KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Bare pass på at du ikke får olje på bremseskiven. Lekker den på venstre benet kan det tilslutt renne inn på skiven- Gjorde det på min... Tørker du av etter hver kjøretur reduserer du risikoen iallfall :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Hei fikse! :D etter hver kjøretur er det en slags knirkelyd ved eksosanlegget.. :notlistening vet ikke hva det er.. eksosanelegget er for***** varmt, og for noen dager kom det røyk etter at eg skrudde av motoren? det regnet noe fryktelig, så kan det ha vært regndråper som har truffet anlegget og gått opp i damp? har ikke peiling på om det er vanlig, og lurer på om eg skal gå til forhandler med det? har ikke vært noe røyk i senere tid... er den knirkelyden eg lurer mest på hva er :sk?

Noe annet eg lurer på er om eg kan bruke "vanlig", blå kjøleveske på duke 125, eller om det er en spesiell kjøleveske som eg må kjøpe hos forhandler?

Takker for svar!! :vs
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

På Duke-en er det vel bare 1 skjøt på eksosen, og den har sånn kile-skrue-feste, så jeg tror neppe det er løst. Såvidt jeg husker er det ingen fjører. Hvor kom denne dampen/røyken fra? At det kommer vanndamp fra vann som spruter på eksosens nederste del (den som er inne i og under svingarmen) er naturlig og normalt. Det er katalysator på denne sykkelen, dvs at eksostemperaturen blir temmelig høy. Det kan og være svaret på knirk og knekk.

Du kan jo stikke innom forhandleren, og høre om du kan få en til å se raskt over den. Det bør neppe være noe annet enn gratis, så lenge det er der du kjøpte den :-) :roll

Sykkelen har og veldig mye overvåkning av ditt og datt, så er det noe skikkelig gærnt så får du nok et varsel opp på displayet.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

røyken kom ikke ut fra eksosrøret, men mer fra røret som fører eksosen ut (hvis du skjønte det? :P under selve setet).. du hørte ingen knirk og knerk fra din duke, da du hadde en?
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Hmm? Ingen eksos under setet på disse.....? :-k

Mnjooo.... Litt småknitring fra eksosen var det vel, men ikke noe videre å snakke om..
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

så det altså ikke noe mer å bekymre seg over? (beklager hvis jeg er litt evneveik her eg sitter :newbie ) og angående kjøleveksen? bare å svippe innom en bensinstasjon? :-k
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:så det altså ikke noe mer å bekymre seg over? (beklager hvis jeg er litt evneveik her eg sitter :newbie ) og angående kjøleveksen? bare å svippe innom en bensinstasjon? :-k
Nei, kjølevæsken er grønn. Jeg kan ikke dette helt, men jeg ville vært ytterst forsiktig med å blande med annet enn det du får hos forhandler.
Bruker sykkelen din kjølevæske da? Den skal jo ikke det...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

det er no en "coolant antifreeze" framme på tanken, bak lykten.. trodde "coolant" var kjølevæske eg :scratch
KTM DUKE 125

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av TheHaughom »

fikse skrev:
Peet96 skrev:så det altså ikke noe mer å bekymre seg over? (beklager hvis jeg er litt evneveik her eg sitter :newbie ) og angående kjøleveksen? bare å svippe innom en bensinstasjon? :-k
Nei, kjølevæsken er grønn. Jeg kan ikke dette helt, men jeg ville vært ytterst forsiktig med å blande med annet enn det du får hos forhandler.
Bruker sykkelen din kjølevæske da? Den skal jo ikke det...
Duke 125 har vel også vannkjøling (via radiator)?
Er i alle fall det på min 690, og etter det KTM sier er det det samme på Duke 125.

En generell regel er uansett å ikke mikse for mye forskjellige farger da det er forskjellige tilsetninger som kan reagere mot hverandre (korrodere osv).
Det man kan gjøre dersom man ikke får tak i kjølevæske med det første er å tilsette batterivann (destillert vann) som de selger på (alle) bensinstasjoner.
Skal ikke mikse for mye vann inn heller, da det minsker ledeevne osv.

Men jeg ville nok fått tak i noe kjølevæske, enten samme farge eller flushe systemet helt og sette på ny kjølevæske.
Sistnevnte er ikke så vanskelig (selv om det letteste er å etterfylle samme farge) - skru ut en skrue i bunnen av radiator (står i manualen hvilken det er), vent til det er tomt.
Fyll på radiator, fyll på ekspansjonstank til MIN-merket (man skal ikke fylle kjølevæske over MIN!) og la start motoren. Kjør i 5 minutter, stopp og sjekk nivå.
Er det under MIN fyller du opp til MIN. Så er du ferdig :-)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:det er no en "coolant antifreeze" framme på tanken, bak lykten.. trodde "coolant" var kjølevæske eg :scratch
OK, dårlig setning av meg. Jeg mente om sykkelen din "bruker", som i forbruker, eller lekker, kjølevæske ;-) Duke-en har selvsagt kjølevæske, og ekspansjonstanken er plassert foran på høyre side, som du beskriver ;-)

