KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

ny annonse..og bilder :) http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... abled=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Holder å lade batteriet og deretter å koble fra minuspolen.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Se der ja :thumleft Lykke til med salget :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

takk takk, har lagt av en exc 125 nå så ser fram til sommeren ;) :D

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Hei! Har nå tatt duken min ut fra garasjen og kjørt noen turer :thumleft :vs Deilig å være på veien igjen! men har to spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:
1: Det er en knirkelyd når man vrir på rattet. Som om det ikke er oljet nok. Vet noen hvordan man kan få fjernet denne lyden? Håper dere skønner hva jeg mener :D
2: Oljevinduet er veldig skittent innvendig. Vet noen hvordan man kan få vasket det? Skiftet olje før jeg satt den inn for vinteren, så håper ikke jeg må gjenta den prosessen med en gang. Kjipt å kaste så mye ny olje!
Takker mye for svar!! :prf
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Begge deler må ses/lyttes på. Har du noe video/bilder som viser problemene?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp? :scratch Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også! :vs
KTM DUKE 125

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av dag-zzr »

Peet96 skrev:Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp? :scratch Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også! :vs
Ikke for å være pirkete :-k men du har vel styre og ikke ratt på mc'n din :scratch Hjulet er sikkert ikke feil plassert om det står forran og mellom gaffelbeina. :yeyeye
Vil tro at det er hjullagerne som er utslitte og må byttes. =; Det kan også tenkes at styrelagerne dine er slitt/ defekte.
Sjekk begge deler :[-X :-) :-)

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

:notlistening :notworthy: :prop: \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Peet96 skrev:Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp? :scratch Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også! :vs


du har vel garanti på sykkelen enda,så viss dette plager deg ,så hadde jeg gått til forhandler å plaget de også!!


:bandana :yeahright :newbie :newbie
Duke

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av ejs »

Peet96 skrev:Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp? :scratch Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også! :vs
:-k

Kast i bremseskiva ?
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Jeg var plaget med kast i skiven på Duke-en jeg hadde.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Sveinerei
Innlegg: 6
Registrert: 10 apr 2013, 08:31
Motorsykkelen din: .

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Sveinerei »

Hei,

Vekker litt liv i denne tråden igjen da de som har lest/leser her er det som er mest relevant for mitt spørsmål.

Går nå med en tanke på å ta lett-lappen for å kjøpe en helårs-sykkel jeg kan bruke sommer som vinter. I bil har jeg ca 40-50 minutter kø hver vei, så det å kunne bare gli forbi dette makkverket hadde gjort meg meget godt! Har for tiden også en bil, men det vil jeg nok selge til sommeren uansett. Alt jeg trenger ellers i det daglige vil få plass i en taske eller i en toppboks. Skulle jeg ha behov for bil til noe spesielt kan jeg alltids låne dette av noen.

Har lest gjennom hele tråden, og begynte jo med høye forhåpninger om denne sykkelen da det er en jeg virkelig likte utseendet på også, men jeg så jo hvor det endte.

Spørsmålet mitt er om det er noen av "dere andre" som også har brukt deres KTM Duke på vinteren? Og i så fall om dere har sluppet unna problemene Fikse opplevde?
Og videre - tror dere at disse sykdommene kan ha blitt fikset i 2013-modellen?
Eller bør jeg helt og hodlent bare styre unna sykkelen, om det i det hele tatt blir kjøp?
Som nevnt har jeg enda ikke engang lappen, og dertil er mekkekunnskapper helt fraværende. Ikke er det noe jeg har interesse av på bil heller, så tror dessverre ikke jeg vil finne gleden av å mekke på sykkel heller (men hvem vet?).

Setter pris på alle svar :)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Men kan ikke du bare ta tunglappen da? Såvidt jeg vet er det mye samme greien med dagens kjøreopplæring, og du kjører jo bil alt?
Ville vært forsiktig med å handle ting som ikke er klassisk solid vare, enten om det nå kommer fra Europa eller Japan. Jeg ble iallfall mildt sagt skuffet over hvor svakt "alt" var på Duke-en. I motsetning til den beskjedne erfaringen jeg har fra andre KTM-er.
Jeg kjører nå rundt på en gammel japse, en Honda NX250. Så langt må jeg si det er det beste MC-kjøpet jeg har gjort. Ja jeg måtte bytte en del slitedeler, men det gjenspeilet seg i prisen også: 15.000,- Har vel lagt ut rundt 10.000,- i deler, og da er det meste som slites på en sykkel byttet. Den jeg har nå er bare noen få kilo tyngre enn Duke-en, har en sammenlignbar sittestilling (altså henimot perfekt for vinterkjøring/jobbkjøring, mindre enn f.eks 1 time om gangen), har endel mer kraft (250cc og 26HK) som gjør kjøreturen endel roligere (Duken måtte piskes litt for å holde trafikkens tempo enkelte steder)... Der finnes et relativt greit utvalg av brukte sykler i denne klassen; rundt 250cc, halvt på og halvt av vegen-versjoner (motard/adventure/...) som er greit priset og trolig har de egenskapene som trengs for å virke _hver eneste_ dag. Suzuki, Yamaha og Honda har alle flere modeller å velge mellom.
En typisk 250 vil ha noen-og-tyve hester, så kun beskjedne 10 hester mer enn en lettsykkel, men har mer kraft/moment. Forbruket på den jeg har nå er såvidt litt mer enn Duken.
Den jeg har nå har hatt 1 direkte feil jeg har måtte gjøre noe med, og det er at gasswirene frøs fast. Mye vann og skitt som lå inni de etter å ha stått på sykkelen fra de var ny (1993). Fyllte de med fett, så var det problemet borte.
Det skal mye til for at jeg gidder å se meg om etter noe annet. Det måtte være om den blir knust eller stjålet. I så fall blir det nok noe i samme klasse.
En ny 250 trenger ikke koste så mye mer enn en lettsykkel. Om du lell har bestemt deg for lettsykkel, så snus litt på Yamaha sin motard. Har snakket med flere eiere av slike, og det virker til å være god kvalitet.

