KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Her kommer ymse om hva / hvilke "tiltak" vi gjør for å stelle best mulig med både sykkel og fører.
Loggen tar for seg min hverdagkjøring (året rundt?) med vår nyinnkjøpte KTM Duke 125, men selv om dette er en lett-sykkel håper jeg at loggen vil være interessant for alle som kjører 2 hjul i hverdagen.

Vi fikk sykkelen på tunet Torsdag 30.juni 2011. Målet med sykkelen er å holde den i best mulig teknisk stand til tross for relativt brutale arbeidsforhold. Forbruket skal ned så langt det lar seg gjøre, og utgifter eller skal holdes på et fornuftig nivå. Den kommer nok til å få endel juling pga vinterkjøring på oversaltede veier, så jeg tviler på den kommer til å glinse like vakkert om et års tid. Føreren kommer nok også til å få litt juling. Time will show :notworthy: Vil anta vi kommer til å kjøre rundt 10-15.000KM i året, alt etter hvor jæ... vinteren blir. Kommer ikke til å kjøre når det er en halvmeter med snø!


Et par bilder av baiken:
P1030941 (Custom).JPG
P1030944 (Custom).JPG
P1030946 (Custom).JPG
På disse bildene er sykkelen "spell ny", og har ikke engang fått smake vaskesvampen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av fikse den 07 jul 2011, 10:07, redigert 1 gang totalt.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Første oljeskift

Legg inn av fikse »

Målet er at vår sykkel skal leve lenge.
En av tingene jeg vil prøve å være nøye med er oljer "og sånn". Har ekstremt god erfaring med et oljemerke som heter Royal Purple. De har oljer til omtrent alle formål, også innkjøringsolje. En slik olje er som oftest en ganske ordinær mineralsk olje, men noen (bla.a. RP) tilsetter endel stoffer som f.eks. fosfor og zink. Lenke her.
Når sykkelen leveres er det innkjøringsolje på den. Noe mer spesifikasjoner enn det vet verken forhandler eller jeg. Men som oftest er en innkjøringsolje 10W-30, av det jeg har sett rundtom.

Nå bytter jeg olje for første gang på knappe 50 mil. Egentlig ville jeg helst ha byttet etter bare 1 times kjøring, men verken oljen eller oljefilter var å få tak i før i dag. Uansett blir det langt bedre å bytte olje nå, enn å vente til 1000KM service. Bare se på bildene lenger nede så skjønner du hvorfor jeg vil bytte så fort som råd er...

Bilder av prosessen:
P1040051 (Custom).JPG
P1040052 (Custom).JPG
P1040054 (Custom).JPG
P1040058 (Custom).JPG
P1040063 (Custom).JPG
P1040065 (Custom).JPG
P1040073 (Custom).JPG
P1040075 (Custom).JPG
P1040081 (Custom).JPG
P1040084 (Custom).JPG
Etter dette var det å fyre opp. Ingen vesens forskjell i motorlyden, men en anelse roligere, litt mindre "klang" i maskineriet. Regnet heller ikke med de store forskjellene, siden det fremdeles er snakk om en mineralsk olje uten de store additivene en finner på de gode syntetiske oljene. Ingen lekkasje noensteds, noe annet ville overrasket meg. På med motorkåpen, og vips var oljeskiftet tatt :bananas
Neste olje og filterbytte blir om en ukes tid tipper jeg. Liker ikke tanken på å kjøre rundt med metallpartikler i maskineriet, så det SKAL ut =;
Så får den gå med den oljen til den skal på service om en liten stund. Da hiver vel verkstedet på en 20W-50 olje, som den skal få gå med en stund, før jeg hiver på Royal Purple sin helsynteiske snadderolje, som får selv det mest skranglete maskineri til å holde kjeft *mas
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: KTM Duke 125

Legg inn av Hjernen »

:=D> Grattis med nytt jern.
Ja hvem skulle tru at en ny motor kunne avgi så masse spon :oh , åssen ser da ut i en gammel, langkjørt og sliten motor??