Det jeg lurer på er hvorfor du trenger kjølevæske. Normalt skal en motor som er vannkjølt, som Duke-en, ikke forbruke/lekke kjølevæske, derved skal det heller ikke være behov for å fylle :[-o< Har du lekkasje et sted (ikke helt unormalt på Duke-en, jeg hadde lekkasje 3 steder på Duke-en min), er det beste du gjør å svinge innom forhandleren og får de til å stoppe lekkasjen og fylle opp manglende kjølevæske, selvsagt uten kostnad :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av TheHaughom »

fikse skrev:
Peet96 skrev:det er no en "coolant antifreeze" framme på tanken, bak lykten.. trodde "coolant" var kjølevæske eg :scratch
OK, dårlig setning av meg. Jeg mente om sykkelen din "bruker", som i forbruker, eller lekker, kjølevæske ;-) Duke-en har selvsagt kjølevæske, og ekspansjonstanken er plassert foran på høyre side, som du beskriver ;-)

Det jeg lurer på er hvorfor du trenger kjølevæske. Normalt skal en motor som er vannkjølt, som Duke-en, ikke forbruke/lekke kjølevæske, derved skal det heller ikke være behov for å fylle :[-o< Har du lekkasje et sted (ikke helt unormalt på Duke-en, jeg hadde lekkasje 3 steder på Duke-en min), er det beste du gjør å svinge innom forhandleren og får de til å stoppe lekkasjen og fylle opp manglende kjølevæske, selvsagt uten kostnad :thumleft
Daaa forstår jeg. Mest sannsynlig er det vel at han ser væsken er på minimum og vil fylle opp til max, noe man ikke skal gjøre. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev:
Daaa forstår jeg. Mest sannsynlig er det vel at han ser væsken er på minimum og vil fylle opp til max, noe man ikke skal gjøre. :thumleft
:thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

hei :) takk for at dere svarer :) hvorfor skal man ikke fylle på kjølevæske når den er på min?.
vurderer og selge min duke 125 nå. bor som sagt i narvik og forhandleren min holder til i oslo.
min duke 125 er gått 2900 km. har en demper som lekker olje. har sett at ett av blinkelysene er fullt av vann. får fukt i alle blinkelysene. den lekker kjølevæske og sykkeln vil ikke starte i gir (må sette den i fri) dette er noe jeg ikke orker rett og slett så vurderer og kjøpe meg exc 125.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Vel altså.. Så lenge det er snakk om kjølesystem som er på Duke-en (med ekspansjonstank), så er det mest normalt at nivået skal ligge henimot på MIN når motor er kald. Antar dette står beskrevet i håndboken? Hvor lekker den kjølevæske? Om det kommer lekker ut i den slangen som er på toppen av radiatorlokket, er det en enkel fiks for den feilen: Må erstatte O-ringen med en som er litt tykkere.
Forgaffel-lekkasje ble for min del noe som var der nærmest konstant; enten høyre eller venstre side. Fikset verkstedet lekkasje på venstre side, begynte den å lekke på høyre.
Dugg/vann i blinklys fikk de aldri ordnet 100% på min. De fikk bedret det, men fremdeles lå det tidvis vann og skvalpet inni, med kortslutning av LED-ene som resultat.
Ang startingen, så husker jeg ikke helt i detaljer, men lurer på om det ikke var slik på Duke-en at man måtte ha den i fri for å få start. Noen sykler har bryter på kløtsjhendel, slik at det skal være mulig å starte sykkel i gir men med kløtsj dratt inn, men nå i farten husker jeg ikke hvordan Duke-en funket.

Trist å lese at du har så mye tull med sykkelen. Du bor jo litt ekstra utsatt til pga avstander, så du må jo nesten ha noe som starter og går som det skal.

Om du liker typen sykkel, kan du jo se på Yamaha sin WR125X. Den var tidligere ganske dyr (60.000,-), men nå koster den 45.000,- ny. Jeg ville vurdert den om jeg skulle hatt meg en ny 125 til mitt bruk iallfall :-) Tekniske data er omtrent identiske med Duke-en.
Intet gale med EXC-ene altså (SVJV er de produsert i Østerrike, med tilhørende god kvalitet), men det krever langt mer vedlikehold (og vedlikeholdsutgifter), og forbruket er mye høyere. Kort sagt: Mye gøyere - mye dyrere :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Bager »

det ang. start av motor i fri må jeg også på min sykkel, tror det er en slags sikring så du ikke skal starte den i gir uten å ha clutshen inne.

exc som sagt er jo en leken sykkel med opp til 40 hk, som vil si mye mer bensin, og ikke minst slitedeler. hørt at stempel skal byttes ver 3000-5000 km! siden det er da en full cross sykkel.. Dette er da uten plombe i eksosen.
Men med plomben hvis du skal kjøre lovlig har exc en topfart på 80 km/t og 6 hk om jeg ikke husker feil. Dette er da pga. lyd og utslipp.

Som han fikse nevnte så er yamaha wr en ganske god sykkel, litt høy gjerne. Men fin å kjøre. Med en av markedes beste 4-takt motor! har fått den opp i 120 Km/t i slakk oppoverbakke. Men når det ble litt mer helling i bakken sankt farten ganske mye egentlig.

Men hvis du er åpen for andre 2-takt sm sykler så vil jeg gjerne anbefale Husqvarna WR eller sms (WR er full cross med 40 hk uplomber, og sms mener jeg har 28-30 hk men litt mindre vedlikehold enn på husqvarna WR) og gjerne en Yamaha DT (som desverre ble tatt ut av produksjon i 2007) som er en god 2 takter med stempelbytte på bare vær 15.000 km/t og er kjent for en trofast, gøy og behagelig sykkel å kjøre.

Svar