Ellers når det gjelder vinterkjøring vil jeg si at det kan være en fordel om du får kjørt litt på vanlige veier før du begir deg ut på glatten. Det viktigste med vinterkjøring er å ta det rolig, og ikke stivne av skrekk eller frost.
Bekledning er selvsagt vesentlig: Ull innerst, evt 2 tynne lag med ull. Deretter en kjøredress av eget valg (uttagbart for kan være smart), og utenpå dette en 2-delt regndress. Regndressen stopper vind/vann, men også skitt. Vær klar over at vinterkjøring i traffikerte områder er en ganske skitten affære. Jeg kjører med sommerhansker, men har kjøpt noen styremuffer på Biltema. Niks mer frysing på labbene. Kraftige og varme kjørestøvler. Jeg bruker Oxtar Infinity. De er nokså grove, dønn tette og passe varme med ullabber på.
Du bør vurdere å lære deg å stelle sykkelen selv, uansett hvor lite interessen er for å gjøre det. En MC, selv om du bare kjører om sommeren, krever mer stell enn f.eks en bil. Du må kunne stramme, rengjøre og smøre kjedet, smøre wire, etc. Men med en sykkel med god kvalitet, så trenger det ikke bli så mye behov for mekking. Men uansett bør du vite hvordan tingene funker. Et MCverksted er ikke det billigste stedet du kan stikke innom, så kan du gjøre litt selv så sparer du fort noen gode kroner.


Fyr løs med fler spørsmål :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Glemte å si en ting: Ja, vinterkjøring er helt greit! Å gli forbi køen er bare lykke-lykke :prf
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Sveinerei
Innlegg: 6
Registrert: 10 apr 2013, 08:31
Motorsykkelen din: .

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Sveinerei »

Takker for langt og utfyllende svar! :)

Jo, kan vel gå rett på tung-lappen. Er for tiden i Tyskland og blir værende her til ut mai. Det er i denne anledning jeg tenker å ta lappen. Skal innom en kjøreskole i morgen og høre angående priser (og om de snakker engelsk :) ).

Men det med å kjøre lett går mer på både egen sikkerhet og økonomi. Jeg er føler meg ganske sikker på at jeg kommer til å tryne/falle noen ganger, spesielt om jeg skal ut på snø og is, så da er det fint å slippe å blakke meg helt for reparasjoner. Forøvrig er jeg også 1,73 høy og 65kg, så jeg vil føle meg ganske ille til mote på ett fartsvidunder på 400kg hvor jeg ikke rekker ned til bakken :)
I tillegg er vel også mye enklere/mer håndterlig med en lett mc kontra mellomtung? Nå snakker jeg kun utifra hva jeg har lest, har ikke vært på to motoriserte hjul siden jeg tok mopedlappen for ti år siden.

Når det gjelder å kjøre meg varm, så blir det nok til at jeg kjøper sykkel i Juni/Juli, når jeg får solgt bilen. Så da har jeg jo en god del måneder på å kjøre meg fortrolig med både sykkel og vei.

Når det gjelder valg av sykkel, så er hele grunnen til at jeg havnet innpå denne tråden nettopp pga jeg likte utseendet på KTMen. Dessverre levde den jo ikke helt opp, og jeg går mer etter erfaringer enn utseende :)
Når det gjelder både Yamaha sin 125 motard, og din NX, så faller ikke utseendet heeeelt i smak må jeg ærlig innrømme.
Mener du ble anbefalt Derbi Terra i en annen tråd, men er jo tydelig du ikke gikk for det valget. Prøvd å google meg frem til andre som kan ha erfaringer med den på vinterstid, men har vært dårlig med resultater.

Takker for tips om bekledning. Her vil det nok bli litt prøving og feiling for å finne fram. Må ha dress på jobb tidvis, så blir nok å ordne noen fikse løsninger etterhvert :)

Å stelle sykkelen selv er nok noe jeg vil lære meg å gjøre, men da vil det jo bli det "overfladiske". Det jeg mente med mekkingen var at jeg ikke vet om jeg vil synes det er noe videre gøy å skifte ut kabler og safter og det ene og det andre etterhvert som det bryter sammen. Da det er meningen jeg skal bruke den hver dag vil jeg gjerne ha en driftsikker sak :)

Kan også nevne at jeg vil ha en garasje (ikke oppvarmet) hvor den kan stå om natten, og hvor jeg da kan bedrive min høyst basic mekking. Ila arbeidsdagen vil den dessverre måtte stå ute i vær og vind.

Nå ble det mye tekst her, men som dere kanskje forstår er dette noe jeg tygger veldig mye på om dagen :)

Neste skritt blir uansett å ta innom kjøreskole i morgen for å forhøre meg om priser. Om det er samme priser som i Norge kan jeg jo likegodt legge det på is til sommeren og få en "norsk" opplæring.

Svar