Blir bakenden bygget om eller beholder du "tungen" som skiltet sitter på??
Ser for meg litt mer hissig utseende da.... :D

Bilde
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125

Legg inn av fikse »

Hjernen skrev::=D> Grattis med nytt jern.
Ja hvem skulle tru at en ny motor kunne avgi så masse spon :oh , åssen ser da ut i en gammel, langkjørt og sliten motor??



Blir bakenden bygget om eller beholder du "tungen" som skiltet sitter på??
Ser for meg litt mer hissig utseende da.... :D
Det sponet er slikt som kommer fra rester av støping, samt innkjøringen, så oljen skal absolutt ikke (veldig absolutt ikke) se slik ut på fremtidige oljeskift. Etter at innkjøringen er ferdig skal det vel knapt kunne komme noe som helst av spon.
Ny "tunge" er bestillt, vær trygg :lol I mine øyne den ene delen på sykkelen som absolutt ikke er pen. Rister som et helv... gjør den og, når en kjører. Fruen kjørte bak meg i bilen vår i gå, og hun sa at skiltholderen ristet så mye at det var vanskelig å lese skiltet. Hmm, kanskje jeg skal beholde den en stund til likevel? :redface
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Forbruk!

Legg inn av fikse »

Fylte opp tanken i går, for andre gang siden den var ny. Forbruksmåleren på sykkelen viser tilsynelatende bare øyeblikksforbruk (har iallfall ikke funnet noe gjennomsnittsmåler på den), og den har vist alt fra knappe 2l/100KM til 3,5l/100KM. Jeg trodde dette var ytterst teoretiske tall, slik det gjerne pleier å være på slike "kjørecomputere" :-J
Stoler litt mer på å dele mengden drivstoff på distanse, som jeg måler hver gang jeg fyller:
2,6l/100KM :thumleft Altså nesten 4 mil per liter!!! Med 11 liters tank skal man altså kunne kjøre Bergen-Oslo. I teorien iallfall :terge
Ennå er ikke sykkelen ferdig innkjørt, så det kan være enda litt å å hente der :scratch . Skjønt, med helt ny sykkel tar jeg det litt rolig, foreløpig :jada:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

Er spent på å se den nye "tungen" på sykkelen din :\m/:
Har bestilt en slik sykkel til min sønn også og lurer på å få den levert med kortere skjerm bak. :scratch
Duke

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Duke 125 skrev:Er spent på å se den nye "tungen" på sykkelen din :\m/:
Har bestilt en slik sykkel til min sønn også og lurer på å få den levert med kortere skjerm bak. :scratch
Ikke mye å stusse på. Er du glad i guttungen så spanderer du på han en skikkelig bakskjerm :knegg

Jeg trodde det skulle være kurant å mekke til en selv, men det er det ikke. Det er mye mikkmakk, langt mer enn hva det så ut som ved første øyekast.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Andre oljeskift

Legg inn av fikse »

Skiftet olje og filter i dag. Samme prosedyre som sist.
880KM. På tide å bestille service
P1040134 (Custom).JPG
Langt mindre partikler denne gang, men fremdeles litt i magneten. O takk til KTM som lager skikkelig filterløsning!
P1040132 (Custom).JPG
Rengjort og klar til ny dyst:
P1040135 (Custom).JPG
Oljen som ble tappet av var ren og pen, og lett lilla, slik RP-oljen er når den er ny.
P1040136 (Custom).JPG
Igrunnen ikke så mye å si på dette oljeskiftet. Hovedfilteret så OK ut.
Jo forresten, noe er det å si: Når en kjøper ny sykkel (eller hvilket som helst motorisert kjøretøy, for den saks skyld): Bytt olje som f.... de første milene! Helt utrolig mye "gugge" i nye maskiner!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Første voksing

Legg inn av fikse »

