Side 39 av 40

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 10 apr 2013, 13:51
av fikse
Duken er virkelig en flott sykkel, er veldig enig med deg der :-)
Ikke alle Duke-eiere er enig med min erfaring, men de fleste av de feilene jeg hadde er feil som går igjen. For sommer-kjøring er nok gjerne Duken helt grei, men utfordringen melder seg når du skal "voldta" den med vinter og salt og fukt og skitt.
NX-en jeg har er slett ikke noe "smykke", og den Yamahaen er vel ikke helt i liga med Duken. Derbi fikk jeg igrunnen ikke sett noe videre på. Det er garantert enda flere sykler både lett og "tung" som er av god kvalitet og som ser fjong ut. Jeg kjenner bare et ytterst snevert utvalg, så ikke si "amen" etter at du har lest min mening =; :D

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for forskjellen på en 125 og f.eks en 250. NX-en min vil jeg si er kanskje enda lettere å håndtere på glatten enn det Duken var/er. Vekt er tilnærmet lik, akselavstand er identisk, høyden er ganske lik (i praksis, siden NX-en er blautere så synker den endel når du sitter på den). NX-en opplever jeg som litt mindre spennende/leken, men litt mer stabil. Største forskjellen er at fordekket er endel smalere, noe som er en fordel på bløte underlag. Motormessig er ikke en typisk 250 noe som drar skinnet av pølsen, mer det at du har endel mer å gå på, så du slipper å holde "stram vaier" når du kjører. Du finner også 250-er som veier mye mer (170-190KG), og da ville jeg vært litt mer skeptisk. Det er nok lettere å finne en lett sykkel (under 140KG f.eks) blant lettMC enn 2-400cc-er, men poenget mitt er at du også finner lette sykler som samtidig har litt mer motor enn en lett :-) Klønete skrevet, men du skjønner poenget :prop:

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 10 apr 2013, 14:26
av Sveinerei
Igjen, takker for svar :)

Da det er i Stavangerområdet jeg befinner meg blir det nok mye slapps og salt på veiene. Så da får jeg dessverre fraskrive meg KTM :)
Men liker meget godt "stilen". Vet ikke hva den kan kalles, naken kanskje?
Crosser-stilen som på nevnte Yamaha er jeg ikke fan av i det hele tatt. Trenger også enten topp-boks eller sideboks/taske, så det kan bli seende forholdsvis usjarmerende ut på en slik en.

Så om noen andre har noen tips eller kommentarer til meg må de gjerne hive seg med i diskusjonen! :)
Jeg tar i mot alle råd med takk :)

Har også lest at man burde, dersom mulig, ha sykkel med vindskjerm. Følte du behovet for en slik på KTMen, eller går det forholdsvis greit i "norske" hastigheter?

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 10 apr 2013, 14:31
av TheHaughom
Sveinerei skrev:Igjen, takker for svar :)

Da det er i Stavangerområdet jeg befinner meg blir det nok mye slapps og salt på veiene. Så da får jeg dessverre fraskrive meg KTM :)
Men liker meget godt "stilen". Vet ikke hva den kan kalles, naken kanskje?
Crosser-stilen som på nevnte Yamaha er jeg ikke fan av i det hele tatt.

Så om noen andre har noen tips eller kommentarer til meg må de gjerne hive seg med i diskusjonen! :)
Jeg tar i mot alle råd med takk :)
I tillegg har KTM-forhandleren her i Stavanger lagt ned fra og med denne måneden. Service må nå tas på Stord, i Bergen eller i Kristiansand...

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 10 apr 2013, 14:36
av Sveinerei
TheHaughom skrev:I tillegg har KTM-forhandleren her i Stavanger lagt ned fra og med denne måneden. Service må nå tas på Stord, i Bergen eller i Kristiansand...
Og med det kan jeg slå fast at jeg har slått fra meg KTM!
Ett skritt i riktig retning! :)

Ser du er fra området - kjører du noe om vinteren selv, eller har gitt det ett forsøk?

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 10 apr 2013, 14:55
av TheHaughom
Nei, jeg kjører ikke når det er fare for snø/is. Så fort vi beveger oss opp i plussgrader om dagen, og ikke altfor mange minus om natten, tar jeg ut sykkelen igjen.
Kjører ikke når det er salt på veiene.

