KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Sist jeg hørte med forhandler, hadde de ennå ikke en permanent fiks for bremselysbryteren. Dvs, den beste fiksen er å bare kjøre når det er varmt i været, for da virker den fint :-k :roll :mc2
Det min forhandler gjorde, foruten å bytte bryteren noen ganger uten at det hjalp det spøtt, var å klippe hull i nederste del av ytterste tuppen på plastbelgen som dekker selve bryterpinnen. Problemet er at fjøren til selve pinnen (som altså er innenfor den plastbelgen) er så svak at den ikke klarer å dytte pinnen langt nok ut pga at plastbelgen blir hard når det er mindre enn rundt 8-10 grader ute :fool:
Bryteren er designet for Duke 125/200, og såvidt mekanikeren hos forhandleren kunne se, tvilte han på at det var mulig å sette på en annen bryter uten å måtte modifisere festet en god del.

Et lite hjertesukk/frust:
SVJV er den eneste permanente fiksen for dette å pelme bryteren så langt vekk du klarer, og få montert en trykkbryter inn på slangekoblingen (samme løsning som er på bakbremsen). Min forhandler var ikke villig til å gjøre dette, fordi de mente at vi heller skulle vente å se, i det uendelige... :yeahright :bandana Det var visst ikke så farlig å kjøre uten bremselys :evil :sorry
Hør med din forhandler, om de er villig til å ordne det permanent. Å bytte bryter har intet for seg, tro meg :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Bager skrev:
fikse skrev:
Bager skrev: Og har ingen problemer med den heller, og min har gått 14.000+
Null tull på 14.000KM? Ikke dårlig. Hvordan ser den ut i lakk og slikt? Smårust eller "strøken"?
Litt smårust er det på potte å svanehals, og litt på undersiden på rammen. men forige eier virket som en som tok veldig godt vare på sykkelen. klistremerkene har små biter som har dotte av, men du ser det ikke før noen påpeker det, eller du ser godt etter.
Eneste dårlige er vell at lyden ikke er helt på topp i følge klassekamerater :P :p
Smårust må aksepteres. Men ikke no alvorlig altså. Lyden kan vel fint gjøres noe med, men ikke uten at det er ulovlig dessverre. Meeen... :yeahright :rofl:
Har hørt Duke-en med en ettermarkedspotte. (Acro eller noe sånt); Å du hildrane du for en lyd. Hadde jeg bare hørt og ikke sett sykkelen, så hadde jeg tatt det for en 3-500 kubikker. Merkverdig at det går å få så fin og dyp lyd av en liten tass av en 125. Vil tro at det finnes tilsvarende til din :thumleft Om du gidder å bry deg dah :moi: :jada:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

fikse skrev:Sist jeg hørte med forhandler, hadde de ennå ikke en permanent fiks for bremselysbryteren. Dvs, den beste fiksen er å bare kjøre når det er varmt i været, for da virker den fint :-k :roll :mc2
Det min forhandler gjorde, foruten å bytte bryteren noen ganger uten at det hjalp det spøtt, var å klippe hull i nederste del av ytterste tuppen på plastbelgen som dekker selve bryterpinnen. Problemet er at fjøren til selve pinnen (som altså er innenfor den plastbelgen) er så svak at den ikke klarer å dytte pinnen langt nok ut pga at plastbelgen blir hard når det er mindre enn rundt 8-10 grader ute :fool:
Bryteren er designet for Duke 125/200, og såvidt mekanikeren hos forhandleren kunne se, tvilte han på at det var mulig å sette på en annen bryter uten å måtte modifisere festet en god del.