Siden jeg skal "misbruke" sykkelen med å kjøre den på vinteren, så har jeg lett lenge etter en overflatebehandling som holder en hel vinter og vel så det. Det meste som er på markedet er basert på silikon og/eller caranuba-voks, og felles for disse er begrenset holdbarhet. Der finnes diverse proffe firmaer som Ditech, som ikke selger produkter, men som selger et ferdig "produkt"/ferdig polert/vokset kjøretøy, til flere tusenlapper. Gniten som jeg er, har jeg lett etter det middelet som disse bruker, som jeg kan legge på selv. Holdt på å gi opp, da jeg kom over et produkt som heter "Klasse", som selges i USA. Diverse brukererfaringer tilsier at dette er ekstremt bra greier. Etter litt mer leting finner jeg ut at "Klasse" produseres av CarLack i Tyskland. Dette er noe helt annet enn tradisjonelle voks / overflatebehandlinger. Dette er faktisk samme produktet de proffe bruker! Dette er en kjemisk sak bestående av polyethylene og Akryl. Altså ingen silikon eller caranuba.
Jeg har skaffet både grunn-voks og premium-voks, samt plast-behandler. Alle produktene er ekstremt enkle å påføre - ingen tung polering - kun å legge på og tørke av.
Resultatet er hinsides! Siden mitt første kjøretøy i 1985 har jeg jaggu polert og vokset seriøst mange overflater. Og tro meg: Aldri har jeg sett et slikt resultat som dette, etter så liten innsats!
Se selv:
P1040137 (Custom).JPG
P1040150 (Custom).JPG
P1040155 (Custom).JPG
P1040156 (Custom).JPG
P1040158 (Custom).JPG
P1040159 (Custom).JPG
P1040160 (Custom).JPG
Overflaten er ekstremt glatt. Vannet ikke bare perler seg, men samler seg som store dråper og renner av så lett som bare det.
Ifølge produsenten skal dette holde seg i 1 år. Om det stemmer, så er dette trolig redningen for min vinterkjøring! Om dette virkelig beskytter så godt som en god voks skal, kan jeg kanskje klare å få sykkelen til å se noenlunde fin ut, og ikke som et rustvrak, som jeg er redd for :jada:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Duke 125 »

Ser veldig bra ut :=D> :=D> :notworthy:
vet du hva du betaler i frakt på produktene :notlistening
Duke

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Duke 125 skrev:Ser veldig bra ut :=D> :=D> :notworthy:
vet du hva du betaler i frakt på produktene :notlistening
Jepp. €25 for totalt 2 liter ymse væske. Ikke plagsomt rimelig den frakten, men selve produktene er såpass rimelig sammenlignet med f.eks Klasse, som en kan handle fra USA.
Kjøpte 1 liter med polish/voks, 1/2-liter med plastbehandling, og 1/2-liter med lakkforsegling. Brukte veldig små mengder av både polish og forseglingen, så disse mengdene kommer trolig til å holde til alle våre kjøretøy i et år eller 3 fremover :D
Totalpris 605,- NOK, dvs det kommer vel en MVA-faktura fra DHL om en stund.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av StigRune »

Flott sykkel, hørt skryt om den på div reviews! :D

Blir interessant å se hvordan det går med veldikeholdet, det ser ihvertfall ut som du tar det veldig seriøst. Selv holdt jeg meg til serviceheftet under innkjøring, og ellers, ettersom jeg ville holde garantien min ved like (så hvert oljeskift har vært på autorisert kawa-verksted, osv), så tør ikke tenke på hvor mye metall som samlet seg opp til førstegansservice (1200km) :eh

målet om å kjøre 10-15.000 i året hørtes tynt ut, spesielt siden den skal brukes året rundt. Til nå i år har jeg kjørt nesten 15.000 km :prop:
har vurdert vinterkjøring med min egen sykkel, men har lagt merke til flere rødbrune streker på sykkelen min som tyder på at den likte dårlig at jeg kjørte så langt utpå vinteren som jeg har gjort, så usikker på om jeg gjør det igjen. har ikke disiplin nok til å vaske sykkelen med tannbørste hver dag. Mulig det er greiere å holde en nakensykkel ren for salt enn en med kåpe...