Forøvrig så holder større KTM-er seg bedre, da disse er produsert i Mattighofen, Østerrike, kontra de mindre (som 125 Duke) som produseres av Bajaj i india.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 11 apr 2013, 09:10
av Sveinerei
TheHaughom skrev:Forøvrig så holder større KTM-er seg bedre, da disse er produsert i Mattighofen, Østerrike, kontra de mindre (som 125 Duke) som produseres av Bajaj i india.
Hørt noe om hvordan de Europeisk-produserte syklene holder stand mot vintersalt og Vestlandsk vær?
Er KTM 200 (som er steget "opp", tror jeg?) også satt sammen i India? Prøver å google meg frem, men her ser det ut til at ekspertene ikke blir enige med seg selv.

Videre lurer jeg også på om dere har noen tanker ang reim kontra kjede? Fikse: Var dette noe du vurderte når du gikk for helårssykkel?

Har også en mulighet i at jeg heller kjører de 10 månedene i året hvor det er snøfritt (håper jeg), så får jeg heller ta buss eller car-poole de dagene været er som verst med snø og is.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 11 apr 2013, 09:58
av fikse
Sveinerei skrev:
TheHaughom skrev:Forøvrig så holder større KTM-er seg bedre, da disse er produsert i Mattighofen, Østerrike, kontra de mindre (som 125 Duke) som produseres av Bajaj i india.
Hørt noe om hvordan de Europeisk-produserte syklene holder stand mot vintersalt og Vestlandsk vær?
Er KTM 200 (som er steget "opp", tror jeg?) også satt sammen i India? Prøver å google meg frem, men her ser det ut til at ekspertene ikke blir enige med seg selv.

Videre lurer jeg også på om dere har noen tanker ang reim kontra kjede? Fikse: Var dette noe du vurderte når du gikk for helårssykkel?

Har også en mulighet i at jeg heller kjører de 10 månedene i året hvor det er snøfritt (håper jeg), så får jeg heller ta buss eller car-poole de dagene været er som verst med snø og is.
Såvidt jeg klarer å finne ut av google, så er både Duke 200 og 390 laget i India. Ramme, dempere, bremser m.m. ser for meg helt identisk ut på alt fra 125 til 390. I Duke-serien ser det for meg ut til at du må opp i 690 for å finne en som er produsert i Østerrike.
Som du gjerne har lest av mine tidligere innlegg så var hovedgrunnen til at jeg vurderte KTM, min spede erfaring med en KTM Sting 125 fra 1997. Den var produsert i Østerrike, og har _suveren_ kvalitet. På den er alt pulverlakket, gjennomfarget plast eller rå aluminium. Alle komponenter er av samme høye kvalitet du finner på de store KTM-ene. Det var på bakgrunn av den Stingen at jeg signerte kontrakt på en Duke 125.

Reim: Hvem bruker reim idag? Vet HD bruker reim, men er det andre? Har ingen erfaring med reim selv, men har en god venn som er HD-elsker, som bygger om fra reim til kjede på de HD-ene han har (hatt). Han gjør det pga trimming og ikke noe annet, såvidt jeg vet. Personlig skulle jeg gitt lillefingeren for å få kardang, men det er ikke å oppdrive på en vanlig MC i mellomklasse/lett. Kjede krever mye stell gjennom en vinter. Om sommeren er det nokså lite stell med kjede, men vinteren med slaps og salt gjør at det må stelles veldig ofte. Krever ikke mange minuttene, men det må gjøres. Hvorfor det skal være så himla vanskelig å få tak i kjedekasse til MC er meg en gåte. En kjedekasse kan fint gjøres noenlunde pen/tøff, og er den tett så kan jeg ikke forstå annet enn at vedlikehold blir redusert til "ingenting".
Jeg kjører ikke hver eneste dag. Er det for jæ... så tar jeg bussen. Denne vinteren hadde det blitt 7-8 dager, om jeg hadde reist på jobb hver dag (har hatt permisjon, syke barn, m.m, så har sluppet "billig" unna). Teknisk sett går det greit å kjøre MC nesten uansett vær (vinterdekk gjør en stor forskjell!), men jeg er mest "redd" for hensynsløse bilister. F.eks på en ikke-brøytet vei med mye slaps og store hjulspor; så er det ikke bare-bare å bytte fra et hjulspor til et annet. Kommer det da et løkhode av en bilist som ikke holder siden sin, så du _må_ flytte deg vekk fra sporet ASAP, så har man en utfordring.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 11 apr 2013, 10:06
av Sveinerei
Ok, det var synd. Faller virkelig for stilen/utseendet på KTMene. Tror det kan bli litt "mye" å hoppe rett på en 690. I mitt utrente øye ser det også ut som om den er merkbart mye større enn de svakere modellene.