Et lite hjertesukk/frust:
SVJV er den eneste permanente fiksen for dette å pelme bryteren så langt vekk du klarer, og få montert en trykkbryter inn på slangekoblingen (samme løsning som er på bakbremsen). Min forhandler var ikke villig til å gjøre dette, fordi de mente at vi heller skulle vente å se, i det uendelige... :yeahright :bandana Det var visst ikke så farlig å kjøre uten bremselys :evil :sorry
Hør med din forhandler, om de er villig til å ordne det permanent. Å bytte bryter har intet for seg, tro meg :knegg




jeg smurte på innsiden av denne gummibelgen med våpenolje og har siden aldri hatt problemer i all slags vær..
Duke

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Duke 125 skrev: jeg smurte på innsiden av denne gummibelgen med våpenolje og har siden aldri hatt problemer i all slags vær..
Rart at det hjelper når det er plasten som blir for stiv som er hovedproblemet..? Jeg har og prøvd å smøre med ymse oljer, uten at det hjalp det spøtt. Jo, kanskje det hadde en ørliten effekt. Men en bremselysbryter må virke 100% hver forb. gang, ikke innimellom når det er litt lunk i luften.
Teflon-olje, teflon-fett, ACF-50 i både fett og oljeform. Ikke pogger. Jeg ga opp å smøre når jeg stakk trynet ned for å se hva som skjer: Ved lavere temperaturer vil ikke plastbelgen "brette seg ut", men blir hengende i den formen den har når en ikke bruker bremsen. Dvs, den kommer vel ut tilslutt om en har halve dagen på seg... ](*,)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Bager »

fikse skrev:
Bager skrev:
fikse skrev:
Bager skrev: Og har ingen problemer med den heller, og min har gått 14.000+
Null tull på 14.000KM? Ikke dårlig. Hvordan ser den ut i lakk og slikt? Smårust eller "strøken"?
Litt smårust er det på potte å svanehals, og litt på undersiden på rammen. men forige eier virket som en som tok veldig godt vare på sykkelen. klistremerkene har små biter som har dotte av, men du ser det ikke før noen påpeker det, eller du ser godt etter.
Eneste dårlige er vell at lyden ikke er helt på topp i følge klassekamerater :P :p
Smårust må aksepteres. Men ikke no alvorlig altså. Lyden kan vel fint gjøres noe med, men ikke uten at det er ulovlig dessverre. Meeen... :yeahright :rofl:
Har hørt Duke-en med en ettermarkedspotte. (Acro eller noe sånt); Å du hildrane du for en lyd. Hadde jeg bare hørt og ikke sett sykkelen, så hadde jeg tatt det for en 3-500 kubikker. Merkverdig at det går å få så fin og dyp lyd av en liten tass av en 125. Vil tro at det finnes tilsvarende til din :thumleft Om du gidder å bry deg dah :moi: :jada:
Tror det skal gå an å få lovlig effektanlegg til 4t siden det ikke er noe plombering i 125 4taktere. kansje du får 1-2hk mer.. Men å bruke 2-5000 kr på lyd har ikke jeg penger til...
Men hvis du tar ut DB-killeren så blir det ikke lovligt lengre... og du må nesten ha den utav for å få skikkelig lyd..

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

fikse skrev:
Duke 125 skrev: jeg smurte på innsiden av denne gummibelgen med våpenolje og har siden aldri hatt problemer i all slags vær..
Rart at det hjelper når det er plasten som blir for stiv som er hovedproblemet..? Jeg har og prøvd å smøre med ymse oljer, uten at det hjalp det spøtt. Jo, kanskje det hadde en ørliten effekt. Men en bremselysbryter må virke 100% hver forb. gang, ikke innimellom når det er litt lunk i luften.
Teflon-olje, teflon-fett, ACF-50 i både fett og oljeform. Ikke pogger. Jeg ga opp å smøre når jeg stakk trynet ned for å se hva som skjer: Ved lavere temperaturer vil ikke plastbelgen "brette seg ut", men blir hengende i den formen den har når en ikke bruker bremsen. Dvs, den kommer vel ut tilslutt om en har halve dagen på seg... ](*,)
'



virker 100 % :yeyeye \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Duke

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Duke 125 skrev: virker 100 % :yeyeye \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Du får levere bryteren inn til forhandleren, så de kan studere hva de har "gjort gale" med den da :knegg :thumleft