Lykke til ihvertfall, og håper å høre litt om kjøreegenskapene til doningen etterhvert? :)

Edit: Leste om overflatebehandlingsvidunderet ditt nå; Hvor får man tak i disse greiene?? :D
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Vil gjerne beholde garantier jeg også, så jeg tar den inn på service. Skal inn på første service i neste uke. Har snakket med forhandler, at jeg ville bytte olje langt oftere den første tiden. De mener jo at det er unødvendig, og de er jo naturligvis opphengt i at jeg skal bruke demmes oljer (dvs de oljene KTM anbefaler). Men så lenge jeg holder meg til oljer som har rett spec så bekymrer det meg ikke mye det jeg gjør her. Oljen jeg bruker er i absolutt toppklasse, og olje/filter kan ikke byttes for ofte. Jeg dokumenterer så godt jeg kan, så får vi bare satse på at verkstedet aksepterer mitt arbeid, om det skulle skje noe gærnt en gang :skriver
Det at jeg bytter så mye olje nå, har sammenheng med ymse diskusjoner jeg har sett/deltatt i, på ymse utenlandske forum. Bla. Bobistheoilguy er det en del bra info, og denne siden er også et sted jeg har hentet litt inspirasjon fra. Sistnevnte bommer litt på teorien i mine øyne, men det spiller ikke så stor rolle siden hans metoder funker i praksis :prf
Når innkjøring er ferdig/når den har hatt første service, har jeg ikke planer om å bytte olje i bøtter og spann. Tvert imot. Hele poenget med å bytte olje ofte nå, er nettopp for å slippe at oljen må byttes så ofte senere. Jo bedre innkjøringen blir nå, jo tettere blir stempelringene, og jo mindre drit kommer inn i fremtidig olje. :-) Satser jeg på...

Heh, jau, det kan godt være jeg sprenger KM-"budsjettet". Det er rundt 65KM t/r jobb, dvs litt i overkant av 16.000KM/år, men det er så mange faktorer som spiller inn at det blir umulig å gjøre annet enn å spå :-)

Fyllte forresten tanken igjen i går. 2,5l/100KM. Det er til å smile av :D

De stoffene jeg har brukt nå, kommer fra CarLacki Tyskland. Håper at dette stoffet vil holde rust/etc unna overflatene. Derimot er det temmelig umulig å polere seg inn i små sprekker/skjøter/boltehoder, så jeg tenker å få fatt i noe antirust-forsegling som f.eks kan sprayes/pensles på. Mener jeg har lest om en her på forumet som bruker et slikt stoff, og som er fornøyd. Men fant ikke igjen de postene hvor dette ble diskutert... EDIT: Her er det stoffet jeg tenkte på. Kjøpte meg en flaske fra ebay nå, kommer på rundt 160,- med frakt.

Kjøreegenskaper? Har skrevet litt om det i annen tråd her, men kort sagt: Dette er herlig! Horna vokser i pannen og rett ut av hjelmen! Dette er en skikkelig MC, ikke en forvokst moppe. Bremser, dempere, ramme er rett og slett fantastisk fint avstemt. På tørt føre er det bare morro. På vått føre er dekkene ikke akkurat super. Da blir de litt smånervøse og slipper litt, men i det minste er de noenlunde forutsigbare. Det er ukjent merke, noe India-greier som jeg aldri har hørt om. Sikkert en blanding beregnet for varme dager, som det ikke er for mange av her i Gnore ](*,) Kommer neppe til å bruke de etter denne sesongen. Ikke for det, en 16-åring vil neppe plages med dette, det er vel helst meg som er litt "grinete" *mas
Sittestilling er typisk SM, relativt oppreist. Helt glimrene til dagligkjøring i (tett) trafikk, ubrukelig til langturer.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av ArcticTiger »

Flott smart liten sykkel Fikse :thumleft
Men jeg ble litt overraska over hvor mye grakse det var i olja ved de første oljeskifta :8-[ Har du noe erfaring om det er like ille på andre merker, som Honda osv?

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av bergenser83 »

Har du et spesifisert navn på det lakk stoffet?

Svar