Når det gjelder reim kom jeg bare over det ved ett slumpetreff. BMW F650 har visstnok reim, og var derifra jeg googlet videre hva det var for noe.. I min naivitet håpte jeg at dette var å oppdrive på de fleste modeller :)

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 11 apr 2013, 10:11
av TheHaughom
Som Fikse sier, alt av små KTM-er (under 400ccm om jeg ikke husker feil) for vei-bruk blir produsert av Bajaj i India. KTM produserer kun de større syklene (fra og med 690-motoren).
Kvaliteten later til å være mye bedre på det som kommer ut av KTM selv, klimaet i Mattighofen er vel ikke så veldig ulikt det vi har rundtom i Norge.

Kjører du en Scottoiler/Pro-oiler til noen hundrelapper blir vedlikehold av kjede redusert til "ingenting", foruten vask når du vasker resten av sykkelen, og selvfølgelig inspeksjon en gang i blandt.
Har selv Scottoiler på min, og er strålende fornøyd. :thumleft

690 Duke er ingen stor sykkel, muligens større enn 125, 200 og 390, men tror det ville vært mulig for de aller fleste å håndtere den. Veier jo ingenting kontra større sykler!
Det er min første sykler, og har ikke sett meg tilbake etter kjøpet. Har testet en Bandit (650) og ZX-6R, Duken er mest lettkjørt by far!

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 13 apr 2013, 10:23
av Duke 125
Har ktm duke 125 selv.og har ikke hatt noen problemer.kjører også om vinteren når det ikke er alt for gale vær da. :prop:
Sykkelen har nå rullet 21000 km.
Det eneste er at jeg må etterfylle olje ,mellom service. :mk :\m/:

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 17 sep 2013, 21:04
av Duke 125
Hei folkens,
Dere som gjør service selv på sykkelen ! \:D/
Her er et lite hint til dere som ikke vet dette alerede:

resetting av service intervall på ktm duke 125 for den som trenger dette!! :lol :lol

med tenningen på, trykke "MODE"-knappen til du får ODO lesing under totale km teller .

hold "SETT"- knappen i 15 sekunder,

Så er det vips 5000km til neste service..Bra eller :notlistening


KTM forhandleren nå vil hate meg, :prf :prf

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 17 sep 2013, 21:15
av Snikendeugle
Det er nok heller du som kommer til å hate deg når sykkelen dør på deg (det er faktisk god grunn til at servicer blir tatt).
Forhandleren driter nok i om du kommer på service eller ikke, men garantien ryker om du ikke tar den inn på førstegangsservice ihertfall (edit, glem siste linjen, du har jo kjørt over 20 000 med den).

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 17 sep 2013, 21:24
av Duke 125
Snikendeugle skrev:Det er nok heller du som kommer til å hate deg når sykkelen dør på deg (det er faktisk god grunn til at servicer blir tatt).
Forhandleren driter nok i om du kommer på service eller ikke, men garantien ryker om du ikke tar den inn på førstegangsservice ihertfall (edit, glem siste linjen, du har jo kjørt over 20 000 med den).
:vs :vs
Nå har min sykkel vert på service hos forhandler alle ganger . Så var nå ment for de som gjør service selv for å spare noen kroner. og slippe å se dette varsellyset blinke hele tiden . :-)

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 22 okt 2013, 18:13
av Peet96
fikse skrev:Vel altså.. Så lenge det er snakk om kjølesystem som er på Duke-en (med ekspansjonstank), så er det mest normalt at nivået skal ligge henimot på MIN når motor er kald. Antar dette står beskrevet i håndboken? Hvor lekker den kjølevæske? Om det kommer lekker ut i den slangen som er på toppen av radiatorlokket, er det en enkel fiks for den feilen: Må erstatte O-ringen med en som er litt tykkere.
Forgaffel-lekkasje ble for min del noe som var der nærmest konstant; enten høyre eller venstre side. Fikset verkstedet lekkasje på venstre side, begynte den å lekke på høyre.
Dugg/vann i blinklys fikk de aldri ordnet 100% på min. De fikk bedret det, men fremdeles lå det tidvis vann og skvalpet inni, med kortslutning av LED-ene som resultat.
Ang startingen, så husker jeg ikke helt i detaljer, men lurer på om det ikke var slik på Duke-en at man måtte ha den i fri for å få start. Noen sykler har bryter på kløtsjhendel, slik at det skal være mulig å starte sykkel i gir men med kløtsj dratt inn, men nå i farten husker jeg ikke hvordan Duke-en funket.

Trist å lese at du har så mye tull med sykkelen. Du bor jo litt ekstra utsatt til pga avstander, så du må jo nesten ha noe som starter og går som det skal.