Forstår jeg deg rett, at du har hatt lite/ingen trøbbel med din Duke? Hvor langt er den kjørt nå? :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

fffff
Sist redigert av Duke 125 den 13 mai 2013, 13:51, redigert 1 gang totalt.
Duke

isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

hei :) tenkte jeg kunne skrive dette siden jeg vet at det er mange som leser denne linjen :) mange spør meg om ktm duke 125 er virkelig så dårlig som 'fikse' skriver. om problemer osv. jeg bor da i narvik (nordnorge) og har eid en ktm duke i 1 år nå :). vet dette ikke hjelper meg så mye med å selge min duke 125, men er erlig. jeg har hatt flere problemer med min.. forhandleren min holder til i oslo så er litt vanskelig med reklamasjon osv. jeg har kjørt totalt 'kun' 3000 km med duke 125. har hatt lekasje i begge demperne, fukt i blinkelys, lekasje i kjølevesken, har måtte byttet plugg to ganger og batteriet har kortsluttet 1 gang.. ktm duke er jo en sykkel 'sommersykkel' som egentlig er lagt for varme og sol. er venner fra noen som bor i utlandet og de har ikke hatt noen problemer. duke 125 bruker veldig lite bensin, går godt nok for en 16 åring og er god å sitte på. hvis du har forhandler i nærheten av deg anbefaler jeg å kjøpe duke. har du ikke det er det ikke noe 'jeg' anbefaler. håper dette hjelper noen å velge kjøp av lettsykkel :)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Dette tror jeg var en fin beskrivelse av denne sykkelen Isak :thumleft

Som sommersykkel/finværssykkel er Duken en flott sak. Det er flere ting med den jeg savner. For min del ble det håpløst å ha denne siden jeg var avhengig at den fungerte hver eneste gang, og en tur på verksted var ganske kostbart (fri fra jobb, m.m.).
Synd, for sykkelen er nydelig å kjøre, og ser bra ut :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

jepp :D det er jo en nydelig sykkel, og nydelig og kjøre, men leter du etter en sykkel du skal bruke hver dag eller er avhengig av så er ikke duke 125 den rette sykkelen.. er noen som trur 2012 mod er bedre og anderledes men det er ikke sant ! det eneste er ei ny programfil i ledningsnettet eller noe sånt, og den får man gratis hoss forhandler til 2011 mod.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av TheHaughom »

Generelt er det vel mye problemer med de india-produserte KTM-syklene.
Mattighofen skal ha bedre kvalitet, tilpasset mer nordlige forhold.

Foreløpig har jeg kun hatt ett problem med 690 Duken min, og det var en feil under byggingen på ledningsnettet i lykten foran.
Men har bare kjørt 5000km, for det meste i regn...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Forskjellen på den 1997 KTM 125 Sting som en i familien min har, og Duke-en, er ekstrem. Sting-en har en kvalitet som er på godt europeisk nivå, tipper det er mye det samme på andre KTM-er fra Østerrike.
Det var på bakgrunn av noen timer med mekking/service på den sykkelen, at jeg valgte å kjøpe en Duke, selv om den ikke var produsert engang da jeg skrev kontrakten. Jeg regnet rett og slett med at kvaliteten skulle ligge på tilsvarende nivå.
KTM selv skrøt jo i begynnelsen av at f.eks bremsene var Brembo (etterhvert gikk de jo vekk fra den reklamen), mens sannheten er at det er en Indisk fabrikk som lager bremsedetaljer beregnet for scootermarkedet i østen, hvor visstnok Brembo har noen eierandeler i fabrikken, men såvisst ikke noe med kvaliteten å gjøre...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Har planer å sette sykkelen inn for vinteren, og lurte på om dere har noen punkter men absolutt skal gjøre før man setter den inn? :scratch
Her en liste over det jeg har gjort
- skifte olje og filter
- vasket den grundig
- vasket og smurt kjede

har dere noen andre forslag? skal man koble ut batteriet? Takker for svar!!
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Så lenge den står sånn noenlunde tørt burde det gå greit. Dvs batteriet bør kobles fra og lades helt opp.
Mye annet du _kan_ gjøre, men om det bare er snakk om noen få måneder så.. :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar