye bakstussen. Bortsett fra at selve skiltet er av ganske tvilsom kvalitet (kan det sprekke under kjøring mon tro?), så ble plasseringen av skiltet meget smukt, om jeg skal si det selv. Ja det er digert, men det er i det minste lovlig :prop:

Her er resultatet:
P1040194 (Custom).JPG
Steike meg for en tøff stuss!
P1040195 (Custom).JPG
P1040196 (Custom).JPG
P1040198 (Custom).JPG
Så sum summarum: Et he... å montere (ikke i nærheten av den presisjon jeg har blitt vant med når jeg har skrudd på Yamaha og Honda) med mye modifisering, samt ubrukelige monteringsanvisninger, MEN:
Meget smukt resultat! Den bakstussen passer sykkel VELDIG mye bedre :prf Og den alarmen var (bortsett fra monteringsplaten) særs enkel å montere, og burde absolutt være noe andre mini-Duke-eiere bør vurdere!
Nærmeste dagene blir det å montere resten.. :jada:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Svein2 »

Greit at det er mye jobb når resultatet blir så bra.
Mye finere enn originalt. :prf

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Svein2 skrev:Greit at det er mye jobb når resultatet blir så bra.
Mye finere enn originalt. :prf
Ja, du har nok rett. Og for all del, jeg er veldig veldig fornøyd med sluttresultatet, og den ekstra tiden det tok medførte jo ikke så mye mer enn et par arbeidspils ekstra :prf
Resultatet er 100% det, men det hadde bare vært så forbasket mye lettere/fortere om de som har laget det hadde giddet å lage delene så de passet, samt en monteringsanvisning som stemmer noenlunde :dontknow
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av ArcticTiger »

Ja dette fiksa du flott :thumleft

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

&%¤%#%¤ Indere!

Legg inn av fikse »

Mens jeg mekket sammen bakstussen så måtte jeg skru av hovedsetet, siden jeg hadde klart å løsne stroppen til batteriet (som jeg ikke klarte å feste igjen uten å måtte demontere baksetet). Hva skuer mine lyseblå? Joda, helt løse skruer som holder lokket til luftfilteret:
P1040193 (Custom).JPG
Når jeg åpnet lokket så avslørte det seg et papirfilter, som lå pent nedtil kanten. Takk og lov. Pokkers nissefakter :ills
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

ArcticTiger skrev:Ja dette fiksa du flott :thumleft
Takk o takk :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

du kan dette :vs
Sist redigert av Duke 125 den 15 jul 2011, 22:51, redigert 1 gang totalt.
Duke

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

imponerende greier :=D>

er de handguards du har kjøpt levert i plast eller aluminium *mas
Duke

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Duke 125 skrev:imponerende greier :=D>

er de handguards du har kjøpt levert i plast eller aluminium *mas
Begge deler, såvidt jeg kan se. Alu i "rammen", og plast utenpå. Det finnes 2 varianter, og vi har valgt de største og "dyreste". Bilder kommer ASAP :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av pelsen »

bakstussen ble fin, men er antakelig ikke lenger ihht regelverket.
Jeg har skiftet skiltholder på min RC8R, det hjalp også veldig bra på utseendet. Heldigvis var denne bolt-on.
I RC8R manualen er momentet på oljefilterskruene 6Nm, men jeg ser ikke noe om Locktite på disse.
Jeg har også en EXC400, oljefilterdekselet på denne, RC8R'en og din Duke ser veldig like ut :D

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

pelsen skrev:bakstussen ble fin, men er antakelig ikke lenger ihht regelverket.
Jeg har skiftet skiltholder på min RC8R, det hjalp også veldig bra på utseendet. Heldigvis var denne bolt-on.
I RC8R manualen er momentet på oljefilterskruene 6Nm, men jeg ser ikke noe om Locktite på disse.
Jeg har også en EXC400, oljefilterdekselet på denne, RC8R'en og din Duke ser veldig like ut :D
Åhh? Har ikke tenkt over det, men i mitt blonde lille hode trodde jeg at originalt utstyr ville være godkjent (såsant det ikke er spesifikt fortalt at det ikke er det). Men men, der jeg kjører har jeg knapt sett en kontroll på flere år, så... :moi:
Ja! Takk! 6Nm stemmer veldig mye bedre! O takk og takk! Jeg er redd for at de har skrevet feil i boken. Litt kjedelig for de som gidder å bruker momentnøkkel. Som meg. Som _kanskje_ har mørnet gjengene i godset pga dette... :-#
Loctite nevner de helt spesifikt, i den vanlige håndboken, utrulig nok. Faktisk nevner de akkurat hvilken type også (husker ikke nummeret i farten, men det er den vanlige, den som ikke limer fullstendig).
At du nevner RC8 er litt morsomt, det kan virke som at de har brukt den sykkelen til å kopiere flere detaljer når de har snekret sammen denne lille tassen :bananas Mangler bare et par hester og litt sånn... :orefk
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av pelsen »

fikse skrev:At du nevner RC8 er litt morsomt, det kan virke som at de har brukt den sykkelen til å kopiere flere detaljer når de har snekret sammen denne lille tassen :bananas Mangler bare et par hester og litt sånn... :orefk
hehe, tror nok det er andre veien de har overført erfaringer, fra de små syklene til de store. KTM har tatt dette steg for steg. Hester er det mange av i RC8R, langt flere enn jeg kan gjøre bruk av på veien...

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Jeg er superimponert. Stor takk for at du har vært så utrolig flink til å dele dine erfaringer! Tusen takk! :notworthy:

Jeg har ikke fått min Duke 125 enda, men alle disse erfaringene skal jeg dra nytte av fra dag 1!

Forresten, kanskje du kan si noe om topphastigheten du har fått på Duke 125? Google gir mange ulike svar avhengig av land. Du er den første norsk jeg har funnet!

--
Andersen

Svar