Om du liker typen sykkel, kan du jo se på Yamaha sin WR125X. Den var tidligere ganske dyr (60.000,-), men nå koster den 45.000,- ny. Jeg ville vurdert den om jeg skulle hatt meg en ny 125 til mitt bruk iallfall :-) Tekniske data er omtrent identiske med Duke-en.
Intet gale med EXC-ene altså (SVJV er de produsert i Østerrike, med tilhørende god kvalitet), men det krever langt mer vedlikehold (og vedlikeholdsutgifter), og forbruket er mye høyere. Kort sagt: Mye gøyere - mye dyrere :knegg
Se uthevet skrift :thumleft Jeg så for tre dager siden at dette har skjedd med min. Ringte forhandler og forklarte problemet, og spurte da hvor lang tid det tok å få byttet O-ringen. Han sa at O-ringen ikke hadde noe med dette å gjøre? :scratch Han trodde kanskje at lokket ikke var skrudd skikkelig på, men det er det. Videre sa han at jeg kanskje kunne ha hatt for mye kjølevæske oppi, og at radiatoren prøver å kvitte seg med overskuddet. Væskenivået er ned mot minimum, så det er ikke dette som er problemet heller. Jeg er helt blank, men vil få fikset dette så raskt som overhodet mulig. Noen forslag?

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 22 okt 2013, 19:49
av fikse
Peet96 skrev:
fikse skrev:Vel altså.. Så lenge det er snakk om kjølesystem som er på Duke-en (med ekspansjonstank), så er det mest normalt at nivået skal ligge henimot på MIN når motor er kald. Antar dette står beskrevet i håndboken? Hvor lekker den kjølevæske? Om det kommer lekker ut i den slangen som er på toppen av radiatorlokket, er det en enkel fiks for den feilen: Må erstatte O-ringen med en som er litt tykkere.
Forgaffel-lekkasje ble for min del noe som var der nærmest konstant; enten høyre eller venstre side. Fikset verkstedet lekkasje på venstre side, begynte den å lekke på høyre.
Dugg/vann i blinklys fikk de aldri ordnet 100% på min. De fikk bedret det, men fremdeles lå det tidvis vann og skvalpet inni, med kortslutning av LED-ene som resultat.
Ang startingen, så husker jeg ikke helt i detaljer, men lurer på om det ikke var slik på Duke-en at man måtte ha den i fri for å få start. Noen sykler har bryter på kløtsjhendel, slik at det skal være mulig å starte sykkel i gir men med kløtsj dratt inn, men nå i farten husker jeg ikke hvordan Duke-en funket.

Trist å lese at du har så mye tull med sykkelen. Du bor jo litt ekstra utsatt til pga avstander, så du må jo nesten ha noe som starter og går som det skal.

Om du liker typen sykkel, kan du jo se på Yamaha sin WR125X. Den var tidligere ganske dyr (60.000,-), men nå koster den 45.000,- ny. Jeg ville vurdert den om jeg skulle hatt meg en ny 125 til mitt bruk iallfall :-) Tekniske data er omtrent identiske med Duke-en.
Intet gale med EXC-ene altså (SVJV er de produsert i Østerrike, med tilhørende god kvalitet), men det krever langt mer vedlikehold (og vedlikeholdsutgifter), og forbruket er mye høyere. Kort sagt: Mye gøyere - mye dyrere :knegg
Se uthevet skrift :thumleft Jeg så for tre dager siden at dette har skjedd med min. Ringte forhandler og forklarte problemet, og spurte da hvor lang tid det tok å få byttet O-ringen. Han sa at O-ringen ikke hadde noe med dette å gjøre? :scratch Han trodde kanskje at lokket ikke var skrudd skikkelig på, men det er det. Videre sa han at jeg kanskje kunne ha hatt for mye kjølevæske oppi, og at radiatoren prøver å kvitte seg med overskuddet. Væskenivået er ned mot minimum, så det er ikke dette som er problemet heller. Jeg er helt blank, men vil få fikset dette så raskt som overhodet mulig. Noen forslag?
Ja altså om det er akkurat ut i overgangen mellom lokk og slange, så er det nok den O-ringen. Jeg har ikke noe annet svar enn det, fordi jeg ikke gadd å se mer på det, i den grad at det han gjorde faktisk holdt. O-ringen er byttet på sekunder/minutter, vil jeg tro: Nappe ut tuten som slangen går inn på fra lokket, dra av den gamle O-ringen, erstatte med ny som er en anelse tykkere.